کد خبر: 9788
1402/03/27 - 9:13


صدای زنجان چالش‌های پیش روی شهریه بالای کلاس‌های آموزشی و آموزشگاه‌های آموزشی آزاد را بررسی می‌کند؛

اوقات گران!

شهروندان زنجانی: شهریه بالای کلاس‌های آموزشی خارج از توان والدین است/ مدیران آموزشگاه‌ها: دخل و خرج با هم نمی‌خواند/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان: قیمت‌گذاری‌ها بر اساس شرایط و اقتضای استان صورت می‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: با آغاز تابستان و شروع اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، شهروندان از قیمت‌های بالای شهریه‌ در آموزشگاه‌های آزاد گله دارند و عنوان می‌کنند که نرخ برخی از کلاس‌ها خارج از توان پرداخت خانواده‌ها است؛ به‌ویژه اگر خانواده‌ها چند فرزندی باشند و یا بخواهند فرزندان خود را در دو و یا چند کلاس ثبت‌نام کنند، این در حالی است که آموزشگاه‌های آزاد نیز از به‌صرفه نبودن فعالیت خود در این وضعیت اقتصادی خبر می‌دهند و عنوان می‌کنند که در این وضعیت انگیزه ادامه فعالیت خود را ازدست‌داده‌اند چراکه دخل‌وخرج‌های این مراکز باهم نمی‌خواند.

تابستان که از راه می‌رسد. فرصتی برای کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود تا از کلاس‌های فوق‌برنامه و آموزشی خود بهره ببرند. این میان هزینه بالای برخی از کلاس‌های آموزشی باعث دغدغه برخی از خانواده‌ها شده است. خانواده‌هایی که در این روزگار زیر بار فشار اقتصادی جامعه کمر خم کرده‌اند.

در این میان ساده‌ترین کلاس‌های آموزشی از 200 هزار تومان شروع‌شده و گاها تا 5 میلیون تومان و یا بیشتر ادامه دارد.

نبود قیمت واحد برای برخی از کلاس‌ها و کیفیت پایین برخی از این کلاس‌ها باعث شده است که خانواده‌ها گاها در زمان ثبت‌نام با چالش روبه‌رو شوند. انجمن‌های موجود در فرهنگسراها نیز برخی از این کلاس‌ها را ساماندهی می‌کنند.

شهریه‌ها با وجود حداقل بودن، خارج از توان پرداخت عموم مردم است

«علی»، نوجوانی که دوست دارد دریکی از کلاس‌های آموزشی بازیگری شرکت کند، به صدای زنجان می‌گوید: متأسفانه کلاس‌های محدودی در زمینه تئاتر در استان وجود دارد و شاید بتوان گفت برخی از اساتید نیز چندان حرفه‌ای نیستند.

وی ادامه داد: تنها دو یا نهایتاً سه موسسه آموزشی تئاتر در استان وجود دارد و زمینه رقابت در این مؤسسات نیست. ضمن اینکه نبود رقابت در فضای مؤسسات تئاتر باعث رکود درزمینه فعالیت‌های آن می‌شود.

در این زمینه «حمیدرضا قزلباش»، مدیر تنها آموزشگاه فعال در زمینه تئاتر نیز به صدای زنجان گفت: اکنون در زمینه تئاتر تنها سه آموزشگاه ثبت‌شده در استان وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها فعال است. در این آموزشگاه نیز ما تمام تلاشمان را گذاشتیم تا کیفیت قابل قبولی را در این زمینه آموزش تئاتر ارائه دهیم، منتهی مراتب با شرایط اقتصادی و هزینه‌هایی که به مردم تحمیل می‌شود، عموم مردم با دیدن شهریه‌های آموزشگاه که در پایین‌ترین حالت خود هست، بازهم توانایی ثبت‌نام در کلاس‌ها را ندارند.

وی ادامه داد: هزینه‌های مربوط به برگزاری کلاس‌ها برای آموزشگاه‌ها نیز گران تمام می‌شود. از همین رو خود بنده نیز برای امسال انگیزه فعالیت در این زمینه را به‌نوعی ازدست‌داده‌ام اما همچنان به دلیل علاقه‌ای که به این رشته دارم، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهم.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که چندین آموزشگاه در زنجان فعالیت داشته باشند، قطعاً فضای آموزشی در این حوزه رقابتی می‌شود، اظهار کرد: اما در استان به لحاظ اساتید، دچار فقر هستیم و مطمئنم که اگرچند آموزشگاه هم در استان فعالیت داشته باشند، اساتید مشترک خواهد بود.

