کد خبر: 9839
1402/04/06 - 11:56


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اذعان به کمرنگ بودن ویژه برنامه‌‌های اعیاد و جشن‌های مذهبی به صدای زنجان گفت؛

هیئت‌های مذهبی بسترنشاط وشادابی هستند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان نسبت به کمرنگ بودن ویژه برنامه‌های جشن و اعیاد مذهبی درمقایسه با برنامه‌های عزاداری اذعان کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان نسبت به کمرنگ بودن ویژه برنامه‌های جشن و اعیاد مذهبی درمقایسه با برنامه‌های عزاداری اذعان کرد.

نشست خبری حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان به مناسبت «سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» 5 تیرماه 1402 در سالن جلسات این دستگاه برگزار شد.

در این نشست، «سعید احمدی» در خصوص موضوعات «اهداف و راهبردهای این سازمان برای سال جدید»، «رویکرد این سازمان در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت»، «مسئله حجاب» و «کمرنگ بودن مراسم اعیاد و جشن‌های مذهبی» به سؤالات پاسخ داد.

**ما «ملت گریه» نیستیم

«احمدی» در ابتدا در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «کمرنگ بودن اعیاد و جشن‌های مذهبی و پیشرانی مراسم عزاداری در کشور»، اظهار کرد: برخلاف برخی نگاه‌ها و سوگیری‌های رسانه‌ای؛ ما «ملت گریه» نیستیم و اتفاقا بانشاط‌ترین‌ها در جمع هیئت‌های مذهبی هستند.

این مسئول اضافه کرد: در پیاده‌روی اربعین که همه‌ساله از اقشار مختلف جامعه ایران و کشورهای مختلف و حتی اروپایی‌ها در آن حضور می‌یابند؛ «نشاط» را مشاهده می‌کنیم. هیئت‌های مذهبی بسترنشاط وشادابی و تربیت دختران و پسران است. در مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه اعیاد اقدامات مطلوبی صورت گرفته هرچند که معتقدم این ورود کمرنگ بوده است.

**بحث حجاب؛ یک بحث زنانه است بنابراین باید کنشگران زن به این موضوع ورود داشته باشند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان همچنین در پاسخ دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر «چگونگی ورود این سازمان در مسئله حجاب» افزود: مسئله کشف حجاب مسئله امروز و دیروز نیست و جریانی در خارج کشور با کنشگری «مسیح علی‌نژاد» فعالیت‌های خود را در سال‌های گذشته شروع کرد و سالیان سال با ارسال کلیپ‌های کشف حجاب تلاش داشتند زمینه را برای این جریان باز کنند.

وی با بیان اینکه « جریان کشف حجاب مختص یک دولت نیست»، اظهار کرد: این جریان تابعی از کم‌کاری‌ها مجموعه‌های فرهنگی و فعالیت‌های جدی دشمن ‌روی این مسئله و سایر موضوعات است.سازمان تبلیغات اسلامی نیز به‌عنوان یکی از مجموعههایی که در حوزه حجاب و عفاف مسئولیت‌هایی دارد، راهبرد خود در مسئله حجاب را «حفظ خانواده» می‌داند و تمرکز ما بر روی خانواده است و تمام‌کارهایی که می‌کنیم برای حفظ و صیانت از نهاد خانواده خواهد بود.

**با دوقطبی‌سازی جامعه در خصوص حجاب، موافق نیستم

به گفته این مسئول، ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مسئله حجاب ورود نرم و از نوع ایجابی خواهد بود. اقدامات سلبی از طریق نهاد و ادارات مربوطه ابلاغ و دنبال می‌شود اما سازمان تبلیغات اسلامی در این مسئله به‌صورت ایجابی ورود خواهد کرد. ضمن اینکه وضعیت زنجان در مقوله «حجاب و عفاف» به جهت اعتقادات دینی و مذهبی مردم و ریشه‌هایی که مردم در ارتباط با سیدالشهدا دارند، نسبت به سایر استان‌ها بسیار مطلوب‌تر است و زنجان از حیث بحث حجاب و عفاف وضعیت خوبی دارد.

