کد خبر: 9686
1402/03/03 - 11:49


صدای زنجان دستیابی زنجان به جایگاه پنجم در حوزه اشتغال خالص را بررسی می‌کند

آمارهای محرمانه؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان: آمار اشتغال استان زنجان را قبول نداریم!/ تحلیل‌گر اقتصادی: مستنداتی که سبب شده در اشتغال خالص، زنجان به رتبه پنجم برسد را ارائه کنید!/ معاون امور اقتصادی استاندار زنجان: داده‌های مربوط به اشتغال خالص، عمومی نیست که منتشر شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوزلیلا محمدی: مرکز آمار ایران اعلام کرد که بر اساس آمارهای سال 1401، زنجان جایگاه پنجم کشور را در حوزه اشتغال خالص دریافت کرده که این آمار واکنش‌هایی را از سوی تشکل‌های کارگری، شهروندان و حتی دانشگاهیان به همراه داشته است.

مجید خلیلی‌خشنود در نشست استاندار زنجان با مدیران پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان، زنجان (31 اردیبهشت‌ماه 1402) گفت:  استان زنجان سال گذشته در تحقق برنامه‌های اشتغالزایی، رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد.

خلیلی‌خشنود تاکید کرد: اقدامات خوبی در تحقق برنامه های اشتغالزایی در استان صورت گرفته است. هیچ مشکلی از نظر اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی استان نداریم و ظرفیت جذب در واحدهای تولیدی استان وجود دارد.

مشاور استاندار زنجان تاکید کرد که؛ عمده چالش ما در استان مربوط به دانش آموختگان دانشگاه ها است که در این خصوص، بخشی از برنامه های اشتغالزایی را با تکیه بر فعالیت های دانش بنیان دنبال می‌کنیم.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از مسئولان اعلام کرده که؛ سهم زنجان از هدفگذاری ایجاد اشتغال در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۷۰ فرصت شغلی تعیین شده بود که بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه های اجرایی در سامانه رصد، این هدفگذاری به میزان ۱۱۶ درصد  یعنی بیشتر از هدف تعریف شده، تحقق یافته است.

**مسئولان، فرصت‌های اشتغال در زنجان را نام ببرند!

شهروندان زنجانی که بارها نسبت به آمارهای مربوط به حوزه کار واکنش نشان داده‌اند، از مسئولان می‌پرسند از کدام فرصت و برنامه اشتغالزایی صحبت می‌کنند وقتی وضعیت دستمزدهایشان آنچنان تعریفی ندارد و کم نیستند واحدهای تولیدی که با وعده بیمه، نیروهایشان را یک الی 3 ماه ابتدای کار، نیروها را به کارگیری می‌کنند!

احمد یکی از کارگران شاغل در واحدهای تولیدی شهر زنجان می‌گوید: ایجاد فرصت برای کارگری که مدرک لیسانس و ارشد و حتی سیکل به پائین دارد وقتی برای مسئولان «افتخار» محسوب می‌شود که دخل کارگر با خرجش بخواند! 12 ساعت کار می کنیم حقوق 8 ساعت را دریافت می‌کنیم این شد اشتغال استاندارد؟

**توضیحات استانداری زنجان در خصوص یک آمار مربوط به اشتغال خالص

پس از اظهارات مشاور عالی استاندار زنجان در خصوص اشتغالزایی، پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان یکم خردادماه 1402 اعلام کرد: «بعد از انتشار آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال و بروز شدن اعداد نشان دهنده میزان تلاش مسئولان استانی در زمینه عمل به مطالبات مردم و رهبری معلوم شد، در استان زنجان زمینه اشتغال خالص برای ۳۰۴۲۹ نفر در مجموع چهار فصل سال ۱۴۰۱، فراهم شده است که بعد از استان‌های خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان غربی واصفهان در رتبه پنجم قرار دارد.»

