کد خبر: 9838
1402/04/06 - 11:54


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با رد شائبه‌های مربوط به واگذاری پسماندهای روی؛

26 ماه جاری برنده مزایده پسماند روی مشخص می‌شود

فرمان یک ماشین در حال سقوط به ته‌دره را به بنده سپردند/ مجید گلشنی‌منفرد: هنوز کسی برنده مزایده نشده است. اغلب مطالب مطرح شده در مورد پسماند روی «تبلیغاتی» است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز /سمیه محرمی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هر گونه ابهامات در خصوص واگذاری پسماندهای روی را تبلیغاتی دانست و گفت: اسناد مزایده را منتشر کردیم و تلاش کردیم به حدی شفاف باشد که حرف و حدیثی در آن نباشد، همین امروز هر کس وارد سامانه «ستاد» شود می‌تواند از فرآیند اطلاع یابد.

مجید گلشنی‌منفرد، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان دوشنبه (5 تیرماه 1402) در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص واگذاری‌های پسماند روی اظهار کرد: بیش از 20 سال قبل در محل شهرک تخصصی روی، که قرار بود شهرک صنعتی سنگ باشد، به هر دلیلی شهرک روی شد و از این رو پسماندهایی که تنها شامل  کیک خنثی بود در محل دپو شد.

گلشنی منفرد با اشاره به اینکه البته سال‌های اولیه به دلیل عدم آگاهی کیک سرد و گرم نیز در این محل دپو شده است، ادامه داد: به دلیل ارزش مالی بلافاصله شرکت‌ها نسبت به اصلاح و دپوی تنها کیک خنثی در محل کردند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1392 نامه‌ای برای شورای عالی معادن با استناد به تبصره‌های قانونی نوشته شد که در آن قید شده بود باطله‌های معدن برای دولت است، اضافه کرد: این اشخاص به این موضوع اعتراض کردند و به همین ترتیب این مهم تبدیل به محل اختلاف و کشمکش شد اما در نهایت در سال 1399 شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت این پسماند را به دولت واگذار کرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در این مدت افرادی که کیک داشتند در محوطه شرکت خود دپو می‌کردند، ادامه داد: یکی از انتقادات به موضوع طولانی شدن فرآیند واگذاری و افزایش آسیب به محیط زیست بود و متاسفانه این کیک دستخوش مشکلات و تغییرات شد و یک تا 2 میلیون تن ماده باطله در این پسماند داریم که کم عیار بوده و کار را برای جذب سرمایه‌گذار سخت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که یک ساختار دولتی دارد کار را آغاز کرد و اکتشاف، گمانه‌زنی و نمونه‌برداری کرد، افزود: سال 1400 این شرکت در زمینه پسماند روی اعلام نظر کرد و وقتی سمت مدیر کلی صمت را به بنده دادند فرمان یک ماشین در حال سقوط به ته‌دره را به بنده سپردند که بلافاصله با توجه به گستردگی شرکت و تراکم کاری احساس شد باید رویه عوض می‌شد برای همین تصمیم گرفتیم همانگونه که معادن واگذار می‌کنیم فرض کردیم این پسماند نیز یک معدن با ظرفیت 9 تنی است که مزایای خاص به خود را دارد و واگذاری آن مانند یک معدن است.

گلشنی منفرد با اشاره به اینکه مدل واگذاری را تغییر و کار را آغاز کردیم، اضافه کرد: اسناد مزایده را منتشر کردیم و تلاش کردیم به حدی شفاف باشد که حرف و حدیثی در آن نباشد و همین امروز هر کس وارد سامانه ستاد شود می‌تواند فرآیند اطلاع پیدا کند و برای اولین بار همه اسناد مشخص است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه اسفند 1401 اسناد حاضر و آماده بارگذاری شد و معاون معدن وزارتخانه متبوع دعوت شد تا در جلسه‌ای صورتجلسه شود تا تفاهم نامه به ما واگذار شود هر چند این مسئولیت بزرگی بود، گفت: دستگاه قضا هم تاکید داشت خود ما باید پاسخگو باشیم در این زمینه سعی شد ایرادات کار رفع شود تا بتوان از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه کسانی که ادعا داشتند برای مزایده دعوت شدند و دو بار مزایده تکرار شده است، اضافه کرد: کمتر کسی تمایل داشت برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هزینه کند برای همین سرمایه‌گذاری بلند مدت 10 ساله با پیش‌بینی ضوابط انجام شد.

** کل منافع مربوط به فروش پسماندهای روی متعلق به استان زنجان است

گلشنی منفرد در ادامه با اشاره به اینکه شرکت بهین فرآور اعتراض کرد که چرا هزینه دیوارکشی و مالچ‌پاشی توسط ما انجام شد ولی پسماند به کس دیگری واگذار شد است، گفت: قرار است سرمایه‌گذار بعدی هزینه شرکت بهین فرآور را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه کل منافع برای استان زنجان است اما مانند حقوق دولتی که بخشی صرف هزینه‌ها می‌شود تصمیم گرفته شده است30 درصد از درآمد پسماند به دولت داده شود، گفت: علت پیش‌بینی این رقم از درآمد به جای سود بحث شفاف‌سازی بود چرا که به علت عدم شفاف بودن هزینه، سود شائبه‌دار می‌شد البته در این میان پیش‌بینی شده 30 درصد از ظرفیت اسمی را ارائه دهد همچنین در صورت عدم فعالیت به مدت سه سال سلب امتیاز خواهد شد همچنین طبق پیش‌بینی محل هزینه کرد در دست شورای برنامه‌ریزی خواهد بود.

