کد خبر: 9666
1402/02/30 - 12:49


نماینده زنجان و طارم در مجلس با اذعان به افزایش انتقادات نسبت به عملکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان مطرح کرد؛

انتقاد به ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان زیاد است

مهدی باقری: من در انتصاب و عزل اشخاص دخالتی نداشتم! استدلالم هم این است که اگر در عزل کسی فشار بیاوریم چه تضمینی وجود دارد که شخص بهتری جایگزین این شخص شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: نماینده زنجان و طارم در مجلس با اذعان به افزایش انتقادات نسبت به عملکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سخنانی قابل تامل گفت که او و استاندار در زمینهٔ عملکرد این مدیر گزارش‌های متعددی دریافت کرده‌اند اما به شخصه معتقد است اگر در عزل کسی فشار بیاورد چه تضمینی وجود دارد که شخص بهتری جایگزین او شود!

مهدی باقری، در جلسه مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان (24 اردیبهشت‌ماه 1402) در پاسخ به سؤالی مبنی بر «عملکرد مجلس درزمینهٔ حجاب چیست؟» اظهار کرد: من طلبه هستم و به‌هیچ‌وجه در بحث احکام تعارف ندارم. منتهی رهبری خود مجتهد است و نسبت به ما به احکام عالم‌تر. ایشان بااینکه قائل به این قضیه است که حجاب یک مسئله است و باید به آن توجه داشت؛ منتهی مسئله اصلی کشور را اقتصاد و معیشت می‌داند. حجاب یک حد و حدودی دارد و باید به آن حد و حدود پرداخت، منتهی این مسئله را نباید تبدیل به مسئله اصلی کشور کرد.

به گفته او، آن چیزی که مجلس باید محکم بایستد و باکسی در این زمینه تعارف نداشته باشد، این است که جامعه ایرانی جامعه عفیف نخبگانی بوده است و آن چیزی که ما با آن مقابله می‌کنیم، دریدگی است و در تلاش هستیم که حیا و عفاف را به جامعه تزریق کنیم، منتهی اینکه بخواهیم با دختر نوجوانی که در مورد احکام چندان اطلاعاتی ندارد؛ رفتار سلبی بکنیم این قطعاً غلط است.

**باید به لایحه پیش‌گیری از آسیب دیدگی زنان به صورت بومی نگاه کرد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا لایحه پیش‌گیری از آسیب‌دیدگی زنان در مجلس مورد تائید شما است و آیا این لایحه با فرهنگ ایرانی مطابقت دارد؟» اظهار کرد: این لایحه یک سیر تاریخی دارد که اکنون به نقطه فعلی رسیده است. این لایحه در ادوار مختلف دچار چالش بوده است و هر دفعه با یک رویکردی پیگیری شده است. اتهاماتی به این لایحه وارد است ازجمله فمینیستی بودن لایحه و یا استناد به اسناد 2030! نهایتاً تحقیقات بر روی این لایحه انجام‌گرفته است و این لایحه به مجلس رسیده است.

وی ادامه داد: روی این لایحه در داخل مجلس نیز اختلافاتی وجود دارد و کمیسیون قضایی و حقوقی با کمیسیون اجتماعی تفاوت دیدگاه‌هایی در این خصوص دارند. نگاهمان در این کمیسیون‌ها، تخصصی بوده است. اشکالاتی هم به این لایحه وارد است، منتهی معنایش این نیست که این لایحه حذف و یا طرح نشود.

به گفته باقری، زمانی که این لایحه در مجلس مطرح می‌شد، من مخالف آن بودم! ممکن است 99 درصد این لایحه اشکالی نداشته باشد، اما در جزئیات اشکالات ظریفی دارد که اتفاقاً بنا است ما از همین نقطه لطمه بخوریم! معاونت حقوقی در ابتدا اذعان می‌کرد که به دلیل اینکه مجلس تازه‌وارد کارشده است، این لایحه یک‌میزان معطل بماند تا روی آن بحث شود و نظراتمان را اعمال کنیم.

**انحصار در رشته پزشکی را شاهدیم که «طبابت» را به «تجارت» تبدیل کرده است!

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «وقتی زیرساخت‌ها دانشگاه‌ها فراهم نیست، چرا نمایندگان مجلس به دنبال افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستند؟» گفت: متأسفانه یک انحصاری در رشته پزشکی ایجادشده است که این تعارض منافعی را پیش‌آورده است و هزینه‌های درمان را بالاتر برده و درمان و طبابت را به‌جای طبابت تبدیل به تجارت پزشکی کرده است.

