محسن افشارچی: 490 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به زنجان جزو تعهدات استانی بوده که تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است
پایگاه خبری صدای زنجان
نیوز / لیلا محمدی: استاندار
زنجان با اشاره به عدم همخوانی بودجه عمومی تمامی استانهای کشور با پروژههای
آغاز شده که برخی هم مربوط به نیمه دوم دهه 80 است، بر لزوم نگاه راهبردی برای
تکمیل پروژهها تاکید کرد.
دومین جلسه شورای برنامهریزی
و توسعه استان شنبه (27 خردادماه 1402) در سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری
زنجان برگزار شد.
دستور جلسات شامل؛ «ارائه
گزارش عملکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای سال 1401 و سیاستگذاری برای
توزیع اعتبارات سال 1402»، «مرور بندهای استانی ضابط اجرایی بودجه سال 1402 کل
کشور»، «مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش و محیط زیست
سوم اسفندماه 1401» بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
با توجه به ساختار کنونی اقتصادی
کشور، تامین اعتبار و بودجه سالانه استان نقش مهمی در تکمیل طرح ها به ویژه طرحهای
نیمه تمام عمرانی دارد، از این رو میزان بودجه و مهمتر از آن میزان تخصیص آن از متغیرهای
اصلی در پیشبرد طرح های عمرانی و توسعهای استان است.
** رتبه زنجان
در جذب اعتبارات هزینهای از 26 به ۲۳ ارتقا یافت
محسن افشارچی، استاندار زنجان
در این جلسه گفت: 490 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به استان نیز جزو تعهدات
استانی بوده که تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
استاندار زنجان ارتقا زنجان
دراعتبارات هزینهای از رتبه 26 به رتبه 23 و اعتبارات استانی از 26 به 21 و اعتبارات
تملک دارایی از رتبه ۲۷ به رتبه ۲۶ کشوری را نمونه تلاش مسئولان برای افزایش بودجه
دانست و با اشاره به نقش موثر و مهم نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبارات به استان
زنجان از مدیران دستگاههای اجرایی استان خواست تا با برنامهریزی مدون، برای جذب
اعتبارات برای پروژههای مدنظر اقدام کنند.
افشارچی با تاکید بر اینکه منابع
مورد نیاز برای پیشبرد طرح ها به جز از منابع بودجه ای و استانی باید از طریق مدیران
و با جذب اعتبارات ستادی پیگیری شود، گفت: جذب اعتبارات ستادی توسط مدیران از شاخص
های ارزیابی عمکرد آنان در استان خواهد بود.
** پسماند
روی در انتظار جذب سرمایهگذار
این مسئدول همچنین با اشاره به
عدم همخوانی بودجه عمومی تمامی استانهای کشور با پروژههای آغاز شده که برخی هم
مربوط به نیمه دوم دهه 80 است، بر لزوم نگاه راهبردی برای تکمیل پروژهها با ورود
مسئولان سازمان مدیریت برنامهریزی و دستگاههای ذیربط اجرایی استان تاکید کرد.
افشارچی مولدسازی را دیگر
راهکار برای تعیین تکلیف پروژههای نیمه تمام و هزینهکرد دستگاهها عنوان کرد و
گفت: این استان در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حوزه مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول،
۱۰۱ میلیارد تومان فروش داشت که برگشت ۱۰۰ درصد وجوه حاصل از آن به استان محقق شد.
به
گفته استاندار زنجان، از مجموع فروش طرح مولدسازی در استان طی ۲ سال گذشته، ۷۸ میلیارد
تومان مربوط به اعتبارات عمرانی و ۲۳ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینهای
بوده است.
افشارچی همچنین بر لزوم بهرهمندی
از ظرفیت ماده (39) قانون ماليات بر ارزش افزوده را به عنوان آورده برای استان و
رفع مشکلات مناطق کمتربرخوردار دانست و گفت: فعلا موضوع مربوط به واگذاری پسماند
روی (که کارشناسان حجم این پسماندها را 9.2 میلیون تن تخمین زدهاند) نهایی نشده و
هم اکنون در مرحله جذب سرمایهگذار قرار دارد دیگر منابع درآمدی استان است که میتواند
به عنوان «آورده» روی آن حساب کرد.
استاندار زنجان اقدام مسئولان جهاد
کشاورزی استان زنجان در واگذاری حق استفاده از مجموعه مازاد و بلااستفاده متعلق به
این اداره کل واقع در جاده بیجار- زنجان نرسیده به پلیس راه فرماندهی انتظامی
زنجان برای مدت 2 سال به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با هدف ایجاد و راهاندازی
مرکز ماده 16 نگهداری معتادان متجاهر استان را مصداق کلاننگری دانست و از پیگیریهای
مسئولان جهاد کشاورزی و شهرداری زنجان برای ایجاد کمپ معتادان آقا و خانم قدردانی
کرد.
افشارچی ادامه داد: این اقدام
در راستای اجرای بند «ب» ماده 89 قانون تنظیم بخشی از مقفررات مالی دولت و تبصره 2
ماده یک تصویبنامه شورای عالی اداری (سال 1397) صورت گرفته که قطعا در کاهش آسیبهای
اجتماعی موثر خواهد بود و از سازمان مدیریت برنامهریزی استان نیز انتظار میرود
که چنین اقداماتی در امتیازبندی مدیران لحاظ شود.
