کد خبر: 9858
1402/04/09 - 20:55


در نشست فعالان اقتصادی با سفیر ایران در بلغارستان مطرح شد؛

ظرفیت‌های ناشناخته

معاون اقتصادی استاندار زنجان: اطلاعی از ظرفیت‌های کشور مقصد و مبدا نداریم! /رئیس اتاق بازرگانی زنجان: ظرفیت‌های زنجان را با برنامه‌ریزی دقیق به طرف‌های خارجی معرفی کنیم /سفیر ایران در بلغارستان: یکی از الزامات گسترش روابط تجاری با کشورها، شناخت و آگاهی دو سویه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی: در نشست تخصصی فعالان اقتصادی استان زنجان با سفیر ایران در بلغارستان بر لزوم معرفی ظرفیت‌های اقتصادی زنجان در تمامی بخش‌ها اعم از کشاورزی، معدنی، صنعت و گردشگری به طرف‌های خارجی تاکید شد در این جلسه معاون اقتصادی استاندار زنجان صراحتا اعلام کرد که اطلاعی از ظرفیت‌های کشور مقصد و مبدا نداریم که ضروری است پتانسیل‌های تجاری استان زنجان به شرکای خارجی اعلام و معرفی شود.

نشست تخصصی فعالان اقتصادی استان زنجان با حضور علیرضا ایروش، سفیر جدید ایران در بلغارستان و مقدونیه شمالی چهارشنبه (هفتم تیر‌ماه 1402) در محل سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

علیرضا ایروش، سفیر ایران در بلغارستان در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از الزامات گسترش روابط تجاری با کشورها، شناخت و آگاهی دو سویه است، اظهار کرد: تمایل خوبی از سوی فعالان اقتصادی بلغارستان برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران وجود دارد.

ایروش با بیان اینکه سرمایه‌گذاران کشور بلغارستان ظرفیت سرمایه‌گذاری وسیعی نداشته و چندان ریسک‌پذیر نیستند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران این کشور خواهان دریافت نتایج دقیق از فعالیت برای آغاز سرمایه‌گذاری را خواهان هستند.

وی با اشاره به عرضه ضعیف و عدم توفیق در معرفی محصولات توسط کارخانجات و شرکت‌های ایرانی اضافه کرد: فعالان کشور بلغارستان اهمیت زیادی به فهم از خواسته‌ها، روش دقیق‌ کار، بازار سرمایه‌گذاری قائل هستند.

ایروش با اشاره به اینکه ناآشنایی دو طرف از همدیگر مانع اصلی توسعه نیافتن تعاملات بین‌المللی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی است، اضافه کرد: ترسیم و طراحی مناسب روابط تجاری و اقتصادی، در گرو شناخت درست و مطلوب از ظرفیت‌ها است.

سفیر جدید ایران در بلغارستان و مقدونیه شمالی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه یا ایونت باعث می‌شود زمینه ارتباط فراهم شود، تاکید کرد: با یک بروشور نمی‎‌توان ظرفیت‌ها را معرفی کرده و باید در این زمینه ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه معرفی دقیق از توانمندی، میزان تولید، رصد قیمت از مواردی است که شرکت‌های ایرانی و استانی باید بدان توجه داشته باشند، تصریح کرد: فعالان استان در حوزه شیمیایی، فلزات، معدن، صنایع بسته‌بندی، صنایع گردشگری می‌توانند ظرفیت‌ و نیازها را بررسی و اقدام کنند.

وی با بیان اینکه زنجان جزو قطب‌های صنعتی و تولیدی کشور است، تصریح کرد: وجود دفاتر وزارت امور خارجه در استان‌ها موجب توسعه ارتباط خارجی است و از این ظرفیت باید بیشتر بهره گرفت.

**رایزنی اتاق بازرگانی زنجان با 9 سفیر

صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طی 45 روز اخیر با هماهنگی صورت گرفته 9 سفیر کشورهای مختلف وارد مذاکره با استان زنجان شده‌اند، اظهار کرد: این مذاکرات به صورت دیدار حضور یا رایزنی به صورت مجازی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه گام نخست تجارت ایجاد ارتباط است، اضافه کرد: در کنار شناخت تئوری باید ارتباطات بررسی و ظرفیت‌ها شناسایی شود.

وی با بیان اینکه در دنیا اتفاقات بسیاری در حال رخ دادن است که تبادلات را دستخوش تغییر می‌کند، عنوان کرد: امروز حجم بالایی از تجارت را با روسیه داریم که در گذشته، دور از انتظار بود اما کسانی موفق شدند که زودتر از ما آغاز کردند و بازار روسیه و کشورهای اطراف را بررسی و تحلیل کردند.

**ظرفیت‌های زنجان را با برنامه‌ریزی دقیق به طرف‌های خارجی معرفی کنیم

یوسفی اصل با اشاره به اینکه ما با اکثر کشورهای دنیا باید ارتباط تجاری داشته باشیم، گفت: ظرفیت خوبی در کشور داریم و اینکه با بیشتر کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنیم نیازمند اراده و تمرکز است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان امتیازهای زیادی از جمله معدن، نیرو کار متخصص و غیره را دارد، تاکید کرد: با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان موفق ورود کرد.

