کد خبر: 9746
1402/03/17 - 14:18


معاون خدمات شهری شهردار زنجان:

سگ‌های بلاصاحب پس از جمع‌آوری معدوم می‌شوند

معاون خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به اینکه به هیچ عنوان رهاسازی سگ پس از جمع‌آوری نداریم و در این زمینه طبق دستورالعمل‌های کشوری رفتار می‌کنیم، گفت: اکثر قریب به یقین سگ‌هایی که ما از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم، نژاد خوبی ندارند و سگ‌هایی هستند که خواهانی ندارند و حذف می‌شوند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: موضوع سگ‌های بالاصاحب همواره از معضلاتی بوده است که شهرهای مختلف با آن مواجه بوده اند. نگهداری و عدم معدوم‌سازی سگ‌ها از سویی بار اضافه برای شهرداری دارد و از سویی دیگر معدوم‌سازی آن روح جمعی عموم مردم و گروه‌های حمایت از حیوانات را خدشه‌دار می‌کند. روز گذشته به دنبال تصاویر حمله سگ بلاصاحب به دختر خردسالی که باعث آسیب او شده بود، در فضای مجازی منتشر شد و عموم مردم را نسبت به این موضوع حساس کرد.

«غلامحسن احمدی»، معاون خدمات شهری شهردار زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه دو سه سالی بود که به خاطر فضاسازی که توسط گروه‌های حمایت از حیوانات اتفاق افتاد، تا میزانی در بحث جمع‌آوری به کندی پیش رفتیم و حتی در برخی از مواقع فرآیند جمع‌آوری متوقف شد، اظهار کرد: ولی نهایتا از سال گذشته با قراردادی که با بخش خصوصی بستیم، شروع به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب کردیم به طوری که از سال گذشته تا فرودین ماه امسال، بیش از 2 هزار و 500 قلاده سگ بلاصاحب را از سطح شهر جمع‌آوری کردیم که در تاریخ شهرداری این حجم از جمع‌آوری در طول یک سال بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: این بحث همچنان ادامه دارد و شهرداری نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اقدام می‌کند، اما آنچه که ما در این رابطه با آن مواجه هستیم، عدم‌کنترل و نظارتی روی حیوانات دارای صاحب در باغات و روستاهایی نزدیک زنجان است، که شهرداری در این زمینه یا نمی‌تواند اقدامی انجام بدهد و یا اجازه ورود به این مسئله را ندارد. در این زمینه لازم است قوانین مشخص و محکمی وجود داشته باشد تا به همین سادگی افراد سگی را نگهداری نکنند و یا اگر نگهداری می‌کنند، متعهد به نگهداری آنها باشند. اینکه حیوان گشنه و تشنه نماند و اگر به هر شکلی حیوان فرار کرد از آن مجموعه اطلاع بدهند و برای پیدا کردنش اقدام کنند که  در حال حاضر اینگونه نیست و متاسفانه اقدامات شهرداری هم وظیفه‌اش در این زمینه جواب نمی‌دهد. جمع‌آوری این حیوانات هم کار مضاعفی برای شهرداری ایجاد کرده است و تمامی هم ندارد.

به گفته احمدی، به هیچ عنوان رهاسازی سگ پس از جمع‌آوری نداریم و در این زمینه طبق دستورالعمل‌های کشوری رفتار می‌کنیم. در حقیقت  اگر سگی مفید و سگ گله باشد و متقاضی داشته باشد ما آن را با اسنادی تحویل متقاضیان می‌دهیم. اما اکثر قریب به یقین سگ‌هایی که ما از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم، نژاد خوبی ندارند و سگ‌هایی هستند که خواهانی ندارند.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های برای حذف سگ‌های موجود اقدام می‌کنیم، اظهار کرد: این دستورالعمل‌ها یک موضوع کشوری است و به جای اینکه حیوان را در محیط‌های بسیار نامناسب نگه داریم طبق دستورالعمل‌ها اقدام کرده و نسبت به معدوم‌سازی اقدام می‌کنیم و یک مرکزی هم برای نگهداری نژادهای خوب داریم که آن را نگهداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قبلا این دستورالعمل‌ها وجود داشت اما جدیدا دستور‌العمل موجود اصلاح شده است و بر معدودم‌سازی این سگ‌ها داده شده است، گفت: اینکه این حیوانات را جمع کنیم چیزی جز افزایش هزینه برای شهرداری ندارد و اگر سگی از نژاد خوب و معتبری باشد آن‌ها را نگه می‌داریم که از همین نژاد آن‌ها استفاده کنیم و تکثیرشان کنیم و یا به عنوان سگ نگهبان از آن‌ها استفاده کنیم وگرنه سگ‌های غیر مفید را طبق دستورالعمل برای حذفشان اقدام می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمعاون خدمات شهری شهردار زنجانسگ‌های بلاصاحب
sedayezanjannews.ir/nx9746


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»