استانداری زنجان اعلام کرده که؛ «اشتغال خالص به معنی برآیند اشتغال ایجادشده و مشاغل حذف شده در استان می‌باشد که توسط دستگاه‌های دولتی و یا با تسهیل گری آنها ایجاد شده است. لازم به توضیح است 11 استان در کشور دارای اشتغال خالص منفی می‌باشند.

سهم زنجان از هدفگذاری ایجاد اشتغال توسط دستگاه های اجرایی در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۷۰ فرصت شغلی تعیین شده بود که بر اساس اعلام مسئولان بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه های اجرایی در سامانه رصد، این هدفگذاری بیشتر از هدف تعریف شده تحقق یافته است.»

**آمار اشتغال استان زنجان را قبول نداریم!

با این حال، انتقادات به آمارهای استخراجی مربوط به حوزه اشتغال و کار در زنجان همچنان ادامه دارد و تشکل‌های کارگری می‌گویند باید امار و مستندات این خروجی که زنجان را در رتبه پنجم قرار داده است، ارائه شود.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در این خصوص مدعی است: آمار اشتغال ارائه شده از سوی مسئولان، عملا غیرممکن است! به نظر می‌رسد دستگاه‌ها برای کسب رتبه در وزارتخانه متبوع و در سطح ملی، عددسازی کرده باشند!

نجاری می‌گوید: «استاندار زنجان بر لزوم ممانعت از آمارهای متناقض تاکید داشته و دارند، از این رو از ایشان می‌خواهیم آمارهای دریافتی را مجددا مورد بررسی قرار دهند.»

البته دبیر اجرایی خانه‌ کارگر استان زنجان به این نکته هم اشاره می‌کند که؛ وضعیت اقتصادی کنونی و دستمزدهای پائین عامل مهمی در کاهش «انگیزه» افراد است! از طرفی  برخی نیز ترجیح می‌دهند با این حقوق‌ها شاغل نشوند در نتیجه بهتر است مسئولان و استخراج‌کنندگان آمارها توضیح دهند که فرصت اشتغال را چگونه محاسبه کرده‌اند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان ادامه می‌دهد: «اشتغال یعنی اینکه کارگر تحت پوشش بیمه باشد. اگر اشتغالی رخ داده باشد، باید ورودی و افراد بیمه شده جدید به تامین اجتماعی استان زنجان افزایش قابل توجهی یافته باشد که آمار به گونه‌ای باشد که زنجان را در ردیف پنجم کشور قرار دهد!»

** آمار مربوط به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان زنجان

صدای زنجان برای انتشار آمار مربوط به ورودی‌های جدید بیمه‌شدگان در سال 1401 موضوع را از طریق محمود عزیزخانی، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با وی میسر نشد.

البته عزیزخانی 20 بهمن‌ماه 1401 در نشست با خبرنگاران از افزایش شمار بیمه شدگان تامین اجتماعی این استان با رشد قابل توجهی در اوایل سال 1401 به میزان 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400 خبر داده و گفته بود: هم اکنون ۵۸۰ هزار و ۵۶۷ نفر بیمه شده تامین اجتماعی زنجان هستند که این تعداد، ۵۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش 4 درصدی بیمه بیکاری در استان گفت: شرایط اقتصادی به واسطه افزایش حداقل نرخ دستمزد کارگران که اتفاق افتاد، قدرت تاب آوری واحدهای صنعتی کوچک را پایین آورد.

عزیزخانی افزود: اغلب صنایع مستقر در استان پایین دستی هستند و تاب آوری کمتری در تورم، تلاطم و تکانه‌های اقتصادی دارند درحالی که شرکت های بزرگ خود را با شرایط تطبیق می دهند.

این مسئول اظهار کرد: با این شرایط بیمه شدگان بیکاری استان از ۲ هزار و ۳۵۵ نفر به ۲ هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بیمه خدمات زنان خانه‌دار تا آبان‌ماه 1401 هشت هزار و ۳۳۴ نفر از بانوان استان و در دانشجویی نیز ۷۵۰ نفر از دانشجویان بیمه شدند.