**اطلاعی از ظرفیت‌های کشور مقصد و مبدا نداریم

حسین محمدی، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی باید توامان با روابط اقتصادی باشد، اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف یک سری الزاماتی هست که باید در کنار هم دیده شود یکی از این الزامات گام به گام روابط اقتصادی و توسعه آن است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در روابط اقتصادی با کشورها صرفا صادرات و واردات با آن کشور نیست، اضافه کرد: هر چند این موضوع در کوتاه مدت سهل است اما باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی کرد.

محمدی با اشاره به اینکه آنچه برای اقتصاد کشور مهم است انتقال فن‌آوری است، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری باید بین دو کشور مبادله شوند و برای این موضوع یکی از مهم‌ترین مباحث این بوده که ظرفیت‌ها خود را به بقیه معرفی کرده و ظرفیت آن کشورها نیز به تجار داخلی معرفی شود.

معاون استاندار زنجان با اشاره به اینکه در هر دو مقوله ضعیف عمل کردیم، ادامه داد: نتوانستیم ظرفیت‌های خود را معرفی کنیم و اطلاعی از ظرفیت‌های کشور مقصد و مبدا نداریم.

وی با اشاره به لزوم شناسایی ظرفیت‌های استان برای معرفی بیان کرد: اطلس سرمایه‌گذاری استان زنجان در دست تهیه بوده و باید محصولات دارای قابلیت نیز معرفی شود.

محمدی با اشاره به لزوم تسهیل ورود و خروج سرمایه‌گذاران اضافه کرد: ضمن تقویت مسیرهای زمینی و ریلی صادرات و وارات کشور باید مسیرهای هوایی نیز ایجاد و تقویت شود.

**بلغارستان کشوری موفق در حوزه انرژی‌های نو

حسین بازرگانی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یک سفری در قالب هیأت تجاری در سال 1394 به کشور بلغارستان با پیامدهای بسیار خوبی داشتیم، اضافه کرد: از جمله این نتایج توسعه صادرات بود این اتفاق در زمان حضور داعش در ترکیه و خطر های صادرات کالا از ترکیه بود که موجب تغییر مسیر کریدور صادراتی شد.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه بلغارستان یک کشور در حوزه انرژی نو است و در زمینه تبدیل زباله به انرژی و انرژی‌های خورشیدی فعال است، ادامه داد: باید از ظرفیت این بخش بلغارستان در کشورمان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه کشور بلغارستان در تولید اسانس گل رز و اسطوقدوس فعالیت دارد، بیان کرد: استان زنجان با توجه به اینکه به یکی از قطب‌های شوینده تبدیل شده و شرکت‌های پارس حیات، پاک حیات و پدیده شیمی غرب از اسانس وارداتی استفاده می‌کند که می‌توان از این ظرفیت برای تامین اسانس با قیمت مناسب‌تری استفاده کرد.

بارزگانی با اشاره به اینکه در کشور بلغارستان 550 هزار رأس دام سنگین به ازای جمعیت 6.5 میلیونی این کشور وجود دارد، اضافه کرد: این کشور در تامین گوشت گرم به ایران می‌تواند کمک کند .

**در زمینه هتل کمبود داریم!

سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه زنجان ظرفیت‎‌‌های خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد، بیان کرد: باید برای سرمایه‌گذاری در حوزه هتل ورود داشته باشیم چرا که در این زمینه کمبود داریم.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی افزایش ماندگاری مسافران در زنجان در سال‌جاری اتفاق افتاده است، خاطر نشان کرد: زنجان نزدیکی زیادی به جمعیت بالایی در کشور دارد و همین نزدیکی به جمعیت بالا نشان می‌دهد با تبلیغ بهتر می‌توانیم از ظرفیت گردشگر داخلی استفاده کنیم.

صفوی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، کشاورزی، تاریخی و همچنین گردشگری غذایی ظرفیت‌های خوبی داریم، بیان کرد: انتظار می‌رود این ظرفیت‌ها توسط طرف بلغاری اطلاع‌رسانی شود تا هم زنجان را در صوفیه معرفی کنیم و هم ظرفیت این کشور به مردم ایران و زنجان شناسانده شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه زنجان پایتخت صنایع فلزی ایران است و شهر جهانی ملی بوده و ثبت جهانی شده است، بیان کرد: استادکاران و هنر این شهر جهانی بود و قابل تبادل با سایر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه 60 میلیون تیغه چاقو در کشور به صورت سالیانه تولید و مصرف می‌شود، ادامه داد: 12 درصد این میزان در داخل کشور تولید و تنها 7 تا 8 درصد آن در زنجان ساخته می‌شود که باید در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه چاقو ورود کرد.

**تجارت یک میلیارد دلاری زنجان با خارجی‌ها

زین‌العابدین گنج‌خانلو، مدیر کل گمرک استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار حجم تجارت خارجی استان زنجان در سال گذشته بوده است، بیان کرد: از این میزان 600 میلیون دلار صادرات و معادل همین میزان به وارادات اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 110 تن کاغذ و قطعات به ارزش 83 هزار دلار از استان زنجان به کشور بلغارستان صادر شده است، ادامه داد: 1.1 میلیون دلار نیز میزان واردات از کشور بلغارستان بوده که شامل 188 تن شامل انواع دستگاه نخ‌ریسی و بافندگی است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننشست فعالان اقتصادی با سفیر ایران در بلغارستانصمد یوسفی اصل
sedayezanjannews.ir/nx9858


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»