کد خبر: 10993
1402/10/03 - 8:38


صدای زنجان از مشکلات تامین مواد اولیه در کارخانه «سرجین‌بافت» همزمان با سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به زنجان گزارش می‌دهد؛

«سرجین‌بافت»؛ در پیله مشکلات!

مالک کارخانه «سرجین‌بافت»: موتور شرکت هنوز روشن نشده است! امیدوارم در حضور رئیس جمهور که برای افتتاح به این کارخانه می‌آیند، بدون پنبه نباشیم و خجالت زده نشویم!/معاون اقتصادی استاندار زنجان: نگران نیستیم! بخشی از تسهیلات در گردش موردنیاز «سرجین بافت» ظرف 15 روز آتی پرداخت می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، اعلام شده که کارخانه «سرجین بافت» به عنوان بزرگترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور به افتتاح خواهد رسید اما مالک کارخانه «سرجین بافت» با اشاره به نیاز 300 میلیارد تومانی به عنوان سرمایه در گردش واحد می‌گوید: هنوز وعده‌ها برای تامین این مبلغ محقق نشده و نگران است وقتی رئیس جمهور به کارخانه می‌آید «پنبه‌ای» در خط تولید نباشد تا بخواهد بزرگترین زنجیره ارزش پوشاک کشور را افتتاح کند!

۲۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی در اولین سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

 مشکلات بانکی و قضایی سرجین بافت

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان، صاحب کارخانه در سال‌های ۹۶ و ۹۵ ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک صادرات خریداری و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرده بود اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شده بود.

منابع آگاه به صدای زنجان گفتند که؛ به دنبال آغاز دور دوم تحریم‌ها؛ فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز ۹ ماه طول بکشد.

ظاهرا مجوز بانک عامل برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات  ۶ ماهه بوده است اما پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ۱۸ ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک صادرات خواسته تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان بانک مربوطه گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید!

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

حتی تعدادی از فعالان بخش خصوصی به صدای زنجان گفتند که: صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک عامل وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک عامل دارد؟»

گفته می‌شد که بانک عامل حدود ۲۷ فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده که تعدادی از حکم‌های صادره مربوط به نفع سرجین بافت و تعدادی نیز به نفع بانک مربوطه صادر شد.

اما و اگرهای تولید

تابستان امسال بود که اظهارات برخی از مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان حکایت از زدوده شدن خستگی از چهره «سرجین بافت» داشت.

بررسی‌های صدای زنجان از وضعیت کارخانه «سرجین بافت» زنجان هم نشان می‌داد که؛ در شهریورماه ۱۴۰۲، کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی این مجموعه به صورت مستقل از هم، در حال فعالیت هستند.

به گفته دست‌اندرکاران این مجموعه، ۵۵۰ نفر در بخش اداری و تولید مجموعه مشغول فعالیت هستند که با توسعه اهداف در نظر گرفته شده، یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر در مجموعه بکارگیری خواهند شد.

گفته می‌شد که کارخانه‌های ریسندگی، بافندگی و دوزندگی بدون هیچ ارتباطی (مستقل) فعالیت دارند و نیاز هست تا بخشی از ماشین‌آلات برای ارتباط بین این واحدها مستقر شود. این مشکلات به مسائل ارزی و ابطال کارت بازرگانی برمی‌گشت.

حتی بهبهانی، مالک کارخانه سرجین‌بافت در شهریورماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه «با وجود پیگیری‌های مداوم استاندار زنجان، مشکلات سرجین بافت همچنان پابرجاست» این را هم عنوان کرد که؛ آقای افشارچی، استاندار زنجان مشکلات «سرجین‌بافت» را در حضور رئیس جمهور نیز مطرح و پیگیری کرده‌اند، خوشبختانه رئیس جمهور نیز در این خصوص دستوراتی را برای پیگیری مشکلات ارائه کرده‌اند با این وجود حساب‌های بانکی مسدود بوده و مشکل گردش حساب و واریز حقوق و خرید تجهیزات موردنیاز پابرجاست!

