کد خبر: 10502
1402/07/16 - 15:46


مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان پرداختی بازنشستگان این صندوق را حاکی از عزم جدی دولت سیزدهم دانست

حق کشاورز بازنشسته؛ 2 میلیون تومان!

محمد اسماعیلی: این دولت حقوق حداقل‌بگیران این صندوق را 200 درصد افزایش داده که به لحاظ درصد، قابل توجه است و نشان از عزم جدی دولت است! حتی فارغ از نگاه سیاسی، عزم حاکمیت را هم نشان می‌دهد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان پرداختی ناچیز به بازنشستگان این صندوق را حاکی از عزم جدی دولت سیزدهم دانست و در پاسخ به صدای زنجان که گفته آیا پرداختی 2 میلیون تومان به کشاورزان و روستائیان بازنشسته عضو این صندوق می‌تواند به عنوان دستاورد دولت محسوب شود، گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان، متولد سال 1384 است و بازنشسته با پرداخت 30 ساله نداریم، بازنشسته‌های ما هیچ کدامشان حق بیمه کامل پرداخت نکرده‌اند و میانگین حق بیمه پرداختی در استان زنجان به این صندوق، 6.5 سال است.

محمد اسماعیلی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان یکشنبه (16 مهرماه 1402) در نشست مطبوعاتی، مستمری‌بگیران این صندوق در استان زنجان را 5 هزار و 862 نفر (حدود 6 هزار نفر) اعلام کرد و گفت: رتبه نرخ پوشش در کل کشور، 11 بوده که باید برای رسیدن به رتبه نخست تلاش کنیم. اما با توجه به میانگین کشوری رتبه مطلوبی را در نرخ پوشش داریم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان در خصوص دریافتی بازنشسته‌های این صندوق نیز گفت: دریافتی اعضا، حاصل میانگین پرداختی‌های 2 سال پرداختی آخر حق بیمه است، اگر فرد امسال 3 میلیون تومان و سال آینده 4 میلیون تومان واریزی داشته باشند و بعد بازنشسته شود حقوق 3.5 میلیون تومانی دریافت خواهد کرد.

اسماعیلی حقوق بازنشسته‌های صندوق در سال جاری را 2 میلیون تومان اعلام کرد و در پاسخ به سؤال صدای زنجان که این میزان چگونه می‌تواند هزینه‌های بازنشسته‌ها با توجه به وضعیت تورم را پوشش دهد، گفت: قبول دارم که این رقم ناچیز است اما به جرات می‌توان گفت که از مردادماه 1400 تا به امروز فکر می‌کنم علاوه بر افزایش‌های سالیانه 2 الی 3 بار، حقوق بازنشسته‌ها به این میزان رسیده است.

اسماعیلی از افزایش 200 درصدی حقوق حداقل‌بگیران این صندوق خبر داد و گفت: این عدد به لحاظ درصد، قابل توجه است و نشان از عزم جدی دولت است! حتی فارغ از نگاه سیاسی، عزم حاکمیت را هم نشان می‌دهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان در خصوص دریافتی سال‌های قبل بازنشستگان این صندوق که بنا به اظهار این مسئول به روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایش 200 درصدی داشته است به صدای زنجان گفت: این میزان در حدود 450 الی 500 هزار تومان بود که در حال حاضر به 2 میلیون تومان رسیده است.

