کد خبر: 10093
1402/05/16 - 17:33


مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

ساخت 520 واحد برای اقشار کم درآمد استان زنجان

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان گفت: متولیان باید به ساخت و سازهای حسن‌ابدال ورود کنند/ در روستای حسن ابدال ما فعلا زمینی واگذار نکردیم چرا که هنوز سندی به نام بنیاد مسکن ثبت نشده است و متولیان باید به ساخت و سازهای حسن ابدال ورود کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نشست مطبوعاتی رضا خواجه‌ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان 16 مرداد 1402 در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

رضا خواجه‌ای مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در ابتدای این نشست در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه خوش‌نشینی در روستاهای اطراف زنجان به ویژه حسن ابدال اظهار کرد: در روستای حسن ابدال ما فعلا زمینی واگذار نکردیم چرا که هنوز سندی به نام بنیاد مسکن ثبت نشده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه عموما تصرفاتی از سال‌های قبل در این منطقه انجام شده است و آنها سند گرفتند، اضافه کرد: در این روستا ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز اتفاق افتاده است که پیگیر این هستیم که این موضوعات وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زمانی این تکلیف بر عهده بنیاد مسکن است که بتوانیم در این منطقه طرح توسعه راه بیندازیم و زمین‌ها را واگذار کنیم، بیان کرد: امید داریم با حضور مهندسان در این روستا بتوانیم کار انجام بدهیم و تسهیلات دریافت کنیم.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه قطعا متولی ساخت و سازهایی که در آنجا وجود دارد، باید به این موضوع ورود کند، عنوان کرد: آنها باید به این موضوع رسیدگی کنند اما آنچه امروز در این روستا مطرح است به بنیاد مسکن مربوط نیست.

82.9 درصد واحدهای روستایی زنجان سنددار هستند

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه توسعه روستا، پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر کشور به شمارمی‌رود، اظهار کرد: این سیاست ارتباط تنگاتنگی با نظام فکری و نگرشی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای نهادینه‌سازی این سیاست ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد، عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک توانسته در سال‌جاری به میزان 792 فقره سند روستایی و 174 سند شهری صادر کند.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار و 845 پرونده روستایی و 377 پرونده شهری برای صدور سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک استان ارسال شده که در دست اقدام است، گفت: تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود 5 هزار فقره سند مالکیت روستایی و شهری در استان صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه تاکنون تعداد 76 هزار و 845  فقره سند برای واحدهای مسکونی روستایی به میزان 82.9 درصد در استان صادر شده است، بیان کرد: این میانگین در سطح کشور 66.4 درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح کشور تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای احداث 20 هزار واحد مسکونی منعقد شده است، اضافه کرد: در این راستا سهم استان زنجان ساخت 520 واحد برای اقشار کم درآمد است.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه جامعه هدف این طرح شامل متقاضیان محروم روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر بوده که مددجوی کمیته امدادامام خمینی (ره ) و بهزیستی نیستند، ادامه داد: این اقشار تنها توسط بنیاد مستضعفان در مناطق هدف به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان عنوان کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، تاکنون، 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض، 10 تن سیمان و 2 تن میلگرد رایگان برای هر واحد مسکن روستایی پرداخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، هدف امام خمینی (ره) از افتتاح حساب 100 تهیه مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه است، اظهار کرد: رسالت اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خدمت به اقشار کم درآمد جامعه و محرومیت‌زدایی است.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه حساب 100 امام (ره) شفاف‌ترین مسیر خدمت‌رسانی به مسکن محرومان بوده که با پشتوانه حمایتی و کمک مردم برای خدمات‌رسانی و ساخت مسکن برای محرومان گام بر می‌دارد، گفت: در قالب این تفاهم‌نامه 15 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای تعمیر، اجاره و ساخت مسکن شهری و روستایی برای اقشار کم درآمد پرداخت شد.

اجرای آسفالت در معابر 153 روستای زنجان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اجرای آسفالت معابر 153 روستا با اعتباری بیش از 620 میلیارد ریال در سال‌جاری عنوان کرد: اعتبارات قیر یارانه‌ای فرصت خوبی برای بهسازی محیط‌های معابر روستایی در راستای ارتقای بهداشت محیط عمومی، هدایت آب‌های سطحی، ارتقا کیفیت محیط زندگی، ایجاد نشاط و غیره است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح تامین قیر رایگان و مشارکت دهیاران تاکنون اقدامات مناسبی در زمینه آسفالت معابر روستاهای استان برداشته شده‌است، اضافه کرد: در طول یک سال گذشته نیز 116 روستا به مساحت 407 هزار و 626 مترمربع و اعتبار 562 میلیارد ریال از سوی بنیاد مسکن و مشارکت دهیاران آسفالت‌ریزی شد.

