کد خبر: 10182
1402/05/30 - 9:34


بیانیه‌ی هیأت داوران نخستین جشنواره‌ی اقتصاد و رسانه‌ی استان زنجان

اختتامیه‌ی نخستین جشنواره‌ی اقتصاد و رسانه‌ی استان زنجان در روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/فاطیما سیاحتی: نتایج این جشنواره که بالغ بر ۱۵۰ اثر در آن شرکت یافته بود توسط هيأت داوران جشنواره اعلام گردید.

هیأت داوران جشنواره بعد از بررسی آثار و ارزیابی کیفی آن بیانیه‌ای صادر کردند.

متن بیانیه‌ی هیأت داوران که حسین نجاری به نیابت از سوی هیات داوران آن را قرائت کرد به این شرح است:

به نام خداوند جان و خرد

“انسان دشواری وظیفه است”

در زمانه‌ای که روزنامه‌نگاری با چالش‌های فراوانی روبروست و روزنامه‌نگاران چون کشتی‌نشستگانِ نگران در میان امواج حوادث پیش می‌روند تا از اوضاع و احوال محیط پیرامون خود، خبری بگیرند و گزارشی مخابره کنند، مصون ماندن از خطرات راه و نیز پیشگیری از خطای دید و نمایاندن زوایای پنهان واقعه‌ای نیازمند دانایی و برخورداری از دانش فنی حرفه‌ی خبرنگاری است.

کیست که نداند در عصر انفجار اطلاعات و گسترش روزافزون ابزارهای اطلاع‌رسانی، رسم و رسالت خبرنگاری روز به روز دشوارتر می‌شود، ورزیدگی و بهره‌مندی از شم خبرنگاری برای درک و کشف ارزش‌های خبری و به اشتراک‌ گذاشتن خبرهای راستین وظیفه‌ی اساسی یک خبرنگار است. از این منظر، آشنایی با علوم ارتباطات اجتماعی و  کنجکاوی و حقیت‌جویی بی‌انقطاع، در مسیریابیِ درستِ خبرنگاران نقش سازنده‌ای دارد، بنابراین ضرورت دارد کنشگران این عرصه، ضمن کسب آموزش‌های حرفه‌ای در قامت کاشفان و کارشناسان این عرصه ظاهر شوند.

هیات داوران نخستین جشنواره‌ی اقتصاد و رسانه‌ی استان زنجان ضمن اتخاذ رویکرد تشویقی به آثار ارسالی به اولین جشنواره‌ی اقتصاد و رسانه‌ی استان زنجان، ارزیابی خود را از برآیند کلی آثار به این شرح اعلام می‌دارد:

۱. در بخش خبر، تمامی آثار دریافتی به سبک هرم وارونه تهیه و تنظیم شده است و دلیل آن نیز عنایت تام و تمام خبرنگاران به نهادهای دولتی و انعکاس اخبار مربوط به نشست‌ها و سخنرانی‌های مقامات رسمی و دولتی است که به اتفاق، آن را نیز در هیأت یک تیپ تهیه نموده‌اند.

اینکه خبرها، مردم عادی را پوشش نمی‌دهند حرف گزافی نیست چون که مردم از کیمیای شهرت بی‌بهره‌اند و اکثر قریب به اتفاق روزنامه‌نگاران به مشاهیر  و صاحبان قدرت می‌پردازند و از این روست نقشه‌ای که خبرها از جهان به مخاطبان ارائه می‌کنند نقشه‌ی ناقصی است.

با این توضیح، در میان انبوه خبرهای دریافتی در این جشنواره، خبری بیرون از چنبره‌ی دستگاه‌های دولتی و نهادهای رسمی وجود نداشت، سوژه‌ای که خبرنگار از سطح جامعه صید کند و به سبک دیگری بنویسد. به عنوان مثال سبک تاریخی همراه با لید که برای رویدادهای شهری و اخبار حوادث مناسب است، در آثار دریافتی وجود نداشت! از آن جهت به این سبک اشاره می‌شود که شانه به شانه‌ی داستان می‌زند و از انتریک و زاویه‌ی دید و میزانسن و صحنه‌پردازی و فضا و رنگ و آهنگ و… برخوردار است و به خاطر برخورداری از تکنیک‌های داستان‌نویسی و سینما و… به ساخت درام نزدیک‌تر می‌شود. نه فقط سبک تاریخی همراه با لید که دیگر سبک‌های خبری نیز، جزیره‌ای فراموش شده در رشته‌ی خبرنویسی استان بود.

