کد خبر: 11082
1402/10/16 - 9:41


افتتاح چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک"سرجین بافت" باحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

«سرجین‌بافت»؛ بالاخره بافت!

در سفر عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان زنجان؛ چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک با افتتاح «سرجین بافت» در زنجان عملیاتی شد البته رئیس هیئت مدیره شرکت گفت که این واحد صنعتی برای ادامه کار به «سرمایه در گردش» نیاز دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در سفر عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان زنجان؛ چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک با افتتاح «سرجین بافت» در زنجان عملیاتی شد البته رئیس هیئت مدیره شرکت گفت که این واحد صنعتی برای ادامه کار به «سرمایه در گردش» نیاز دارد!

 27 آبان ماه سال ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی در اولین سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

مشکلات بانکی و قضایی سرجین بافت

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان، صاحب کارخانه در سال‌های ۹۶ و ۹۵ ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک عامل، خریداری و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرده بود اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شده بود.

منابع آگاه به صدای زنجان گفتند که؛ به دنبال آغاز دور دوم تحریم‌ها؛ فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز ۹ ماه طول بکشد.

ظاهرا مجوز بانک عامل برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات  ۶ ماهه بوده است اما پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ۱۸ ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک عامل خواسته تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان بانک مربوطه گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید!

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

حتی تعدادی از فعالان بخش خصوصی به صدای زنجان گفتند که: صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک عامل وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک عامل دارد؟»

گفته می‌شد که بانک عامل حدود ۲۷ فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده که تعدادی از حکم‌های صادره مربوط به نفع سرجین بافت و تعدادی نیز به نفع بانک مربوطه صادر شد.

اما و اگرهای تولید

تابستان امسال بود که اظهارات برخی از مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان حکایت از زدوده شدن خستگی از چهره «سرجین بافت» داشت.

بررسی‌های صدای زنجان از وضعیت کارخانه «سرجین بافت» زنجان هم نشان می‌داد که؛ در شهریورماه ۱۴۰۲، کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی این مجموعه به صورت مستقل از هم، در حال فعالیت هستند.

به گفته دست‌اندرکاران این مجموعه، بیش از 550 نفر در بخش اداری و تولید مجموعه مشغول فعالیت هستند که با توسعه اهداف در نظر گرفته شده، یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر در مجموعه بکارگیری خواهند شد.

گفته می‌شد که کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی بدون هیچ ارتباطی (مستقل) فعالیت دارند و نیاز هست تا بخشی از ماشین‌آلات برای ارتباط بین این واحدها مستقر شود. این مشکلات به مسائل ارزی و ابطال کارت بازرگانی برمی‌گشت.

حتی بهبهانی، مالک کارخانه سرجین‌بافت در شهریورماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه «با وجود پیگیری‌های مداوم استاندار زنجان، مشکلات سرجین بافت همچنان پابرجاست» این را هم عنوان کرد که؛ آقای افشارچی، استاندار زنجان مشکلات «سرجین‌بافت» را در حضور رئیس جمهور نیز مطرح و پیگیری کرده‌اند، خوشبختانه رئیس جمهور نیز در این خصوص دستوراتی را برای پیگیری مشکلات ارائه کرده‌اند با این وجود حساب‌های بانکی مسدود بوده و مشکل گردش حساب و واریز حقوق و خرید تجهیزات موردنیاز پابرجاست!

مالک کارخانه سرجین‌بافت به صدای زنجان گفت: با مشکلات ارائه شده، به وضوح دیده می‌شود که دست و پای کارخانه را در تولید بسته‌اند، با این حساب کارخانه ۵۱ میلیون یوریی نه تولید دارد و نه می‌توان گفت که کار می‌کند و فعال است.

بهبهانی با تاکید بر اینکه این مجموعه در خصوص تعهدات ارزی هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است، پیگیری‌ها برای رفع مسائل قضایی سرجین بافت را مطلوب دانست و گفت: من به پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سرجین بافت، خوش‌بین هستم.

**بارها خدا را شکر می‌کنم در این تحریم‌ها، اموالم را از دست ندادم

بهبهانی، مالک کارخانه «سرجین‌بافت» در گفت‌وگو با صدای زنجان از رفع مشکلات بانکی و قضایی این مجموعه پس از حدود ۳ سال و با پیگیری‌های مسئولان استانی و ملی و شخص رئیس جمهور خبر می‌دهد.

او با بیان اینکه کل مشکلات این کارخانه ناشی از یک سوء‌تفاهم بود، یادآور شد: واقعیت این است که از بانک عامل (یکی از بانک‌های تجاری و غیردولتی) نه پول گرفته بودیم نه ارز ترجیحی به ما فروخته بودند و ارز فروخته شده دارای نرخی بالاتر از بازار آزاد (۵ درصد) بوده است.