وی بابیان اینکه در حوزه کار ایجابی یکی از نقاطی که ما بر روی آن تمرکز داریم؛حوزه «نوجوانان است»، اظهار کرد: اغلب افرادی که در جامعه کشف حجاب می‌کنند از  قشر نوجوان هستند و این به جهت دو سال خوراک‌دهی دشمنان در ایام کرونا است. از همین رو ما باید به‌صورت ایجابی و نرم به موضوع تربیت نوجوانان ورود کنیم تا حجاب انتخاب خود نوجوانان ما باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، اظهار کرد: بحث حجاب، یک بحث زنانه است و از همین رو؛ زنان کنشگر باید به‌خوبی درزمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به گونه ایجابی ورود داشته باشند. ضمن اینکه معتقدم در بحث حجاب نباید به سمت دوقطبی سازی جامعه حرکت کرد چراکه محیط جامعه باید محیطی همدل و همراه باشد.

وی یکی از راهبردهای اساسی این سازمان را «نشر خوبی‌ها» دانست و اظهار کرد: محرم امسال نشر خوبی‌ها یکی از شعارها و مباحث کلیدی ما است که توسط هیئت مذهبی دنبال خواهد شد. این شعار امروز نیاز جامعه است چراکه نیاز به همدلی و تعامل اجتماعی در تمام لایحه‌های جامعه (چه لایحه حاکمیتی و چه لایحه‌های مردمی) حس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای که برای تحقق شعار «نشر خوبی‌ها» داریم در سه محور بانوان، کودکان و نوجوان و رسانه‌ها خواهد بود، ادامه داد: در جامعه در بسیاری از لایحه‌های فرهنگی و دینی نسبت به نقش بانوان آن‌طور که باید توجه می‌کردیم، توجه نشده است. کنشگران خوبی در سطوح مختلف از بانوان داریم که باید از این ظرفیت بهره برد. ذیل پروژه بانوان ما برنامه «دختران حاج قاسم» را دنبال می‌کنیم که سال گذشته ما به واسطه این دختران نوجوان؛ برنامه‌های خوبی را اجرایی کردیم. همچنین 120 نفر از دختران به‌عنوان «دختران حاج قاسم» در مرکز استان فرآیند شناخت مسائل محله و حل مسئله را در گروه‌های دینی آموختند و از طریق همین دختران ما در شهرستان‌ها بسیاری از برنامه‌هایمان را پیش بردیم.

**اعتبارات این سازمان در حوزه بانوان افزایش 100 درصدی را داشته است

این مسئول بابیان اینکه در سطح وسیعی بنا است ما بحث بانوان را پیگیر باشیم، اظهار کرد: نسبت به سال گذشته اعتبارات این سازمان در حوزه بانوان افزایش 100 درصدی را داشته است و حدود 350 میلیون از اعتبارت این سازمان در بحث بانوان اختصاص‌یافته است. اگرچه اعتبارات چندانی نیست ولی نسبت به سال‌های گذشته اعتبارات رشد بالایی داشته است. گفتنی است که این میزان 10 درصد از اعتبارات این سازمان را شامل می‌شود که این موضوع بیانگر نگاه ویژه این سازمان به موضوع بانوان است.

 این مسئول بابیان اینکه محور دومی که این سازمان طی امسال به آن ورود خواهد داشت محور «نوجوانان» خواهد بود، اظهار کرد: در سطح کلان «بنیاد نوجوان» در سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد و این بنیاد در حوزه مسائل تربیتی ناظر بر بحث‌های نوجوان چه در حلقه‌های میانی سازمان تبلیغات و چه در هیئت و مساجد و ورود خواهد داشت. در حقیقت بنا است تا مسائل مربوط به نوجوانان را پیگیر باشد.