به گفته قزلباش، آوردن اساتید از تهران و چهره‌های شناخته‌شده نیز نیازمند بالا بردن شهریه‌هاست. در تهران نیز قیمت‌ها از 15 میلیون تومان شروع می‌شود و گاها نیز بالاتر می‌رود. برای یک ورکشاپ یک‌روزه با حضور یکی از چهره‌های شناخته‌شده نزدیک 25 میلیون تومان اعتبار لازم هست که به لحاظ اقتصادی در توان هنرجویان زنجانی نیست.

آموزشگاه‌ها نیز با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند

وی با تکرار این موضوع که اداره یک آموزشگاه در شرایط فعلی سخت است، اظهار کرد: قطعاً فعالان در این زمینه نیز با مشکلات مواجه هستند؛ همان‌گونه که هنرجویان نیز توان پرداخت شهریه‌های موجود را ندارند.

این پیشکسوت بابیان اینکه متأسفانه در حوزه تئاتر نیز برخی به شیوه‌های دیگر وارد تئاتر و فضای آن می‌شوند و چندان آموزش در این زمینه مطرح نیست، اظهار کرد: قانونی وجود ندارد که هنرمندان را موظف به گذراندن دوره آموزشی کند و از همین رو برخی تصور می‌کنند که ورود به این حوزه ساده است.

میزان هنرجویان به جهت بالا بودن شهریه پایین آمده است

همچنین «محسن» که دوست دارد کلاس پیانو برود به صدای زنجان می‌گوید: قیمت ساز و آلات موسیقی به‌قدری گران شده است که در توان کمتر خانواده‌ای است که به سمت آن برود، چه برسد به اینکه بخواهد، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنم.

در این زمینه «سمیرا میرجابری»، مدیر یک آموزشگاه موسیقی در این زمینه بابیان اینکه تورم بالا باعث شده است که آموزشگاه‌ها هم نتوانند در این روزها فعالیت خوبی داشته باشند، اظهار کرد: وقتی همه‌چیز به‌صورت پله‌ای گران می‌شود، دیگر هنرجوهای ما هم‌توان خرید یک آلت موسیقی هم ندارند، چه برسد به اینکه در کلاس‌های آموزشی شرکت داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون به سبب گرانی آلات موسیقی خود آموزشگاه‌ها هم ‌توان خرید پیانوی مطلوب را ندارند و اغلب پیانو برقی استفاده می‌کنند. هرچند پیانو مکانیکی قبلاً در برخی از آموزشگاه‌ها وجود داشت؛ اما اکنون قیمت آن 300 تا 400 میلیون شده است.

این مدیر آموزشگاه موسیقی نیز افزود: افزایش اجاره‌بهای آموزشگاه‌ها نیز باعث بالا رفتن شهریه‌ها شده است چرا که غالباً آموزشگاه‌ها استیجاری هستند. ضمن اینکه از هیچ طرف از آموزشگاه‌ها حمایت نمی‌شود و دخل‌وخرج‌ها آموزشگاه نیز به هم نمی‌خورد.

جابری، افزود: به‌هرحال ما مطیع قوانین وزارت ارشاد هستیم و گاهی شاید حتی پایین‌تر! در سال‌های اخیر نیز میزان هنرجوها کاهش‌یافته است چراکه هزینه شهریه بالا است.

قیمت‌گذاری‌ها براساس شرایط و اقتضای استان صورت می‌گیرد

امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بابیان اینکه کلاس‌های اوقات فراغت ما براساس فعالیت انجمن‌ها هست و ما خود کلاس آموزشی برگزار نمی‌کنیم، اظهار کرد: انجمن‌ها براساس دستور‌العمل‌هایی که دارند؛ کلاس برگزار می‌کنند. منتهی قیمت‌گذاری کلاس‌ها براساس شرایط و موقعیت استان صورت می‌گیرد و بر روی آن نظارت صورت می‌گیرد. مثلاً برای کلاس‌های موسیقی براساس وضعیت استان یک نرخی تعیین می‌شود که یک جلسه یک و نیم‌ساعته آموزش موسیقی هزینه‌اش چه قدر است! و یا کلاس‌های تئاتر و بازیگری هزینه‌اش چه قدر می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه نرخ‌گذاری این کلاس‌ها براساس آیتم‌ها و پارامترهایی است که در دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری آمده است، اظهار کرد: خود وزارتخانه در این زمینه معیارهایی برای ما ابلاغ کرده است که ما نیز بر این اساس اقدام می‌کنیم.

