کد خبر: 9744
1402/03/17 - 10:3


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در نشست مطبوعاتی:

پزشکان زنجانی حاضر به دفع زباله‌های مطب‌ها نیستند!

محمدرضا یافتیان: متاسفانه تعدادی زیادی از مطب پزشکان استان نمی‌خواهند قراردادی برای دفع پسماند خود منعقد کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در رابطه با پسماندهای مطب پزشکان گفت: جای تعجب دارد پزشکان که قشر فرهیخته جامعه محسوب می شوند، خود را از این موضوع مهم دور کنند و به آن توجهی نداشته باشند.

نشست خبری محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان سه‌شنبه (16 خردادماه 1402) در دشت آهوان سهرین برگزار شد.

یافتیان در این نشست به سؤالات خبرنگاران در رابطه با تاثیرات زباله‌های پلاستیکی بر محیط زیست استان، ابهامات در خصوص بازرسی‌های محیط زیست از واحدهای صنعتی به ویژه روی، فعالیت کشاورزان غیربومی در اطراف مناطق تحت کنترل اداره کل محیط زیست از جمله دشت سهرین و استفاده بی‌مهابانه برخی از این کشاورزان از سموم و کودهای شیمیایی، افزایش واحدهای فرآوری زیتون در شهرستان طارم به ویژه در بخش خانگی و ورود پساب به محیط زیست و غیره پاسخ داد.

**ضرورت ایجاد «لندفیل صنعتی» در ابهر و ماهنشان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این نشست به مدیریت پسماندهای ویژه اشاره کرد و افزود: بخشی از پسماندها بعد از بی‌خطرسازی جهت مدیرت پسماند در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد یا تولیدکننده طبق قانون مکلف به مدیریت پسماند تولیدی است.

به گفته یافتیان در حال حاضر در استان زنجان تنها یک لندفیل (محل دفن زباله) صنعتی است که ویژه سرب و روی است، تحت عنوان «لندفیل سردهات» که ضرورت ایجاد لندفیل‌ها در شهرستان‌ها، به ویژه شهرستان‌های ابهر و ماهنشان به عنوان مناطق صنعتی که بعد از زنجان، بخش قابل توجهی از صنایع را در خود جای داده‌اند.

این مسئول ادامه داد: البته سیاست سازمان محیط زیست این گونه نیست که به دنبال تعدد لندفیل‌ها باشد، بلکه باید به دنبال ایجاد لندفیل‌های چندمنظوره باشیم که از نظر کارشناسان مربوطه به لحاظ زیست محیطی منطقی‌تر هم هست.

**اداره صمت استان زنجان مراقب 9.2 میلیون تن پسماند انباشت‌شده شهرک روی باشد!

وی به دپوی 30 ساله روی در شهرک تخصصی روی زنجان نیز اشاره کرد و گفت: حجم این پسماند 9.2 میلیون تن تخمین زده شده است. فکر می‌کنم اواخر سال 1400 مالکیت این پسماند بر عهده دولت گذاشته و قرار شد از محل فروش این پسماندها برای پروژه‌های عمرانی و به نفع استان هزینه شود که از روند فروش و مذاکرات آن اطلاعی ندارم. آن چه مهم است بحث نگهداری دپو است، 5 سال از این مالچ‌پاشی گذشته و دوستان صنعت، معدن و تجارت باید به به فکر بازسازی یا مدیریت آن باشند.

یافتیان همچنین به مسئولان اداره صمت استان زنجان توصیه کرد تا فکری به حال دیواره دپو داشته باشند که این پسماند به محیط اطراف، حرکتی نداشته باشد.

** پلمب 12 واحد فرآوری زیتون در طارم به علت تخلیه پساب در محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان همچنین در پاسخ به صدای زنجان در خصوص ورود پساب حاصل از فرآوری زیتون به طبیعت و نگرانی از ورود نمک به چاه‌های جذبی طارم اظهار کرد: زیتون با اقتصاد منطقه طارم گره خورده است، با رشد تولید زیتون طبیعتا بحث فرآوری زیتون مطرح شده که بسیار ارزشمند هم هست. اما شیوه‌های این فرآوری باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به خاک باغات و اراضی کشاورزی وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه در بحث فرآوری و روغن‌کشی زیتون در بازه زمانی شهریورماه تا آبان ماه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه محیط زیست مواجه هستیم، ادامه داد: در روغن‌کشی سیستم 2 فازی (پرس سرد که میزان آلودگی کم هست و روغن مطلوبی نیز استحصال می‌شود) و 3 فازی (دارای آلودگی) هست. بر این اساس خرید تضمینی مشمول کارخانجاتی شد که دارای سیستم 2 فازی بودند.

