کد خبر: 9673
1402/02/31 - 10:40


صدای زنجان وضعیت فضاسازی شهری را بررسی می‌کند

المان‌های رانتی!

یک استاد دانشگاه: رانت و چند دستگی در شهرداری زنجان مانع از واگذاری کارها به افراد کاردان می‌شود! /یک هنرمند و مجسمه ساز: زیباسازی سطح شهری ما بیشتر رفعِ تکلیف مسئولان بوده است./رییس شورای شهر زنجان: در فضاسازی شهری زنجان با ضعف مواجهیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

 پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میر عیسی‌خانی:  موضوع ورود خلاقانه به فضاسازی شهری زنجان همواره از سوی متولیان مورد غفلت قرار گرفته است. موضوعی که رئیس شورای شهر زنجان با اذعان به وجود نقص و ضعف در مقوله المان‌سازی می‌گوید: دلیل این ضعف به نبود نیروی متخصص و فنی که بتواند طرح علمی و مطالعاتی در این حوزه انجام دهد برمی‌گردد.

موضوع زیبا‌سازی فضای شهری نشان از توسعه و مدنیت هر شهری دارد. موضوعی که در زنجان مغفول مانده است و همواره مورد بی‌مهری مسئولان شهری قرارگرفته است. نشان این بی‌برنامگی ساخت سردیس‌هایی که به شخصیت‌های استانی چندان شباهتی ندارند و یا المان‌هایی است که کپی‌برداری از شهرهای دیگر است.

 پیش‌ازاین کمیته‌ای در سال‌های نه‌چندان دور به موضوع المان سازی و زیباسازی شهری اختصاص‌یافته بود و متخصصین و هنرمندانی گرد هم آمده بودند تا در زیباسازی شهر نظارت داشته باشند و در این زمینه با نظرات تخصصی گامی در جهت بهبود وضعیت زیباسازی شهری بردارند. این کمیته اما با دستور شهردار وقت، مسیح‌اله معصومی منحل شد. بااین‌وجود ورود علمی و کارشناسانه به موضوع فضاسازی شهری مسئله‌ای است که باید موردتوجه مسئولان استانی قرار گیرد.

به طوری که «مجید ناصحی‌مقدم»، رییس شورای شهر نیز با اشاره به اینکه در المان‌سازی و ارتقای فضای شهری با ضعف مواجه هستیم و نیازمند بازنگری در این خصوص هستیم به صدای زنجان گفته که، ما افراد متخصصی که بتوانند یک کار ذوقی و علمی و مطالعاتی انجام بدهند، نداریم. ضمن اینکه در برهه‌ای از فضای شهری زنجان قرار داریم که به سمت کلان‌شدن حرکت می‌کنیم و این نیاز به ساختارهای خود است.

ناصحی مقدم عنوان کرد که؛ مجموعه شهری زنجان سعی دارد تا حدی که درتوان شهرداری است به این موضوع توجه کرده و با الگوبرداری از شهرهای دیگر و دستاوردهای آن‌ها به این موضوع ورود کند و به شیوه‌های مختلف در جهت ارتقای این موضوع در شهر قدم بردارد.

**رانت و چند دستگی در شهرداری مانع از واگذاری کارها به افراد کاردان می‌شود

 موضوعی که «رحمان برچگانی»، استاد دانشگاه و فعال عرصه هنر آن را قبول ندارد و در این زمینه بابیان اینکه به‌عنوان یک متخصص، این موضوع موجب آبرو‌ریزی است که در شهری زندگی می‌کنم که کارهای ضعیف و متوسط به‌صورت المان کار گرفته می‌شود و کسی در این زمینه گوشش بدهکار نیست که باید کارهای فاخرتری در شهر به کار گرفته شود، می‌گوید: کم نیستند کسانی که در این زمینه در استان ظرفیت لازم رادارند تا کارهای هنری درست‌وحسابی انجام بدهند.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌ازاین کمیته‌ای به اسم کمیته زیباسازی فعالیت داشت که بر فضاسازی شهری نظارت و نظر دهی می‌کرد. همان زمان هم این کمیته چندان دستش باز نبود. درست بود که در یک سری از کارها، از ما نظرخواهی می‌شد، اما بحث جایی که رابطه و رانت بود راحت این کمیته را دور می‌زدند و توجه چندانی به مسئله نمی‌کردند تا زمانی که مدیریت‌ها این شکلی صورت می‌گیرد ما نتیجه‌ای را نخواهیم گرفت.