مدیرعامل کارخانه سرجین‌بافت به صدای زنجان گفت: با مشکلات ارائه شده، به وضوح دیده می‌شود که دست و پای کارخانه را در تولید بسته‌اند، با این حساب کارخانه ۵۱ میلیون یوریی نه تولید دارد و نه می‌توان گفت که کار می‌کند و فعال است.

بهبهانی با تاکید بر اینکه این مجموعه در خصوص تعهدات ارزی هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است، پیگیری‌ها برای رفع مسائل قضایی سرجین بافت را مطلوب دانست و گفت: من به پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات سرجین بافت، خوش‌بین هستم.

بارها خدا را شکر می‌کنم در این تحریم‌ها، اموالم را از دست ندادم

بهبهانی، مالک کارخانه «سرجین‌بافت» در گفت‌وگو با صدای زنجان از رفع مشکلات بانکی و قضایی این مجموعه پس از حدود 3 سال و با پیگیری‌های مسئولان استانی و ملی و شخص رئیس جمهور خبر می‌دهد.

او با بیان اینکه کل مشکلات این کارخانه ناشی از یک سوء‌تفاهم بود، یادآور می‌شود: واقعیت این است که از بانک عامل (یکی از بانک‌های تجاری و غیردولتی) نه پول گرفته بودیم نه ارز ترجیحی به ما فروخته بودند و ارز فروخته شده دارای نرخی بالاتر از بازار آزاد (5 درصد) بوده است.

«بهبهانی» می‌گوید: ماشین‌آلات نیز به علت تحریم‌ها با تاخیر 9 ماهه وارد کشور شدند. بارها خدا را شکر می‌کنم که در این تحریم‌ها، اموالم را از دست ندادم، چرا که وضعیت خوب نبود و تعدادی از فعالان اقتصادی، نتوانستند حتی تجهیزات خریداری شده‌شان را وارد کشور کنند.

این فعال اقتصادی اضافه می‌کند: شرکت سرجین بافت زیر نظر وزارت صمت است که پس از اخذ مجوز، ما را به یکی از بانک‌های خصوصی کشور معرفی کرد و ما ماشین‌آلات و تجهیزاتی که بدون اخذ تسهیلات و وام و ارز ترجیحی خریداری کرده بودیم را ترخیص کردیم و یک ریالی هم از این بانک تسهیلات اخذ نکردیم و تنها استفاده ما از این بانک، «ترخیص- ثبت سفارش» بود وگرنه یک سنت نیز از این بانک، ارز ترجیحی خریداری نکردیم.

«بهبهانی» عنوان می‌کند: بانک عامل قبلی به علت رفع تعهدات ارزی از شرکت سرجین بافت در دستگاه قانونی، شکایت کرده و چک‌های متولیان شرکت را برگشت زد. ما 3 الی 4 سال معطل این قضیه بودیم که سوء‌تفاهمی بیش نبود و به نظرم می‌شد اصلا اتفاق نیفتد!

مالک کارخانه «سرجین بافت» با اشاره به پیگیری‌های متعدد صورت گرفته از طریق استانداری زنجان، وزارتخانه صمت و حتی رئیس جمهور برای رفع مشکلات واحد مذکور می‌کوید: با همراهی رئیس جمهور، رئیس تعزیزات کشور ، رئیس بانک مرکزی، معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر صمت و پیگیری‌های مصرانه استاندار زنجان، بالاخره مشکلات اصلی رفع شد. همه مسئولان متفق‌القول بودند که در این خصوص شرکت سرجین بافت مرتکب تخلف نشده است. رئیس تعزیرات حکومتی کل کشور نیز رای عدم تعقیب را صادر کرد اما باز هم بانک عامل مربوطه، همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کرد و می‌گفت کارخانه سرجین بافت، باید هزینه دادرسی به مبلغ 3 میلیارد تومان را پرداخت کند! ما واقعا خسته شدیم چرا که در این 4 سال فشارهای زیادی را متحمل شده بودیم از این رو مبلغ 3 میلیارد تومان را پرداخت کردیم و بانک عامل نیز پرونده‌ها را بست و چک‌های برگشتی را پس داد و حساب‌های بانکی را گشود.