**لزوم تکمیل
پروژههای نیمهتمام در استان زنجان
احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت
و برنامه ریزی استان زنجان در ابتدای این جلسه در تشریح وضعیت اعتبارات تملک
داراییهای سرمایهای استان زنجان در سالهای 1400 و 1401 افزود: با توجه به اهمیت
بررسی وضعیت پروژههای نیمهتمام تهیه چارچوبی برای توزیع اعتبار سال جاری بین
پروژههای نیمه تمام، سیاستگذاری شورای برنامهریزی و توسعه استان و کمیتههای
برنامهریزی شهرستانها برای اتمام و بهرهبرداری با ملاحظات توازن بین شهرستانها
و اولویتگذاری اتمام پروژهها در دستور کار قرار گرفت.
خداوردی تعداد پروژههای سال
1401 و 1400 را به ترتیب 564 و 688 مورد اعلام کرد و گفت: میزان اعتبار این پروژهها
نیز به ترتیب یک هزار و 105 میلیارد تومان و یک هزار و 205 میلیارد تومان بوده
است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
استان زنجان در ادامه میزان منابع تخصیص یافته این پروژهها در سال 1401 و 1400 را
896 میلیارد تومان و 742 میلیارد تومان عنوان کرد.
خداوردی همچنین در توضیح
فرآیند اولویتبندی تخصیص اعتبار پروژههای تملک دارییهای سرمایهای نیز ادامه
داد: ارائه خدمات به ذینفعان از طریق تخصیص اعتبار به پروژههای مستمر (نگهداری،
خدماتی، تعمیر و تجهیز)، تکمیل و بهرهبرداری از پروژههای احداثی و توسعهای با
اولویت ارتقا، پیشرفت فیزیکی، تکمیل و بهرهبرداری از پروژهها، رعایت توازن در
توزیع تخصیص بین شهرستانها با اعمال تبصره یک بند «و» ماده 44 قانون الحاق برخی
مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اولویتبندی تخصیص اعتبار پروژههای
تملک دارییهای سرمایهای باید مدنظر باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
استان زنجان، تعداد پروژههای دارای عمر بیشتر از 8 سال، 6-7 سال، 4-5 سال، 2-3
سال و یکسال را به ترتریب 42، 44، 50، 163 و 83 مورد اعلام کرد و گفت: این پروژهها
مربوط به احیا، مرمت، لایروبی قنوات استان زنجان، تکمیل پایگاههای فوریتهای
پزشکی زرینرود و گویجه ییلاق و هیدج، تامین آب شرب شهر نوربهار و غیره بوده است.
**ثبت 564
پروژه تملک داراییهای سرمایهای استان زنجان در سال 1401
خداوردی در بخش دیگری از
اظهارات خود به میزان توزیع اعتبار و تخصیص پروژههای تملک داراییهای سرمایهای
سال 1401 به تفکیک شهرستانها از کلیه منابع درآمد عمومی پرداخت و تعداد کل پروژهها
را 564 مورد عنوان کرد.
وی با اشاره به تخصیص 896
میلیارد تومانی از یک هزار و 105 میلیارد تومان اعتبار، میزان تخصیص یافته را 81.1
درصد اعلام کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
استان زنجان میزان توزیع اعتبار و تخصیص پروژههای تملک داراییهای سرمایهای سال
1401 طبق قانون بودجه برای کل شهرستانهای استان زنجان به 511 پروژه را به ترتیب
936.1 میلیارد تومان و 736.1 میلیارد تومان عنوان کرد که در کل 78.6 درصد آن تخصیص
یافته است.
خداوردی در مورد میزان توزیع
اعتبار و تخصیص پروژههای احداثی، توسعه و تعهدات سال 1401 به تفکیک شهرستان از
کلیه منابع درآمد عمومی هم گفت: تعداد پروژههای مشمول در سطح استان، 382 مورد و
میزان اعتبار اعلامی نیز 811 میلیارد تومان بوده که از این میزان 637 میلیارد
تومان تخصیص یافته است که درصد تخصیص یافته 78.6 بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
استان زنجان در تشریح میزان اعتبار ابلاغی سال 1402 ابراز کرد: با احتساب تملک
داراییهای سرمایهای استانی، 3 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی،
قانون استفاده متوازن از امکانات کشور یک، قانون استفاده متوازن از امکانات کشور
2، 0.27 درصد مالیات بر ارزش افزوده،
مجموع اعتبار، 14 هزار و 622 میلیارد و 753 میلیون ریال است.
خداوردی بر لزوم اتمام پروژههای
نیمهتمام یا نیمهتمام اولویتدار و انجام تعهدات پیمانکاران بابت پروژههای
خاتمهیافته تاکید کرد و افزود: تامین حداکثری تعهدات استانی مصوبات سفر ریاست
جمهوری به استان، تکالیف قانونی مندرج در دستورالعمل اجرای بودجه شامل یک درصد
بسیج، 5 تا 8 درصد طرح هادی، 5 درصد توسعه زیرساختهای گردشگری، الزام تامین
اعتبار برای بهرهبرداری، حفظ و نگهداری امکانات موجود در قثالب اعتبارات مستمر
استان از جمله مواردی هستند که باید مدنظر باشد.
**201
میلیارد تومان از تعهدات استان زنجان از مصوبات سفر ریاست جمهوری تخصیص یافت
وی میزان کل تعهدات استان برای
مصوبات سفر ریاست جمهوری از محل منابع عمومی، فروش اموال و مازاد درآمد مالیاتی را
490 میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان 201 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
استان زنجان در مورد پیشبینیهای مربوط به اعتبار موردنیاز برای پروژههای سال
1402 نیز گفت: جمع کل اعتبار یک هزار و 877 میلیارد تومان ثبت شده است.
گفتنی است، در سفر رییس جمهور به
استان زنجان در مجموع ۱۹۵ پروژه با اعتباری بالغ بر 4 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب
شد که میبایست توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانهها و نهادهای مختلف طی
سه سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تامین مالی شود.
انتهای
پیام/