کد خبر: 9633
1402/02/16 - 10:15


صدای زنجان معضلات خروجی پساب زیتون فرآوری‌شده در طارم را بررسی می‌کند؛

کام تلخ طارمی‌ها با پساب زیتون

سخنگوی شورای شهرستان طارم: شیرینی درآمد زیتون با رهاسازی پساب آن کام مردم را تلخ کرده است! تا دیر نشده مانع این بلای خاموش شوید!/مدیر آب و فاضلاب شهرستان طارم: گزارشی در مورد آلودگی آب شرب در شهرهای «آب‌بر» و «چورزق» ارائه نشده است! /مدیرکل محیط‌زیست استان: اگر مدیریت پسماند و پساب نباشد، محیط‌زیست آسیب وصدمه می‌بیند! محیط‌زیست نمی‌تواند به کارگاه‌های خانگی فرآوری زیتون ورود کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / سمیه محرمی - در شرایطی که نماینده‌های مردمی از ورود پساب زیتون اعم از صنعتی و خانگی به طبیعت و تبعات آن ابراز نگرانی می‌کنند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اذعان به خسارت محیط زیست با ورود پساب‌های مدیریت‌نشده، می‌گوید که محیط‌زیست نمی‌تواند به کارگاه‌های خانگی فرآوری زیتون ورود کند! مدیر آب و فاضلاب شهرستان طارم هم بدون اشاره به نبود تصفیه‌خانه در آب‌بر می‌گوید که؛ گزارشی در مورد آلودگی آب شرب در شهرهای «آب‌بر» و «چورزق» ارائه نشده است!

زیتون محصول استراتژیک شهرستان طارم است که می‌توان با تکیه‌بر آن با ایجاد اشتغال و درآمدزایی موجبات توسعه و پیشرفت در شهرستان را هم فراهم کرد، موضوعی که در کنار ضرورت توسعه باید به بحث‌های زیست‌محیطی و مخاطرات آن‌هم توجه شود.

 اگر امروز که توسعه باغات زیتون طارم در حال انجام است برنامه‌ریزی و مدیریت برای پساب آن اتفاق نیافتد در آینده باید علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی با حواشی اجتماعی نیز مواجه شویم.

بنا بر گزارش‌ها دریافتی در بازه زمانی اواسط شهریور تا آبان ماه رهاسازی پساب فرآوری زیتون که بیشتر توسط کارگاه‌های خانگی اتفاق می‌افتد آب منطقه را آلوده کرده و موجب ایجاد بوی نامطبوع و تغییر رنگ آب‌های کشاورزی و حتی آب شرب اهالی منطقه می‌شود.

**پساب؛ بلای خاموش؟

عمران عسگری، سخنگوی شورای شهرستان طارم در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: شیرینی درآمد زیتون با رهاسازی پساب آن کام مردم و گردشگران را تلخ کرده است.

عسگری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موانع در مورد توسعه و مدیریت باغات زیتون موجود از هر چیزی مهم‌تر است، مدیریت پساب زیتون شهرستان است که متأسفانه این مسئله یکی از تهدیدات بسیار جدی محیط‌زیست بکر، آب‌وهوای پاک و خاک حاصلخیز طارم به شما می‌رود، عنوان می‌کند: جایی که در بعضی از نقاط این سرزمین آب‌های سطحی و زیرزمینی در فصول برداشت و فرآوری به دلیل سستی بافت خاک کاملاً آلوده و گاها کشاورزان مجبور به توقف عملیات برداشت آب در ماه‌های مهر و آبان می‌شوند.

عسگری با اشاره به اینکه همان‌طوری که می‌دانیم طارم رتبه نخست تولید را در بین استان‌های زیتون خیز کشور به خود اختصاص داده است، اضافه می‌کند: با عنایت به تولید 40 تا 50 هزاران تن در سال، میزان پساب رهاشده به طبیعت قابل‌تأمل و در حد خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه مورد انتظار مردم بوده این است که اداره محیط‌زیست و سازمان‌های متولی در مورد مدیریت پساب و کنترل آن آستین همت را بالا بزنند، افزود: باید کارگاه‌های سنتی روستایی که بیشترین سهم در آلایندگی دارند و کل اکوسیستم روستا را مختل کرده را در نواحی صنعتی تعریف‌شده،  سازمان‌دهی کرد.