«بهبهانی» می‌گوید: لازم به ذکر است که در مدت سه سالی که درگیر مشکلات مذکور بودیم، بهره وامی که از صندوق توسعه برای رفع مشکلات کارخانه، اخذ کرده بودیم را می‌پرداختیم! حیف شد که شرکت قوی مثل «سرجین بافت» همه سرمایه‌هایش بلعیده شد و تبدیل به شرکت ضعیفی شدیم! اما چاره‌ای نیست و باید ادامه داد. می‌دانید! دلم‌‍ می‌سوزد! این شرکت می‌توانست 2 هزار نیرو را بکارگیری کند، به دنبال برندسازی بودیم، بهترین ماشین‌های دنیا از پنبه تا پوشاک را دور خودم جمع کردم. باز هم گرفتارم چون باید پول برای ساخت و ساز جهت احداث سوله طبق برنامه‌ریزی برای توسعه شرکت را تامین کنم، هم مبلغ سرمایه در گردش موردنیازم را تهیه کنم، حق حقوق و دستمزد کارگرانم را پرداخت کنم، فشار سنگینی را تحمل می‌کنم.

با گذشت نزدیک به ۲ سال از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در استان زنجان و با توجه به دومین سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان، طبق اظهارات مسئولان استانداری مقرر شده تا کارخانه «سرجین بافت»، بزرگترین مجموعه زنجیره ارزش پوشاک کشور همزمان با این آئین، در زنجان افتتاح شود، گویا مشکلات اصلی این کارخانه حل شده است.

بهبهانی، فعال اقتصادی با اشاره به اینکه «کارخانه سرجین بافت» یکی از واحدهای در نظر گرفته شده جهت افتتاح در سفر پیش روی رئیس جمهور به استان زنجان است به صدای زنجان می‌گوید: با تمامی مشکلاتی که عرض کردم، اگر در سفر رئیس جمهور، به موقع سرمایه در گردش موردنیاز تامین نشود و پنبه نباشد و خط خوابیده باشد چه؟ من بارها به مسئولان ذیربط اعلام کرده‌ام که نیاز به «پنبه» برای راه‌اندازی خط تولید دارم. قرار شده حدد 150 میلیارد تومانی از بانک صنعت و معدن در نظر گرفته شود اما استعلام از صندوق توسعه ملی 15 تا 20 روز طول می‌کشد. من در این مدت چه کنم؟ یک روز برای تولیدکننده هم مهم است. قرار بود 2 سوله ریسندگی را احداث کنم اما دیگر قدرتی ندارم با وجود اینکه ماشین‌آلات موردنیاز خریداری شده است! بدبین نیستم و امیدوارم برای زنجان، «کارخانه سرجین بافت» بماند!

بخشی از تسهیلات در گردش موردنیاز «سرجین بافت» ظرف 15 روز آتی پرداخت می‌شود

شنیده‌ها از تامین 125 میلیارد تومان از 300 میلیارد تومان نیاز کارخانه «سرجین بافت» در حوزه تامین سرمایه در گردش طی روزهای پیش رو حکایت دارد.

البته حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بدون اشاره به این موضوع، تاکید می‌کند که مسئولان  مربوطه به هیچ عنوان نگران تامین به موقع سرمایه در گردش کارخانه سرجی بافت نبوده و نیستند.

