کد خبر: 9572
1402/01/29 - 14:52


صدای زنجان از نارضایتی مردم از وضعیت آسفالت معابر گزارش می‌دهد؛

تبلیغات آسفالتی!

عضو شورای شهر زنجان: در برخی خیابانها با شسته شدن آسفالت رو برو هستیم که دانه‌های شن بالا زده ، علت این موضوع استفاده از مصالح نامطلوب بوده است/ نصر با هزینه و مسئولیت خود در حال ایجاد خراش در آسفالت و مرمت آن است/ جهاد معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان: پاسخی نداد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: نهضت آسفالت‌ که سال گذشته با تبلیغات گسترده از نصب بنرهای قدردانی و تشکر گرفته تا پوشش تصویری از روند اجرای پروژه و صد البته خوشحالی مردم در سطح شهر شروع شده بود اما این روزها با از بین رفتن بخشی از آسفالت خیابانها و دوباره کاریها برای ترمیم آن ، دچار چالش شده است.

موضوع آسفالت در زنجان به یک بحث پرحاشیه تبدیل شده است. سال گذشته که نهضت آسفالت در زنجان آغاز شد، بنا شد تا همه خیابان‌ها و معابر اصلی آسفالت ریخته شود و چاله و چوله‌های شهر پر و وضعیت معابر بهبود یابد. در آن زمان نهضت آسفالت فعالیت خود را با تبلیغات گسترده شروع کرد و توانست در عرض یک سال بخش اعظمی از شهر را تحت پوشش قرار دهد و این موضوع باعث خوشحالی مردم شده بود.

منتهی آن‌چه که بعد از گذشت چند ماه خود را نشان داد، از بین رفتن این آسفالت‌ها در برخی از همین معابر بود که همزمان با از بین رفتن آن، گویا وقت و انرژی که مردم برای بهبود اوضاع متحمل شده بودند را نیز از بین برد.

بیت‌المالی که از بین رفت و زمانی که مردم در پشت ترافیک ایجاد شده به سبب آسفالت‌ریزی از دست داده بودند، همچنین خسارتی که مردم به دلیل افتادن در چاله و چوله‌های جدید باید برای تعمیر خودرو خود پرداخت می‌کردند، همه و همه با دوباره کاری‌هایی که در این زمینه رخ داد، از دست رفته حساب شدند.

موضوعی که در آخرین جلسه شورای شهر (22 فروردین‌ماه 1402) نیز خود را به شکل دیگری نشان داد و وقتی یکی از اعضای شورای شهر با یکی از شهروندان که دچار معلولیت بود و نسبت به وضعیت آسفالت‌ریزی شهری اعتراض داشت، وارد جلسه شد، شهردار را به این سمت سوق داد که اذعان کند که به هر حال در هر پروژه‌ای ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد و بنا نیست که همه چیز ایده‌آل باشد!

**مردم معطل شهرداری نیستند تا با دوباره کاری‌های شهرداری در زمینه آسفالت‌ریزی هزینه بدهند

هر چند برخی از مسئولان شهرداری تمایلی به اظهارنظر در خصوص انتقادات وارده به نهضت آسفالت‌ریزی در زنجان ندارند و تعدادی نیز به جای توضیح دادن و پاسخ شفاف، می‌گویند که «نباید همه چیز ایده‌‌آل» باشد اما شهروندان زنجانی که ظاهرا نسبت به آسفالت‌ریزی‌های مجدد در برخی معابر گلایه‌مندند از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهند تا وارد مباحث مطالبه‌گری مردم شده و فقط نظاره‌گر نباشند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با وضعیت آسفالت‌ریزی زنجان با بیان اینکه برای من به عنوان یک شهروند همواره این سوال وجود دارد که مگر شهری سردتر یا همتراز با زنجان وجود ندارد، که هر وقت بحث آسفالت‌ریزی در استان مطرح می‌شود، عنوان می‌کنند که زنجان شهر سردسیر است و آسفالت در آن چندان دوام نمی‌آورد، اظهار کرد: شهری مثل تبریز پس چرا این مشکلات را ندارد و اوضاع آسفالت‌ریزی در استان چرا این قدر وخیم است؟