وی ادامه داد: ماشین‌آلات نیز به علت تحریم‌ها با تاخیر ۹ ماهه وارد کشور شدند. بارها خدا را شکر می‌کنم که در این تحریم‌ها، اموالم را از دست ندادم، چرا که وضعیت خوب نبود و تعدادی از فعالان اقتصادی، نتوانستند حتی تجهیزات خریداری شده‌شان را وارد کشور کنند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: شرکت سرجین بافت زیر نظر وزارت صمت است که پس از اخذ مجوز، ما را به یکی از بانک‌های خصوصی کشور معرفی کرد و ما ماشین‌آلات و تجهیزاتی که بدون اخذ تسهیلات و وام و ارز ترجیحی خریداری کرده بودیم را ترخیص کردیم و یک ریالی هم از این بانک تسهیلات اخذ نکردیم و تنها استفاده ما از این بانک، «ترخیص- ثبت سفارش» بود وگرنه یک سنت نیز از این بانک، ارز ترجیحی خریداری نکردیم.

بهبهانی عنوان کرد: بانک عامل قبلی به علت رفع تعهدات ارزی از شرکت سرجین بافت در دستگاه قانونی، شکایت کرده و چک‌های متولیان شرکت را برگشت زد. ما ۳ الی ۴ سال معطل این قضیه بودیم که سوء‌تفاهمی بیش نبود و به نظرم می‌شد اصلا اتفاق نیفتد!

مالک کارخانه «سرجین بافت» با اشاره به پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از طریق استانداری زنجان، وزارتخانه صمت و حتی رئیس جمهور برای رفع مشکلات واحد مذکور گفت: با همراهی رئیس جمهور، رئیس تعزیزات کشور ، رئیس بانک مرکزی، معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر صمت و پیگیری‌های مصرانه استاندار زنجان، بالاخره مشکلات اصلی رفع شد. همه مسئولان متفق‌القول بودند که در این خصوص شرکت سرجین بافت مرتکب تخلف نشده است. رئیس تعزیرات حکومتی کل کشور نیز رای عدم تعقیب را صادر کرد اما باز هم بانک عامل مربوطه، همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کرد و می‌گفت کارخانه سرجین بافت، باید هزینه دادرسی به مبلغ ۳ میلیارد تومان را پرداخت کند! ما واقعا خسته شدیم چرا که در این ۴ سال فشارهای زیادی را متحمل شده بودیم از این رو مبلغ ۳ میلیارد تومان را پرداخت کردیم و بانک عامل نیز پرونده‌ها را بست و چک‌های برگشتی را پس داد و حساب‌های بانکی را گشود.

بهبهانی افزود: لازم به ذکر است که در مدت سه سالی که درگیر مشکلات مذکور بودیم، بهره وامی که از صندوق توسعه برای رفع مشکلات کارخانه، اخذ کرده بودیم را می‌پرداختیم! حیف شد که شرکت قوی مثل «سرجین بافت» همه سرمایه‌هایش بلعیده شد و تبدیل به شرکت ضعیفی شدیم! اما چاره‌ای نیست و باید ادامه داد. می‌دانید! دلم‌‍ می‌سوزد! این شرکت می‌توانست ۲ هزار نیرو را بکارگیری کند، به دنبال برندسازی بودیم، بهترین ماشین‌های دنیا از پنبه تا پوشاک را دور خودم جمع کردم. باز هم گرفتارم چون باید پول برای ساخت و ساز جهت احداث سوله طبق برنامه‌ریزی برای توسعه شرکت را تامین کنم، هم مبلغ سرمایه در گردش موردنیازم را تهیه کنم، حق حقوق و دستمزد کارگرانم را پرداخت کنم، فشار سنگینی را تحمل می‌کنم.

با گذشت نزدیک به ۲ سال از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در استان زنجان و با دومین سفر ریاست جمهوری به استان، کارخانه «سرجین بافت»، چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صمت شامگاه جمعه احیا و راه اندازی شد.

برنامه‌ریزی استان زنجان برای تکمیل چرخه تولید نساجی

مجید گلشنی‌منفرد شامگاه جمعه (15 دی‌ماه 1402) در آیین افتتاح مجموعه تولیدی «سرجین بافت»، عنوان کرد: صنعت نساجی استان زنجان جزو سه صنعت برتر کشور است و جهت گیری ما در استان تکمیل چرخه تولید در این بخش است.

مدیرکل صمت استان زنجان ادامه‌ داد: با انجام مراحل ریسندگی، بافندگی و دوخت پوشاک در یک مجموعه تولیدی محصول نهایی نیز با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

گلشنی‌منفرد افزود: تلاش ما توسعه کل حلقه های ارزش تولید در استان است و جهت گیری جذب سرمایه گذاری ها نیز با این رویکرد انجام می شود.