خبرنگار صدای زنجان در قبال این اظهارات مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان پرسید؛ فارغ از نگاه سیاسی به دریافتی بازنشستگان این صندوق آیا می‌توان دریافت حقوق 2 میلیون تومان برای کشاورزان بازنشسته زنجان را به عنوان عملکرد مثبت دولت لحاظ کرده و آن را حاصل از عزم مسئولان و فارغ از نگاه سیاسی دانست؟ شاید چندین ده هزار نفری که ترجیحشان بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان نبوده است، همین دریافتی ناچیز باشد چرا که به جای این مبلغ کم، اجاره بهای زمین و غیره به نفع کشاورز یا روستایی می‌تواند باشد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان هم با پذیرفتن این مطلب را پذیرفت اما گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان، متولد سال 1384 است و بازنشسته با پرداخت 30 ساله نداریم، بازنشسته‌های ما هیچ کدامشان حق بیمه کامل پرداخت نکرده‌اند. در حال حاضر اگر بازنشسته با حق بیمه 30 ساله پرداختی که تحت پوشش بیمه اجباری باشد، دریافتی‌اش حدود 8 میلیون تومان است، بیمه شده صندوق نیز اگر 30 سال حق بیمه بپردازد، به حقوق 8 میلیون بیمه شده اجباری نزدیک می‌شود. میانگین حق بیمه پرداختی در استان زنجان به این صندوق، 6.5 سال است. علت دریافت حقوق 2 میلیون تومان که البته پائین هم هست، فوت، یا ازکارفتادگی بوده است. طبیعتا هر چه به 30 سال پرداخت نزدیک شویم رقم واقعی‌تر می‌شود.


ابهامِ آماری

اسماعیلی در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص آمارهای مربوط به غیرفعال شدن بیمه کشاورزانی که به علت مسائلی نظیر عدم حمایت دولت از بخش کشاورزی، مسائل خانوادگی و غیره از سر اجبار یا اختیار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و در واحدهای تولیدی مشغول به کار شده‌اند، اظهار کرد: بحث مربوط به «سکونت» اعضای تحت پوشش، ملاک ما برای حمایت است. آماری از مهاجرت اعضای تحت پوشش وجود ندارد چرا که وظیفه ما ایستادن در نقطه مهاجرت، نیست.

اسماعیلی در خصوص اینکه «آیا شرط عضویت اعضا در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی، روستائیان و عشایر، سکونت نیست؟ پس لازم است هر دوره مهاجرت اعضا مورد بررسی قرار گیرد.» با اذعان احتمال صحیح نبودن آمار مربوط به اعضای تحت پوشش این صندوق به صدای زنجان گفت: اقدامات مربوط به بازرسی و ارزیابی توسط کارگزاران صندوق که در روستاها مستقر هستند، انجام می‌شود، «درست نبودن» یا حداقل «دقیق نبودن» آمار مربوط به تعداد اعضای این صندوق وجود دارد و اگر با دقت بالا این موضوع بررسی شود طبیعتا اختلاف آماری نیز وجود خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان در پاسخ به سؤال دیگر صدای زنجان مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه به علت فصلی بودن شغل کشاورزی، اغلب کشاورزان در فصول سرد سال در حوزه کارگری اعم از بخش ساختمان و واحدهای تولیدی و صنعتی و غیره اشتغال دارند، آیا ممکن است که بیمه این دسته از افراد قطع شود» عنوان کرد: فضای بیمه افراد، مبتنی بر «فضای اعتماد» بین کارگزار، وزارت کشور، دهیاری، مجموعه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و بیمه گذار و مجموعه دهیاری است. در خصوص کشاورزان ساکن و غیرساکن طبق قانون مسائل را پیگیری می‌‌کنیم و مرجع ما برای اثبات «کشاورز بودن» فرد، جهاد کشاورزی و ارگان مربوطه است. البته تاکید بر لحاظ کردن شرایط «سکونت» با تکیه بر اصل «بیمه همگانی» داشته و داریم.


