کد خبر: 9781
1402/03/23 - 16:47


مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان در نشست مطبوعاتی مطرح کرد:

بی‌توجهی بانک‌های استان زنجان به قانون ششم توسعه

اصغر احمدی: بیش از 60 درصد تسهیلات اعطایی بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی و مابقی توسط سایر بانک‌های استان پرداخت شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان با اشاره به قانون ششم توسعه گفت: طبق این قانون، مقرر شده که مجموعه سیستم بانکی از کل پرداختی، سالانه 15 درصد را به این بخش اختصاص دهند اما اگر به آمارهای پایان اسفندماه 1401 مراجعه کنید، این سهم 15 درصدی در حد 4 الی 5 درصد بوده است که البته وظیفه بانک کشاورزی را سنگین‌تر کرده است و حتی موجب چالش هم شده است.

اصغر احمدی، مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان سه‌شنبه (22 خردادماه 1402) در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت نودمین سال تاسیس بانک کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی کشور و مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت آن، حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن است. در برخی دوره‌های زمانی، نام بانک دستخوش تحولاتی شده و در برخی مواقع نیز اساس‌نامه و ماموریت‌های آن نیز در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن به عنوان یکی از زیر بخش‌های اثرگذار بر اقتصاد کشور و موتور مولد تولید که منجر به رشد اقتصادی می گردد تغییر یا تکمیل شده است.

احمدی «تامین مالی استراتژیک‌ترین بخش اقتصادی» را از وظایف اصلی و مهم بانک کشاورزی دانست و افزود: برای تامین مالی بخش کشاورزی باید از تمامی حوزه‌ها برای این بخش منابع جمع‌آوری کند از این رو «گستره خدمات» را در دستور کار قرار داده و کل جغرافیای کشور را تحت پوشش قرار داده است. حتی براساس قابلیت و توانمندی و دستیابی به دانش علم و فناوری روز در صورت برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند به خارج از مرزها نیز خدمات‌رسانی کند تا شعار سال 1402 مبنی بر «مهار تورم؛ رشد تولید» مدنظر رهبری به معنای واقعی عملی شود.

**بانک کشاورزی استان زنجان بیش از 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

احمدی «بانک کشاورزی» را «بازیگر نقش اول تولید استژاتژیک محصولات کشاورزی» عنوان کرد و گفت: علاوه بر این وظیفه مهم، 140 عنوان خدمت از سوی بانک‌های کشاورزی در سرتاسر کشور و استان زنجان انجام می‌شود.

وی از رشد 70 درصدی تسهیلات توسط بانک‌های کشاورزی سراسر کشور در سال 1401 نسبت به سال 1400 خبر داد و گفت: 180 همت به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر تسهیلات اعطا شده که قابل توجه است. سهم شعب بانک‌های کشاورزی استان زنجان ارائه تسهیلات بیش از 30 هزار میلیارد ریال به بیش از 30 هزار نفر به شهروندان بوده که بخش قابل توجهی از آن را کشاورزان شامل می‌شد این میزان تسهیلات در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد 100 درصدی داشته است.

احمدی با بیان اینکه اکثریت مطلق تسهیلات بانک کشاورزی متعلق به بحث تولید بوده است، ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که امکان ندارد تسهیلاتی پرداخت شده باشد که خارج از مدار تولید باشد، چرا که تمامی این مراحل به طور کامل رصد و نظارت می‌شود.

**عدم تمایل بانک‌های استان زنجان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

وی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی دارای 28 شعبه و 300 پرسنل است که توانسته در سیستم بانکی بیشترین پرداختی حوزه کشاورزی را به خود اختصاص دهد، اضافه کرد: سال قبل، بانک کشاورزی استان زنجان در سیستم بانکی، بیش از 60 درصد تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان با اشاره به قانون ششم توسعه ابراز کرد: طبق این قانون، قرار بوده که مجموعه سیستم بانکی از کل پرداختی، سالانه 15 درصد را به این بخش اختصاص دهند اما اگر به آمارهای پایان اسفندماه 1401 مراجعه کنید، این سهم 15 درصدی در حد 4 الی 5 درصد بوده که البته وظیفه بانک کشاورزی را سنگین‌تر کرده است و حتی موجب چالش هم شده است.

