کد خبر: 9737
1402/03/16 - 8:52


عضوِ زنجانیِ تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

وزنه‌برداری اصلا هم مردانه نیست

الهه رزاقی: افکار مربوط به متضرر شدن زنان و دختران با انجام ورزش وزنه‌برداری دیگر منسوخ شده و علم ثابت کرده که این ورزش اتفاقا برای زنان مفید است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: «الهه رزاقی» بانوی زنجانی عضو تیم ملی وزنه‌برداری که حتی تمرینات حرفه‌ای‌اش را در اوج شیوع کرونا در پشت‌بام خانه ادامه داده و این روزها خود را برای مسابقات جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین آماده می‌کند، معتقد است نباید به افکار منسوخ شده در رابطه با ورزش وزنه‌برداری زنان اعتنایی کرد و برخلاف دیدگاه برخی‌ها « وزنه‌برداری اصلا هم مردانه نیست».

وزنه‌برداری از نخستین دوره بازی‌های المپیک (1896) جزو رشته‌های المپیکی بود اما وزنه‌برداری زنان از المپیک 2000 سیدنی وارد برنامه المپیک شد. اکنون وزنه‌برداری در بخش مردان در 8 وزن و در زنان در 7 وزن برگزار می‌شود.

طبق گفته‌های علی نصرتی، نائب رئیس هیئت وزنه‌برداری شهرستان زنجان به صدای زنجان، ورزش وزنه‌برداری زنان با پیگیری‌های فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در سال 1396 در کشور مجدانه پیگیری و پی‌ریزی شد و زنجان به عنوان نخستین شهر، اولین باشگاه تخصصی وزنه‌برداری ویژه بانوان را در ورزشگاه 15 خرداد امجدیه راه‌اندازی کرد و تا به امروز توانسته در پرورش علاقمندان گام‌های طلایی بردارد.

مسابقات وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان کشور انتخابی تیم ملی به میزبانی اهواز اواخر سال 1401 برگزار و هیئت وزنه برداری زنجان نیز ۲ بانوی ورزشکار را راهی این رقابت‌ها کرد.

**شکستن رکورد کشوری وزنه‌برداری در دسته 71 کیلوگرم توسط بانوی زنجانی

 الهه رزاقی، بانوی وزنه بردار زنجانی اسفندماه 1401 توانست در دسته 71 کیلوگرم در یک ضرب 3 کیلوگرم، در 2 ضرب 4 کیلوگرم و در مجموع 7 کیلوگرم رکورد کشوری این دسته را افزایش دهد.

او همچنین با شرکت در دسته ۷۱ کیلوگرم، توانست رکورد یک ضرب و 2 ضرب را افزایش داده و 3 مدال طلای با ارزش را کسب کند.

در همان ماه (اسفندماه 1401) نیز مسابقات جام «نوروزگان» با حضور کشورهای ایران، مصر، روسیه، نپال، عراق، پاکستان، ازبکستان برگزار شد که این بار هم «الهه رزاقی»  توانست به مقام نخست رسیده و مدال طلا را ازآن خود کند.

در حال حاضر «رزاقی» در اردوی تیم ملی به سر برده و خود را برای حضور مقتدرانه در مسابقات جهانی ریاض (عربستان) و مسابقات آسیایی هانگژوی چین آماده می‌کند که به فاصله کمتر از هم در نیمسال دوم امسال برگزار خواهند شد.

او که متولد 1379 بوده و دارای مدرک کارشناسی رشته تربیت بدنی است به صدای زنجان می‌گوید: وقتی ورزش «کراسفیت» را آغاز کرده بود، فکرش را نمی‌کرد که وزنه‌برداری را بتواند در سطح قهرمانی پیگیری کند و حتی صاحب مدال شود.

«رزاقی» با تشویق یکی از اقوام نزدیکش که شاگرد علی نصرتی، نائب رئیس هیئت وزنه برداری شهرستان زنجان بود، با رشته وزنه‌برداری آشنا شده و با بهره‌گیری از آموزش‌های این مربی توانسته در کنار چند بانوی وزرشکار زنجانیِ علاقمند به وزنه‌برداری این رشته مهیج را ادامه دهد.

رزاقی با اشاره به توانمندی بانوان و دختران زنجان در رشته وزنه‌برداری عنوان می‌کند: وقتی تمرین در این رشته را شروع کردم، چند خانم زنجانی نیز به اردوی تیم ملی دعوت شدند و من هم با تلاش‌های شبانه‌روزی مربی‌ام آقای نصرتی توانستم هم تجربه حضور در اردوی تیم ملی را کسب کنم و در حال حاضر نیز عضو ثابت تیم ملی وزنه‌برداری بانوان هستم.