محمدی با تاکید بر اینکه «هیچ نگرانی بابت تامین به موقع سرمایه در گردش کارخانه سرجین‌بافت وجود ندارد»، با یادآوری بازدید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی از این واحد تولیدی و صدور دستور برای رفع نیازهای این مجموعه عنوان می‌کند: در این بازدید، وزیر اقتصاد شخصا دستور «در نظر گرفتن منبعی برای تامین سرمایه در گردش سرجین بافت» را اعلام کردند و نامه موافقت ایشان در خصوص مساعدت ویژه بانک صنعت و معدن با واحد مذکور نیز اخذ شد.

محمدی با بیان اینکه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده که بخشی از نیاز سرمایه در گردش کارخانه سرجین بافت هم از طریق بانک صادرات تامین شود، از در نظر گرفتن منابع برای تامین مبلغ موردنیاز سرمایه در گردش کارخانه مذکور خبر داده و عنوان می‌کند: بخشی از تسهیلات در گردش موردنیاز «سرجین بافت» ظرف 15 روز آتی پرداخت می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان به این نکته نیز اشاره می‌کند که؛ در نظر داریم تا این مبلغ را از محل مصوبات دستور سفر (رئیس جمهور) یا محل جایگزینی تسهیلات سفر قبل تامین کنیم، اگر به هر دلیلی این موارد نیز محقق نشد از محل تبصره 18 که ظرف یک الی 2 ماه پرداخت خواهد شد، تامین گردد.

امیدوارم پیش رئیس جمهور خجالت زده نشویم!

به گزارش صدای زنجان؛ ظاهرا برای تحقق شعار پنبه تا پوشاک، باید در خط تولید 300 تن پنبه وجود داشته باشد تا کارخانه «سرجین بافت» کار خود را آغاز کند.

بهبهانی، مالک کارخانه سرجین بافت به صدای زنجان می‌گوید: برای ایجاد خط تولید پنبه تا پوشاک، باید 9 کارخانه به یکدیگر متصل شوند که 6 ماه زمان نیاز است.

به گفته بهبهانی، ماشین‌آلات موردنیاز برای 2 کارخانه در نظر گرفته شده که جزو بهترین برندهای دنیا هستند، و با سرمایه‌ 15 میلیون یورویی خریداری شده، هنوز نصب نشده است و طبق برنامه قرار است تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی شود البته اگر به موقع سرمایه موردنیاز تزریق شود!

مالک سرجین‌بافت می‌گوید: «دیگر قدرتش را ندارم، زیرا هزینه موردنیاز برای سرپا نگه داشتن کارخانه، سنگین است و امیدوارم در اسرع وقت صندوق توسعه ملی پاسخ استعلام را بدهد و بخشی از مبلغ موردنیاز تامین شود.»

«بهبانی» با اشاره به مطرح کردن مشکل سرمایه در گردش کارخانه در حضور وزیر اقتصاد و دارایی به زنجان اضافه می‌کند: من اگر چاله‌هایی که در عرض 3 سال ایجاد شد را حل کنم؛ شاهکار کرده‌ام! متاسفانه به علت نبود مواد اولیه، نمی‌توانم تولیدی داشته باشم، تولید نصفه و نیمه است و در نیمه راه مانده است! نمی‌توانم به خاطر این حجم از مشکلات، کارگر را دخیل کنم و او را اخراج کنم! موتور شرکت هنوز روشن نشده است! امیدوارم تا سفر رئیس جمهور که مدت زمان آنچنانی هم نمانده است، مواد اولیه موردنیازم تهیه شود (تامین به موقع سرمایه در گردش)، رئیس جمهور بارها برای رفع مشکل کارخانه پیگیر شده است، مسئولین باید کاری کنند و من امیدوارم در حضور رئیس جمهور که برای افتتاح به این کارخانه خواهند آمد، بدون پنبه نباشیم و خجالت زده نشویم.

پیگیری‌ها برای گفت‌وگو با مجید گلشنی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص اقدام این مجموعه در قبال رفع مشکلات «کارخانه سرجین بافت» نتیجه‌ای نداشت.


 

 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرجین بافتتحریم هاپنبه
sedayezanjannews.ir/nx10993


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»