عسگری ادامه می‌دهد: سازمان‌دهی کارگاه‌های کوچک خانگی در نواحی صنعتی، کنترل و مدیریت هرگونه آلایندگی را ممکن و با کمترین هزینه در رشد و توسعه تولید به اهداف اقتصادی نزدیک می‌شویم.

سخنگوی شورای شهرستان طارم با اشاره به اینکه ازآنجایی‌که شوراها در دل جامعه و در بین مردم همواره با موانع و مشکلات مواجه بوده و یکی از وظایف ما انتقال آن به مسئولان است، اظهار می‌کند: از همه دست‌اندرکاران تقاضا داریم تا دیر نشده جلوی این بلای خاموش را با تجمیع کارگاه‌های خانگی در نواحی صنعتی بگیریم که این خود علاوه بر خدمت به محیط‌زیست، باعث رشد تولید و اشتغال جوانان استان را فراهم خواهد کرد.

وی با قدردانی از تلاش مسئولان درزمینهٔ پیگیری‌ها برای راه‌اندازی مجموعه ناحیه صنعتی هندی کندی در شرق طارم عنوان می‌کند: با آغاز به کار این مجموعه در کنار مجتمع بزرگ رفاهی تفریحی هندی کندی علاوه بر کاهش 30 درصدی آلودگی زیست‌محیطی در طارم، شاهد اشتغال مستقیم یک هزار نفر خواهیم بود.

محمد یکی از اهالی روستاهای طارم نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با گلایه از ورود پساب زیتون به آب‌های شهرستان با اشاره به اینکه زمین‌های طارم دارای شیب ملایم  به سمت آب‌های قزل‌اوزن است، اظهار می‌کند: به‌محض رهاسازی پساب توسط واحدهای فرآوری این آب وارد منابع آبی شهرستان که همان آب‌های سطحی است می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به‌راحتی می‌توان فهمید آب‌های مصرفی مردم در ماه‌های مشخص آلوده به پساب است، بیان می‌کند: علاوه بر بو و رنگ سطح شوری آب‌ها در این زمان بالا است.

** امکان آلودگی این منابع آبی طارم با پساب وجود ندارد

حمید حسن لو مدیر آب و فاضلاب شهرستان طارم در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی در مورد آلودگی آب شرب در شهرهای آب‌بر و چورزق ارائه نشده است و قویاً این موضوع را تکذیب می‌کنیم، عنوان می‌کند: فاصله چشمه تأمین‌کننده آب شهر آب‌بر 15 کیلومتر با منطقه مسکونی است و این فاصله در شهر چورزق نیز پنج کیلومتر است و عملاً امکان آلودگی این منابع آبی با پساب وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عمده منبع آبی تأمین‌کننده اهالی طارم آب چشمه‌ها و قنات است، اضافه می‌کند: این شهرستان سفره زیرزمینی با آن مفهوم نداشته و قالب آب مصرف آب‌های سطحی موجود در شهرستان است.

حسن لو با اشاره به اینکه غالب منابع آبی در روستاهای طارم نیز خارج از منطقه مسکونی آن است، تأکید می‌کند: تاکنون گزارشی در مورد کاهش کیفیت آب شرب شهروندان  یا اهالی روستا ناشی از پساب زیتون نشده ضمن اینکه کیفیت آب به‌صورت مستمر توسط مراکز بهداشت بررسی و هرگونه تغییر در کیفیت آب اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: درصورتی‌که به‌صورت موردی گزارشی در مورد مشکل در تأمین آب شرب به شرکت آب و فاضلاب شهرستان طارم ارائه شود موضوع به دقیقاً بررسی و نتیجه اعلام می‌شود.