به گفته حسنی، از سوی وزارتخانه یک سری دستور‌العمل‌هایی برای قیمت‌گذاری کلاس‌ها ابلاغ می‌شود ولی ورود به جزئیات و تصمیم‌گیری نسبت به برخی از موضوعات به عهده خود استان است. قطعاً قیمت کلاس‌های آموزشی فرهنگی و هنری در زنجان متفاوت از سایر از استان‌ها به‌ویژه تهران است.

بر روی قیمت‌ها و صلاحیت اساتید در مراکز آموزشی نظارت داریم

«سجاد» از علاقه‌مندان هنر طراحی، به صدای زنجان گفت: متأسفانه در رده‌های آموزشی بر روی صلاحیت اساتید چندان توجهی نمی‌شود و همین‌که برخی افراد برخی از اصول را یاد گرفتند و کشیدن چهره را فراگرفتند، به دنبال زدن آموزشگاه و آموزش هستند. این موضوع در کیفیت هنرجویان ما نیز تأثیر می‌گذارد. چرا نباید بر روی این اساتید نظارتی باشد.

این در حالی است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، در این زمینه به صدای زنجان گفت: همه اساتید در آموزشگاه‌ها، باید کارت صلاحیت تدریس داشته باشند، فعالیت اساتید، بدون داشتن کارت صلاحیت تدریس در آموزشکده‌ها غیرقانونی است.

حسنی در این خصوص ادامه داد: بازدیدهای دوره‌ای در این زمینه صورت می‌گیرد که اولین آیتم در این خصوص همان بررسی کارت صلاحیت است. منتهی مراتب اگر کسی بخواهد در این زمینه شکایت کند، از طریق سازمان بازرسی و فرهنگ و ارشاد این موضوع قابل پیگرد است.

وی افزود: این عبارت که ما هیچ استادی را بدون کارت صلاحیت نداریم، چندان درست نیست. ما تلاشمان بر جذب اساتیدی است که کارت صلاحیت ‌دارند اما برخی از رشته‌ها ما تنها یک استاد را در استان داریم که ناچارا از ظرفیت همین استاد جهت آموزش استفاده می‌کنیم تا این فرد کارت صلاحیت خود را بگیرد. ولی اولویت اصلی داشتن کارت صلاحیت تدریس است.

حسنی با بیان اینکه برخی از انجمن‌های فعال در استان نیز خود بازرس دارند، اظهار کرد: گاهی اوقات از هنرجویان نسبت به وضعیت کلاس‌ها نظرسنجی می‌شود و خود انجمن‌ها نیز از طریق انجمن‌های مرکزی قابل رصد و نظارت هستند.

نرخ‌گذاری باشگاه‌ها بر اساس دسته‌بندی آن‌ها صورت خواهد گرفت

در ادامه «فاطمه» که دوست دارد اوقات فراغت خود را در یک باشگاه ورزشی سپری کند و به دنبال کاهش وزن است، اظهار کرد: شهریه باشگاه‌های ورزشی بالا است و اغلب خانواده‌ها از پس هزینه آن برنمی‌آیند. مخصوصاً اینکه خانواده‌ها دارای چندین فرزند باشند و یا اینکه بخواهند فرزندشان را در دو کلاس آموزشی ثبت‌نام کنند.

«غفار امانی»، معاون اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان، در این رابطه با اشاره به اینکه بحث نرخ‌گذاری اماکن ورزشی در ابتدای هرسال انجام می‌گیرد، اظهار کرد: متأسفانه این موضوع امسال یک‌میزان دچار تأخیر شد؛ چراکه وزارت ورزش به ما اعلام کرد که استان‌ها نباید اقدام به نرخ‌گذاری کنند و از همین رو دست ما در جهت نرخ‌گذاری کلاس‌های ورزشی بسته شد.

وی ادامه داد: بنا شد تا از طریق وزارتخانه در این زمینه تصمیم‌گیری شود و وزارتخانه نرخ شهریه‌ها و خدمات ورزشی را ابلاغ خواهد کند. ما منتظر این موضوع بودیم و پیگیری‌های متعددی در این زمینه داشتیم که درنهایت چند رو گذشته نرخ‌های جدید را اعلام کردند.منتهی پیش از ابلاغ آن دستور‌العمل دسته‌بندی باشگاه‌ها آمد و سه نرخ اعلام کرد که بر اساس این نرخ باشگاه‌ها باید به درجه‌یک، درجه‌دو و درجه تقسیم می‌شدند.