کشاورزان، قشر مولد جامعه‌اند

این مسئول همچنین، کشاورزان را از اقشار مولد جامعه دانست که مسئولان ملی و استانی باید سال‌های متمادی به آن‌ها خدمت کنند چرا که نتیجه آن تداوم امنیت غذایی و رونق اقتصادی است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان با اشاره به اصل 29 قانون اساسی عنوان کرد: بر این اساس دولت مکلف شده است تا برای ایجاد «بیمه همگانی» جهت استفاده تمامی مردم اقداماتی انجام دهد. این حمایت دارای 3 لایه بوده که «بیمه‌های خصوصی در قالب خدمات تکمیلی»، «نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی» و «بیمه‌های اجتماعی» را شامل می‌شود که یکی از شاخصه‌های اصلی «رفاه» هستند که در اصل 29 قانون اساسی و چند سال بعد از آن در تدوین قانون جامع رفاه به آن تاکید شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده است، اضافه کرد: سال‌ها سازمان تامین اجتماعی وجود داشته است در این بین خلا در بخش کشاورزی وجود داشت، البته در همین راستا و بعد از انقلاب برای پوشش این خلا، طرح‌هایی نظیر «شهید رجائی» و طرح‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفته است. در اوایل سال 1384، این صندوق تاسیس شده که خلا مذکور را نیز پر کرده است. چرا که اکثر سازمان‌های بیمه گر، خدمات خود را مبتنی بر کارفرمایی- کارگری خدمات خود را ارائه می‌کنند اما برای کشاورزی که مشغول کار در زمین کشاورزی ‌اش است، نام کارگاه چیست، کارفرمایش چه کسی است و غیره. از این رو صندوق اجتماعی کشاورزان ایجاد شده که طبق آن صندوق، به عنوان کارفرما و با شرط «سکونت» از این قشر حمایت می‌کند.


کارگران ساختمانی زنجان از بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی استقبال چندانی نکردند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود میزان استقبال کارگران ساختمانی استان زنجان از بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را چندان قابل توجه ندانست و به صدای زنجان گفت: از مردادماه 1401 تا کنون، 92 کارگر ساختمانی در زنجان عضو صندوق اجتماعی کشاورزان استان شده‌اند.

به گفته این مسئول، رانندگان (به صرف داشتن کارت هوشمند)، فرشبافان و قالی بافان(به صرف داشتن کارت فعالیت و گواهی از اتحادیه و تعاونی ذیربط)، زنان خانه‌دار (بدون توجه به سرپرست) می‌توانند از خدمات صندوق بهره‌مند شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه 4 هزار و 283 راننده، 653 قالی باف، 8 هزار و 507 نفر از بانوان استان زنجان تحت پوشش بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان استان زنجان هستند، ادامه داد: نکته قابل توجه این است که زنان خانه‌دار بدون هیچ محدودیتی از خدمات صندوق استفاده کرده و بعد از بازنشستگی از 2 محل حقوق دریافت کنند. به طور مثال؛ سرپرست خانواده که بازنشسته شده و حقوق تامین اجتماعی دریافت می‌کند، همسر وی می‌تواند بعد از این حقوق بهره‌مند شود حتی بعد از فوت و در کنار آن حقوق حاصل از بازنشستگی از محل صندوق را نیز دریافت کند. این مهم در راستای حمایت از حقوق خانواده است که از ابتدای امسال مصوب شد، مادران دارای سه فرزند و بیش از سه فرزند به صورت رایگان از این بیمه بهره‌مند شوند. ما نیز از طرح‌های دولت مربوط به حمایت از خانواده به شدت حمایت می‌کنیم.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد تا سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبار موردنیاز برای اجرای طرح مذکور تمهیدات لازم را اندیشیده باشد. در حال حاضر در کل کشور حدود یک میلیون و 200 هزار نفر مادران صاحب 3 فرزند و بیش‌تر داریم که در مناطق هدف (روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر) هستند که مشمول طرح یاد شده می‌شوند. اگر در سطح کلان کشور،سازمان برنامه و بودجه مباحث مربوط به تامین اعتبار را در دستور کار قرار دهد، امیدواریم در ردیف بودجه‌ای لحاظ گنجانده شود. این طرح ممکن است مادران تمامی فرزندان سه فرزند و بیشتر اعم از روستایی و شهری را در برگیرد، البته اطلاعاتی از جزئیات طرح ندارم.

