کد خبر: 10435
1402/07/08 - 10:5


صدای زنجان از حواشی پیش‌آمده با شروع سال تحصیلی در برخی از مدارس زنجان گزارش می‌دهد؛

دردسرهای یک آغاز!

والدین زنجانی: جابه‌جایی دو مدرسه «شبیری» و «سردار سلیمانی» باعث بلاتکلیفی دانش‌آموزان شده است. /مدیر کل آموزش و پرورش استان: اگر این جابه‌جایی اتفاق نمی‌افتاد، نزدیک 300 دانش آموز برای ادامه تحصیل باید به مرکز شهر هدایت می‌شدند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: با وجود گلایه‌مندی برخی از والدین‌ دانش‌آموزان دو مدرسه شبیری و سردار سلیمانی واقع در گلشهر زنجان، در خصوص جابه جایی مدارس، اما مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: در صورتی که این جابه جایی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، به ناچار باید 300 دانش‌آموز را برای تحصیل به مرکز شهر هدایت می‌کردیم که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شد.

مهرماه آغاز شد و باز هم مشکلات سال تحصیلی جدید خود را نشان داد، مشکلاتی که هر یک خبر از مهیا نبودن مسئولان برای آغاز سال تحصیلی می‌دهد.

یکی از این مشکلات که امسال با شروع سال تحصیلی نمود بیشتر یافت، کمبود فضای آموزشی در شهرک‌های اقماری بود. موضوعی که موجب جابه‌جایی دانش‌آموزان مدارس دخترانه «سردار سلیمانی» و «شبیری» در شهرک گلشهر برای تامین فضای تحصیلی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه شد که خود این موضوع باعث تعطیلی مدارس در روزهای ابتدایی سال و نارضایتی والدین از این جابه جایی شده بود.

بلاتکلیفی و نارضایتی والدین، دانش‌آموزان و اولیای مدارس شبیری و سردار سلیمانی

یکی از این والدین در تماس با صدای زنجان به شرح ماجرا پرداخت و گفت: شیفت‌های مدرسه سردار سلیمانی از سال گذشته به صورت چرخشی بوده و مشکلی از بابت تعداد کلاس‌ها و جمعیت در این مدرسه حس نمی‌شد.

وی ادامه داد: امسال اما مسئولان تصمیم گرفتند دانش‌آموزان یک شیفت مدرسه را به مدرسه «شبیری» بفرستند و یک شیفت مدرسه شبیری را به مدرسه دیگر! با این تصمیم دانش‌آموزان مدرسه شبیری را هم آواره کردند.

این پدر که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، عنوان کرد: همه اولیا، دانش‌آموزان و عوامل مدرسه از این اتفاق ناراضی هستند و گله دارند! برای گلایه به مدرسه مراجعه کردیم، عنوان کردند، حسب دستور آموزش و پرورش است! به آموزش پرورش رفتیم ولی جواب درستی نگرفتیم.

وی گفت: مگر مسئولان آموزش و پرورش نمی‌دانند که سال تحصیلی بنا است شروع شود چرا از ماه‌ها قبل در این زمینه برنامه‌ریزی نمی‌کنند؟ حتما باید مهر شروع شود تا آن‌ها یادشان بیفتد که چه برنامه‌‌ای دارند؟ روز اول مهر هم که مدرسه تعطیل بود! پس مسئولین تمام تابستان چه می‌کردند؟

با 300 دانش‌آموز جدید در مقطع متوسطه اول در منطقه گلشهر مواجه شدیم

در این زمینه اما «علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه ما در این منطقه دو مدرسه نوساز با عناوین «مهر اعزام» و «اسلام پناهی» داریم که هر دو مدرسه خیرساز بودند، اظهار کرد: این دو مدرسه تکمیل شده و بنا بوده است بخشی از کمبودهای مربوط به مدارس را در این منطقه جبران کند.

وی در زمینه مشکلات پیش روی دو مدرسه «شبیری» و «شهید سلیمانی»، ادامه داد: متاسفانه در منطقه گلشهر مدرسه کافی برای مدارس متوسطه اول نداشتیم؛ چرا که امسال با ثبت‌نام 300 دانش‌آموز جدید در این منطقه مواجه شدیم.

