کد خبر: 9938
1402/04/21 - 15:10


مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان در خصوص افزایش ساخت‌وسازها توسط غیربومیان در روستاها با انگیزه دریافت تسهیلات مطرح کرد؛

روند اعطای تسهیلات به روستانشینان غیربومی «سختگیرانه» است

رضا خواجه‌ای: طبق قانون، در روستاها برای افراد غیر بومی روند اعطای تسهیلات، سختگیرانه است اما ما نمیتوانیم از ورود و خرید زمین توسط افراد غیر بومی جلوگیری کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در خصوص افزایش ساخت‌وسازها توسط غیربومیان در روستاها با انگیزه دریافت تسهیلات به صدای زنجان گفت که تسهیلات مخصوص روستائيان و بومی‌ها است تا بتوانند زمین را از بنیاد مسکن خریداری کنند، روند اعطای وام به غیربومی‌ها نیز سختگیرانه است.

رضا خواجه‌ای، مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه (21 تیرماه 1402) در حاشیه بازدید از روستاهای گردشگری درسجین در پاسخ به صدای زنجان در خصوص ورود شائبه‌دار افراد غیربومی به عرصه ساخت و سازها در روستاهای نزدیک زنجان نظیر پایین‌کوه و حسن ابدال با انگیزه بهره‌مندی از تسهیلات اظهار کرد: بر اساس قانون اولویت ما برای واگذاری قطعات مسکونی خود بومیان روستا هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان اضافه کرد: در وهله دوم اگر به شرط اینکه بومی متقاضی نداشته باشیم و زمین مازاد داشته باشیم ما می‌توانیم به غیر بومیانی که قصد مهاجرت معکوس دارند، خدمات بدهیم.

وی ادامه داد: تسهیلات  ۲۵ درصدی زیر قیمت قانونی یکی از این موارد است و ۷۵ درصد مابقی را هم با شرایط ویژه واگذار می‌کنیم که روستائيان بتوانند از پس آن برآیند و بتواند زمین را از ما خریداری کند.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه از این موارد حتی ریالی به حساب دولت واریز نمی‌شود و ۶۰ درصد به خود روستا باز می‌گردد تا اقدامات خدماتی در روستا ادامه یابد، عنوان کرد: برای افراد غیر بومی این تسهیلات سختگیرانه است و این قوانین الزام آور است ولی ما نمیتوانیم از ورود و خرید زمین توسط افراد غیر بومی جلوگیری کنیم.

 طرح هادی

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یک بار بازنگری طرح هادی انجام می‌شود، بیان کرد: در سال‌ گذشته در ۱۴۰ روستا بازنگری طرح هادی انجام شده و امسال ۱۲۰ روستا بازنگری شده است و در این زمینه اولویت با روستاهایی است که نیاز به بازنگری و توسعه دارند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که باری از دوش روستائیان برداشته شود، گفت: این مهم مگر با هماهنگی و همراهی اهالی میسر نمی‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی در روستاها وجود دارد، عنوان کرد: بنیاد مسکن مسئولیت دارد نسبت به مقاوم‌سازی این واحدها اقدام کند و تاکنون ۵۸ درصد این واحدها مقاوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه مقاوم‌سازی داشته است، ادامه داد: در سال گذشته ۴ هزار و ۴۴۷ واحد مقام‌سازی شده است و ۴ هزار ۵۰۰ سهم مقاوم‌سازی در سال‌جاری است.

وی خاطر نشان کرد: به این واحدها تسهیلات ۲۰۰ میلیونی به آسانترین شکل با بازده زمانی ۲۰ ساله بازپرداخت و ۲ درصد و امکان ضمانت زنجیره ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستای استان زنجان در معرض گسل قرار دارند، عنوان کرد: ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در این روستاها قرار دارد که از این تعداد 7 هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم‌سازی شده است.

صدور سند به واحدهای روستایی

وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی دارای سند هستند، بیان کرد: باقی مانده بیشتر مشکل وقفی  دارند که با رایزنی سعی شده مشکل آن حل شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۵ هزار مترمربع تهاتر  قیر اجرای آسفالت در روستاها انجام شده است، گفت: امسال برنامه‌ریزی شده به ۲۰۰ روستا توزیع قیز انجام شود و  اعتبارات ۱۴۰۲ در زمینه معابر روستایی مطلوب است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ابهر اقدامات خوبی انجام شده است، بیان کرد: درسجین یکی از نمونه‌های موفق روستاهای گردشگری و دارای بافت باارزش تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه کار در روستای قلعه هم آغاز شده است، گفت: در سال‌جاری ۱۰ روستا در اولویت کاری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بازسازی روستاهای هدف گردشگری بحث مطالعه و تأمین اعتبار باید انجام شود، اضافه کرد: خبرهای خوبی از فعالیت‌ در روستاهای هدف گردشگری انجام خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حفط بافت و طرح روستاهای هدف گردشگری بیان کرد: الزاماتی در روستاهای هدف گردشگری و با بافت باارزش تاریخی پیش بینی شده است و اهرم‌هایی در برخی روستاها وجود دارد ولی در برخی از روستاها کار بدون همراهی و همکاری اهالی روستا امکان‌پذیر نیست.


صدای زنجانمدیرکل بنیاد مسکن استان زنجانساخت و سازهای روستاییقانون
sedayezanjannews.ir/nx9938


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»