**تا زمانی که هنرمندان تشکل یکدستی نداشته باشند، مسائل مربوط به المان‌سازی ساماندهی نمی‌شود!

این استاد دانشگاه بابیان اینکه این مسئله تنها به شهرداری مربوط نمی‌شود، اظهار می‌کند: تا زمانی که هنرمندان تشکل یکدستی نداشته باشند، مسائل مربوط به المان سازی ساماندهی نمی‌شود. چنانچه برای ایجاد یک‌رشته در دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی باید ورود داشته باشد و آن را تائید کند در کار هنری، هم باید نظام و یا سازمانی وجود داشته باشد که در این زمینه  نظر بدهد. اما متأسفانه هر شخصی هر کاری دلش بخواهد، انجام می‌دهد.

وی عنوان می‌کند: بخشنامه‌هایی نیز وجود دارد که به آن‌ها در شهرداری توجهی نمی‌شود و وقتی هم کمیته‌ای ایجاد می‌شود آن را دور می‌زنند و در چند کار کوچک و دم‌دستی از آن‌ها نظر می‌خواهند، مسائل بزرگ را آن‌ها خود انجام می‌دهند و به ریش ما هم می‌خندند.

پرچگانی با اشاره به اینکه برخی از المان‌های شهری ما فقط ویژگی عکس و تصویر را دارد، می‌افزاید: باید فرآیند طراحی حرفه‌ای برروی برخی از المانها صورت بگیرد تا به یک استقامتی برسد و نتیجه بدهند.

این استاد دانشگاهی با اشاره به اینکه برخی از سردیس‌های شهری در استان تناسب ساختاری ندارند، خاطرنشان می‌کند: وقتی شما تندیس و یا سردیسی را ‌بسازید، وقتی آن را زیادی بزرگ کنید ناخودآگاه از شباهتش کم می‌شود و این طبیعی است که سردیس‌های بزرگ تناسبات از بین می‌رود و ناخودآگاه تغییر می‌کند. بنابر این وقتی کاری بنا است انجام گیرد آن را به کاردان بسپارند.

وی با بیان اینکه انجام کارها به این شکل و بدون برنامه ریزی دقیق  چندان درست نیست، می‌گوید:  مردم هرچه قدر هم که با  اصول زیبایی شناختی آشنایی نداشته باشند باز هم خودشان با مجسمه‌هایی که و تناسب و شکل و شمایل موردقبول نداشتند، (در دوره‌ای، بین بلوار و دانشسرا گذاشته‌شده بود) برخورد کردند و مسئولین ناچار شدند این مجسمه‌ها را بردارند

وی بابیان اینکه هزینه‌های بالایی در این زمینه صرف می‌شود و متأسفانه کار آیی درست را ندارند و جانمایی درستی هم صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: ساده‌ترین چیزی که در بحث المان باید مدنظر باشد این است که المان از ابعاد  مختلف یک نمایی داشته باشد. در برخی از المان‌های شهری نیازی نیست که المان ساخته شود و می‌شد آن را به شکل بیلبورد و دیواری هم کار کرد.

**زیباسازی سطح شهری ما بیشتر رفعِ تکلیف مسئولان بوده است،

 در این زمینه همچنین «علی چراغی» هنرمند و مجسمه‌ساز با اشاره به اینکه سیستم اداری به‌گونه‌ای است که مسئولی که در یک اداره در سمتی قرار می‌گیرد می‌خواهد بودجه‌ای که در دستش هست را سریع هزینه کند و به دنبال رفع تکلیف است تا اینکه جامع به این مسائل فکر کند، اظهار می‌کند: مسئولین به‌صورت پراکنده به موضوع زیباسازی شهری فکر می‌کنند و المان‌های به‌کاررفته بیشتر خرید هستند تا فکر کنند و آثاری را خلق و آن را به‌درستی جانمایی کنند. این موضوع هزینه‌هایی است که روی دوش شهرداری و مردم قرار دارد و متأسفانه  بودجه‌ها به این شکل هزینه می‌شود و درنهایت همه این المان‌ها در ضایعات زیباسازی قرار می‌گیرند و هدر می‌شوند.

