کد خبر: 9990
1402/04/29 - 17:12


مدیرکل محیط زیست استان زنجان هر گونه تاثیرپذیری تصمیمات این سازمان در برخورد با واحدهای صنعتی متخلف صرفا برای حفظ اشتغال را رد کرد

اول «محیط زیست» بعد اشتغال

محمدرضا یافتیان: قوانین نوشته شده، دکوری نیستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل محیط زیست استان زنجان هر گونه تاثیرپذیری تصمیمات این سازمان در برخورد با واحدهای صنعتی متخلف صرفا برای حفظ اشتغال را رد کرد و گفت: به تعامل اعتقاد داریم اما در اجرای وظایف قانونی، برای بازرسان ما حفظ محیط زیست در اولویت است.

نشست خبری محمدرضا یافتیان، مدیر کل محیط زیست استان زنجان پنجشنبه (29 تیر‌ماه 1401) در محل سالن جلسات امام رضا (ع) این اداره کل برگزار شد.

محمدرضا یافتیان، مدیر کل محیط زیست استان زنجان در ابتدای این جلسه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص تاثیر احتمالی وضعیت اشتغال و تبعات اجتماعی تعطیلی واحدهای صنعتی متخلف در تصمیمات این اداره کل اظهار کرد: در این زمینه اولویت محیط زیست و رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی است.

قوانین نوشته شده، دکوری نیستند

وی با اشاره به اینکه ضوابط صرفا به عنوان یک دکور نوشته نمی‌شود و وقتی پایش‌ها انجام می‌شود براساس ضوابط اعمال نظر خواهد شد، اظهار کرد: اتفاقا همه پیگیری‌‌ها توسط محیط زیست براساس قوانین انجام می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه بنده فرد تعاملی هستم اما تعامل معنا دارد، در حالی که از نظر برخی واحدهای صنعتی تعامل فقط در این دیده می‌شود که به همه خواسته‌های آنها چشم گفته شود، اضافه کرد: ما با این نظر موافق نیستیم تعامل به این معنی است که اگر واحد صنعتی مشکلی دارد با کمک و همراهی محیط زیست در قالب قانون فعالیت به سمت کاهش آسیب‌های زیست محیطی سوق داده شود.

یافتیان با بیان اینکه در هر فصل واحدهای صنعتی مختلف در سراسر استان پایش می‌شود، بیان کرد: واحدها بسته به نوع فعالیت و حساسیت‌هایی که نسبت به آنها وجود دارد، بازدید متفاوتی دارند برخی به دلیل حساسیت بیشتر تعداد موارد بازدید بیشتری داشته و برخی با توجه به قرار گرفتن در رده پایین آلایندگی بازدید کمتری دارند.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در وهله نخست در صورت وجود اشکال در سیستم واحدها براساس ضوابط به آنها اخطار داده می‌شود، بیان کرد: واحد صنعتی به این اخطار پاسخ می‌دهد و اگر موضوع و مشکل مقطعی باشد نمی‌تواند به صورت قاطع برخورد کرد و آن واحد را حیض انتفاع خارج کرد چرا که تاکید داریم باید به صورت تعاملی با واحدهای صنعتی برخورد شود.

وی اضافه کرد: در پایان دوره که همزمان با پایان فصول پایش مجدد انجام می‌شود، اگر واحد صنعتی برخلاف تذکرات اقدامی نکرده باشد آن واحد در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد. از این رو یک درصد فروش واحد به عنوان عوارض باید به دولت پرداخت شود. این عوارض در اختیار شهرداری و یا دهیاری محل استقرار شرکت قرار می‌گیرد.

یافتیان با اشاره به اینکه واحدهایی که تمایلی به همکاری ندارد وارد فاز مراحل قضایی و حقوقی می‌شود، عنوان کرد: در برخورد با این واحدها در زمینه حفاظت از محیط زیست برابر با قانون اقدام می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه باید فعالیت واحدهای صنعتی و برخوردهای محیط زیستی مدیریت شود، بیان کرد: برخورد باید به نحوی باشد که ضمن اینکه براساس موازین قانونی است با کمترین هزینه به جامعه به اهداف خود برسیم.

وی با اشاره به اینکه منکر مشکلات نیستیم اما تلاش‌ها برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی ادامه دارد، اظهار کرد: البته با وجود تلاش‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

اندرحکایات شهرک تخصصی روی زنجان

مدیر کل محیط زیست استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه شهرک تخصصی روی زنجان یکی از دغدغه‌های مردم زنجان است که در پنج کیلومتری شهر زنجان قرار دارد، بیان کرد: صنعت فعال در این شهرک جزو صنایع رده 6 است که با توجه به ضوابط فعلی صنایع تا رده 3 در این محدوده امکان استقرار دارند و باید برای محل استقرار شهرک روی چاره‌اندیشی شود که این مهم در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و باید برنامه‌ریزی شود که توانایی اجرای آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این شهرک صنعتی در مساحتی بالغ بر 168 هکتار مجوز دارد، اضافه کرد: البته در برخی موارد اشغال زمین‌های کشاورزی مجاور هم اتفاق افتاده که هم جهاد کشاورزی و هم محیط زیست پیگیر برخورد با آن است.