** محیط‌زیست نمی‌تواند به کارگاه‌های خانگی فرآوری زیتون ورود کند!

محمدرضا یافتیان، مدیرکل محیط‌زیست استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان  در مورد وضعیت مدیریت پساب زیتون در شهرستان طارم اظهار می‌کند: در طارم و در شهر «آب‌بر»، شرکت شهرک صنعتی فعال است و واحدهای زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه مراحل ساخت و احداث تصفیه‌خانه این شهرک صنعتی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در حال انجام است، اضافه می‌کند: پیگیری و نظارت برای ساخت تصفیه‌خانه‌ها توسط محیط‌زیست انجام می‌شود و مسئولان استان به این موضوع حساسیت دارند.

وی با اشاره به اینکه علت انجام کار فرآوری زیتون در خانه‌ها بیشتر ریشه فرهنگی دارد، بیان می‌کند: در این موضوع محیط‌زیست نمی‌تواند ورود کند و در بحث خانه‌ها به‌ویژه در روستا به‌راحتی امکان ورود نیست و در مجموعه‌ها و واحدهای صنعتی امکان ورود ضابطان قضایی وجود دارد ولی ورود به خانه‌ها امکان‌پذیر نیست. تلاش و برنامه به سمتی است که مردم کل محصولات خود را به سمت واحدهای فرآوری مجاز ارائه دهند.

یافتیان ادامه می‌دهد: با توجه به حساسیت موجود منطقه و اهمیت این منطقه بر آسیبی که به حاصلخیزی وارد می‌شود و تأثیر بر سلامت مردم موجب شد 12 مورد دستور پلمب برای واحدهای آلاینده صادرشده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه فصل فرآوری دو تا سه ماه فصل برداشت و فرآوری زیتون است، خاطرنشان می‌کند: اگر مدیریت لازم بر پسماند و پساب وجود نداشته باشد به محیط‌زیست آسیب خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع واحدهای روغن‌کشی و تبدیل آن از سه فازی به دوفازی مورد تأکید است، اذعان می‌کند: با این اقدام می‌توان در کنترل پسماند عملکرد بهتری داشت. در سال گذشته استفاده از سیستم دوفازی در واحدهای روغن‌کشی توسعه‌یافته که خبر خوبی است که اگر همه واحدها به این سمت حرکت کنند بخشی از آلودگی کاهش می‌یابد.

مشکلات زیست‌محیطی و انسانی موضوع پساب زیتون موضوعی نیست که بتوان آن را رد و یا کتمان کرد و گواه همین موضوع ورود محیط‌زیست برای نظارت بر وضعیت این پساب و نحوه مدیریت آن است و توسعه شهرک‌های صنعتی حتی در مقیاس کوچک می‌تواند زمینه کاهش این آلایندگی‌ها را افزایش داد. هرچند اندکی دیر ولی امروز نیز آغاز احداث شهرک صنعتی برای مدیریت فرآوری محصولات تولیدی در شهرستان طارم می‌توان در کنار اشتغال‌زایی و توسعه زمینه کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی را فراهم می‌کند.

**تصفیه‌خانه شهرک صنعتی آب‌بر احداث می‌شود

باید از مسئولان ذی‌ربط پرسید چرا شهرک صنعتی شهر آب‌بر که در سال 88 با مجوز رسمی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان و از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان صادرشده و به گفته مسئولان قریب به همه واحدهای آن در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی فعال است فاقد تصفیه‌خانه است.

رضا علی انبار لویی فرماندار شهرستان طارم در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: بیشتر واحدهای صنعتی فعال در شهرک صنعتی آب بر در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی فعالیت دارند و اکثر آن‌ها در حوزه تولیدات زیتون است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شهرک صنعتی موجود در آب‌بر نواحی صنعتی در شهرستان طارم احداث خواهد شد و هم‌اکنون در حال استعلامات قانونی است، ادامه می‌دهد: یکی از این نواحی احداث ناحیه صنعتی در روستای هندی کندی است.

انبار لویی با اشاره به اینکه امسال به دلیل عدم وجود کشش بازار زیتون شاهد افزایش فرآوری زیتون در منازل بودیم، تأکید کرد: تبعات ورود پساب زیتون را قبول داریم چراکه در این زمینه محیط‌زیست نیز ورود کرده است و پیگیری برای تصفیه‌خانه شهرک صنعتی آب‌بر نیز در حال انجام است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپساب زیتون
sedayezanjannews.ir/nx9633


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»