 برای ادامه کار؛ نیازمند «سرمایه در گردش» هستیم

رییس هیئت مدیره شرکت سرجین بافت نیز با بیان اینکه این طرح با شعار از پنبه تا پوشاک ایجاد شده است، گفت: حدود ۱۵ سال است که این طرح در حال ساخت و راه اندازی بوده که در زمان حاضر سالانه ظرفیت تولید چهار هزار تن نخ در سال و دوزندگی ۱۰ میلیون تن البسه و ۱۰ میلیون تن بافندگی را دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سرجین بافت زنجان هم در این مراسم با بیان اینکه این طرح با نیت ایجاد ارزش افزوده از پنبه تا پوشاک تهیه شده است، اظهار کرد: این واحد سابقه 15 سال در ساخت و ساز دارد و 51 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در تجهیزات سرجین بافت انجام شده است که 31 میلیون یوری آن از صندوق توسعه ارزی و 20 میلیون یوروی آن آورده سهامداران است ضمن اینکه از بانک‌های هم تسهیلات دریافت شده و سهامداران هم آورده ریالی داشته‌اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سرجین بافت زنجان ظرفیت تولید شرکت را 4 هزار کیلو نخ اعلام کرد و گفت: مشکلات این مجموعه با یکی از بانک‌ها با تلاش مدیران استانی حل شد و شرکت آماده آغاز فعالیت است و در حال حاضر نیاز به حل مشکل سرمایه در گردش دارد.

وی تعداد کارکنان فعلی شرکت سرجین بافت را 600 نفر اعلام کرد و افزود: امکان افزایش تعداد این نیروها به یک هزار و 500 و حتی 2 هزار نفر وجود دارد.

بهبهانی گفت: این مجموعه در سال های ۹۸ و ۹۹ با یکی از بانک های کشور دچار مشکلاتی شد که با پیگیری استاندار زنجان و حمایت مسئولان اجرایی کشور حل و فصل گردید.

 توسعه صنعتی؛ نیاز ضروری کشور

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: صنایع دانش بنیان و صادرات محور که ظرفیت های ارز آوری بیشتری دارند در اولویت حمایت‌هاست.

علی‌آبادی افزود: توسعه صنعتی نیاز ضروری کشور است و صنعتی کردن کشور رویکرد اصلی برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت است‌.

وی با بیان اینکه دانش بنیان و صادرات محور بودن از مولفه های مهم تولید محسوب می شود، اظهار داشت: دانش بنیان بودن به معنای تکیه بر بهره مندی از توانمندی نیروی انسانی است.

علی‌آبادی بر هموار کردن مسیر برای تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: باید در این راستا بر پیگیری تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تولید توجه و جدیت داشته باشیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه وجود نیروی توانمند از ویژگی ها و ظرفیت های قابل توجه استان زنجان است، تصریح کرد: با همین عنصر نیروی انسانی می توان تحول بزرگی ایجاد کرد.

احیای واحدهای تولیدی؛ مساوی با کاهش نرخ بیکاری

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز گفت: نیمه نخست امسال ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان انجام شد و از این حیث زنجان جزو رتبه های بالا در کشور است. سعی بر این است که با عدد و رقم در استان پیش برویم و شاخص مبنای ما هم تولید ناخالص داخلی بوده که روند رو به رشدی در استان به خود گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت واحدهایی در استان هست که با کوچکترین انرژی می‌توانیم آنها را احیا کنیم که مجموعه سرجین بافت یکی از این نمونه ها بود.

افشارچی خاطرنشان کرد: این تکان ها و حرکت‌های کوچک باعث شد تا نرخ بیکاری استان حتی به زیر پنج درصد هم برسد.

وی با بیان اینکه فضای مثبتی در حوزه توسعه صنعتی در استان شکل گرفته است، گفت: هدف گذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن استان ۱۰.۹ درصد است که با روندی که وجود دارد، قابل تحقق است.

افشارچی با تاکید بر حساسیت موجود در حوزه زیست‌محیطی و آب در راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی، ادامه داد: در این راستا ضمن دادن فرصت به واحدهای تولیدی برای لحاظ کردن مسائل زیست محیطی، به فعال شدن معادن راکد هم کمک‌هایی شد که در حوزه اشتغال موثر است.

استاندار زنجان به اتخاذ تصمیماتی در مرکز بدون توجه به مراجع پایین دستی اشاره کرد و افزود: ای کاش در اتخاذ این تصمیمات به آسیب‌های ناشی از این تصمیمات توجه کنند و در کل امیدوارم تصمیم‌گیرهای کلان کشوری با در نظر گرفتن تبعات پایینی اتخاذ شود.

 کمبود سرمایه‌گذاری در عرصه کلان صنعت

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز به کمبود سرمایه‌گذاری در عرصه کلان صنعت اشاره و اظهار کرد: در این حوزه میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است در حالیکه وظیفه ما حداقل حفظ و نگهداری از وضعیت موجود است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حفظ وضعیت موجود با شعار و حرف نیست، افزود: در این رابطه باید اقدامات خاصی انجام شود.

وی بر لزوم اصلاح ناترازی موجود در حوزه انرژی کشور تاکید کرد و گفت: این اقدامات اصلاحی در ناترازی ارز و تسهیلات هم انجام شود و متاسفانه سال جاری هم وضعیت خوبی ندارد که اگر این مشکلات و ناترازی به حداقل برسد بخشی از مشکل سرمایه‌گذاری هم حل می‌شود.

طاهری قیمت‌گذاری و به صرفه کردن تولید و در مجموع ساماندهی کسب و کار را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: از راه‌کارهای کمک به این مهم تسهیل امر صادرات است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرجین بافتشروع به کاراحیای‌واحدهای‌تولیدی
sedayezanjannews.ir/nx11082


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»