وی بابیان اینکه برخی از مسئولان می‌گویند که کمبود پزشک، کوتاه‌مدت است و شما نباید به خاطر یک دوره کوتاه‌مدت همه‌چیز را به هم بزنید که من هم جزو این گروه هستم، اظهار کرد: ازاین‌رو معتقدم نباید در این زمینه افزایش ظرفیت داشته باشیم، چراکه معتقدم که برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم. ما به ازای دانشجو باید تخت و استاد و ظرفیت داشته باشیم تا کیفیت آموزش بالا باشد. درحالی‌که وقتی ظرفیت رشته‌های پزشکی را بالا می‌‌بریم کیفیت، پایین می‌آید.

وی در پاسخ به اینکه شما با دانستن این مسائل چه‌کاری برای بهبود این شرایط می‌کنید؟ عنوان کرد: در مجلس هر نماینده‌ای یک رأی دارد. ساختار مجلس ضعف دارد و آن‌هم اینکه متأثر از جو روانی و رسانه‌ای و اقتضائات اجتماعی و سیاسی است. واقعیت این است که این مشکلات وجود دارد و گاهی مباحث منطقی در اثر فشارهای منطقه‌ای از بین می‌رود. واقعیت این است که عدالت در درمان و سلامت باید رعایت شود و نقاط محروم در این مسئله مهم هستند. ما در برخی از مناطق ساختمان ساختیم و آن‌ها را تجهیز کردیم اما نیروی متخصص ندارم. این امکانات عملاً به چه درد می‌خورد؟ یک‌میزان باید به این موضوعات دقیق‌تر نگاه کرد. ضمن اینکه چه مشکلی دارد که پزشکان بیشتر از ظرفیت موردنیاز باشد و باهم رقابت داشته باشند. مردم برای جانشان دارند هزینه می‌کنند اگر تعداد پزشکان زیاد باشد قطعاً سو استفاده‌ها کمتر خواهد شد.

**ویزیت «کمتر از زمان بیماران»، از سوی پزشکان یک توهین است!

وی ادامه داد: ما مدارکی داریم که پزشکان در زمان مشخصی تعداد بالایی از بیماران را ویزیت می‌کنند. این‌یک توهین است. نمی‌شود که پزشکان تعداد عجیب‌وغریبی از بیماران را ویزیت کنند و ما هیچ کاری در این خصوص انجام ندهیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر «تراکم پزشکان در مناطق مختلف شهری بسیار متفاوت است و با تغییر الگوی فعالیت پزشکان می‌توان بسیاری از مشکلات پزشکان را حل کرد که نیازی به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نباشد»، اظهار کرد: اگر برای این موضوع پیشنهادی دارید در قالب نامه‌ای عنوان کنید تا در این زمینه پیگیر ماجرا باشد.

باقری همچنین در پاسخ به دانشجوی دیگری که عنوان می‌کرد اگر بتوانیم حداقل نیازهای یک پزشک را فراهم کنیم، از بحث مهاجرت پزشکان نیز جلوگیری می‌کنیم، گفت: در بحث مالیات و معافیت‌های مالیاتی و سختی حقوق پزشکان، من جزو آن افرادی بودم که موافق نبودم که پزشکان را محدود کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعرفه‌های پرستاری که از سال 86 تبدیل به قانون شده است چه زمانی بنا است به مرحله اجرا برسد، اظهار کرد: ما شرمنده پرستاران هستم. در دوران کرونا به پرستاران نیاز داشتیم و به تعریف و تمجید از آن‌ها پرداختیم. یک مقدار که شیب کرونا کمتر شد کم‌محبتی‌ها نسبت به این قشر دیده شد. ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم و تمام تلاش ما این است که منابع پایدار برای این موضوع به دست بیاوریم. ما تا منابعی در این زمینه به دست نیاوریم به میزانی که درآمد به دست می‌آید حقوق پرداخت می‌کنیم. ضمن اینکه بهتر از نمایندگانی که در حوزه تخصصی آن‌ها این موضوعات است، موضوع را پیگیری کنید.

