کد خبر: 10496
1402/07/16 - 8:51


در گفت و گو با یک هنرمند پیکرتراش؛

به صورت تجربی هنر «پیکرتراشی با چوب» را آموختم!

یک هنرمند پیکرتراش اظهار کرد: به صورت تجربی هنر «پیکرتراشی با چوب» را آموختم کارهایم بیشتر از روی علاقه و عشق دنبال شده است و هر از گاهی پیش می‌آید که بتوانم حس و حال انجام این کار را داشته باشم اما منبع درآمد من مبلمان و سرویس چوب است که بی ربط به حوزه صنایع چوبی نیست.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ «کنده‌کاری چوب»، یک شکل از نجاری است که با استفاده از یک ابزار برش مانند چاقو و یا با استفاده از قلم مو در یک دست و پتکی در دست دیگر و یا با استفاده از قلم درز در هر دو دست ایجاد می‌شود و در نهایت یک مجسمه و یا تندیسی از یک شیء چوبی به دست می‌آید.

بالغ بر 19 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت دارم

«محمدرضا غنیمتی» یکی از هنرمندان فعال عرصه چوب و صنایع دستی است. او که در شهرستان «سلطانیه» فعالیت دارد بالغ بر 19 سال است که در این حوزه مشغول به فعالیت است.

ساخت مجسمه‌های چوبی، از هنرهای شاخص این هنرمند جوان است. او تاکنون تابلوها و مجسمه‌های بسیاری را ساخته است و شاید برخی از شاخص ترین آثار او را بتوان شاخه‌گندم و یا مجسمه مار در پنجه عقاب دانست.

او در هفدهمین جشنواره صنایع دستی برگزار شده در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین حضور داشت و در این نمایشگاه به ارائه آثار شاخص خود و معرفی این هنر پرداخت.

 این هنرمند جوان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تاکنون در جشنواره‌های زیادی را شرکت نداشته است، گفت: به تازگی اما به جهت همکاری که اداره میراث فرهنگی دارم، تصمیم بر این شد که در جشنواره ملی صنایع دستی استان حضور پیدا کنم.

پیکرتراشی چوب که در زیر مجموعه منبت‌کاری قرار دارد

«غنیمتی» با بیان اینکه پیکرتراشی چوب که در زیر مجموعه منبت‌کاری قرار دارد را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم، ادامه داد: در حوزه چوب تمامی رشته‌ها را اعم از طراحی و ساخت مجسمه، پیکرتراشی، منب‌چوب و ساخت مبل همه و همه را کار می‌کنم.

 وی در مورد دلیل گرایش خود به این حوزه افزود: پدرم در بچگی باغ داشت و من از بچگی در باغ و در میان درختان بزرگ شدم و چون پدرم یک دستی هم در نجاری داشت علاقه من از همان زمان به چوب و کار در این حیطه شکل گرفت! اکثر کاردستی‌های من در دوران ابتدایی، به چوب و کار با آن مربوط می‌شد و می‌توان گفت که علاقه مندی من به این حوزه از این طریق آغاز شد.

این هنرمند با بیان اینکه نزدیک 19 تا 20 است که در این زمینه فعالیت دارم، اظهار کرد: برخی از کارهای شاخص من در این دوره شامل کار خوشه هفتم که به صورت یک تکه کار شده است، (این تابلو هفت خوشه گندم است که به صورت یک تکه کار شده است) و مار در چنگ عقاب است که تاکنون 20 درصد پیش رفته است. همچجنین چند کار نفیس دیگرم در هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان به فروش رساندم.

بستگی به ماهیت کار زمانی که برای اتمام کار صرف می‌شود، متفاوت است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمانی که صرف اتمام یک کار پیکرتراشی، کرده است، اظهار کرد: بستگی به ماهیت کار زمانی که برای اتمام کار صرف می‌شود، متفاوت است و ممکن است برای یک مجسمه بزرگ زمان کمتری و یا برای یک مجسمه کوچک با دقت کار بالا، زمان بیشتری صرف شود؛ مثلا برای کار مار در پنجهعقاب نزدیک یک سال این کار طول کشیده است و تنها 20 درصد از آن به اتمام رسیده است.