** 26 ماه جاری برنده مزایده پسماندهای روی مشخص می‌شود

این مسئول با اشاره به اینکه نمی‌توانیم معطل بمانیم تا برخی افراد که در حد ادعا صحبت می‌کنند در مورد پسماند روی تصمیم‌گیری کنند، اضافه کرد: ما آمادگی همراهی با علاقهمندان و حمایت را داریم اما کار را متوقف نخواهیم کرد.

گلشنی‌منفرد با تاکید بر اینکه هنوز کسی برنده مزایده نشده است، بیان کرد: قرار بود هفته آخر خرداد‌ماه این پاکات‌ها بازگشایی شوند که به دلیل تمدید ۱۹ ماه جاری زمان بازگشایی پاکات مزایده است و مطابق برنامه زمان‌بندی، ۲۶ تیرماه نتیجه و برنده مزایده اعلام می‌شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه اغلب مطالب مطرح شده در مورد پسماند تبلیغاتی است، خاطر نشان کرد: من می‌گویم این پسماند ارزش دارد ولی نه آن قدر که می‌گویند و قیمت آن تابع قیمت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه هر صنعتی معایب و مزایایی دارد، اضافه کرد: نمی‌تواند گفت صنعت و معدن آلاینده نیست ولی باید ببینیم میزان آلایندگی چقدر استاندارد است.

گلشنی‌منفرد با اشاره به اینکه میزان ظرفیت انبار پسماند روی ۹ میلیون و ۹۸۵ هزارو ۵۷۷ تن است، بیان کرد: براساس نمونه‌گیری‌های انجام شده عیار روی این پسماند ۱.۵۲ درصد و عیار سرب آن ۱.۸ درصد است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به حواشی پیرامون کد استخدامی خود اعلام کرد: بنده موافقت امور استخدامی خود را براساس ۳ نفر بازنشسته و یک نفر ورود کسب کرده‌ام و وزیر نیز بر این اساس حکم بنده را امضا کرده است همچنین شرکت‌هایی که در اختیار داشته‌ام را نیز واگذار کرده‌ام.

**لزوم تعیین تکلیف پسماندهای شهرک صنعتی انگوران

وی با اشاره به اینکه ابلاغ این موضوع با استیضاح وزیر تلاقی داشت که سعی شد موازی این موضوع کار پیش برود و وقفه‌ای ایجاد نشود، بیان کرد: این موضوع مربوط به 10 میلیون تن در زمین 32 هکتاری شهرک روی بوده است اما آنچه سایر دوستان آن را به اتاق بازرگانی وصل کردند به این موضوع ربطی نداشت و مربوط به شهرک صنعتی انگوران بود.

گلشنی منفرد با اشاره به اینکه در این شهرک نیز شرایطی مشابه شهرک روی اتفاق افتاده و محوطه همه شرکت‌های روی از پسماند پر شده است، ادامه داد: محیط زیست به این شرایط اعتراض کرده چرا که لندفیل مشخص نشده بود از سوی دیگر محیط زیست مخالف ایجاد تعداد زیاد لندفیل است که در این زمینه هم مشکل داشتیم چرا که هم مشکل اقتصادی و هم بحث محیط زیستی وجود داشت، جاده انگوران با این حجم تردد خطرآفرین‌تر می‌شد، ریزش در جاده دیگر خطر آن بود همچنین اقتصادی نبود چرا که شرکت پسماند را با این حجم انتقال دهد با لندفیل‌های موجود مذاکره شد که با وجود موافقت اولیه به مشکل برخورد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه این تصمیم برای جلوگیری از تکرار آفت شهرک روی در انگوران است، بیان کرد: تصمیم غلط گذشته ارث به ما رسیده چرا که برای پسماند آن فکری نشده است.

**اختلاف اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی در هدف‌گذاری‌های صادراتی استان زنجان

گلشنی‌منفرد با اشاره به اینکه در حوزه صادرات 491 میلیون دلار هدف‌گذاری استان زنجان در سال گذشته بوده است، بیان کرد: 570 میلیون دلار آمار تحقق یافته ما بوده است اما برای امسال هنوز نتوانسته‌ایم هدف‌گذاری صادرات را انجام دهیم چرا که اختلافی با اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی داریم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه معتقد هستیم نباید هدف را پایین در نظر می‌گیریم تا تحقق آن آسان‌تر شود، اضافه کرد: هدف‌گذاری پایین برای ارائه آمار موفقیت یک مدیر است تاکید دارم باید آمار 650 میلیون دلاری صادرات را هدف‌گذاری کنیم ولی دوستان می‌گویند روی 550 میلیون دلار هدف‌گذاری کنیم در حالی که این رقم را سال پیش محقق کرده بودیم، نمی‌خواهیم اجبار کنیم ولی باید یک رقم معقول باشد تا پویایی و تلاش برای تحقق آن اتفاق بیفتد.

