کد خبر: 9923
1402/04/19 - 17:40


مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان در پاسخ به گلایه تشکل‌های کارگری از حذف تعدادی از کارگران ساختمانی واقعی از لیست بیمه اعلام کرد

ماهیت کاری کارگران تغییر کند، بیمه‌شان حذف می‌شود

محمود عزیزخانی: پایش و جانمایی کارگران ساختمانی وظیفه بازرسان تامین اجتماعی است، به هر دلیلی ماهیت کاری تغییر کند بیمه افراد قطع و افراد محق جایگزین می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با رد گلایه تشکل‌های کارگری و تعدادی از کارگران از اقدام این دستگاه نسبت به حذف تعدادی از کارگران ساختمانی واقعی از لیست بیمه صراحتا گفت: پایش و جانمایی کارگران ساختمانی وظیفه بازرسان تامین اجتماعی است، به هر دلیلی ماهیت کاری تغییر کند بیمه افراد قطع و افراد محق جایگزین می‌شوند.

نشست خبری «محمود عزیزخانی»، مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان( 19 تیرماه 1402 )  در سالن جلسات اداره کل تامین اجتماعی استان برگزار شد و در این نشست «عزیزخانی» به سوالاتی در زمینه «بیمه کارگران ساختمانی»،« تعداد کارگران دریافت کننده بیمه بیکاری شرکت روغن جهان»، «وضعیت و آینده بیمه تامین اجتماعی»، «تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی با بدهکاران خود» و سایر مسائل پاسخ داد.

10هزار و 655 کارگر ساختمانی که در استان زنجان وجود دارد

این مسئول در ابتدا در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «بنا به گفته تشکل‌های کارگری بالغ بر 2 هزار کارگران ساختمانی در صف بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، آیا این آمار صحت دارد و با توجه به اینکه این بخشی از مشکلات مربوط به این بیمه به صورت کشوری است بیمه تامین اجتماعی در این زمینه چه اقداماتی را به عهده دارد؟» اظهار کرد: یکی از بیمه‌هایی که از شاخه‌های خاص بیمه تامین اجتماعی است،« بیمه کارگری» است. دولت در دوره‌ای عنوان کرد که سازمان تامین اجتماعی باید کارگران ساختمانی را بیمه کند. 7 درصد بهای این بیمه از کارگران ساختمانی وصول گردد و 20 درصد مابقی را خود دولت متعهد بود که تا به امروز به صورت کشوری دولت به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 وی در این رابطه با بیان اینکه با وجود این مشکلات سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود همچنان پایبند بوده است، اظهار کرد: 10 هزار و 655 نفر کارگر ساختمانی که در استان وجود دارد، مدیریت درمان به تعهدات خود نسبت به این کارگران پایبند است و تامین اجتماعی نیز خدمات کوتاه و بلند مدت خود را به این کارگران ارائه می‌دهد. منتهی مشکلات ما بر سر این مسئله است که دولت به تعهدات خود پایبند نبوده و تامین اجتماعی باید دریافتی داشته باشد تا بتواند ارائه خدمات کند، با این وجود تامین اجتماعی سقف تعداد بیمه‌شدگان را متوقف کرده تا زمانی که دولت پرداختی‌های خود را به تامین اجتماعی داشته باشد.

این مسئول در خصوص مصوبه اخیر مجلس در زمینه دریافت مبالغی از شهرداری‌ها بابت متراژ پروانه ساختمانی در شهر و روستا و ارائه بدون محدودیت بیمه کارگران ساختمانی در قبال این خدمات اظهار کرد: بازخورد این مصوبه در کشور به ویژه در زمینه مسکن ملی با مشکل روبه رو بود و بحث در خصوص این مصوبه در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد و نمایندگان اعتراضات خود را به مجلس بردند و خروجی این طرح در مجلس این بوده است تا دو سال  این موضوع اجرایی نشود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر، کاری که سازمان تامین اجتماعی در این زمینه انجام می‌دهد، پایش و جانمایی کارگران ساختمانی است. بازرسان ما به موضوع پایش کارگران ورود کردند و اگر کارگری در این زمینه فعالیت داشته باشند، وظیفه ادامه خدمات خود را داریم ولی به هر دلیلی ماهیت کاری آنها تغییر کرده باشد ما بیمه را قطع و افراد محق را جایگزین می‌کنیم.

بیمه بیکاری حدود 80 کارگر روغن جهان در اسرع وقت برقرار شد

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد «وضعیت بیمه حدود 80 کارگر شرکت روغن جهان و تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری این شرکت» به صدای زنجان گفت: شرکت روغن نباتی جهان یک مورد بسیار خاص هست.

