کد خبر: 9797
1402/03/29 - 9:7


صدای زنجان از گلایه‌های مشترکان خانگی نسبت به الگوی مصرف برق گزارش می‌دهد؛

برقِ جنجالی

مشترکان خانگی: الگوی مصرف برق اعلامی از سوی شرکت برق، نشدنی است! شرکت توزیع برق با ارائه این الگوها می‌خواهند برقِ گران دست مردم برسد!/ معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق استان: 80 درصد مشترکان برق کمتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند/ معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق استان: سالانه بالغ بر 50 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق‌رسانی استان زنجان صرف می‌شود/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: اگر برنامه‌ای باشد مسئولان از کمبود برق نمی‌گویند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: اعلام الگوی مصرف برق در فصول گرم و سرد استان زنجان که به ترتیب 300 و 200 کیلووات در ماه را شامل می‌شود، منجر به گلایه‌هایی از سمت مشترکان خانگی و حتی دانشگاهیان شده است.

گلایه‌مندان که الگوهای اعلامی را مطابق با واقعیت نمی‌دانند، از مسئولان شرکت برق می‌خواهند تا قبل از اینکه به مصرف‌کنندگان سخت بگیرند، فکری به حال شبکه‌های فرسوده برق‌رسانی و هدررفت انرژی کنند چرا که حتی تغییر ساعات کاری ادارات هم نمی‌تواند در مصرف بهینه برق، موثر باشد و به جز معطلی ارباب رجوع، هیچ نتیجه‌ای ندارد!

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق (30 دی 1400)  در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا، بیان کرد که « اغلب خانواده‌های ایرانی مصرفی در حد الگو دارند اما ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند، ۵۰ درصد مصرف برق انرژی کشور توسط این ۲۵ درصد مصرف می‌شود و ۵۰ درصد هم سهم ۷۵ درصد مشترکان است که نشان از ناعادلانه مصرف کردن انرژی توسط ۲۵ درصد مردم است».

طبق اظهارات او، الگوی تعیین شده برای زمستان ۲۰۰ کیلوات در ماه برای همه مشترکان است و مشترکانی که تلاش کنند زیر این الگو مصرف کنند هزینه ای کمتر از ۲۰ هزار تومان باید پرداخت کنند.

**مسئولان شرکت برق با ارائه این الگوها می‌خواهند برقِ گران دست مردم برسد

اما علی‌اکبر یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: نرخ‌گذاری صورت گرفته تحت عنوان نرخ الگوی مصرف ماهانه کمتر از 200 کیلووات در فصول سرد سال و 300 کیلووات در فصول گرم سال با هدف تشویق مردم به مصرف بهینه نبوده و نیست چرا که با وسایل برقی ابتدایی موجود در منازل از جمله یخچال فریزر، کولر، اتو، جاروبرقی و حداقل 2 لامپ رسیدن به این الگوی مصرفی غیرممکن است چرا که مصرف برق یخچال فریزر در ماه بیش از 200 کیلووات است!

این شهروند زنجانی خطاب به مسئولان و برنامه‌ریزان شرکت برق تاکید می‌کند: اگر انتظار دارید که مردم با یک لامپ 20 واتی زندگی کنند و به جای کولر، بادبزن و به جای یخچال، یخدان یونولیتی داشته باشند صراحتا اعلام کنند و الگوهایی که ممکن شدنی نیست را ارائه نکنند. از سویی دیگر وقتی مسئولان قصد اخذ پول برق را دارند خیلی راحت آن را به مردم اعلام کنند و از چنین بسته‌های تشویقی خود رونمایی نکنند!

**80 درصد مشترکان برق کمتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند

اما رویا قزلباش، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 هزار مشترک خانگی شهری و روستایی در استان زنجان به ثبت رسیده است، می‌گوید: الگوهای مصرف مذکور توسط گروه تحقیقاتی و پژوهشی شرکت مادر تخصصی توانیر محاسبه شده و مربوط به یک استان خاص هم نیست. کارشناسان بر اساس سطح ماکزیمم مصرف برق هر استان، این الگو را ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به این بخشنامه هیئت وزیران معتقد است: با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تامین برق پرداخت می‌شود.