رزاقی می‌گوید: وزنه‌برداری رشته‌ای نیست که یکماه مانده به مسابقات ملی‌پوشان را آماده کنند و وزنه‌برداران باید در طول سال تمرین مستمر داشته باشند. وزنه‌برداری در بین بانوان هم علاقمندان خود را دارد.

وزنه‌برداری ورزشی است که در آن ورزشکار هالتری با سنگین‌ترین وزن ممکن را بالای سر می‌برد. مسابقات وزنه‌برداری در دو رقابت یک‌ضرب و دوضرب انجام می‌شود و در هر بخش وزنه‌بردار حق انجام سه حرکت را دارد.

البته الهه رزاقی، وزنه‌بردار زنجانی عضو تیم ملی معتقد است: موفقیت در وزنه‌برداری فقط به قدرت بدنی بستگی ندارد. توانایی‌های پرتابی بدن (قدرت انفجاری) برای اجرای سریع حرکت در موفقیت وزنه‌برداران نقش دارد و حرکات وزنه‌برداری در مقایسه با حرکات قدرتی دیگر از جابجایی بیشتر و دامنه حرکتی وسیعتری تشکیل می‌شوند.

**به افکار و باورهای منسوخ‌شده در رابطه با وزنه‌برداری دختران و زنان اعتقادی ندارم

رزاقی با اشاره به تمرین‌های مداومش برای کسب جایگاه در مسابقات برون مرزی (عربستان و چین) می‌گوید: سطح مسابقات جهانی (به میزبانی عربستان) بالاست، وزنه برداری بانوان در کل دنیا قدمت بیش از 50 سال دارد اما این رشته در ایران نوپا محسوب می‌شود. البته در مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی و مسابقات بحرین، تیم ایران حضور داشت که جایگاه‌هایی هم تصاحب شد که سبب درخشش ایران در آسیا شد. اگر بخواهم در رابطه با نتایجی که به من مربوط می‌شد، بگویم، توانستم در این مسابقات به مقام چهارم برسم، در مسابقات وزنه برداری زنان قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در بحرین نیز توانستم به مقام ششم برسم.

سال 1400 بود که یکی از بازیگران پیشکسوت ایران بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی در مورد وزنه برداری زنان، اظهار نظر عجیبی نسبت به این رشته انجام داد.

حتی روح الله نوریان، متخصص پزشکی ورزشی و عضو دپارتمان پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رسانه‌ها در رابطه با این باور که وزنه برداری  بر روی قدرت باروری زنان آسیب زا خواهد بود یا خیر، بیان کرد: ورزش اثر سویی روی فعالیت های فیزیولوژیکی بدن مرد و زن  ندارد. حالا اگر در این راه کسی دوپینگ کرد، عوارضی روی فعالیت‌های فیزیولوژیک دارد و این مسئله هم زن و مرد ندارد.

الهه رزاقی، وزنه‌بردار زنجانی عضو تیم ملی نیز به صدای زنجان می‌گوید: بیش از 50 سال است زنان در کل دنیا این رشته را در سطح قهرمانی ادامه می‌دهند. اینکه برخی بدون نظر کارشناسی در رابطه با تاثیر وزنه‌برداری بر سلامتی بانوان اظهار نظر کنند و چنین تفکراتی داشته باشند دیگر منسوخ شده و علم ثابت کرده که این ورزش اتفاقا مزایایی هم برای بانوان دارد. اگر تمرین‌ها زیر نظر مربی مجرب انجام شود، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

رزاقی با اشاره به نیاز وزنه‌برداری به تمرینات سخت و طاقت‌فرسا ادامه می‌دهد: هیچ ورزش قهرمانی، آسان نیست! رشته وزنه‌برداری، سخت است اما در عین حال جذاب! کسانی که وارد این رشته می‌شوند دیگر نمی‌توانند از آن دل بکنند. برخلاف برخی‌ها که سعی می‌کنند بگویند این رشته، مختص مردها است، باید بگویم وزنه‌برداری اصلا هم مردانه نیست و ما زنان و دختران به راحتی از پس این رشته مهیج برمی‌آییم و حتی جایگاه‌های بین‌المللی و جهانی را نیز تصاحب می‌کنیم.

**از «پشت‌بام» تا «عربستان» و «چین»

علی نصرتی، نائب رئیس هیئت وزنه‌برداری شهرستان زنجان با اشاره به تاکیدات فدارسیون جهانی وزنه‌برداری بر لزوم تبعیت ایران از برابری جنسیتی در خصوص وزنه‌برداری در سال 1396 می‌گوید: زنجان، نخستین شهری بود که کلاس داوری را در تیرماه سال 1396 برگزار کرد و به تبع آن مدال‌های خوشرنگی را در سطح ملی و فراملی کسب کردیم.