27.5 درصد جمعیت استان زنجان، در روستاها ساکن‌اند

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه حدود 27.5 درصد جمعیت کشور روستایی‌اند که این میزان در استان زنجان نیز به همین میزان است، ادامه داد: در کل استان زنجان، حدود 360 هزار نفر در مناطق روستایی سکونت دارند که با توجه به «مولد بودن» آن‌ها، دولت سهم 2 برابری را در نظر گرفته که بر اساس آن اگر مثلا سهم بیمه 9 میلیون تومان باشد، حدود 3 میلیون توسط کشاورز و 6 میلیون تومان توسط دولت به عنوان اندوخته پرداخت می‌شود. در اصلاح علمی می‌گوییم از 15 درصد حق بیمه، 10 درصد بر عهده دولت و 5 درصد بر عهده مردم (بیمه شونده) است.

این مسئول با بیان اینکه «گواهی سکونت» شرط استفاده از مزایای صندوق است، ادامه داد: افراد تحت پوشش شامل ساکنان روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، هستند. لحاظ شرط سنی نیز مطابق قانون جامع رفاه، 18 تا 50 سال است. اگر حتی یک روز فرد بالای 50 سال باشد، اجازه استفاده از خدمات این صندوق را نخواهند داشت.

به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان ، در حال حاضر از شرایط سنی 18 تا 50 سال، 82 هزار نفر ساکن روستا و شهرهای زیر 20 هزار نفر استان زنجان هستند که فاقد پوشش بیمه‌ای‌اند که عدد قابل توجهی هم هست.

اسماعیلی کل مشمولان صندوق را 166 هزار نفر عنوان کرد که از این تعداد بدون احتساب 82 هزار نفر مذکور، حدود 60 هزار نفر عضو فعال و غیرفعال هستند که طبیعتا باید برای بیمه افراد دارای سن 18 تا 50 سال اقداماتی صورت گیرد که در آینده باری از دوش نهادهای حمایتی می‌کاهد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان این نکته را نیز یادآور شد که؛ حدود 20 تا 25 درصد افراد فاقد بیمه بهره‌مند از صندوق، ترجیحشان عضویت در بیمه عمر و بیمه‌های خصوصی بوده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان گفت: در راستای چابک‌سازی دولت و ارتقای بهره‌وری، اقدامات مربوط به بیمه روستائیان و کشاورزان و عشایر و اطلاع‌رسانی‌های مربوطه توسط کارگزاران صندوق بیمه کشاورزان استان زنجان صورت می‌گیرد. در استان زنجان 35 کارگزار فعال وجود دارد که البته طی سال گذشته 3 کارگزار به علت ضعف عملکرد، لغو مجوز شدند و از سال 1401 تا کنون هیچ مجوز کارگزاری صادر نشده است که علاقمندان حائز شرایط می‌توانند جهت همکاری به این صندوق مراجعه کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه ۳ استان برای پایلوت بیمه تکمیلی این صندوق انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: اگر ارزیابی ‌ها موفقیت‌آمیز باشد در کل کشور بیمه تکمیلی به اجرا خواهد رسید.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان زنجان ادامه داد: 8 سطح اختیاری برای واریز بیمه در صندوق بیمه روستائیان وجود دارد که پایین‌ترین سطح ۷۰۰ هزار تومان و بالاترین سطح ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان است. انتخاب بر عهده خود فرد قرار داده شده و مبالغ می‌تواند به یک‌جا و یک بار در سال و یا اینکه به صورت ۶ و ۳ ماهه واریز شود.

به گفته اسماعیلی، «دریافت حقوق بابت بازنشستگی یا مستمری سالمندی»، «ازکارافتادگی» و «مستمری ناشی از فوت» که 3 مورد به صورت کامل انجام می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبیمه کشاورزیمحمد اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx10502


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»