احمدی دلیل عدم تمایل سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش کشاورزی را «پرریسک» بودن این بخش بر اساس ماهیت آن دانست و افزود: بخش کشاورزی دارای ریسک‌های متنوع و پیچیده‌تری است و قطعا ریسک‌های آن با بخش بازرگانی، خدمات و صنعت قابل مقایسه نیست چرا که دارای ریسک‌های اختصاصی نظیر اقلیم، آب، خاک، تنش محیطی، آفت و بیماری‌های گیاهی است از این رو بانک‌ها ترجیح می‌دهند چون حافظ سپرده‌های مردم‌اند، این مبالغ را به سمت بخش‌‍هایی که ریسک کمی دارند، هدایت کنند.

**اعطای وام به فعالان بخش کشاورزی

مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به آمار عملکرد و وصول این بانک در سال 1401 اشاره کرد و گفت: میزان تسهیلات پرداختی به 7 نفر در قالب «صندوق توسعه ملی 1401»، 35 میلیارد و 932 میلیون ریال بوده که زمینه اشتغال 72 نفر را فراهم آورده است.

احمدی با اشاره به اینکه در بخش مکانیزاسیون نیز 429 میلیارد و 421 میلیون ریال تسهیلات در قابل 231 فقره پرداخت شده که زمینه اشتغال 859 نفر فراهم شده است، عنوان کرد: در این مدت 13 فقره تسهیلات پرواربندی دام عشایر به مبلغ 8 میلیارد و 100 میلیون با ایجاد اشتغال برای 16 نفر، پرداخت شده است.

این مسئول بانکی، تسهیلات پرداختی در حوزه مردمی سازی یارانه‌ها، دامدار کارت و مسکن روستایی را به ترتیب یک هزار و 639 میلیارد و 44 میلیون ریال، 189 میلیارد و 719 میلیون620 میلیارد ریال اعلام کرد.

**اعطای وام‌های قرض‌الحسنه

احمدی در بخش دیگری از اظهارات خود به وام‌های قرض‌الحسنه اعطا شده در سال 1401 اشاره کرد و افزود: شعب بانک‌ کشاورزی استان زنجان در سال گذشته وام قرض‌الحسنه ازدواج به 841 متقاضی در مجموع به مبلغ یک هزار و 173 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت کردند.

مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان میزان وام قرض‌الحسنه فرزندآوری، قانون جوانی جمعیت، ودیعه مسکن فرزند سوم را به ترتیب 572 میلیارد و 800 میلیون ریال، 7 میلیارد و 700 میلیون ریال و 10 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: به ترتیب یک هزار و 259، 9 و 5 متقاضی توانستند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به گفته او در بخش قرض‌الحسنه اشتغالزایی کمیته امداد و بهزیستی به ترتیب 139 و 81 نفر با دریافت 94 میلیارد و 650 میلیون ریال و 79 میلیارد و 100 میلیون ریال این تسهیلات را دریافت کردند.

احمدی با بیان اینکه در سال گذشته 51 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی به میزان 124 میلیارد و 300 میلیون تومان را دریافت کردند، گفت: در مجموع در سال 1401، 2 هزار و 385 نفر 2 هزار و 62 میلیارد و 50 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه از شعب بانک کشاورزی استان زنجان دریافت کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان با توجه به آمارهای اعلامی، 5 هزار و 275 نفر در مجموع 8 هزار و 686 میلیارد و 45 میلیون ریال تسهیلات این بانک را دریافت کرده‌اند که میزان اشتغالزایی صورت گرفته 12 هزار و 909 نفر گزارش شده است.

گفتنی است پس از این جلسه، شرکت جوجه‌کشی بوقلمون «آویژه» واقع در جنب گمرک نرسیده به روستای بناب با حضور مسئولان استانی و بانکی و با اعتبار 100 میلیارد و با اشتغالزایی 400 نفر افتتاح شد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرعامل شعب بانک کشاورزی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9781


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»