به گفته قزلباش، 78 تا 80 درصد مناطق عادی که دارای زمستان سرد و تابستان نسبتا معتدلی هستند از جمله زنجان، کمتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند. این الگو برای فصول گرم سال (خردادماه تا شهریورماه) 300 کیلووات در ماه و فصول سرد سال (پائیز و زمستان) 200 کیلووات! البته این الگو برای اردیبهشت و خرداد یا شهریورماه و مهرماه بین بازه 200 و 300 کیلووات در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول که برخلاف تعدادی از مشترکان معتقد است الگوی مصرف اعلامی مسئولان حوزه برق کاملا با واقعیت همخوانی دارد، عنوان می‌کند: اکثر مردم در مناطق شهری و روستایی به ویژه روستاییان نیاز آنچنانی به کولر احساس نمی‌شود. برخی از مشترکان روستایی نیز در فصول مشخصی برق را در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهند. در تعدادی از منازل نیز 2 کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای رعایت عدالت هم که شده، برای برخورداری مردم از امکانات عمومی، اشخاصی که بالاتر از الگوی مصرف اعلامی، برق مصرف می‌کنند باید مبالغ در نظر گرفته شده را بپردازند.

**الگوی مصرف برق تعیین شده، شاید در برخی خانه‌های روستایی رعایت شود!

اما سعید جلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که الگوی مصرف تعیین شده و برنامه‌های مسئولان برای کاهش مصرف برق از جمله تغییر ساعات کاری ادارات را منطقی نمی‌داند به صدای زنجان می‌گوید: در ساده‌ترین حالت ممکن و بدون در نظر گرفتن لوازمی مانند پمپ آب، پلوپز، چرخ گوشت، سشوار، گیرنده دیجیتال، فر، ماشین ظرفشویی، لوستر و غیره که این روزها جزو ضروریات زندگی است تهیه شده، به هیچ عنوان الگوی تعیین شده به میزان ۲۰۰ کیلووات در ساعت شدنی نیست.

با این اوصاف به نظر می‌رسد آن تعداد از مشترکان برق که الگوی مصرف مورد نظر توانیر را رعایت نمی‌کنند برخلاف تصورات که جزو گروه‌های متمول جامعه نیز به شمار می‌روند، در واقع همین مصرف‌کنندگان عادی هستند که نه با مصارف خارج از الگوی خود بلکه براساس معیارهای شرکت توانیر به گروه پرمصرف و متمول جامعه تبدیل شده‌اند، چه بسا که بسیاری از این مشترکان برق براساس شاخص‌های اقتصادی حتی فقیر نیز محسوب شوند.

رضا از شهروندان زنجانی می‌گوید: اگر یخچال 2 یا 3 کیلوواتی در منزل داشته باشیم، براساس کارکرد شبانه‌روزی آن، میزان مصرف برق 50 کیلووات را خواهیم داشت. با الگوی مصرف اعلامی مسئولان شرکت برق، انتظار داریم مسئولان ذی‌ربط خیلی راحت به مردم بگویند که قصد دارند پول اضافه از مردم بگیرند!

وی با انتقاد از تغییر ساعات ادارات دولتی با هدف کاهش مصرف برق این اقدام را غیرموثر دانسته و تاکید می‌کند: با این حرکت، چراغ منازل و ادارات یک ساعت زودتر روشن شد( از 7 به 6 صبح) یعنی پیک بار افزایش یافت از طرفی دیگر در اغلب خانواده‌ها ساعت خاموشی، 12 شب است در نتیجه کشیدن ساعت کاری ادارات از 7 صبح به 6 صبح به هیچ عنوان گامی در راستای کاهش بار مصرف برق نبوده و نیست.