نصرتی که بنیانگذار وزنه‌برداری بانوان در زنجان هم محسوب می‌شود، به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر سالن وزنه برداری مختص بانوان در ورزشگاه 15 خرداد (امجدیه) تعبیه شده و زنجان جزو نخستین شهرهایی است که توانسته سالن مجزا برای خانم‌های وزنه بردار داشته باشد.

نصرتی با اشاره به تلاش‌های بانوان وزنه‌بردار زنجانی از جمله «الهه رزاقی» که سال 1401 در ترکیب تیم ملی قرار گرفته است و خود را برای مسابقات جهانی عربستان (مهرماه 1402) و پس از آن به فاصله 2 هفته در مسابقات هانگژوی چین حضور خواهد یافت، عنوان می‌کند: ایشان از وزنه‌برداران مستعدی هستند که در نخستین وردشان به این رشته که همزمان با شیوع کرونا بود (اواخر سال 1398)، تمرین‌های سخت خود را آغاز کرد، با توجه به استعدادی که داشت تجهیزات باشگاه از سوی هیئت وزنه برداری به خانم رزاقی تحویل شد تا در منزل مشغول تمرین شوند.

نصرتی با بیان اینکه در دوران کرونا، خانم رزاقی در پشت‌بام منزلشان تمرینات خود را انجام می‌داد، می‌گوید: ایشان تمرینان خود را به صورت آنلاین زیرنظر من به عنوان مربی، انجام می‌داد. بالاخره تلاش‌های او ثمره داد و به تدریج در عرصه ملی و بین‌المللی (مقام چهارم مسابقات کشورهای اسلامی به میزبانی ترکیه، مقام ششم مسابقات بحرین، کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی نوروزگاه، کسب مقام اول مسابقات ملی که در دسته ۷۱ کیلوگرم کشوری رکورد ی که به نام خودش ثبت شده بود را هم شکست) درخشید.

بنیانگذار ورزش وزنه‌برداری بانوان در زنجان که الهه رزاقی را امیدی برای کسب جایگاه ایران در مسابقات بین‌المللی و جهانی می‌داند ابراز امیدواری می‌کند تا با توجه به پتانسیل‌ها و استعدادهای دختران و زنان زنجان، تعداد تاریخ‌سازان بانوی ایران که زنجانی‌ها بیشترین سهم در آن داشته باشند، هر روز افزایش یابد.

**به تبعیض جنسیتی در وزنه‌برداری زنان و مردان اعتقادی ندارم

نصرتی با تاکید بر اینکه در تمامی رشته‌های ورزشی از جمله وزنه‌برداری اعتقادی به تبعیض جنسیتی نداشته و ندارم، عنوان می‌کند: به عنوان کسی که سال‌ها در رشته وزنه‌برداری فعالیت دارد، معتقدم باید استعدادها را فارغ از جنسبت ورزشکاران کشف کرد و آن‌ها را برای رسیدن به جایگاه‌های رفیع که منجر به افتخارآفرینی برای ایران شوند، همراهی کرد. 

عضو فنی هیئت وزنه‌برداری استان زنجان در خصوص پیش‌بینی‌های خود از جایگاه‌های الهه رزاقی در مسابقات پیش روی جهانی و آسیایی به فعالیت مستمر 70 ساله وزنه‌برداران خانم سایر کشورها اشاره و به صدای زنجان می‌گوید: برخلاف قدمت بالای این ورزش در جهان، وزنه‌برداری بانوان در ایران نوپا است و شاید قدمت آن کمتر از 3 سال باشد. خانم رزاقی هنوز جا برای پیشرفت دارد و کسب رتبه نیز قابل پیش‌بینی نیست.

نصرتی وزنه‌برداری را جزو پرافتخارترین ورزش ایران در بازی‌های المپیک دانسته و می‌گوید: وزنه‌برداری در گذشته فقط در بخش آقایان فعالیت می‌کرد اما از سال ۱۳۹۶ وزنه‌برداری در بخش بانوان نیز فعالیت خود را آغاز کرد. اگر برنامه‌ریزی خوبی در استان‌ها شود و تجهیزات لازم در اختیار بانوان قرار گیرد، به آن سطح از پیشرفت می‌رسیم البته این تجهیزات در زنجان مطلوب و قابل قبول است.

به گفته نائب رئیس هیئت وزنه‌برداری شهرستان زنجان، در حال حاضر روند پیشرفت وزنه برداران بانوان، سرعتی و چشم گیر است و اگر روند به همین شکل ادامه یابد طی سه چهار سال آینده وزنه برداران خانم پا به پای وزنه برداران آقایان گام بر خواهند داشت.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانالهه رزاقی وزنه‌بردار زنجانی
sedayezanjannews.ir/nx9737


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»