**آمارهای اشتغال را باور ندارم!

با این حال مهسا یکی از کارگران زنجانی که در یکی از واحدهای تولیدی استان مشغول کیک‌پزی است، می‌گوید که بدون بیمه در این واحد کار می‌کند و از سر ناچاری به حقوق 6 میلیون تومانی تن داده است و آمارهای اشتغال را باور ندارد!

او با بیان اینکه اداره کار به عنوان متولی کار و اشتغال هنوز اطلاعی از او و چند نفر دیگر که تحت پوشش بیمه نیستند ندارد، از مسئولان می‌خواهد تا در کنار آمارهایی که دستگاه‌ها برایشان ارسال کرده‌اند 100 درصد تکیه نکنند و خودشان انقلابی‌وار وارد عمل شده و سری به واحدهای صنفی داخل شهر بزنند تا ببینند که آمارها فقط روی کاغذ درست به نظر می‌رسند.

**توضیحات معاون اقتصادی استاندار زنجان در خصوص کسب جایگاه پنجم زنجان در اشتغال خالص

به دنبال بالا گرفتن انتقادها به آمارهای اقتصادی استان از جمله اشتغال، حسین محمدی، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان عنوان می‌کند که نه در ایران بلکه در دنیا نباید در مورد این آمارها قضاوت مصداقی کرد چرا که قطعا این آمارها بر اساس شاخص و استاندارد مشخص احصا شده است.

او با بیان اینکه آمار اعلامی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه بر اساس گزارش استانداری زنجان، داده‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی و یا با تسهیل گری آنها دریافت شده است، آیا تعاریف و ملاک این ارگان‌ها از اشتغال، یکسان بوده و این آمارها زیر نظر دستگاه تخصصی نظیر اداره کار احصا شده یا نه عنوان می‌کند: این آمار توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. اشتغال خالص یعنی اشتغال ایجاد شده(توسط دستگاه دولتی یا تسهلات اعطا شده یا موانع رفع شده و بخش دیگر نیز توسط بخش خصوصی) منهای اشتغال از بین رفته است.

به گفته محمدی، سال گذشته حدود 16 هزار شغل توسط بخش دولتی و حدود 17 هزار شغل توسط بخش خصوصی ایجاد شد که در مجموع حدود 35 هزار شغل ایجاد شد که بخشی نیز از بین رفته است. طبق آمار منتشره توسط آمار مرکز ایران زنجان در این زمینه رتبه پنجم را کسب کرده است که در مراکز علمی و پژوهشی قابل استناد است. لازم به ذکر است که این آمار با تعداد شغل‌هایی که دولت ایجاد کرده است متفاوت است.

محمدی با تاکید بر اینکه در آمار به هیچ عنوان اشخاصی که بیمه نیستند، در نظر گرفته نشده‌اند در خصوص ابهامات وارده برخی از تشکل‌های کارگری به آمارهای دولتی که گاها دانشجویان و زنان خانه‌دار که تحت پوشش بیمه هستند را نیز محاسبه می‌کنند، می‌گوید: سربازان، زندانیان، افراد زیر 15 سال، افراد بالای 65 سال، دانشجویان و زنان خانه‌دار، محصلان جمعیت غیرفعال بوده و مابقی فعال‌اند. که فعالانی که کار پیدا کرده‌اند فعال و مابقی که موفق به یافتن شغل نشده‌اند، بیکار محسوب می‌شوند.

**تعریفتان از اشتغال چیست؟

امیر یکی از کارگران نیز با بیان اینکه طبق تعریف اعلامی از سوی معاون استاندار جمعیت فعال محسوب می‌شود اما کارگری که بیمه داشته باشد اما به اندازه‌ای که کار می‌کند فقط حقوق پایه که کفاف زندگی دانشجویی‌اش را نمی‌دهد چه برسد متاهلی، نباید اسمش و شغلش در آمارهای اشتغال بیاید، از مسئولان می‌خواهد که با این آمارها نباید سعی کنند، وضعیت اقتصادی استان زنجان را مطلوب اعلام کنند!