امانی افزود: ما موظف شدیم قبل از نرخ‌گذاری باشگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم و درجه آن‌ها را مشخص کنیم و زمانی که رتبه مشخص شد به باشگاه‌ها رتبه و نرخ‌گذاری‌ها ابلاغ می‌شود تا شهریه‌ها در این رشته‌های ورزشی پرداخت شود.

به گفته این مسئول، بالا فاصله پس از ارسال این دستورالعمل ما کمیته‌ای در سطح استان تشکیل دادیم و ذیل این کمیته در شهرستان‌ها نیز جلسات مختلفی داشتیم و اکیپ‌هایی را مشخصی کردیم که اکنون 7 تا 8 روز است که این اکیپ‌ها در باشگاه‌های ورزشی حضور پیدا می‌کنند و نسبت به رتبه‌بندی آن‌ها اقدام می‌کنند تا رتبه‌بندی باشگاه‌های ورزشی اعلام شود و آن زمان می‌توانیم نرخ شهریه‌ای که هیئت دولت و وزارتخانه به ما ابلاغ کردند آن را ابلاغ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون با همه شهرستان‌ها مکاتبه کردیم و عنوان‌شده که افزایش قیمت تا قبل از ابلاغ نرخ‌گذاری‌ها انجام نشود.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بابیان اینکه نرخ ابلاغی در رشته‌های مختلف متفاوت است، افزود: در برخی از رشته‌های ورزشی رقمی که تا امروز اخذ می‌شده، کمتر از رقمی بوده است که وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده و در برخی دیگر از رشته‌ها بالاتر از مبلغ ابلاغی است. ولی قطعاً بلافاصله پس‌ از اینکه رتبه‌بندی ابلاغ شود ما نرخ‌گذاری‌ها را ابلاغ می‌کنیم و پس‌ازآن نیز کارهای نظارتی را پیگیری می‌کنیم که بالاتر از این میزان شهریه دریافت نشود.

امانی افزود: طی سال‌های قبل ما نتوانستیم نرخ مشخصی را برای باشگاه‌ها تعیین کنیم و این موضوع باعث شده بود که ما یک معیار مشخص برای رتبه‌بندی و نظارت دقیق نداشته باشیم. در حقیقت بر این مراکز نظارت داشتیم اما استاندارد شاخصی در این زمینه نداشتیم مطمئناً با نرخ‌گذاری‌هایی که طی امسال از سوی وزارتخانه ابلاغ‌شده است مشکلات و مسائل مربوط به این حوزه نیز برطرف خواهد شد.

قیمت‌های کلاس زبان براساس شرایط و مکان‌های مختلف متفاوت است

همچنین «سعیده» که دوست دارد در تابستان به کلاس زبان انگلیسی برود و پایه خود را در این زمینه ارتقا بدهد، اظهار کرد: هزینه این کلاس‌ها سال‌به‌سال در حال تغییر است و متأسفانه قیمت‌ها در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت است.

در این زمینه «محمدحسین انصاری»، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان اظهار کرد: نظارت بر قیمت‌های آموزشگاه‌های زبان تحت نظارت آموزش‌وپرورش از سامانه مشارکت‌های مردمی صورت می‌گیرد که آموزشگاه‌ها قیمت‌ها را در این سامانه ثبت می‌کنند تا براساس تائید شورای نظارت نواحی و تائید اداره کل، یک شهریه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرند و مراکز آموزشی هم موظف می‌شوند که این شهریه‌ها را رعایت کنند. قیمت‌ها بر اساس شرایط و مکان‌های مختلف متفاوت است.

علاوه بر کلاس‌ها و آموزشگاه‌های آموزشی آزاد، ترجمان‌هایی مثل آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، حوزه هنری، پایگاه‌های مساجد و بسیج، مرکز آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و غیره به موضوع اوقات فراغت در ایام تابستان ورود دارند که هر یک نیز بر اساس رویکردهای خود کلاس‌های آموزشی را به‌صورت رایگان و یا با هزینه‌های کمتر برگزار می‌کنند که کیفیت و میزان تخصصی بودن این کلاس‌ها خارج از موضوع بررسی این گزارش است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجانشهریه بالای کلاس‌های آموزشی
sedayezanjannews.ir/nx9788


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»