**تغییر ساعت اداری تاثیری در کاهش مصرف برق داشت؟

اما رویا قزلباش، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان ساعت 6 صبح تا 13 ظهر را زمان مناسبی برای مصرف برق می‌داند (چون زمان پیک مصرف نیست) با بیان اینکه طبق بخشنامه هیئت وزیران، ادارات موظفند از ساعت 10 صبح تا 13، مصرف برق را 30 درصد نسبت به سال 1400 کاهش دهند، ادامه می‌دهد: پس از این ساعت، ادارات موطفند میزان برق مصرفی خود را از طریق ژنراتور تامین کنند.

قزلباش در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر در خصوص تعداد اداراتی که مجهز به ژنراتور شده‌اند، آماری ارائه نداده اما می‌گوید: میزان مصرف بهینه از سوی کارمندان ادارات زنجان مطلوب است و بسیاری، 60 درصد مصرف خود را از این منبع تامین می‌کنند. البته اگر از بخشنامه مذکور تخطی کنند طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

این مسئول در رابطه با تعداد برخوردهای صورت گرفته با ادارات بی‌توجه به بخشنامه هیئت وزیران نیز عنوان می‌کند: تعداد این ادارات آنچنانی نبوده و نیست و در زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی، نیازی به استفاده از کولر وجود ندارد. علاوه بر این، ادارات مجهز به کنتور هوشمند هستند که در صورت مصرف بالا، قطعا هشدار لازم صادر می‌شود. طبق برنامه تدوین شده از ابتدای تیرماه 1402 با ادارات متخلف برخورد خواهیم کرد!

**مسئولان به جای تغییر ساعت ادارات، فکری به حال شبکه‌های فرسوده برق کنند!

اما یکی از شهروندان زنجانی که برخورد با ادارات بی‌توجه به بخشنامه‌های مربوط به رعایت الگوی مصرف برق را محکم و قابل قبول نمی‌داند، به صدای زنجان می‌گوید: تغییر ساعت کار ادارات در کاهش مصرف برق موثر نیست، فقط در این تغییر ساعت‌ها ارباب رجوع در راهروهای ادارات معطل می‌ماند وگرنه کارمندان مشکلی با این تغییر ساعت‌ها ندارند و اتفاقا بیشتر آن‌ها استقبال هم می‌کنند.

او که معتقد است قبل از اینکه مسئولان از مردم برای کاهش مصرف برق انتظار داشته باشند، بهتر است فکری به حال شبکه فرسوده توزیع برق کنند و منابع مالی برای به روزرسانی و بهسازی سالانه تجهیزات، کنار بگذارند، می‌گوید: مسئولان با تدوین برنامه مشخص، می‌توانند در احداث نیروگاه‌های خورشیدی با جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کرده و مشکل استان و کشور را در تامین برق رفع کنند، آن وقت دیگر لازم نیست در مصرف برق به مردم سخت بگیرند!

**نباید از مردم انتظار غیرمنطقی داشته باشیم

سعید جلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز با پذیرش این مطلب معتقد است: سرانه مصرف انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها از جمله ترکیه بالاتر است تردیدی نیست اما این‌گونه تقسیم بندی افراد جامعه به متمول و غیرمتمول آن هم بدون در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و تنها بر اساس اعداد و ارقام تخصصی جداول برقی تبعاتی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به مصرف بالای وسایل الکتریکی در منازل عنوان می‌کند: رسیدن به الگوی مصرف تعیین شده وزارتخانه نیرو (200 کیلووات در ساعت) ممکن نیست و شاید بتوان در روستاها در کمتر خانه‌ای که یک یخچال و 2 لامپ داشته باشد به این الگو رسید!

این متخصص به مسئولان پیشنهاد می‌کند تا الگوی مصرف برق را حداقل 1.5 برابر بیشتر از آنچه اعلام شده است، ارائه کنند چرا که با برق‌های مصرفی خانه‌ها که معمولا بالای 200 کیلووات دارند، به هیچ عنوان نمی‌توان از شهروندان زنجانی انتظار داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند.