**اذعان نماینده زنجان و طارم به افزایش انتقادات به عملکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و پاسخ‌های قابل تامل ایشان!

وی در مورد چرایی حفظ رئیس دانشگاه علوم پزشکی در شرایطی که بخشی ازمردم از خدمات دانشگاه علوم پزشکی ناراضی هستند به صدای زنجان گفت: استیضاح آقای دکتر عین‌اللهی (وزیر بهداشت) که در دستور کار بود و 110 نفر به آن رأی داده بودند من امضا نکردم. پیگیری‌های من نشان می‌داد که مشکلاتی که در استان وجود دارد در سطح ملی هم هست. مجلس در بدو شروع کار واکسن تهیه کرد و در کشور تزریق شد و این نشان از این داشت که آن قسمتی که تأمین هزینه مالی است اگر شکل بگیرد کار پیش می‌رود.

او ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده مشکلات مربوط به وزارت بهداشت، بحث‌های مالی است. نمی‌گویم مدیریت تأثیر ندارد ولی وزیر قبلی و فعلی خیلی متفاوت عمل‌نکرده‌اند نباید در حق آن‌ها بی‌انصافی کرد. اگرچه من در آخر این نامه را امضا کردم و به آقای دکتر هم عنوان کردم که بهتر است فرد دیگری به‌جای شما بیایند که با آقای رئیسی همراه‌تر باشند و بتوانند مشکلات مالی را حل کنند.

باقری همچنین افزود: از طرف دیگری هم انتقاد به ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان زیاد است، منتهی من می‌گویم خود آقای عین الهی اگر بیاید جای دکتر بختیاری بنشیند تا زمانی که تهران مشکلات مالی را حل نکند ایشان هم نمی‌تواند مشکلات استان را حل کند. بهتر است انصاف داشته باشیم؛ یعنی اگر بخواهم به دکتر بختیاری (رئیس علوم پزشکی زنجان) در دو جا ایراد وارد کنیم باید قبول کنیم که آیا با آوردن شخص دیگری می‌توان مشکلات موجود در دانشگاه علوم پزشکی را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌ها متعددی به من و آقای استاندار درزمینهٔ دکتر بختیاری آمده است، ادامه داد: من نه در انتصابات دخالتی داشتم و نه در عزل کسی! استدلالم هم این است که ما اگر فشار بیاوریم در عزل کسی چه تضمینی وجود دارد که شخص بهتری جایگزین این شخص شود. من مدافع مردم هستم و جان مردم بیشتر از هر چیزی برایم اهمیت دارد. ما معتقدم ما به دنبال حل مشکلات مردم هستم چه با آقای بختیاری چه بدون او؛ لذا به دنبال حل مشکل هستیم نه جابه‌جایی افراد!

**سؤال دانشجویان بابت اعتراضات اخیر در دانشگاه علوم پزشکی زنجان

 وی در پاسخ به برخی از مشکلات دانشجویان درزمینهٔ ادامه تفهیم اتهامات و تعلیق و پرونده‌سازی‌ها دانشجویانی که در دانشگاه‌ها در دوره‌ی اعتراضات حرکت‌هایی را داشتند، گفت: در ایامی که گذشت ما شاهد یکی از بهترین مدیریت‌های جمهوری اسلامی بودیم. اغتشاشی اتفاق افتاد به لحاظ حقوقی برخورد شد پرونده تشکیل شد و قاضی از موضع خود کوتاه نیامد و رأی صادر کرد؛ اما از طرف دیگر رهبری از اختیار خود استفاده کرد و حکم عفو داد. نه تخلف و جرمی نادیده گرفته شد و نه برخوردی صورت گرفت. رهبری که عفو کردند. دانشجویان اولین قشری بودند که با آن‌ها نهایت ملایمت اتفاق افتاد. این مبنای حکومت جمهوری اسلامی است. منتهی اگر درجایی سلیقه‌ای برخورد می‌شود باید به آن ورود داشت.

نماینده زنجان و طارم در مجلس ابراز کرد: نگاه نظام این است که اگر در این ایام تخلفی هم صورت گرفته است و شاکی خصوصی ندارد عفو شود و دانشگاه‌ها استثنا شده و به آن ویژه‌تر نگاه ‌شده است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننماینده زنجان و طارم در مجلسانتقاد به ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجانرئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9666


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»