به گفته این مسئول، بدهی این شرکت به سازمان تامین اجتماعی، بدهی بالایی است و در استان حدود 6 میلیارد تومان و در کل کشور نزدیک 12 میلیارد به سازمان تامین اجتماعی بدهی داشت که کارگران این شرکت پیرو دستور استاندار زنجان برای حل مشکل آنها در اسرع وقت و طی رایزنی که ما با ستاد مرکزی داشتیم در کمترین زمان خود پرداخت شد. در واقع یکی از سریعترین زمان‌های برقراری بیمه بیکاری در استان و سطح کشور برای  این کارگران اتفاق افتاد.

53 درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تعداد نفرات تحت پوشش استان را تا اسفند ماه 1401 تعداد 585هزار و 729 نفر هستند که پوشش 53 درصدی جمعیت استان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد:  همچنین تعداد بیمه شدگان این اداره کل در سال گذشته با رشد 6/2 درصدی به تعداد204هزارنفر، تعداد مستمری بگیران با یک رشد 7 درصدی به تعداد 54هزار و 664 نفر رسیده است. تعداد بیمه‌شدگان زنان خانه‌دار 8هزار و 858 نفر بوده که رشد 110 درصدی نسبت به سال 1400 داشته و تعداد بیمه‌شدگان دانشجویی نیز با 41 درصد رشد به عدد 861 نفر رسیده است. همچنین تعدادبیمه بیکاری برقرار شده اداره کل تااسفند ماه 1401 تعداد 2هزار و513 نفر بود که بالغ بر 127 میلیارد تومان نیز در این خصوص پرداخت شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی سازمان، ناپایداری منابع و در کنار آن استقراض بی‌رویه از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در سنوات گذشته بود؛ به‌نحوی‌که از سال 1393 تا 1400 حدود 106 هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی اتفاق افتاده بود، گفت: در طول دوره فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی، تغییراتی در حوزه جمعیتی و در بحث امید به زندگی اتفاق افتاده بود که مدیران حوزه های مرتبط با فعالیت سازمان و برخی مدیران سازمان در گذشته به هر دلیل به‌جای استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، برای تأمین مالی تعهدات تصمیماتی اتخاذ کرده بودند که بعضاً چالش‌هایی برای صندوق به‌وجود آورده است که یکی از آن چالش‌ها، بازنشستگی‌های پیش از موعد است که امروز سهم آن در کل موارد بازنشستگی به بیش از 50 درصد کل بازنشستگی‌ها رسیده است.

عزیزخانی با اشاره به اینکه اجرا نشدن اصلاحات سنجه‌ای (پارامتریک) و سایر اصلاحات موردنیاز، متناسب با سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر چالش‌هایی بود که در همان سال اول استقرار مدیریت جدید در سازمان شناسایی شد، گفت: در بخش اقتصادی نیز سازمان با چالش‌هایی روبه‌رو بود که از جمله آنها می‌توان به پایین‌بودن نرخ بازدهی دارایی‌‌‌ها اشاره کرد. برخی مداخلات غیرحرفه‌ای و عموماً سیاسی در «شستا» نیز از دیگر چالش‌های حوزه اقتصادی بود که با رویکرد فسادستیزی دولت سیزدهم، بر آن غلبه شد در بخش درمان نیز بالابودن هزینه‌های درمان چالشی جدی بود که از همان ابتدا سازمان در صدد تدبیر آن برآمد.

بزرگ‌ترین بدهی بانکی تامین اجتماعی تسویه شد

عزیزخانی «اصلاح و ساماندهی صندوق با رویکرد توانمندسازی و پایداری منابع» را یکی از دیگر از راهبردهای کلان این سازمان عنوان کرد و گفت: استقراض بی‌رویه یکی از چالش‌های اساسی تأمین اجتماعی بود و در دوره‌های قبلی با توجیهات مختلف اقدام به دریافت وام از نظام بانکی کرده بودند. با استقرار مدیریت جدید، سازمان درصدد درمان این بیماری برآمد و طی دو سال گذشته 106 هزار میلیارد بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شد که بزرگ‌ترین تسویه بدهی بانکی در تاریخ نظام بانکی کشور است.


این مسئول ادامه داد: این اتفاق بسیار خوب با مساعدت دولت مردمی سیزدهم و توجه و حمایت شخص رئیس‌جمهور محترم و همچنین همکاری مجلس انقلابی اتفاق افتاد که طی دو سال گذشته، حدود 180 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی را تأدیه کردند. یکی از ویژگی‌های خاص تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره که هم از نظر مبلغ و هم از نظر نوع سهام واگذارشده بی‌نظیر بود و باعث شد سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند چالش‌ها را پشت سر بگذارد و بدهی بانکی خود را تسویه کند، انتقال سهام شرکت‌های با وضعیت مالی به‌نسبت مناسب بود که در دوره‌های قبلی کمتر سابقه داشت و بیشتر سهام شرکت‌های زیان‌ده به سازمان واگذار می‌شد که به جای کمک به حل مشکلات، باری بود بر انبوه مشکلات سازمان تأمین‌اجتماعی!