یافتیان با اشاره به اینکه کاربرد اولیه این شهرک برای واحدهای سنگ‌بری به دلیل وجود واحدهای سنگ‌های معدنی ارزشمند بوده است، ادامه داد: در سال 78 با تبدیل شدن این شهرک به شهرک روی کار خود را ادامه داده که هم‌اکنون 63 واحد فعال در حوزه روی و 36 واحد غیر مرتبط در آن دایر است و 4 هزار و 200 نفر اشتغال‌زایی تقریبی دارد.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه 4 واحد صنعتی برای خدمت‌رسانی به واحدهای سرب و روی در این شهرک فعالیت دارند که شامل واحدهای مختلف از جمله واحدهای اسید سولفوریک است، ادامه داد: البته واردات اسید سولفوریک به استان هم وجود دارد که مشکلات زیست محیطی برای استان داشته و در زمان انتقال این مواد به شهرک‌های صنعتی گاهی شاهد واژگونی خودروهای حامل هستیم که به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید روی توسط واحدهای شهرک صنعتی 196 هزار تن در سال است، عنوان کرد: 5 تا 6 هزار تن پسماند حاصل  صنایع روی در محل دفنگاه محل دفن دپو می‌شود.

یافتیان با اشاره به اینکه البته امیدواریم با تمهیدات اداره صمت ضمن رعایت شرایط و ضوابط بتوان محل پسماند صنعتی را توسعه داد، اضافه کرد: امید است محل دپو برای سایر صنایع هم دسترسی داشته باشد تا از دپوی پسماند در محوطه کارخانه‌ها، مسیرها و مسیل‌ها جلوگیری شود چرا که سیاست‌های محیط زیست ایجاد دفن‌گاه‌های صنعتی است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در شهرک روی خاک وارد مخازن می‌شود و در فرآیند فرآوری و استخراج، کیک لیچ برای دپو باقی می‌ماند که این کیک هم اکنون به سردهات منتقل می‌شود، اضافه کرد: برخی از کیک‌ها به دلیل داشتن ارزش معدنی همچنان برای شرکت‌ها جذاب بوده و شرکت‌ها نسبت به دپوی غیر اصولی آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر صنعتی می‌تواند منجر به آلودگی زیست محیطی شود، بیان کرد: فعالیت شهرک روی تا مطلوب راه زیادی دارد ولی هنوز تاکید داریم در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است.

یافتیان با اشاره به اینکه آلایندگی وجود دارد و نمی‌توان آن را منکر شد، اما اینکه باید برای این آلایندگی برنامه‌ریزی شود، بیان کرد: هیچ آمار دقیقی بین شیوع بیماری‌های مطروحه و فعالیت شهرک تخصصی روی وجود ندارد.

مزایده پسماند روی و حواشی آن

مدیر کل محیط زیست استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد مزایده پسماند روی و حواشی آن با اشاره به اینکه در مورد مراحل و نحوه مزایده نمی‌توانم صحبت کنم، اضافه کرد: اما اگر این مزایده بدون رعایت ضوابط محیط زیستی باشد یقینا مورد تایید ما نیست، اما طبق صحبت‌های اولیه در مزایده بحث‌های زیست محیطی رعایت شده و در فاز عملیاتی باید مجوزها را از محیط زیست دریافت کند.

وی تاکید کرد: در محل دپوی فعلی پسماند مالچ پاشی و دیوارکشی انجام شده البته نکاتی برای کاهش خطرات به صمت اعلام شده است تا بتوانیم مخاطرات این محل برای محیط زیست را کاهش داد.

پایش‌های بازرسان محیط زیست از واحدهای صنعتی شبانه‌روزی است

یافتیان در پاسخ به سئوالی در مورد عدم پایش واحدهای صنعتی در روزهای تعطیل و سوءاستفاده از این شرایط تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد چرا که ماموران ما به صورت مستمر این اقدام را انجام می دهند و موضوع پایش تنها در ساعات اداری و کاری محیط زیست انجام نمی‌گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه برخی مواقع بویی احساس می‌شود که ناشی از بخارهای اسید است، ادامه داد: واحدهای ما تجهیزات کافی جهت کنترل بخارهای اسیدی را ندارند و استاندارد تعریف شده‌ای نیز در این بخش ندارند اما از واحدها خواسته شده تمهیداتی برای جمع‌آوری این بخارهای اسیدی بی‌اندیشند.

وی همچنین به تصورات اذهان عمومی مبنی بر باز و بسته کردن فیلترها توسط واحدهای صنعتی اشاره و بیان کرد: این موضوع امکان‌پذیر نبوده و چنین شرایطی اتفاق نمی‌افتد.

یافتیان با اشاره به اینکه طی سال گذشته بیش از 2 هزار مورد بازدید از واحد صنعتی انجام شده است، بیان کرد: این در حالی است که اداره کل محیط زیست با 50 درصد چارت پیش‌بینی شده و با کمبود نیرو در حال فعالیت است.


صدای زنجانمدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجانشهرک تخصصی رویواحدهای صنعتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9990


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»