کد خبر: 10197
1402/06/01 - 10:4


گزارش اختصاصی صدای زنجان از مسیر مشکلات یک کارخانه بزرگ تولیدی؛

«سرجین بافت» اُمید می‌بافد

بهبهانی: مشکلات همچنان پابرجاست اما با توجه به پیگیری‌های موثر صورت گرفته در سطح ملی، نسبت به رفع مشکلات قضایی، بانکی و اجرایی خوش‌بین هستیم.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل کارخانه «سرجین بافت» با تاکید بر اینکه این مجموعه در خصوص تعهدات ارزی هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است، پیگیری‌ها برای رفع مسائل قضایی سرجین بافت را مطلوب دانست و گفت: من به پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سرجین بافت، خوش‌بین هستم.

بهبهانی، مدیرعامل کارخانه سرجین‌بافت زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص روند فعالیت کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی این مجموعه به جلسات دولتی‌ها برای رفع مشکلات اشاره کرد و گفت: 3 کارخانه مذکور در حال حاضر به صورت مستقل از هم، با 450 نیرو، در حال فعالیت هستند که در صورت رفع مشکلات تعداد نیروهای شاغل به بیش از یک هزار نفر می‌رسد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی بدون هیچ ارتباطی (مستقل) فعالیت دارند و نیاز هست تا بخشی از ماشین‌آلات برای ارتباط بین این واحدها مستقر شود. این مشکلات به مسائل ارزی و ابطال کارت بازرگانی برمی‌گردد.

بهبهانی با تاکید بر اینکه «با وجود پیگیری‌های مداوم استاندار زنجان، مشکلات سرجین بافت همچنان پابرجاست» این را هم عنوان کرد که؛ آقای افشارچی، استاندار زنجان مشکلات «سرجین‌بافت» را در حضور رئیس جمهور نیز مطرح و پیگیری کرده‌اند، خوشبختانه رئیس جمهور نیز در این خصوص دستوراتی را برای پیگیری مشکلات ارائه کرده‌اند با این وجود حساب‌های بانکی مسدود بوده و مشکل گردش حساب و واریز حقوق و خرید تجهیزات موردنیاز پابرجاست!

مدیرعامل کارخانه سرجین‌بافت به صدای زنجان گفت: با مشکلات ارائه شده، به وضوح دیده می‌شود که دست و پای کارخانه را در تولید بسته‌اند، با این حساب کارخانه 51 میلیون یوریی نه تولید دارد و نه می‌تواند گفت که کار می‌کند و فعال است.

بهبهانی با تاکید بر اینکه این مجموعه در خصوص تعهدات ارزی هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است، پیگیری‌ها برای رفع مسائل قضایی سرجین بافت را مطلوب دانست و گفت: من به پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سرجین بافت، خوش‌بین هستم.

به گزارش صدای زنجان، از دی‌ماه سال ۱۳۹۵، مسئولان از افتتاح بزرگ‌ترین واحد نساجی استان تحت عنوان «سرجین بافت» خبر داده و تحقق آن را گامی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان اعلام کردند.

اما پس از چند وقت، به دنبال بروز مشکلات ناشی از تعهدات ارزی، در خرید و ورود تجهیزات و ماشین‌آلات، اهداف و برنامه‌ریزی‌های مدیران مجموعه مختل شد!

کارخانه سرجین بافت با سرمایه‌گذاری ارزی بالغ‌بر ۵۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان به‌منظور تولید پارچه، رنگرزی و تکمیل و دوخت پوشاک صنعتی با پیش‌بینی تولید سالانه ۱۵ هزار تن نخ پنبه در شهرک صنعتی شماره یک زنجان مستقر شد اما به علت عدم رفع تعهدات ارزی تا به امروز همچنان با چالش‌های متعددی مواجه بوده است.

گفتنی است، علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مشکلات این مجموعه به صدای زنجان گفته بود: این واحد از یکی از بانک‌های کشور برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات، ارز خریداری کرده و بخشی را نیز وارد کرده بود اما بخشی دیگر از این تجهیزات با خروج آمریکا از برجام و سختگیری‌های اروپا مصادف شد.

گفته می‌شود سختگیری‌ها سبب شد تا تجهیزاتی که قرار بود در بازه زمانی ۶ ماهه وارد کشور شود با تأخیر چندین ماهه همراه گردد.

بخشی از ماشین‌آلات به علت عدم نگهداری صحیح و اصولی در گمرک در معرض تخریب قرار داشتند که این مهم در گزارش دستگاه نظارتی به دیوان محاسبات موجود بوده و مسئولان مربوطه نیز این مهم را تائید کرده‌اند.

لازم به ذکر است ارزش کل تجهیزات و ماشین‌آلات واحد سرجین بافت ۵۰.۵ میلیون یورو است که از این میزان ۱۴ میلیون یورو مربوط به تجهیزاتی است که در گمرک مانده بود.

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که مشکلاتی ازاین‌دست را «خود تحریمی» می‌دانست، در گفت‌وگو با صدای زنجان (۲۸ آذرماه ۱۴۰۰) گفت: با توجه به اینکه بانک مدنظر، داخل استان نیست و در تهران مستقر است، امکان پیگیری از طریق شبکه بانکی را نداشتیم ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا موضوع را در اولین فرصت در حضور رئیس‌جمهور مطرح و ایشان را برای بازدید به کارخانه دعوت کنیم. چراکه ازنظر ما اصلاً مشکلی وجود نداشته که کار این واحد به اینجا بکشد!

دستور رئیس‌جمهور برای رفع سریع مشکلات سرجین‌بافت

۲۷ آبان ماه سال 1400 ابراهیم رئیسی در سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

آنچه بر «سرجین بافت» گذشت...

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان، صاحب کارخانه در سال‌های ۹۶ و ۹۵ ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک صادرات خریداری کرده و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرد اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شد.

منابع آگاه گفته‌اند که؛ فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز ۹ ماه طول بکشد.

ظاهرا مجوز بانک صادرات برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات  6 ماهه بوده است اما پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ۱۸ ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک صادرات خواسته تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان این بانک گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید!

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

تعدادی از فعالان بخش خصوصی می‌گویند: صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک صادرات وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک صادرات دارد؟»

گفته می‌شد که بانک صادرات حدود ۲۷ فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده است که تعدادی از حکم‌های صادره مربوط به نفع سرجین بافت و تعدادی نیز به نفع بانک صادرات صادر شده است اما آن طور که مدیرعامل این مجموعه به صدای زنجان می‌گوید گویا قرار است «سرجین بافت» امیدوارانه ببافد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرجین بافتتعهدات ارزیتولیدکننده
sedayezanjannews.ir/nx10197


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»