کد خبر: 9681
1402/03/02 - 9:6


نشست خبری سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان در پی افزایش ناگهانی نرخ نان؛

بنویسید همسان‌سازی، بخوانید گرانی!

ولی‌الله زمانی: اینکه قیمت نان تحت فشار نانوایی‌های زنجان افزایش یافته یا نه را از مسئولان امر سؤال کنید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ در حالی که 23 اردیبهشت‌ماه 1402 وزارت اقتصاد صراحتا اعلام کرده بود که دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد و در عین حال مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود، در ساعات پایانی یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه 1402 به یکباره افزایش قیمت نان در زنجان اعلام شد هر چند مسئولان زنجان افزایش قیمت نان را قبول ندارند و معتقدند که این اقدام‌شان در راستای همسان‌سازی بوده است.

نشست خبری ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان و سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان (یکشنبه یکم خرداد‌ماه) در محل سالن جلسات اداره کل غله و خدمات بازرگانی با موضوع نان برگزار شد.

زمانی در ابتدای این جلسه در پاسخ به  سؤال صدای زنجان در مورد نحوه تامین نان خانواده خود و سایر اعضای کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان اظهار کرد: در مورد سایرین اظهار نظر نمی‌کنم ولی خودم چون در ساعت کاری نانوایی‌ها اداره هستم نان خود را از سوپرمارکت تهیه می‌کنم.

وی از پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا قیمت ناگهانی اعلامی مسئولان در خصوص نان تحت تاثیر فشارهای نانوایان زنجان بوده است یا خیر، خودداری کرد و گفت: در این خصوص بهتر است مسئولان و متولیان امر پاسخ دهند.

وی در ابتدا با اشاره به نرخ‌های جدید نان گفت: قیمت نان لواش نوع یک ۴۵۰ تومان، نان لواش نوع ۲ به قیمت ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع یک، هزار و ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان، نان سنگک نوع یک، هزار و ۷۵۰ تومان و نان سنگک نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان تعیین شد.

او در رابطه با تصمیم مسئولان در خصوص افزایش نرخ نان که منجر به گلایه شهروندان نیز شده است، گفت: در ۲ سال گذشته قیمت نان در استان زنجان ثابت و بدون تغییر بود که با توجه به افزایش هزینه های مربوط به بیمه، حقوق کارگر، حامل های انرژی و برخی مواد اولیه از جمله خمیر مایه، درآمد و هزینه واحدهای نانوایی همخوانی نداشت که بر این اساس با برگزاری جلسات متعدد از سوی دستگاه های متولی و کارهای کارشناسی قیمت نان در استان همسان سازی شد.

سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان با اشاره به اینکه هوشمندسازی آرد و نان تا به امروز تکمیل نشده است، اظهار کرد: در این طرح، تصمیمات در سطح کلان اخذ می‌شود.

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از زمان پایان طرح هوشمندسازی آرد و نان ادامه داد: این تصمیمات مرحله به مرحله در فازهای مختلف اجرایی می‌شود، اینکه زمان تکمیل و پایان طرح چه زمانی است ما اطلاع نداریم و فعلا با این سبک و شیوه در حال فعالیت هستیم.

زمانی با اشاره به اینکه سومین مرحله اجرای طرح شناورسازی بود که از 15 اسفند  1401 اجرایی شد، خاطر نشان کرد: با سیستم هوشمند نانوایی امکان رصد و کنترل فعالیت نانوایی از میزان پخت، وزن چانه و ساعت کار نانوایی‌ها وجود دارد.

سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان با اشاره به اینکه سقف 10 درصد برای تشویق یا تنبیه افزایشی و کاهشی پیش بینی شده است، گفت: این بدان معنا است که اگر نانوایی فعالیت مطلوب داشته باشد 10 درصد افزایش سهمیه داشته و اگر فعالیت نامناسب باشد 10 درصد کاهش سهمیه دارد.