خواجه‌ای با بیان اینکه مناسب‌سازی محیط روستا به طور ویژه مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان است، عنوان کرد: در همه طرح‌های هادی روستایی مسائل مربوط به مناسب‌سازی محیطی مورد بررسی قرار گرفته و در تهیه و اجرای طرح‌های هادی انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان همچنین به مقاوم‌سازی 56 درصدی واحدهای مسکونی روستایی در استان زنجان بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا مقاوم‌سازی همه واحدهای مسکونی روستایی تا پایان سال 1410انجام می‌شود.

 

مقاوم‌سازی 52 هزار واحد روستایی در زنجان

وی با بیان اینکه از مجموع 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی 52 هزار واحد مسکونی معادل 56 درصد در سطح استان مقاوم‌سازی شده است، عنوان کرد: با توجه به وقوع حوادثی مانند سیل، زلزله و یا سایر بلایای طبیعی لازم است که مقاوم‌سازی به عنوان یک امر مهم در دستور کار قرار گیرد که برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۱۰ همه واحدهای روستایی در استان مقاوم‌سازی شوند.

خواجه‌ای اضافه کرد: در همین راستا افزایش وام‌های مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان با همین نگاه آغاز شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه، جایگاه روستا و روستائیان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجب شده که بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی از اولویت‌های اصلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به شمار آید، بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی اعتبار سال 1401 در استان زنجان با سهمیه تخصیصی 4 هزار و 500 فقره است، اضافه کرد: تعداد سهمیه ابلاغی 3 هزار و 833 فقره بوده که از این تعداد 3 هزار و 626 فقره معرفی به بانک و تعداد و 2 هزار و 302 فقره معادل60 درصد انعقاد قرارداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان همچنین به اجرای 370 طرح اقتصادی در قالب توسعه پایدار منظومه روستایی به همت بنیاد مسکن استان زنجان اشاره و اضافه کرد: ایجاد اشتغال پایدار با رویکرد منظومه‌های روستایی در استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: 115میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به 105متقاضی در قالب طرح منظومه‌های روستایی پرداخت شده است.

خواجه‌ای با اشاره به اجرای طرح اشتغال‌زایی در زمینه‌های طرح‌های بوم‌گردی، فرآوری و بسته‌بندی زیتون، پرورش گیاهان دارویی، فرآوری محصولات باغی، دامداری، صنایع دستی، شیلات و زنبورداری و غیره در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در شهرستان طارم اجرا شده است، افزود: این فعالیت‌ها، سبب ایجاد تعدادی فرصت جدید شغلی و افزایش انگیزه اهالی برای ماندگاری شده است.

وی با اشاره به اینکه، بنیاد مسکن مطالعات برنامه اشتغال‌زایی و اقتصادی و توسعه پایدار منظومه‌های روستایی استان در قالب ۹ بخش در اسفندماه 1399 به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رساند، گفت: طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی با هدف تجمیع توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در روستاها در زمینه‌های مختلف به منظور تقویت پایدار روستاها تهیه شده است.

13 پروژه نهضت ملی توسط بنیاد مسکن استان اجرا می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان همچنین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در زنجان اشاره کرده و با اشاره به اینکه مشارکت مردم، تضمین موفقیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، اضافه کرد: مشارکت مردم در پرداخت به موقع، موجب تسریع در اجرای پروژه‌ها و تحویل به موقع واحدهاست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بنیاد مسکن استان 13 پروژه با دارا بودن یک هزار و 739 واحد مسکونی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت (هیدج، صائین قلعه، خرم‌دره، قیدار و آببر) در دست ساخت دارد، ادامه داد: این پروژه ها به طور میانگین بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

خواجه‌ای از افتتاح پروژه 54 واحدی نهضت ملی مسکن خرم‌دره به همت بنیاد مسکن استان در هفته دولت سال‌جاری خبر داد و گفت: این پروژه در 6 بلوک و 3 طبقه و در مساحتی بالغ بر 6 هزار و 192 مترمربع در حال تکمیل و واگذاری است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان بر ضرورت مشارکت مردم در زمینه اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: مشارکت مردم، تضمین موفقیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌آید، به طوری که پرداخت به موقع متقاضیان، موجب تسریع در اجرای پروژه‌ها و تحویل به موقع واحدها است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بنیاد مسکن 278 قطعه زمین از اداره راه و شهرسازی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان دریافت کرده است، اضافه کرد: این زمین ها برای احداث یک هزار و 904 واحد مسکونی واگذار شده است.

 

 


صدای زنجانمدیرکل بنیاد مسکن استان زنجانپروژه نهضت ملی
sedayezanjannews.ir/nx10093


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»