۲. در بخش گزارش نیز جز معدود آثار قابل قبول، بقیه‌ی آثار جذابیت چندانی نداشتند. فراموش نکنیم انسان‌ها هر کدام یک قصه‌اند و جهان روایی جذاب و منحصر به فردی دارند و شرح داستان زندگی آن‌ها یکی از جاذبه‌های عرصه‌ی روزنامه‌نگاری است، همچنین روایت از رویدادهایی که برای انسان‌ها دارای اهمیت‌اند از جایگاه خاصی در افکار عمومی برخوردار است و دریغا که چنین چیزی در رسانه‌های ما رنگ و بویی نیافته است.

۳. در بخش مصاحبه نیز آثار ارسالی به جشنواره از ساختار مناسبی برخوردار نبودند و چند نفری نیز مصاحبه‌ی خبری کوتاه به جشنواره فرستاده بودند که به صورت گذرا از فراز موضوعی عبور کرده و به ژرف‌ساخت مسئله نفوذ نکرده بودند. به یاد داشته باشیم که عنصر چالش از لوازم اصلی یک مصاحبه‌ی موفق است، همچنین زاویه‌ی دید و نگاه تازه و کیفیت تکوین و طرح سئوالاتی که به درون‌کاوی و ابهام‌زدایی موضوع مصاحبه می‌انجامد حائز اهمیت ویژه‌ای است.

۴- در بخش یادداشت و سرمقاله نیز آثار وضعیت متوسطی داشتند و بعضی از آن‌ها نیز که بیشتر گردآوری بودند، چنگی به دل نزد.

۵-در بخش تیتر نیز آثار دریافتی از بکارت و خلاقیت چندانی بهره نبرده و تقلیدی از تیترهای سال‌های گذشته‌ی رسانه‌های استان بودند، انتظار می‌رود مسئله‌ی کشف که بخش اعظم کار روزنامه‌نگاری است علاوه بر تیتر در سایر بخش‌ها نیز جدی گرفته شود.

۶- در بخش عکس و تصویر نیز داوری با نگاه تشویقی به ارزیابی آثار انجام شد و مجموع آثار رسیده در وهله‌ی نخست با توجه به موضوعات جشنواره و متناسب بودن آن با موارد پیشنهادی فراخوان بررسی گردید و در نگاه دیگر متناسب بودن با معیارهای زیبایی شناسی بصری عکس و نگاه خالقانه مورد قضاوت و داوری قرار گرفت.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از یکایک خبرنگاران شرکت کننده در این جشنواره باید گفت روزنامه‌نگار خوب کسی است که به سیاستمدارها و مدیران دستگاه‌ها خط بدهد، اولویت‌های روز جامعه را بشناسد و آن‌ها را بازتاب دهد نه اولویت‌های روز مدیران و دغدغه‌های کوتاه مدت آن‌ها را.

بنابراین انتظار می‌رود روزنامه‌نگاران به عنوان کاوشگران آزادی و تابشگران آگاهی، روایت موثری از کنج و پسله‌های جامعه داشته و در پالایش و ارتقای سطح کیفی آن نقش به سزایی ایفا کنند.

نهایت امر اینکه هیات داوران متشکل از آقایان جعفر محمدی، علی قشمی، حسین نجاری و ناصر محمدی ضمن قدردانی از یکایک خبرنگاران، دبیر و دیگر دست‌اندرکاران جشنواره، به امر آموزش حرفه‌ای خبرنگاران تاکید کرده و ضمن دستیابی آن‌ها به نگاهی تازه، برای شکوفایی ذهن و زبان قلم خود، خون تازه‌ای برسانند.

سلامتی و سربلندی همه آرزوی ماست.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروزنامه نگاریخبرنگارجشنواره اقتصاد و رسانه
sedayezanjannews.ir/nx10182


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»