وی ادامه داد: در حوزه نوجوانان مباحث تربیتی با محوریت مساجد و هیئت‌ها و مؤسسات و خانه‌های قرآنی دنبال خواهد شد و تقریباً 13 درصد (در حدود 400 میلیون) از اعتباراتمان هم در این حوزه هزینه خواهد شد. نشست‌های خوبی در این زمینه داشتیم و فعالان این حوزه شناسایی شدند و در ادامه جلسات هماهنگی در اولویت قرار دارد.

**معمولاً در جنگ شناختی دشمن از طریق «رسانه» ضربه می‌خوریم

به گفته احمدی، سومین محوری که این سازمان در برنامه‌‌های امسال خود دارد؛ محور رسانه است چرا که معمولاً کشور در جنگ شناختی از طریق رسانه ضربه می‌خورد.از همین رو امسال یک نگاه جدی را در بحث رسانه دارد و هم برای توانمندسازی فعالان حوزه رسانه و هم‌نشر خوبی‌ها از طریق رسانه‌ها ورود خواهد داشت.

وی بابیان اینکه اعتبار در نظر گرفته‌شده در بخش رسانه اعتبار 14 درصد کل اعتبارات این سازمان است، اظهار کرد: کنشگران عرصه رسانه و نیازهایی که درحوزه رسانه در استان حس می‌شود؛ را شناسایی خواهیم کرد و سپس با بنیاد سپهر سازمان تبلیغات اسلامی در تهران، در این خصوص برنامه‌هایی خواهیم داشت. ضمن اینکه نیاز داریم واحد رسانه‌‌ای این سازمان را در استان  فعال شود و این نیازمند همیاری و همکاری رسانه‌های استان است

**بودجه تبلیغات اسلامی امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت

وی بابیان اینکه بودجه تبلیغات اسلامی امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: سال گذشته دو میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار از تهران و بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان نیز از استان به بودجه این سازمان اختصاص گرفت که میزان اعتباری که ما از استان دریافت می‌کنیم، اعتبارات ستاد اقامه نماز و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و به سایر مجموعه‌هایی که کداعتباری ندارند از طریق ما کمک می‌شود که این بودجه برای امسال افزایش 20 درصدی خواهد داشت.

به گفته این مسئول؛ یکی از مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته داشتیم این بود که هدیه روحانیانی که با خانواده در روستاها فعالیت داشتند از بودجه این سازمان پرداخت می‌شد. هرچند این هدیه بسیار ناچیز بود ولی این امر باعث می‌شد که این بودجه نتواند در بخش فرهنگی هزینه شود؛ که امسال طی توافقی با حوزه علمیه کشور داشتیم، بنا شد که این روحانیون از «طرح استقرار» این سازمان به طرح «هجرت» حوزه‌های علمیه انتقال یابند و همین رو باعث افزایش بودجه این سازمان در موضوعات فرهنگی خواهد بود. در این حوزه وظایف این سازمان به موضوعات نظارت، توانمندسازی و آموزش روحانیون خلاصه خواهد شد.

** 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به موضوع اردوهای ماجرا محور اختصاص می‌یابد

وی با اشاره به پیشنهاد موضوع اردوهای ماجرا محور به استانداری زنجان درزمینهٔ غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان، اظهار کرد: این طرح، طرح بسیار خوبی است و جلسات متعددی با اداره کل ورزش و جوان و آموزش‌وپرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داشتیم.

این مسئول ادامه داد: این سازمان مسئله اوقات فراغت را در دو محور دنبال می‌کند که یکی از آنها ورود از طریق پایگاه‌های اوقات فراغت و مدارس و پایگاه‌های بسیج است. برای امسال تلاشمان بر این است که بحث اردوهای ماجرا محور را دنبال کردیم و صحبت‌های در این خصوص شده است و برنامه‌ریزی این بود که برای 20 تا 25 هزار نفر اردو را در سطح استان داشته باشیم.. برآوردهای این سازمان در زمینه میزان اعتبارات لازم نیز حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است که امید است این امر اتفاق بیفتد؛ چرا که در قالب این اردوها و جلسات هم اندیشی حاشیه این اردوها بخشی از مسائل تربیتی به نوجوانان آموخته می‌شود.

 

انتهای پیام /

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9839


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»