کد خبر: 10844
1402/09/11 - 8:21


بزرگترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به استان، در زنجان افتتاح می‌شود

سرجین‌بافت؛ بالاخره می‌بافد!

مالک کارخانه «سرجین‌بافت» زنجان: موانع بانکی با پیگیری مسئولان ملی و استانی حل شده اما هنوز خواسته ما در « تامین سرمایه در گردش» برآورده نشده است/معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان: سرمایه در گردش موردنیاز «سرجین بافت» از محل تبصره 18 سال 1402 تامین می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، گویا مشکلات چند ساله کارخانه «سرجین بافت» حل شده و قرار است به عنوان بزرگترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور به افتتاح برسد، البته مالک کارخانه «سرجین بافت» امیدوار است تا با پیگیری مسئولان «مشکل تامین سرمایه در گردش» این واحد نیز رفع شود تا دست‌اندرکاران بتوانند با جذب نیروی کار بیشتری در عرصه «تولید» و «اشتغال» خدمت کنند.

۲۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی در اولین سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

 مشکلات بانکی و قضایی سرجین بافت

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان، صاحب کارخانه در سال‌های ۹۶ و ۹۵ ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک صادرات خریداری و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرده بود اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شده بود.

منابع آگاه به صدای زنجان گفتند که؛ به دنبال آغاز دور دوم تحریم‌ها؛ فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز ۹ ماه طول بکشد.

ظاهرا مجوز بانک عامل برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات  ۶ ماهه بوده است اما پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ۱۸ ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک صادرات خواسته تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان بانک مربوطه گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید!

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

حتی تعدادی از فعالان بخش خصوصی به صدای زنجان گفتند که: صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک عامل وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک عامل دارد؟»

گفته می‌شد که بانک عامل حدود ۲۷ فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده که تعدادی از حکم‌های صادره مربوط به نفع سرجین بافت و تعدادی نیز به نفع بانک صادرات صادر شد.

اما و اگرهای تولید

تابستان امسال بود که اظهارات برخی از مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان حکایت از زدوده شدن خستگی از چهره «سرجین بافت» داشت.

بررسی‌های صدای زنجان از وضعیت کارخانه «سرجین بافت» زنجان هم نشان می‌داد که؛ در شهریورماه 1402، کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی این مجموعه به صورت مستقل از هم، در حال فعالیت هستند.

به گفته دست‌اندرکاران این مجموعه، 550 نفر در بخش اداری و تولید مجموعه مشغول فعالیت هستند که با توسعه اهداف در نظر گرفته شده، یک هزار و 500 تا 2 هزار نفر در مجموعه بکارگیری خواهند شد.

گفته می‌شد که کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی بدون هیچ ارتباطی (مستقل) فعالیت دارند و نیاز هست تا بخشی از ماشین‌آلات برای ارتباط بین این واحدها مستقر شود. این مشکلات به مسائل ارزی و ابطال کارت بازرگانی برمی‌گشت.

حتی بهبهانی، مدیرعامل کارخانه سرجین‌بافت در شهریورماه 1402 در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه «با وجود پیگیری‌های مداوم استاندار زنجان، مشکلات سرجین بافت همچنان پابرجاست» این را هم عنوان کرد که؛ آقای افشارچی، استاندار زنجان مشکلات «سرجین‌بافت» را در حضور رئیس جمهور نیز مطرح و پیگیری کرده‌اند، خوشبختانه رئیس جمهور نیز در این خصوص دستوراتی را برای پیگیری مشکلات ارائه کرده‌اند با این وجود حساب‌های بانکی مسدود بوده و مشکل گردش حساب و واریز حقوق و خرید تجهیزات موردنیاز پابرجاست!

مدیرعامل کارخانه سرجین‌بافت به صدای زنجان گفت: با مشکلات ارائه شده، به وضوح دیده می‌شود که دست و پای کارخانه را در تولید بسته‌اند، با این حساب کارخانه ۵۱ میلیون یوریی نه تولید دارد و نه می‌تواند گفت که کار می‌کند و فعال است.

بهبهانی با تاکید بر اینکه این مجموعه در خصوص تعهدات ارزی هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است، پیگیری‌ها برای رفع مسائل قضایی سرجین بافت را مطلوب دانست و گفت: من به پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سرجین بافت، خوش‌بین هستم.

مشکلات بانکی سرجین بافت حل شد

با گذشت نزدیک به 2 سال از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در استان زنجان و با توجه به دومین سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان، طبق اظهارات مسئولان استانداری مقرر شده تا کارخانه «سرجین بافت»، بزرگترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور همزمان با این آئین، در زنجان افتتاح شود.

خبری که «بهبهانی»، مدیرعامل کارخانه شرکت سرجین بافت با تائید آن به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر مشکلی در افتتاح حساب و دریافت دسته چک ندارد و مشکلاتی که با بانک عامل در حوزه قضایی داشته است توسط مسئولان مربوطه در حال پیگیری بوده و فعلا هیچ مسئله‌ای در این زمینه ندارد.

مشکلات با بانک عامل در حال رفع شدن است و مسئله فعلی «تامین سرمایه در گردش» است

مالک کارخانه «سرجین بافت» با بیان اینکه موضوع «تامین سرمایه در گردش» به مسئولان استانی اعلام شده است و امیدواریم در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد، تاکید می‌کند: البته تا به این لحظه (پایان وقت اداری پنجشنبه 9 آذرماه 1402)، فعلا در خصوص تامین نیاز مالی کارخانه در حوزه سرمایه در گردش اقدامی صورت نگرفته است.

سرمایه در گردش موردنیاز «سرجین بافت» از محل تبصره 18 سال 1402 تامین می‌شود

حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اهمیت افتتاح کارخانه «سرجین بافت» همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان را علاوه بر «اشتغال و تولید»، در حوزه راهبردی یعنی «تکمیل زنجیره ارزش پوشاک» دانسته و معتقد است: با تحقق این هدف؛ در زنجیره تولید از پنبه تا پوشاک، ریسندگی تا رنگرزی و غیره هزینه  به صفر می‌رسد و بهای تمام شده در خارج از کارخانه و این زنجیره نیز قاعدتا کاهش می‌یابد. ما نیز تلاش می‌کنیم اجازه سرمایه‌گذاری خارج از این زنجیره را ندهیم.

محمدی ضمن ابراز خرسندی از باز شدن گره‌های کارخانه مذکور این نکته را نیز یادآور می‌شود که؛ برای تحقق 100 درصدی اهداف تبیین شده طبیعتا به زمان کافی نیاز است چرا که باید تمامی فازها تکمیل و انبارهای مدنظر نیز ایجاد و آماده شوند که پیش‌بینی می‌شود چند ماهی زمان نیاز باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص اقدام مسئولان برای تامین سرمایه در گردش کارخانه «سرجین بافت» نیز به صدای زنجان می‌گوید: واحدی که قرار است وارد فاز تولید شود؛ قطعا به سرمایه در گردش نیاز دارد. مجموعه استان نیز این میزان را از محل تبصره 18 سال 1402 تامین خواهد کرد و مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

این مسئول با اشاره به تمایل شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات «سرمایه در گردش» عنوان می‌کند: بانک‌ها معمولا در پرداخت «سرمایه ثابت» نگرانی دارند وگرنه تمایل به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهایی که در چرخه تولید هستند، دارند. ما برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش کارخانه سرجین بافت نگرانی نداریم و محل تامین آن نیز در نظر گرفته شده است تا زمینه اشتغال تدریجی 2 هزار نفر را فراهم کنیم.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرجین بافتتحریمپوشاک
sedayezanjannews.ir/nx10844


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»