مدیرکل غله استان زنجان ادامه داد واحدهایی که بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه «نانینو» تخلفاتی در این زمینه دارند ۱۰درصد از سهمیه خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در این مرحله کل اختیارات از استان‌ها سلب و به مرکز واگذار شده است، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت انواع نان در زنجان، این قیمت‌ها نسبت به استان‌های همجوار همچنان کمتر است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح هوشمندسازی اختیارات از استان گرفته شده و مدیریت یکپارچه کشوری اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: سهمیه و تصمیم گیری برای اختصاص آراد به نانوایی در اختیار شرکت است  که دو مرحله سهمیه بدون دخالت استان ارسال می‌شود.

زمانی با اشاره به اینکه همسان‌سازی و اصلاح قیمت نان در زنجان از امروز آغاز شده است، اضافه کرد: دو سال افزایش قیمت در حوزه نان اتفاق نیفتاده بود و نانوایی‌ها و امور صنفی پیگیر افزایش قیمت نان در زنجان بودند.

زمانی با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که برای یک نانوایی در نظر گرفته می‌شود افزایش داشته است، عنوان کرد: شاهد افزایش دستمزد نیروی کار، حامل‌های انرژی و غیره بودیم که با برگزاری کارگروه جمع‌بندی و جلسات مختلف کارشناسی شد و خروجی انجام شد و تصمیم به یکسان‌سازی نان اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه تجمع نانوایی و تحصن واحدها، راه‌اندازی کمپین برای جمع‌آوری دستگاه‌ها در سطح کشور مطرح بود، اضافه کرد: سعی شد در استان در فضای آرامی اصلاح قیمت نان انجام شود.

زمانی با اشاره به اینکه در استان‌های مجاور همچون استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، قزوین و همدان قیمت فعلی نان بالاتر از استان زنجان است، بیان کرد: به همین منظور قیمت نان اصلاح و مختصر و جزئی به قیمت آن اضافه شد.

سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان با اشاره به اینکه نظارت و کنترل بر فعالیت نانوایی‌ها 10 تیم در حال نظارت هستند، ادامه داد: با جدیت نظارت را پیگیری خواهیم کرد و برخورد لازم انجام خواهد شد و در صورت تخلف در دستور کار قرار دارد و تا ابطال و حذف سهمیه هم پیش خواهد رفت.

** تولید بیش از 979 میلیون قرص نان شهروندان زنجانی در سال قبل

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود از هماهنگی و تدارک تولید 979 میلیون و 798 قرص نان در سال 1401 در استان زنجان خبر داد.

زمانی، اظهار کرد: بیش از 147 هزارتن گندم برای تولید 127 هزار و 269 تن آرد خام خانه‌پز روستایی و مصارف نانوایی (واحدهای نانوایی نوع یک، دو، شش) به کارخانجات آردسازی اختصاص یافته است

زمانی گفت: با اختصاص 127 هزار و 269 تن آرد معادل 3 میلیون و 181 هزار کیسه 40 کیلوگرمی به واحدهای خبازی و خانه پز روستایی، 979 میلیون و 798 قرص نان تولید و به دست مردم عزیز استان زنجان در سال 1401 رسیده است.

وی بیان کرد: گندم های مورد نیاز تولید آرد نوع یک، دو و شش را به قیمت کیلویی 6650، 9000 و 120000 ریال برای تولید انواع آرد به کارخانجات آردسازی اختصاص داده می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه امکان خارج کردن آرد یارانه ای از شبکه توزیع وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر کیسه آرد یارانه ای نوع یک اکنون برای مصرف کنندگان واحدهای نانوایی با قیمت 32800 تومان فروخته و امکان این وجود دارد که در بازار آزاد به قیمت 300 الی 400 هزار تومان معامله شود.

زمانی اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که از طریق بازرسین سازمان جهادکشاورزی استان و تعزیرات حکومتی صورت گرفته، بررسی و صحت عملکرد واحدهای نانوایی مشمول تخصیص آرد فوق العاده به صورت روزانه و مستمر مورد نظارت و کنترل قرار می گیرد تا آردهای یارانه‌ای از شبکه توزیع و مصرف شهروندان، خارج نشود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانافزایش ناگهانی نرخ نانمدیر کل غله
sedayezanjannews.ir/nx9681


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»