**مستنداتی که سبب شده در اشتغال خالص، زنجان به رتبه پنجم برسد را ارائه کنید!

رضا پیرایش، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی نیز با وارد دانستن انتقادات به آمار مربوط به «سهم زنجان از ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱» که سبب کسب جایگاه پنجم کشوری زنجان شده است، عنوان می‌کند: مسئولان بهتر است شفاف‌سازی کنند که حجم سرمایه‌گذاری‌ها که منجر به جایگاه پنجم استان زنجان شده، چقدر بوده است؟ کدام واحد بزرگ صنعتی در سال قبل راه‌اندازی گردیده که منجر به اشتغالزایی افراد شده است؟ آمارهایی که مدیران در بخش‌های مختلف ارائه کرده‌اند کجا منتشر شده است؟ کدام فرصت اشتغال در زنجان ایجاد شده است؟ بهتر نیست در این خصوص شفاف‌‌سازی شود؟ اگر در این زمینه مستندات ارائه نشود، به نظر می‌رسد چنین آمارها که رسانه‌ای شده‌اند جنبه تبلیغاتی داشته باشند که مدیران محترم با آن بتوانند صاحب کرسی شوند!

پیرایش با بیان اینکه مدیرانی که چنین آمارهایی (نظیر اشتغال خالص) را ارائه می‌کنند، تعریفشان از اشتغال چیست؟، ادامه می‌دهد: آیا کسی که در هفته چند ساعت کار می‌کند جزو شاغلین محسوب می‌شود؟

این تحلیل‌گر اقتصادی «نبود بانک اطلاعاتی» را از ایرادات دانسته و می‌گوید: در حوزه‌های مختلف از جمله کار و اشتغال که مهم است باید بانک اطلاعاتی قوی وجود داشته باشد که طبق آن برنامه‌ریزی‌های اقتصادی صورت گرفته است در نتیجه ضروری است برای جلوگیری از انتشار آمارهایی که منجر به ابهام در سطح عموم می‌شود، بانک اطلاعاتی تهیه و تدوین شود.

پیرایش می‌گوید:برخی معتقدند که آمارهای مربوط به حوزه اشتغال به آن دسته از برآوردهای اشتغال در واحدهای تولیدی برمی‌گردد که در صورت بهره‌برداری، منجر به اشتغال زایی می‌شوند در نتیجه این آمارها نمی‌تواند واقعی باشد چرا که تا واحدی راه‌اندازی و شروع به کار نکرده نمی‌تواند فرصت اشتغال زایی فراهم کند.

**داده‌های مربوط به اشتغال خالص، عمومی نیست که منتشر شود!

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه مستنداتی که سبب شده زنجان در اشتغال خالص در ردیف پنجم کشور قرار گیرد را منتشر کنید، تاکید می‌کند: این مستندات در سامانه «رصد» اداره کار است و رسانه‌ها هر وقت که بخواهند می‌توانند آن را ببینند اما دیتاهای آن عمومی نیست!

محمدی در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر ابهامات نسبت به خطاها در آمار مذکور نیز می‌گوید: معمولا میزان خطا 15 الی 16 درصد است که عدد قابل توجهی نیست و این خطا در تمامی دوره‌ها نیز وجود داشته است!

به دنبال ابهامات وارده نسبت به آمارهای مربوط به اشتغال خالص که زنجان را در جایگاه پنجم قرار داده است، صدای زنجان از طریق طیب جعفری، مدیرکل اداره کار به عنوان دستگاه تخصصی در حوزه کار و اشتغال موضوع را پیگیری کرد اما به رغم پیگیری و اعلام روابط عمومی برای پاسخگویی به سؤالات صدای زنجان، تا لحظه تنظیم گزارش هیچ پاسخی از این ارگان دریافت نشد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانجایگاه پنجم زنجان در حوزه اشتغال
sedayezanjannews.ir/nx9686


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»