وی در مورد «منبع درآمد خود و اینکه آیا می‌توان به این رشته به عنوان یک شغل نگاه کرد»، اظهار کرد: این کارها بیشتر از روی علاقه صورت گرفته است و هر از گاهی پیش می‌آید که بتوانم حس و حال انجام این کار را داشته باشم اما منبع در آمد من تقریبا مبلمان و سرویس چوب است که بی روبط به حوزه صنایع چوبی نیست.

مهارت خود را در این حوزه، از کار تجربی و استمرار در این زمینه به دست آورده‌ام

به گفته غنیمتی، او در این حوزه آموزش خاصی در نزد اساتید نداشته است! بنابراین مهارت خود را در این حوزه، از کار تجربی و استمرار در این زمینه به دست آورده است؛ یعنی چون از بچگی به هنر پیکر تراشی با چوب علاقه داشته است به صورت تجربی به این وادی ورود کرده و با استمرار فعالیتهای خود در این زمینه به نتیجه رسیده است!

وی افزود: منتهی مراتب در زمینه مبلمان نزد اساتبد رفتم و در این زمینه از اساتید خودم که از آشنایان بودند، آموزش دریافت کردم.

 وی با اشاره به حمایت‌های میراث فرهنگی از فعالیت خود، اظهار کرد: مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلطانیه در این زمینه از هنرمندان این شهرستان حمایت می‌کنند و زحمت می‌کشند. من رد سالهای گذشته با سایر مدیران چندان ارتباطی نداشتم اما این مدیر توانسته‌اند با صنعتگران و فعالان این حیطه اربتاط برقرار کنند و در صدد رفع مشکلات آن‌ها گام برداشته‌اند که خود این موضوع گواه بروز اتفاقات خوبی در سطح سلطانیه است.

 وی ادامه داد: تنوع چوب در ایران بسیار بالاست و تقریبا اکثر چوب‌های مرغوب و ایده آل در کشور یافت می‌شود. به طور کلی چوب‌هایی برای تراش و مجسمه سازی بهتر هستند که بافتی ضخیم‌تر داشته باشند و به اطلاح از چوب‌های برگ پهن جنگلی باشند. گرچه تراش دادن و انعطاف پذیری این چوب‌ها سخت‌تر است ولی طول عمر بالاتری دارند و دیرتر خراب می‌شوند. در مقابل چوب‌های نرمی هستند که به راحتی شکل می‌گیرند ولی در برابر حشرات و آسیب‌های وارده، بسیار ضعیف می باشند. به طور اجمال، چوب درختان گردو، راش، توسکار، افرا، چنار و ممرز جزء بهترین چوب‌ها بوده و به اصطلاح خوش دست هستند.

عنصر چوب به جهت خاصیت گرمابخشی و انرژی بالا، مورد توجه طیف وسیعی از افراد قرار گرفته است

غنیمتی خاطر نشان کرد: عنصر چوب به جهت خاصیت گرمابخشی و انرژی بالا، مورد توجه طیف وسیعی از افراد قرار گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی امروزه استادان و حکاکان، دست به ساخت مجسمه‌های چوبی سه بعدی نیز زده‌اند؛ که حتی گاهی تشخیص نقاشی بودن و یا چوبی بودن آن‌ها از دور کمی دشوار می‌شود.

این هنرمند با بیان اینکه چوب یک عنصر مهم در تاریخ هنر بسیاری از فرهنگ ها به شمار می رود، گفت: وسایل چوبی همیشه طرفداران زیادی داشته است. پیکر تراشی با چوب طبیعی را می‌توان در مبلمان‌های سلطنتی و لوکس،  وسایل دکوری زیبا،  تابلوهای نفیس، حتی جام و قدح‌های بزرگ و نمایشگاهی  ویا ظروف منزل دید.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنر چوبزنجان
sedayezanjannews.ir/nx10496


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»