وی در مورد عدم کیفیت سردیس‌هایی واقع در سطح شهر اظهار می‌کند: سال 1401 بود که از طرف شهرداری با من تماس گرفته شد که 4 سردیس شهدای شاخص استان را بسازم. به من گفته شد که 6 ماه دیگر بنا است تا این سردیس‌ها افتتاح شود و ما برنامه ریختیم و بنا شد که کارها را من انجام بدهم و این‌ها رفتند و 2 ماه بعد دوباره بازگشتند و دوباره گفتند که مجسمه‌ها بنا است 2 متری انجام شوند. دوباره قیمتی دادیم و برآوردی کردیم و چون زمان محدود بود عنوان شد که در عرض یک ماه کارها را تحویل دهید و من عنوان کردم که در زمان محدود قادر به ساخت این سردیس‌ها نیستم؛ و زمان کم است و متأسفانه کارها را به‌جای اینکه مدیریت بکنند به هنرمندان مجسمه‌ساز درجه سه دادند و این کارها کارهای خوبی هم از آب درنیامد و تنها بودجه‌ای بود که از دستگاه خارج شد و متأسفانه کاملاً از جهت عدم مدیریت و نفوذ یک سری از افرادی که می‌توان حس کرد و کارها به‌جای اینکه به هنرمندان استان( نه خود بنده) واگذار شود، به خارج از استان واگذار شد.

وی می‌افزاید: مدیریت‌ها چون عوض می‌شوند و مدیریت‌هایی را می‌آوریم که خودمحور هستند و از تجربه مدیران قبلی نیز استفاده نمی‌کنند، دوست ندارند که برای ساخت المان  زمان صرف کنند ، اظهار می‌کند: از همین رو به دنبال خرید و نصب  المان‌ها هستند و اینکه این مسئولین از هنرمندان استان شناخت ندارند  و تنها به دنبال این هستند که چند مدتی مسئولیتی دارند آن را انجام بدهند و بروند.

**زیباسازی سطح شهری ما بیشتر رفعِ تکلیف مسئولان بوده است،

وی بابیان اینکه زیباسازی سطح شهری ما بیشتر رفعِ تکلیف مسئولان بوده است، اظهار می‌کند: متأسفانه هنرمندان این عرصه هم نمی‌توانند که به این موضوع ورود داشته باشند چراکه نمی‌توان مسئولان را مجبور به به‌کارگیری این  هنرمندان کرد.

به گفته چراغی، این مسئله که بخواهیم به‌صورت علمی به این موضوعات ورود داشته باشیم، در استان جواب نمی‌دهد و پیش‌ازاین کمیته زیباسازی در استان وجود داشت. متأسفانه شهرداری به‌گونه‌ای است که بیشتر با رانت فعالیت دارد و چند گروه در شهرداری وجود دارد که در این ارگان حکومت می‌کنند. در کمیته زیباسازی ما موضوعات را بارها به‌صورت علنی گفتیم و شهردار وقت کمیته را به هم زد.

وی در مورد این کمیته اظهار می‌کند: اگر کمیته‌ای هم در شهرداری باشد، قطعاً این کمیته، کمیته اجرایی نیست! نهایتاً همان ماجرای پلیس و قانون‌گذار است. هر چه قدر قانون وضع شود، پلیس می‌تواند آن را رد کند و این موضوع در شهرداری اتفاق می‌افتاد که شهردار هم خیلی راحت افرادی که در این زمینه تخصص نداشتند می‌دادند اجرایی می‌کردند و متأسفانه بیت‌المال در این دوره حیف‌ومیل می‌شد و کسی هم نمی‌توانست در این زمینه کاری کند. از پایه این خانه ویران است و. متأسفانه این اتفاق نه‌تنها رد استان زنجان بلکه در همه شهرداری‌های کشور این مشکل وجود دارد و شهرداری‌ها تنها برای رفع تکلیف این کار را می‌کنند.

انتهای پیام/


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس شورای شهر زنجانرانت و چند دستگی در شهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9673


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»