**چه خبر از ماحصل جلسات کارگروه‌های صنعت، معدن و تجارت؟

وی با اشاره به اینکه 6 کارگروه مهم در بخش صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ستاد تنظیم بازار، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه فرش، شورای معدن، شورای نظارت و کارگروه صارات فعال است، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل کسرت جلسات یا علاقه مدیران، برخی جلسات بیشتر و برخی کارگروه‌ها در سال گذشته بدون تشکیل جلسه بوده است که برای آن برنامه‌ریزی داریم در هر فصل یک بار کارگروه برگزار شود و تقویم برای کارگروه‌ها نوشته شده است.

گلشنی منفرد ادامه داد: هدف‌گذاری در حوزه صنعت و معدن 10.9 خواهد بود تا از تاثیرگذاری این بخش در سایر حوزه ‌استفاده شود تا استان به رشد 8.5 درصدی برسد در این زمینه باید 13 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش صنعت جذب سرمایه داشته باشیم و همچنین باید 450 میلیارد تومان در معدن جذب سرمایه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی و تجارت نگاه کیفی‌تر است و از این بابت ما نیز به دنبال تاجرسازی و برندسازی هستیم چرا که در استان زنجان تاجر توانمندی نداریم، بیان کرد: در برخی شهرها هیچ محصولی روی زمین نمی‌ماند ولی در زنجان گاهی برخی محصولات روی زمین می‌ماند چرا که صادرکننده خوبی نداریم، همچنین باید رویکرد تنوع صادرات افزایش پیدا کند، همچنین علاقه‌مند هستیم به جای صادرات از سایر استان‌ها از استان زنجان انجام شود که در این زمینه سعی داریم کارت ویژه صادراتی برای تاجران موفق زنجان صادر شود تا مشوقی برای این افراد باشد.

** عدم وجود توازن سرمایه‌گذاری در استان زنجان

وی با اشاره به عدم وجود توازن سرمایه‌گذاری در استان زنجان بیان کرد: با وجود اینکه در استان زنجان وضعیت اشتغال مطلوب است اما همچنان شاهد بیکاری هستیم چرا که توازن سرمایه‌گذاری در استان زنجان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای ایجاد سرمایه‌گذاری به معنی مخالفت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مورد نظر سرمایه‌گذار نیست، بیان کرد: این بدین معنا است که سعی کنیم با ایجاد  جذابیت سرمایه‌گذاران را به سمت اهداف خود هدایت کنیم و تکمیل زنجیره تولید و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه است.

**اگر سرمایه‌گذاری در اکتشافات نشود، زنجان جایگاه معدنی خود را از دست می‌دهد

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات معادن و ضرورت آن افزود: اگر اکتشافات اتفاق نیفتاده و چند ساله دیگر معدن انگوران خالی شود ما جایگاه خود در در حوزه استان دارای معدن را از دست خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از اظهارات میزان پروانه‌های بهره‌برداری  صادره در بخش صنعت را یک هزار و 238 اعلام کرد و گفت: این پروانه‌ها پویا بوده و ارزش ریالی آن‌ها نیز 22 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان 2 هزار و 271 مورد جواز تاسیس صادر شده است، اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری این جوازها 106 هزار میلیارد تومان و اشتغال 90 هزار نفر است که در مورد جواز تاسیس موضوع پیش‌بینی بوده و 15 تا 20 درصد منتج به نتیجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق نقشه‌های مربوط به کاداستر اراضی، 447 فقره معدن در استان زنجان وجود دارد، عنوان کرد: 374 مورد پروانه بهره‌برداری معدن در زنجان به ثبت رسیده و مابقی سلب صلاحیت شده که استخراج اسمی آنها 14 میلیون تن با 452 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اکتشاف معادن استان زنجان است.

**بخشی از اصناف استان زنجان ادغام می‌شوند

گلشنی‌منفرد با اشاره به اینکه 94 صنف در استان زنجان فعال است، بیان کرد: این تعداد به زودی ادغام شده و 92 مورد خواهد شد که بیشترین آنها در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره و خدابنده بوده، همچنین 42 هزار و 800 مورد پروانه کسب در استان زنجان صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه فرش 4 هزار و 500 نفر بیمه شده داریم، بیان کرد: اما طبق بررسی‌ها 30 هزار نفر به صورت دائمی در این بخش فعالیت دارند و 30 هزار نفر هم نیز به صورت فصلی فعال هستند و برآورد ما تولید 150 هزار مترمربع فرش دستبافت است.

وی با اشاره به اینکه در بحث بازرسی و نظارت سه گروه اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و تعزیرات و همچنین خود بازرسی صمت فعال هستند، گفت: گزارشات باید در سازمان پرونده شود به همین منظور امسال سعی شده بازرسی‌ها مشترک شود و طبق آمار به طور متوسط 30 هزار مورد بازرسی انجام می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمزایده پسماند روی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9838


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»