یافتیان با بیان اینکه در بحث فرآوری زیتون میزان نمک بسیار بالا است که می‌تواند به اراضی کشاورزی صدمه اساسی وارد کند، ابراز کرد: اسفندماه سال 1400 علیه یکی از واحدهای دارای برند صنعتی در طارم، به علت عدم تعهد به مسائل زیست محیطی در مراجع قانونی تشکیل پرونده شد که حکم صادره قطعا بازدارنده خواهد بود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در همان ایام (مهرماه 1401 ) نیز 12 واحد نیز در شهرستان طارم به علت تخلیه پساب به محیط زیست حکم پلمب گرفته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان این را هم گفت که اداره محیط زیست با واحدهای صنعتی فرآوری زیتون در طارم مشکلی ندارد و دغدغه او واحدهای خانگی است که بدون هیچ نظارتی مشغول فرآوری هستند و نمک قابل توجهی نیز وارد چاه‌های جذبی می‌کنند!

**پزشکان زنجانی حاضر به دفع زباله‌های مطب‌ها نیستند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص پسماندهای بیمارستانی استان یادآور شد: باید این موضوع بی خطرسازی شود که در این خصوص در بیمارستان‌ها و کلینک‌ها مشکلی نداریم هرچند، در برخی کلینیک‌های خصوصی برخی تخلفاتی وجود دارد که تا حدود زیادی کنترل شده است و در مجموع باید به سمت صفر شدن پیش برویم.

یافتیان مشکل اصلی پسماندهای کنونی را مربوط به مطب پزشکان اعلام کرد و افزود: جای تعجب دارد پزشکان که قشر فرهیخته جامعه محسوب می شوند، خود را از مواضعی دور کنند و به آن توجهی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه تعدادی زیادی از مطب پزشکان استان نمی‌خواهند قراردادی برای دفع پسماند خود منعقد کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در آخرین جلسه کارگروه پسماند استان مصوب شد که حداکثر تا شهریورماه سال جاری مطب‌ها با مجموعه‌های مدیریت پسماندهای پزشکی واجد شرایط و صاحب صلاحیت عقد قرارداد کنند.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این موضوع می‌تواند برای ارتقای محیط زیست استان مفید باشد و جای تعجب دارد هیچ کدام از استان‌های مجاور چنین مشکلی ندارد، اما در زنجان چنین چیزی را شاهد هستیم.

**لزوم حذف پلاستیک‌های با ضخامت کمتر از 25 میکرون در زنجان

یافتیان در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست (16 تا 22 خردادماه) به نقش رسانه‌ها در کنترل دقیق واحدهای صنعتی و مناطق تحت کنترل میحط زیست اشاره کرد و گفت: در طول فعالیتم در این سمت همواره سعی کرده‌ام با رسانه‌ها ارتباط دوسویه داشته باشم چرا که معتقدم رسانه‌ها پل ارتباطی این اداره و مردم هستند و وظیفه ماست که اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهیم چرا که غیر این باشد به حیثیت مجموعه‌هایی نظیر اداره محیط زیست ضربه می‌زند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یاد 150 شهید محیط بان کشور از جمله شهیدان «هاشمی» و «مجلل» از محیط بانان زنجانی را گرامی داشت و افزود: محیط زیست یکی از 3 رکن اصلی و اساسی توسعه است و ضروری است رشد اقتصادی و اجتماعی ما نیز با نگاه توسعه‌ای به محط زیست مورد توجه باشد.

وی بر لزوم همراهی مردم با برنامه‌های محیط زیست تاکید کرد و گفت: مردم در درجه اول می‌توانند از محیط زیست، حفاظت و نگهدای کنند و نوجوانان و خردسالان، بخش مهمی از این مردم هستند و دانش‌آموزان نقش بسیار بااهمیتی در حفظ مسائل زیست‌محیطی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بر اساس اصل 50 قانون اساسی وظیفه ما حفاظت از محیط زیست برای نسل حاضر و امانتداری محیط زیست برای نسل آینده است، «قانون هوای پاک» همراه با ضوابط اجرایی، «قانون حفاظت از خاک» قانون نسبتا جامع، «قانون شکار و صید» در حوزه محیط طبیعی و «قانون مدیریت پسماند» مسیرها را برای مجریان و مشخصا مسئولان و دست اندرکاران محیط زیست تعیین کرده است.

وی با اشاره به 9.1 میلیارد تن پلاستیک تولید شده در جهان در بیش از 5 سال گذشته و معضلات ناشی از آن گفت: در ورودی‌های شهر زنجان، حجم بالایی از پلاستیک‌ها با ابعاد زیر ۲۵ میکرون ضخامت که با نسیم جابجا می‌شود و نیاز به طوفان و باد ندارد را مشاهده می‌کنیم که احتمال خطر آن برای سلامتی انسان و موجودات زنده بالاست و ضروری است بحث قانون مدیریت پسماند در رابطه با این نوع زباله‌ها نیز مورد توجه باشد.

یافتیان با بیان اینکه ایران جزو 20 کشور دنیا در تولید زباله‌های پلاستیکی است، ابراز کرد: سال 1401، موضوع حذف پلاستیک‌های با ضخامت کمتر از 25 میکرون از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از 25 میکرون در دستور کار دولت قرار است و ما نیز این مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم. به اعتقاد بنده، این دستاورد بسیار خوبی محسوب می‌شود چراکه این پلاستیک زودتر بازیافت می‌شود و به طبیعت بازمی‌گردد.

