کد خبر: 10813
1402/09/06 - 8:39


رییس شورای ملی زیتون ایران از پرداخت حق‌آبه تعدادی از کشاورزان طارم بدون استفاده از آب سد «آیدوغموش» خبر داد

سهم ناعادلانه

مهدی عباسی: برخی در تلاشند بگویند مسئولان دولت یا دولت‌های قبلی، موضوع «حق‌آبه» زنجان را پیگیری نکردند یا سنگ‌اندازی کردند، به نظرم این افراد برای یکبار هم که شده باید کوتاهی خود را پذیرفته و برنامه مدونی پیگیری حقوق مردم ارائه کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: رییس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به آب رهاسازی شده از سد شهریار استان آذربایجان شرقی برای آبیاری باغات زیتون شهرستان طارم استان زنجان ادعا کرد: بخشی از مناطق شهرستان طارم نتوانستند به این آب دسترسی پیدا کنند چرا که این آب نتوانست نیاز کل مناطق طارم را پوشش دهد.

مهدی عباسی، رییسِ زنجانی شورای ملی زیتون ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص گلایه زیتون‌کاران طارمی از محدودیت منابع آبی، مسئولیت دولت در رونق اقتصادی و تولید ثروت را خطیر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بخش دولتی و خصوصی هر یک در تمامی بخش‌ها، تکلیفی را بر عهده دارند که نتیجه آن رشد اقتصادی در تمامی زمینه‌هاست، افزود: یکی از این حوزه‌ها «پرورش محصول زیتون» است که دولت و بخش خصوصی باید به خوبی تکلیف خود را انجام دهند، در این زمینه بخش خصوصی موظف است در فرآیند تولید مهارت‌های کافی را داشته و بخش دولتی نیز باید زیرساخت‌های لازم را در دسترسی به آب و نهاده‌های موردنیاز فراهم آورد.

بحران آب در طارم

از نظر رییس شورای ملی زیتون ایران، مباحث مربوط به «آب» تبدیل به بحران شده است که مربوط به یک یا 2 سال اخیر نیست و از سال‌های قبل این بحران ایجاد شده است.

عباسی «تامین آب پایدار» را وظیفه اصلی دولت‌ها فارغ از هر نوع جناح‌بندی سیاسی دانست و گفت: تامین آب ضامن بقای باغات و اراضی زیتون است که در آمارهای مثبت اقتصادی استان زنجان و حتی کشور نقش بسزایی دارد.

رییس شورای ملی زیتون ایران ساخت سد را از وظیفه اصلی دولت دانست و عنوان کرد: سالانه 600 میلیون مترمکعب تولید آب در شهرستان طارم استان زنجان داریم. آیا حق نداریم از این میزان فقط 80 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کنیم تا به مشکل نخوریم؟ اگر موضوع احداث سد و ذخیره آب برای سرسبزی باغات زیتون طارم مورد توجه نباشد، این محصول با مشکل جدی مواجه خواهد شد. اگر در سال 1402 با مشکل تامین آب برای پرورش زیتون پررنگ نشد به دلیل آن بود که امسال، سال باروری زیتون نبود وگرنه در مناطق پائین دست نظیر «گیلوان»، باغات زیتون خشک و نابود می‌شدند!

عباسی تاکید کرد: یکبار هم که شده نماینده‌های مجلس و مسئولان ذیربط استان زنجان تا وزارتخانه نیرو بروند و حق استان را بگیرند. چرا باید از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان آب انتقال یابد به استان گیلان تا کشت برنج صورت گیرد؟ کجای این عدالت است؟ این عدم پیگیری‌ها چه ارتباطی به مدیریت و کار اصولی دارد؟

تعدادی از کشاورزان طارم بدون استفاده از آب سد «آیدوغموش»، حق‌آبه پرداخت کردند!

رییس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش استان آذربایجان شرقی برای آبیاری باغات زیتون شهرستان طارم استان زنجان ادعا کرد: بخشی از مناطق شهرستان طارم نتوانستند به این آب دسترسی پیدا کنند چرا که این آب نتوانست نیاز کل مناطق طارم را پوشش دهد. مثلا اگر حساب کنیم 60 کیلومتر طول طارم باشد، حدود 20 کیلومتر از آب رهاسازی به سمت مناطق مدنظر نرفت اما وزارت نیرو بدون توجه به این مسئله، حق‌آبه سد آیدوغموش شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را از کشاورزان طارم اخذ کرد! درست است این مبالغ برای عموم صرف خواهد شد اما قرار نیست پول ناعادلانه را تحت هر عنوان خدمتی از کشاورزان اخذ کند! همانطور که درست نیست با بیت‌المال بریز و بپاش کنیم!

به عقیده «عباسی»، اینکه برخی در تلاشند بگویند مسئولان دولت یا دولت‌های قبلی، موضوع «حق‌آبه» زنجان را پیگیری نکردند یا سنگ‌اندازی کردند، به نظرم درست نیست زیرا این صحبت‌ها جواب نیاز تولیدکننده را نمی‌دهد. برای یکبار هم که شده باید کوتاهی خود را پذیرفته و با ارائه برنامه مدونی، خود را موظف به انجام وظیفه در قبال مردم کنند.

رییس شورای ملی زیتون ایران دغدغه تولید‌کننده را جدای از مسائل سیاسی دانست و بار دیگر تاکید کرد: من فعال اقتصادی هستم و فرد سیاسی نیستم. کمبود سالانه طارم برای پرورش زیتون در سطح 23 هزار هکتار در حدود 80 میلیون مترمکعب است. هم بخش خصوصی و هم وزارت جهاد کشاورزی چنین مطالبه‌ای دارد پس از وزارت نیرو انتظار داریم بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، پیگیر این مطالبه باشد.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانزیتونکشاورزیطارم
sedayezanjannews.ir/nx10813


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»