این مسئول با بیان اینکه ظرفیت فضای مدارس متوسطه اول در این منطقه، جوابگوی تعداد دانش‌آموزان نبود، اظهار کرد: از همین رو 2 مدرسه «شبیری» و «شهید سلیمانی» را که در کنار هم قرار داشتند، جابه‌جا کردیم و بخشی از دانش‌آموزان «سردار سلیمانی» به مدرسه «مهراعزام» فرستادیم و مدارس «دخترانه» با «دخترانه» و «پسرانه» با «پسرانه» ساماندهی شد.

وی افزود: همچنین حدود 20 دانش‌آموز عنوان می‌کردند که ما به این مدرسه مهر اعزام نمی‌رویم که این دانش‌آموزان نیز هماهنگ شدند تا به مدرسه «ریحانه» که در همین منطقه قرار دارند، بروند.

اگر این جابه‌جایی اتفاق نمی‌افتاد؛ باید 300 دانش ‌آموز را به مدارس داخل شهر هدایت می‌کردیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، عنوان کرد: مدارس ما از روز گذشته(3 مهرماه) باز بوده و دانش‌آموزان در آن مستقر هستند. اگر چه مشکلاتی در زمینه بازگشایی این مدارس وجود داشت، منتهی مراتب اگر این جابه‌جایی اتفاق نمی‌افتاد، باید 300 دانش‌آموز را برای تحصیل به مدارس داخل شهر می‌فرستادیم که عملا خانواده‌ها در طول سال دچار مشکل می‌شدند.

وی با بیان اینکه پیش از این تعداد دانش‌آموزان محصل در پایه متوسطه اول حدود 2 هزار و 500 دانش‌آموز بود که اکنون به حدود 2 هزار و 800 دانش‌آموز رسیده است، گفت: همین موضوع با توجه به کمبود مدارسی که در این منطقه وجود دارد، مشکلات ایجاد کرده بود که امیدواریم مشکلات در این رابطه سامان یافته است.

بیش از 95 درسد کتب درسی در مدارس توزیع شده است

یکی دیگر از دیگر مشکلات پدید آمده با آغاز سال تحصیلی، توزیع نامناسب کتب درسی است، که برخی از دانش‌آموزان در این زمینه گلایه‌مند بوده و عنوان می‌کردند که کتب درسی خود را تا امروز ( 4 مهرماه ) دریافت نکرده‌اند.

در این زمینه یکی از دانش آموزان پایه یازدهم با بیان اینکه ‌کتب درسی خود را دریافت نکرده است، اظهار کرد: متاسفانه با شروع سال تحصیلی و با وجود اینکه سایر مقاطع درسی کتب خود را دریافت کرده‌اند؛ کتب درسی این پایه در میان دانش‌آموزان توزیع نشده است.

 اسماعیلی اما با اعلام اینکه خوشبختانه جزو استان‌هایی هستیم که بیشترین میزان توزیع کتب درسی را داشتیم، اضافه کرد: در برخی از موارد به دلیل تاخیر در ثبت‌نام دانش‌آموزان در زمینه تهیه کتب درسی مورد نیاز خود، کد پذیرشی که دانش‌آموزان در‌یافت می‌کنند، متفاوت از سایر دانش‌آموزان است و این موضوع باعث تاخیر در دریافت کتب درسی دانش‌آموز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: نمی‌توان گفت که 100 درصد توزیع کتب در مدارس صورت گرفته است، منتهی بیش از 95 درصد دانش‌آموزان در مدارس کتب خود را دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه در اپلیکیشن شاد فایل پی دی اف کتب درسی موجود است تا اگر دانش‌آموزی در این زمینه دچار مشکل شد و کتابش با تاخیر رسید، تا چند روز با این پی دی اف دروس خود را پیش ببرد و از سایر دانش‌آموزان عقب نیفتند.

گذشته از برخی از ناهماهنگی‌ها و مشکلات در شروع سال تحصیلی، سوال اینجاست که چرا مسئولان ما نمی‌توانند پیش از شروع مدارس مشکلات را ساماندهی و برطرف کنند؟

 موضوعی که هر ساله با پایان یافتن سال تحصیلی در قالب پروژه مهر در سطح کشور دنبال می‌شود تا در قالب این پروژه مشکلات و کمبود‌ها شناسایی و تا شروع سال تحصیلی آینده در تعطیلات تابستانی فرصتی برای ساماندهی و حل این مشکلات فراهم آید.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآغاز سال تحصیلیمدیرکل آموزش و پرورش استان زنجانکتب درسی
sedayezanjannews.ir/nx10435


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»