کد خبر: 9868
1402/04/10 - 16:20


مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان در نشست مطبوعاتی:

نگران تامین آب در پروژه‌های مسکن ملی هستیم!

علیرضا جزء‌قاسمی: بخشی از مشکل بالاآمدن آب‌های سطحی بر عهده شرکت آبفا بوده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اذعان به اینکه این شرکت نیز در قبال بخشی از مشکل بالا آمدن آبهای سطحی در بارندگی‌های اخیر زنجان نقش داشته است، از بروز مشکل در تامین آب برای پروژه‌های مسکن ملی زنجان ابراز نگرانی کرد.

 نشست مطبوعاتی مشترک مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان روز شنبه (10 تیرماه 1402) در محل سالن جالسات شهید شهریاری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان برگزار شد.

** نگران تامین آب در پروژه‌های مسکن ملی هستیم!

علیرضا جزءقاسمی، مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این نشست با اشاره به اینکه در مورد مسکن اقدام ملی نگرانی‌هایی داریم هر چند تمام تلاش خود را برای تامین آب مورد نیاز مسکن‌ها انجام می‌دهیم، اظهار کرد: تا این لحظه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و متناسب با اجرای پروژه کار آبرسانی در حال انجام است.

جزءقاسمی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از مشکل بالازدن آب‌های سطحی بر عهده ما است، بیان کرد: با ایجاد شبکه فاضلاب می‌توان به کاهش بالازدن آب کمک کرد و در برخی موارد این شبکه‌ها هم نمی‌تواند مانعی برای بالا آمدن آب شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در بالا آمدن آب‌های سطحی همواره ردی از قنات‌های قدیمی وجود دارد، اضافه کرد: با ساخت و سازها، مسیرهای این قنات سد شده و موجب بالا آمدن آب شده و در منطقه سرچشمه و حوالی رختشویخانه اقداماتی انجام شده و در حال انجام است.

**40 درصد شبکه آبرسانی شهر زنجان فرسوده است

جزء‌قاسمی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص وضعیت فرسودگی شبکه آبرسانی شهر زنجان اظهار کرد: بیش از 40 درصد شبکه آبرسانی شهری زنجان فرسوده بوده و برای اصلاح و بازسازی آن نیاز به اعتبارات بالایی هستیم که اعتبار اختصاصی به این موضوع  در دو سال گذشته عدد ناچیزی بوده است.

وی بیان کرد: عمده مشکل شبکه فرسوده زنجان در بافت مرکزی شهر است که سعی شده در این محل‌ها اصلاح و بازسازی انجام شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه سامانه 122 به صورت شبانه‌روزی تماس‌های مردمی در حوزه حوادث را دریافت می‌کند، اضافه کرد: به محض اطلاع از شکستگی و آسیب به خطوط لوله به موضوع رسیدگی می‌شود اما به دلیل ترافیک و مصرف خانوار برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام می‌شود تا شهروندان در این مسیر دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به تفاوت آب با سایر حامل‌های انرژی به دلیل عدم امکان تولید اضافه کرد: سال‌ها است که با خشکسالی مواجه هستیم البته امسال بارندگی بهتر بود اما همچنان نسبت به میانگین بلند مدت 7.5 درصد کاهش بارندگی را داشته و رژیم بارندگی نیز از برف به باران تغییر یافته و همچنین شاهد بارش‌های پراکنده در شهرستان‌های مختلف زنجان هستیم.

** برخی روستاهای زنجان زیرساخت‌های آبرسانی ندارند

جزءقاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت آبرسانی به روستای شیت شهرستان طارم با اشاره به اینکه 90 درصد جمعیت روستایی و 100 درصد جمعیت شهری زنجان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارد، اضافه کرد: برخی از روستاهای زنجان یا زیرساخت‌های آبرسانی را نداشته و یا تمایلی برای دریافت آب از شرکت آب و فاضلاب نداشتند که روستای شیت نیز به دلیل داشتن وضعیت خوب منابع آبی تمایلی برای دریافت آب از شرکت نداشتند که با توجه به تاثیر خشکسالی در سال‌های اخیر ابراز تمایل کردند تحت پوشش قرار گیرند که این موضوع نیازمند ایجاد زیرساخت است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه از مجموع روستاهای استان زنجان بیشتر منابع آب جاری سطحی چشمه و قنات است، بیان کرد: تغییرات اقلیمی در روستاها تهدید و تحت تاثیر قرار گیرد از سال گذشته تاکنون مشکل آب شرب 153 روستا را حل کردیم با این حال مشکل روستاها بررسی و برای آن راهکاری اندیشیده شده که بیشتر این مشکلات به صورت فصلی است.