**میزان تلفات انرژی در زنجان کمتر از 7 درصد است، طبق برنامه شبکه برق را بهسازی و نوسازی می‌کنیم

اما عادل کاظمی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه میزان تلفات انرژی استان زنجان کمتر از 7 درصد است در حالی که این میزان در سطح کشور 10 درصد است، آمار کمتر از 7 درصدی را نشان از استاندارد بودن و وضعیت مطلوب شبکه به لحاظ فنی عنوان می‌کند.

کاظمی با اشاره به قدمت اجرای شبکه توزیع برق در استان و کشور یادآور می‌شود: شبکه‌های توزیع برق از 70 سال قبل اجرا شده و هر ساله نیز به این میزان افزوده شده است. شرکت‌های توزیع و توانیر هر ساله اعتباراتی را برای اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع در نظر می‌گیرند. بخشی نیز در قالب انجام سرویس‌ و بازدیدهای دوره‌ای بر اساس استانداردهای مشخص، اصلاح می‌شوند.

به گفته معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان سالانه بالغ بر 50 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق‌رسانی استان زنجان (روشنایی، فشار ضعیف، فشار متوسط و پست‌های برق) صرف می‌شود.

این مسئول در مورد سهم زنجان از پروژه‌های اصلاح و تجهیز و احداث شبکه‌های برق رسانی به صدای زنجان می‌گوید: سالانه 250 تا 300 کیلومتر شبکه در استان احداث می‌شود.

کاظمی طول شبکه توزیع برق استان زنجان را بالغ بر 15 هزار کیلومتر دانسته و می‌گوید: بالغ بر 8 هزار و 500 دستگاه پست هوایی و زمینی و کمتر از نیم میلیون مشترک خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی در استان زنجان به ثبت رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه توسعه شبکه براساس درخواست‌های خرید و انشعاب بوده که براساس مراجعات در دستور کار قرار می‌گیرد، در مورد تعداد مراجعات سالانه برای خرید انشعاب به صدای زنجان می‌گوید: در سطح استان سالانه 13 تا 15 هزار فروش انشعاب جدید داریم که برخی، از محل شبکه توزیع قابل تامین است و بخشی نیز نیاز به احداث شبکه جدید دارد تا به شبکه سراسری برق متصل شوند.

** اگر برنامه‌ای باشد مسئولان از کمبود برق نمی‌گویند!

سعید جلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه که از نحوه برنامه‌ریزی مسئولان در تامین انرژی مردم چندان راضی نیست، «فرهنگ‌سازی» و مجاب کردن مردم برای پرهیز از بکاربردن تجهیزات و وسایل برقی در ساعات پیک بار را موثرتر از تغییر ساعات کاری ادارات و تعطیلی آن‌ها و تعیین الگوی مصرف و اعمال تخفیف و مشوق دانسته و حتی مهم‌تر از آن از مسئولان می‌خواهد تا کاری برای «بهسازی و نوسازی تجهیزات فرسوده شبکه برق و به روزرسانی تکنولوژی‌ها» کنند.

جلیل‌زاده با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور اصلی دنیا در «شدت مصرف برق» محسوب می‌شود، این رتبه را ناشی از فرسوده بودن تجهیزات و قدیمی بودن تکنولوژی‌های مربوط به شبکه برق عنوان می‌کند.

وی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت و احداث نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کرده و می‌گوید: امیدوارم میزان حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه‌های خورشیدی بتواند، بخش خصوصی را جذب سرمایه‌گذاری کند، با توجه به اینکه بازگشت سرمایه در این حوزه چندین سال زمان می‌طلبد، برای سرمایه‌گذاران خرد صرفه اقتصادی ندارد که وارد این عرصه شوند از این رو باید به دنبال حمایت صنایع و کارخانجات باشیم تا برق موردنیاز خود را تامین و مازاد برق را نیز به شبکه بفروشند، به نظرم اگر این برنامه در دستور کار باشد دیگر مسئولان از کمبود برق نمی‌گویند و الگوی مصرف برق را برای فرهنگ‌سازی بالای 300 مگاوات در ساعت اعلام می‌کنند تا مشترکان برای مصرف بهینه ترغیب شوند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشرکت توزیع نیروی برق استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9797


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»