یافتیان ادامه داد: در راستای اجرای این آئین‌نامه، با دعوت همه دستگاه‌ها، ذی‌نفعان و بخش خصوصی موضوعاتی مانند نظارت بر تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی، کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی از مبدا در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در راستای این ابلاغیه، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدکننده کیسه‌های پلاستیکی باید به سمت تولید کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر تغییر روش دهند.

**به جز «زنجان» و «ایجرود» بقیه شهرهای استان «طرح جامع مدیریت پسماند» ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود «نقصان و خلا آمار» را از مشکلات اساسی این مجموعه دانست و گفت: در ارتباط با بسیاری از مسائل آمار دقیقی نداریم، به طور مثال آمار دقیقی از میزان زباله‌های پلاستیکی تولیدی در زنجان نداریم، البته امیدواریم در قالب اجرای طرح «شهید زین‌الدین» (طرحی که به دنبال اصلاح ساختارهای ناکارآمد است) بتوان مشکل آماری را رفع کرد و آمار دقیق و شفاف از میزان زباله‌های پلاستیکی تولیدی در زنجان را احصا و اعلام کرد. ما امیدواریم این طرح نهایتا تا پایان شهریورماه امسال اجرایی شود.

این مسئول میزان تولید زباله در بخش‌های پسماند شهری استان زنجان را 780 تن در روز اعلام کرد و افزود: 420 تن از این میزان به حوزه شهرداری مربوط است که حدود 5 درصد آن بازیافت می‌شود. البته در حال حاضر، شهرداری برنامه جامعی را ارائه می‌دهد که بحث تفکیک بخشی از زباله در مبدا و بخشی نیز در مقصد (لندفیل مهتر) انجام شود.

یافتیان «طرح جامع مدیریت پسماند شهرهای زنجان و ایجرود» را تنها طرح مصوب شده اعلام کرد و گفت: فاز اجرایی آن در دستور کار شهرداری است که پس از تامین اعتبار در دستور کار قرار خواهد گرفت. البته برای سایر شهرهای استان زنجان طرح جامع مدیریت پسماند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه لندفیل‌های موجود در شهرهای استان استاندارد مدنظر را ندارند، ادامه داد: البته حرکت به سمت بهبود و ارتقای لندفیل‌ها توسط محیط زیست و سایر دستگاه‌ها انجام گرفته است و در طرح مدیریت در مراحل جمع‌آوری، انتقال و تخلیه برنامه‌های مختلفی باید در دستور کار باشد تا اقدامات مربوط به مدیریت پسماند صورت گیرد.

**استحصال شائبه‌دار آب برای کشاورزی در مناطق تحت کنترل اداره محیط زیست زنجان!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص کشت محصولات کشاورزی توسط افراد غیربومی در مناطق تحت کنترل این ارگان و احتمال استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و در نهایت صدمه به سلامتی حیات وحش نظیر آهوان ابراز کرد: بخشی از اراضی مربوط به مستثنیات است و دارای مالک است و قانون گذار برای مالک زمین حقی در نظر گرفته است در خصوص نوع کشت اداره جهاد کشاورزی و در رابطه با نحوه تامین آب نیز شرکت آب منطقه‌ای باید موضوع را پیگیری کرده و پاسخگو باشد.

یافتیان با اذعان به لوله‌گذاری‌های شائبه‌دار در اراضی کشاورزی در مناطق تحت کنترل اداره حفاظت محیط زیست جهت استحصال آب، حضور کشاورزان غیربومی و البته حرفه‌ای را که از حداکثر توان خاک استفاده می‌کنند را نگران کننده دانست و گفت: چون بر اساس وظایف تبیین شده، اداره محیط زیست نباید در این رابطه اظهارنظر کند بهتر است در این خصوص مسئولان مربوطه پاسخ سؤالات اصحاب رسانه باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در پاسخ به سؤالی در خصوص تاثیر منفی سموم کشاورزی بر آهوان دشت سهرین نیز گفت: در سال‌های دور 2 راس آهو به علت مصرف محصولات گیاهی آغشته به سموم، تلف شدند اما اخیرا چنین گزارشی ثبت نشده است.

** محکومیت قضایی 33 واحد صنعتی استان زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در بخش دیگری به اظهارات خود به پایش‌های شبانه‌روزی بازرسان این ارگان از واحدهای صنعتی اشاره کرد که به لحاظ «پساب»، «پسماند»، «دودکش» و غیره با جدیت مورد رصد قرار می‌گیرند.

یافتیان با بیان اینکه در سال 1401، محیط زیست استان زنجان از 52 واحد در مراجع قضایی شکایت کرد، گفت: از این میزان 33 مورد محکوم شدند و 2 مورد نیز فعالیتشان متوقف شد. در این مدت حدود 456 واحد نیز اخطاریه دریافت کردند، بیش از 360 واحد نیز از سوی بازرسان محیط زیست مورد بازرسی و نظارت قرار گرفتند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجاندفع زباله‌های مطب‌ها
sedayezanjannews.ir/nx9744


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»