**3 شهرک صنعتی زنجان به طرح بازچرخانی آب می‌پیوندند

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشنامه وزارت نیرو برای بازتاسیس پساب و آب‌های نامتعارف برای استفاده در صنعت در قانون بودجه 1402 قید شده است، اضافه کرد: شناسایی صنایع که امکان استفاده از پساب را دارند در دستور کار قرار دارد ما با توجه به تصفیهخانه‌های خوب در زنجان، ابهر، دندی، ماهنشان و دو روستای استان سعی در فعالیت در این بخش داریم و در گام نخست 12هزار مترمکعب پساب در شبانه‌روزی به راشاکاسپین واگذار شده است.

جزءقاسمی با اشاره به اینکه برای استفاده از پساب توسط سه شهرک صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری قراردادهایی بسته شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است، عنوان کرد: مدول اول تصفیه‌خانه شهر زنجان توسعه یافته و مدول دوم نیز در دست ساخت است که مدول دوم مراحل پایانی را سپری کرده و در هفته دولت به بهره‌برداری می‌‍رسد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه 200 هزار زنجانی تحت پوشش فاضلاب هستند، عنوان کرد: مشکلی به لحاظ تصفیه‌خانه نداریم باید شبکه شهر زنجان را توسعه دهیم چرا که تصفیه‌خانه‌های زنجان امکان اینکه 75 تا 80 هزار مترمکعب پساب تولید و در اختیار صنعت قرار دهند را دارند که این میزان هم‌اکنون 24 هزار مترمکعب است، همچنین در شهر ابهر با شرکت فولاد البرز توافق انجام شده است تا آب آن از طریق پساب تامین خواهد شد.

**اجرای طرح جهاد آبرسانی در زنجان

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه آبرسانی 110 هزار روستا در کشور در طرح جهاد آبرسانی انجام خواهد شد، خاطر نشان کرد: این پروژه، پروژه بزرگی است که در استان زنجان برای آن 57 روستا در نظر گرفته شده و نخستین استانی هستیم که کار با 95 درصد پیشرفت در حال انجام است.

جزءقاسمی با اشاره به اینکه آب‌های شرب حتما باید مورد تایید آزمایشگاه قرار گیرد، ادامه داد: شبکه و مرکز بهداشت نیز بر کیفیت آب مصرفی چه در شهر و چه در روستا نظارت دارد.

**خوش‌نشینی در روستاهای لاکچری زنجان و مصرف بالای آب

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه سه روستای «پایین کوه»، «دو اسب» و «چوره ناب» از همان آبی مصرف می‌کنند که مردم شهر زنجان استفاده می‌کنند، بیان کرد: به جز تابستان صدایی از این روستاها درنمی‌آید چرا که به دلیل خوش‌نشینی و وجود باغ و باغچه و ویلاهای احداثی در این روستاها مصرف بالایی دارند سه روستا به اندازه سه برابر شهری‌ها آب مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این روستاها مازاد سرانه، مصرف می‌کنند و دارای شعبات غیر مجاز زیاد است، اضافه کرد: بخشی از خانه‌ها در روستاهای پایین‌کوه خارج از طرح هادی بوده و امکان ارائه انشعاب در آن وجود ندارد.

جزءقاسمی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار با توجه به شروع فصل گرما و نبود منبع آبی در اطراف روستاها سعی شده در هر شهرستان یک تانکر آبرسانی داشته باشیم و روستاهای نیازمند آبرسانی انجام شود، بیان کرد: بیشتر این مشکل در روستاهای غیر تحت پوشش بوده و سعی شده این مشکلات با اجرای طرح جهاد آبرسانی حل شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته احداث 40 کیلومتر فاضلاب هدف‌گذاری شده بود که 30 کیلومتر انجام شده و همچنان در حال انجام است، اضافه کرد: ایجاد شبکه فاضلاب جزو پروژه‌های مفید است.


صدای زنجانمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجانمسکن ملیمحدودیت منابع آبی
sedayezanjannews.ir/nx9868


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»