وی با اشاره به اینکه بنظر شهردای زنجان بیش از اینکه بفکر نظارت بر کیفیت آسفالت پیمانکاران باشد ظاهرا به فکر تبلیغات آسفاتی بود! افزود:موضوع مهم دیگر این است که مردم مالیات می‌دهند و این مالیات صرف آسفالت‌ریزی در خیابان‌های شهر می‌شود اما امروز شاهد از بین رفتن هزینه هایی هستیم که از جیب مردم برای این کار صرف شده است. چرا نباید کیفیت آسفالت‌ریزی در یک منطقه به قدری خوب باشد که این آسفالت برای حداقل چند سال دوام بیاورد؟ متاسفانه ما شاهد هستیم پس از 6 ماه از اینکه آسفالت در منطقه‌ای ریخته شد، آسفالت‌ریزی در این منطقه دوباره از سر گرفته شد، چرا باید این دوباره کاری‌ها آنهم از جیب مردم صورت بگیرد؟

این شهروند خاطرنشان کرد: وقتی که از مردم، در زمان آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و در پشت ترافیک تلف می شود، خود مسئله است! هزینه‌هایی که مردم از بابت آسیب خودروها درگیر ودار  افتادن در چاله و چوله های معابر باید پرداخت کنند مسئله است.

**معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان پاسخی نداد

در این زمینه صدای زنجان با «علیرضا انصاری»، معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان تماس گرفت که متاسفانه ایشان در این زمینه پاسخگو نبودند.

**برای امسال به دنبال‌ بالا بردن کیفیت آسفالت‌ریزی هستیم

 در این زمینه اما «منصور مرادلو»، عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته پیش‌بینی‌های مبنی بر اینکه آسفالت استان کیفیت‌سازی شود و عمر بیشتری داشته باشد، صورت گرفت، اظهار کرد: عمر آسفالت در ایران و در شهرهای سردسیر بین 3 تا 5 سال است و شاید در دنیا در برخی از کشورها تا 15 سال نیز عمر کند، اما در ایران این امر کمتر است و به همین دلیل برای اینکه ما کیفیت بهتری از آسفالت را در استان داشته باشیم،چند برنامه لحاظ شد  از جمله اینکه  در نظر گرفته شد تا مصالحی که برای آسفالت‌ریزی استفاده می‌شود، مصالح خوبی باشند و با شرایط بومی و اقلیمی زنجان سازگار باشد.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته تلاش بر این بود که به عملیات آسفالت‌ریزی سرعت بدهیم و اگر در سال‌های قبل قصور و کوتاهی وجود داشت، آن را برطرف کنیم. بنابراین پیش از شروع سال 1401، برنامه‌هایی در زمینه این امر صورت گرفت تا نارضایتی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، را تبدیل به درصدی از رضایتمندی مردم کنیم که از همین جهت معابر اصلی و مکان‌های پرتردد را احصا کرده و اولویت‌بندی کردیم تا بر این اساس اقدام به آسفالت‌ریزی کنیم.

به گفته این عضو شورای شهر، طی سال گذشته برخی از کارها در زمینه آسفالت‌ریزی به معاونت عمرانی مرکز محول شد و برخی نیز به خود شهرداری مناطق داده شد. ضمن اینکه ما چندین پیمانکار کلان در زمینه آسفالت‌ریزی در استان زنجان نداریم که این پیمانکاران نیز پروژه‌های دیگری نیز ممکن است با اداره راه و شهرسازی و تعاونی‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با این پیمانکاران جلسه گذشته شد و در این زمینه بر روی مسئله نرخ و کیفیت اسفالت‌ریزی تاکید شد، اظهار کرد: در این زمینه چند شرکت پای کار آمدند. علیرغم برخی از محدودیتهایی که در این زمینه داشتیم، توانستیم با برخی از پیمانکاران به یک توافقی برسیم تا از طریق در مناقصه شرکت داشته باشند.

**دنبال مصالحی بودیم که متناسب با اقلیم و آب و هوای زنجان باشد

مرادلو خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی کرده بودیم، بالای 200 میلیارد تومان آسفالت بریزم. در این جهت به دنبال مصالحی بودیم که به اقلیم زنجان بخورد و کیفیت اجرا را بالا ببریم. برنامه این بود مصالح مورد استفاده مناسب با شرایط و اقلیم زنجان باشد و کیفیت بالا باشد. نزدیک سه شرکت در این زمینه ورود کردند و 3 شرکت در مناقصه‌های شهرداری شرکت داشتند و هر کدام چند پروژه برداشتند و کار را شروع کردند و از یک طرف هم سازمان عمران کاررا از بخش دیگری شروع کرد و بخشی از خیابانهای شهر را از جمله خیابان شهدا،سعدی شمالی و برخی از معابر را آسفالت کردند.