وی درباره آثار مثبت تسویه بدهی 106 هزار میلیاردی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی گفت: وقتی این بدهی کلان را تسویه کردیم، اولاً از پرداخت سود تسهیلات دریافتی که سالانه معادل 25 هزار میلیارد و معادل بیش از کل سود دریافتی از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان بود، رها شدیم و ثانیاً توانستیم از همین محل، 46 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک رفاه داشته باشیم؛ یعنی هم دارایی‌های سازمان که در واقع دارایی‌های مردم است، حفظ شد و هم بزرگ‌ترین افزایش سرمایه نظام بانکی کشور رقم خورد و فرصتی هم برای حمایت جدی‌تر و مؤثرتر نظام بانکی از رونق تولید و کسب‌وکار فراهم شد.

روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار خدمت  در تامین اجتماعی ارائه می‌شود

وی افزود: در حوزه درمان مستقیم، در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار خدمت ارائه می‌شود که 28 درصد از کل خدمات درمانی را تشکیل می‌دهد. در حوزه خدمات سرپایی نیز سازمان درسال 1401 نسبت به 1400 معادل 18 درصد رشد داشته و دربستری نیز 9 درصد افزایش را تجربه کرده است . همچنین با رویکرد پیشگیری و کاهش هزینه‌ها، شناسایی، پیشگیری و درمان دو بیماری دیابت و فشار خون در میان بیمه‌شدگان در اولویت قرار گرفته  و درحالی‌که تنها 5 مرکز تخصصی کنترل دیابت و فشار خون در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود داشت.

این مسئول ادامه داد:  امروز تعداد کلینیک‌های دیابت و فشار خون به 185 مرکز رسیده است که در نوع خود دستاورد بی‌نظیری است. خدمات ناباروری نیز از سال گذشته تحت پوشش قرارگرفته که طبق آخرین آمار 47 هزار500 پرونده در این حوزه تشکیل شده است که این تعداد با رشد 12 برابری نسبت به سال 1400 همراه بوده و سازمان از این بابت 4 هزار میلیاردتومان نیز پرداخت کرده است.

مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان با تأکید بر این‌که توسعه خدمات مستقیم و رایگان، اولویت قطعی مدیریت عالی سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: بودجه توسعه زیرساخت‌های خدمات درمانی در سال 1400 معادل 4500 میلیارد تومان بود که در سال 1401 به 9500 میلیارد تومان و در سال جاری به 11500 میلیارد تومان رسیده است که نشان‌دهنده رویکرد سازمان برای توسعه خدمات درمانی رایگان خصوصاً در مناطق کمتربرخوردار است. در اسفند سال گذشته 78 پروژه توسعه و ایجادی کلنگ‌زنی شد که بیشترین تعداد این پروژه‌ها، پروژه‌های درمانی بودند. همچنین در سال گذشته 21 پروژه درمانی به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال هم 29 پروژه به بهره‌برداری برسد. علاوه بر این در سال گذشته در 15 مرکز ارتقای شیفت و در 5 مرکز درمانی ارتقای سطح داشتیم و در حال حاضر نیز حدود 200 پروژه در حال اجرا داریم.

مدیر کل تامین اجتماعی استان گفت: در سال 1401 تعداد 3هزار و 595 مورد کمک بارداری به مبلغ 16 میلیاردو 430 میلیون تومان و تعداد هزار و 366 مورد کمک ازدواج بالغ بر 6 میلیاردو 681 میلیون تومان به بیمه شدگان سطح استان پرداخت شده است

ارتقای خدمات رفاهی بازنشستگان

عزیزخانی درباره اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه ارتقای خدمات رفاهی بازنشستگان نیز گفت: بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود 6 میلیون استفاده‌کننده و سالانه بیش از 4 هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان تأمین‌اجتماعی دارد. با توجه به دغدغه بازنشستگان ، برای سال جاری 80 درصد به تعهدات بیمه تکمیلی اضافه شد و مبلغ سرانه آن به 205 هزار تومان رسیده که سازمان با تقبل سهم 50 درصدی از این تعهدات، برای هر نفر مبلغ 102 هزار و پانصد تومان را پرداخت می‌کند.

 


صدای زنجانمدیرکل تامین اجتماعی استان زنجانبیمه‌شدگان تامین اجتماعیکارگران ساختمانی
sedayezanjannews.ir/nx9923


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»