وی افزود: سپس برای کیفیت سنجی آسفالت‌های ریخته شده با آزمایشگاه خاک قرارداد بستند و خواستند که یک آزمایشگاه به صورت تمام وقت در صحنه باشد که بتواند کیفیت آسفالت‌ها را تست کند. جواب آزمایش‌ها غالبا یک ماه پس از آسفالت‌ریزی داده می‌شد که چون کیفیت آسفالت‌ریزی مشخص نبود، ضمانت‌نامه گرفتند و تعهدات کاملا مشخص است و ذکر شده است که پیمانکاری که برای ما آسفالت را می‌ریزد، این آسفالت بایستی برای 5 سال جواب بدهد. دو کار انجام دادند. یکی «توپکا» و دیگری «بندر» است که یکی زیرساخت‌سازی که 7 سانت است و یکی هم مرحله روساخت است که آن هم 7 سانت است و نزدیک 14 سانت باید آسفالت ریخته شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک 250 میلیارد تومان ما آسفالت ریختیم و پیمانکاران خرد هم بودند که در کوچه‌ها و معابر فرعی نیز آسفالت می‌ریختند و ما اکنون در حال بررسی هستیم و دو سه ماهی که حرف و سخن این است که آسفالت معابر ما جواب نداده است.

به گفته این عضو شورای شهر، اکنون به دنبال این هستیم که عیب کار خود را دریابیم. شهرداری از کارهایی که انجام داده است، بازدید کرده است و پیمانکاران دیگر هم که هستند که کار آنها نیز بررسی می‌شود. یک پیمانکار که در زمینه آسفالت برایشان مشکل ایجاد شد، شرکت جهاد نصر بود که پای کار آمد و اعلام کرد که مصالح و منابعی که باید با آسفالت مخلوط می‌شد تا چسبندگی آن را بالا ببریم، دچار مشکل بوده است و اکنون آسفالت‌ریزی در برخی از نقاط شهر دچار مشکل هست.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها خیابان فاتح و فلکه هنرستان در برخی از نقاط با شسته شدن مواد آسفالت رو به رو هست که انگار سیل و بارشی آمده است و آسفالت را شسته و رفته است و دانه‌های شن بالا زده است. علت عمده این موضوع مصالح نا مطلوب مورد استفاده و همچینین موادی که باید باعث چسبندگی در این زمینه می‌شد، است.

**حدود 15 روز است که پیمانکار کار خود را بازسازی مناطقی که اسفالت آسیب دیده است، شروع کرده است

 مرادلو افزود: پس از چندین جلسه که در این رابطه با این پیمانکار گذشته شده است، این پیمانکار متعهد شدند که بیایند این مناطق را ترمیم کنند و حدود 15 روز است که کار در این زمینه شروع شده است. پیمانکاری که کارش نقص پیدا کرده است اکنون در حال ایجاد خراش در آسفالت و مرمت آن است که با هزینه و مسئولیت خود این پیمانکار کارها صورت می‌گیرد.ضمن اینکه این موضوع برای ما تجربه شد که مصالحی که در استان ما جواب می‌دهد مصالح رودخانه‌ای نیست و شرایط اقلیمی ما ایجاب می‌کند که از مصالح کوهی استفاده کنیم که با اقلیم زنجان سازگاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی شده است که این مشکلات حل شود. امسال هم بودجه‌ای که در این زمینه اختصاص یافته است 150 میلیارد تومان است که قابل افزایش هم هست و تا 200 میلیارد هم امکان افزایش اعتبار داریم.

وی با بیان اینکه دوست نداریم بیت‌المال را هدر بدهیم، اظهار کرد: مسلما باید کیفیت اجرا را بالا ببریم اما باید پذیرفت در هر پروژه‌ای ممکن است مشکل وجود داشته باشد. ضمن اینکه زیرسازی و ماشین‌آلات مورد استفاده در این امر بسیار اهمیت دارند و باید به این مسائل توجه شود. امسال نظارتها را بالاتر خواهیم کرد تا کیفیت آسفالت‌ریزی بهتر شود و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد ما هم به عنوان نمایندگان مردم از این امر ناراحت و ناراضی هستیم ولی به هر حال این امر اتفاق افتاده است و امید است که امسال بتوانیم درصد رضایتمندی مردم را بالا ببریم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانآسفالت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9572


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»