کد خبر: 1121
1398/03/01 - 19:46


صدای زنجان تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی را بررسی می کند:

رؤیای نیمه‌تمام

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان: هر چه بوده شفاهی گفته شده، کتبی‌اش را ندیده‌ام تا نظری داشته باشم/ رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان: پس از رفتن جمشید انصاری از استانداری، پروژه مسکوت ماند/ مدیر فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان: بعید می‌دانم این مصوبه فراتر از یک کاغذ پیشرفت دیگری داشته باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

مهتاب نظری- مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی از سال 93 تا کنون نه تنها وارد فاز عملی نشده بلکه هیچ برنامه‌ای از سوی مسئولان دانشگاهی زنجان جهت پیشبرد اهداف نرم‌افزاری اتخاذ و ارائه نشده است چرا که بنا به گفته خودشان هیچ اطلاعی از جزئیات مصوبه ندارند.

توسعه صنعتی با همه خدماتی که به جامعه جهانی عرضه نموده، خسارت‌های جبران ناپذیری را نیز به بشر و محیط او تحمیل کرده است. بارزترین خسارت توسعه صنعتی، تخریب محیط زیستی است که در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی رخ داده است. بسیاری از کشورها برای رسیدن به پارامترهای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال، تولید و درآمد برنامه‌ریزی‌های خود را در این مسیر انجام داده و با مکان‌یابی دقیق، فراهم آوردن زیرساخت‌ها و تسهیل در امور سرمایه‌گذاری اقدامی در مسیر خدمت به مردم و ارتقای سطح اقتصادی‌شان را انجام داده‌اند و یا در حال پیگیری پروژه‌هایی از این دست هستند.

بیش از 4 سال از تصمیم هیئت دولت در جریان سفر رئیس جمهور به استان مبنی بر تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی کشور میگذرد، بعد از سفر ریاست جمهوری و اتخاذ این تصمیم، مقرر شد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقشه راهی به منظور اجرایی شدن این مصوبه تهیه و تدوین شود.

مهرماه 96  بود که جمشید انصاری به عنوان استاندار وقت اعلام کرد: این مهم در همان سال نخست نهایی شدن مصوبه، محقق شد.

وی استقرار یکی از اپراتورهای تلفن همراه در استان را از جمله خواسته‌های مهم در این مسیر عنوان کرد و یادآور شد: هم اکنون این مهم، محقق شده است؛ به گونه ای که در حال حاضر، یکی از 4 اپراتور ملی کشور در زنجان مستقر شده و سهامداران و صاحبان اصلی سهام این اپراتور نیز بومی شهر زنجان می‌باشند.

انصاری افزود: استقرار این اپراتور می‌تواند برای توسعه کال سنتر و دیتا سنتر استان و کشور، تاثیر زیادی داشته باشد و با اقدامات این چنینی، تحقق تبدیل زنجان به یکی از قطب‌های برق، الکترونیک و آی تی کشور در طی زمان اجرای برنامه ششم توسعه دور از دسترس نیست.

استاندار وقت زنجان با بیان اینکه به منظور توسعه، این صنعت در استان اتخاذ شد، تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی، این تصمیمها با جدیت دنبال شود و سرمایه‌گذاریهای مورد نظر نیز در این حوزه به نتایج مطلوبی منجر گردد.

اینک بنا به اظهارات معاون امور عمرانی استاندار زنجان، اقدامات سخت‌افزاری، مهم‌ترین کاری است که برای حرکت در مسیر تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی صورت گرفته است. به گفته مهرداد سلطانی مراحل احداث و ایجاد و آماده‌سازی شهرک تخصصی آی.تی و الکترونیک که در شرق زنجان به بهره‌برداری رسیده به طور کامل انجام شده و در حال حاضر شرکت‌ها شروع به مستقر شدن در این منطقه کرده‌اند.

از نظر سلطانی، این اقدام سخت‌افزاری به تنهایی کافی نیست و نیاز است که اقدامات جدی برای استقرار شرکت‌های آی.تی و الکترونیک و برق در سایر نقاط در کنار هم متمرکز شوند.

این در حالی است که مسئولان فعلی دانشگاه زنجان مدعی هستند هنوز هیچ مصوبه کتبی مربوط به تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی به آنان ارائه نشده است و تا قبل از بررسی موضوع نمی‌توانند در مورد مزایا و معایب احتمالی مصوبه نظرشان را ارائه کنند.

برای دیدن مصوبه به استانداری می‌روم

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه زنجان با بیان اینکه به نظر می‌رسد این مصوبه به صورت شفاهی از سوی مسئولان اعلام شده باشد، می‌گوید: هر چه گشته‌ام صورت‌جلسه و مصوبه کتبی آن را در داخل دانشگاه نیافته‌ام، شاید بتوانم در استانداری آن را پیدا کنم!

جمال داودی در مورد مزایای استقرار صنایع پاک در قالب تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی هم اعلام می‌کند: قبل از پاسخ به سؤال شما باید لیستی از اسامی اساتید فعال و دانشگاه‌های هدف، جهت همکاری‌ها تهیه شود که قطعاً نیازمند بررسی بیشتر است.

مدیر گروه برق دانشگاه زنجان هم تصریح می‌کند: اگر اقدامی عملی برای تحقق مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق و الکترونیک و آی.تی صورت نگرفته حتما پروژه قابلیت اجرایی نداشته است چرا که سرمایه‌گذار به دنبال پول و منافع شخصی بوده و برایش مقرون به صرفه نبوده که پای کار بیاید.

شناسایی نقاط ضعف

مصطفی چرمی به توانمندی‌های استان در این عرصه اشاره می‌کند اما معتقد است مسئولان باید پیش از تبدیل آن به مصوبه نسبت به شناسایی نقاط ضعف اقدام می‌کردند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان هم تحقق این مصوبه را گام مهمی از سوی زنجان برای استقرار صنایع پاک می‌داند و امیدوار است با انتقال دفاتر برق، الکترونیک و آی تی شرکت‌های معتبر کشور به زنجان زمینه برای رشد، شکوفایی و توسعه اقتصادی فراهم شود.

مهدی رنگ‌رونا می‌گوید: زیرساخت‌های اجرای این مصوبه در زمان جمشید انصاری، استاندار وقت فراهم شد که برای ادامه کار چشم امید به استاندار فعلی دوخته‌ایم.

تبدیل زنجان به قطب آی.تی نیازمند همت ملی است

مدیر فناوری و ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان هم معتقد است تا وقتی موانع برطرف نشود ظرفیت‌های استان دیده نمی‌شود، مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی‌.تی را از پروژه‌های ملی دانسته و می‌گوید: برای تحقق این امر باید کل کشور بسیج شوند.

رسول محرمی که بعید می‌داند این مصوبه فراتر از یک کاغذ پیشرفت داشته باشد، بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید و اعلام می‌کند: در تلاشیم با همراهی مسئولان پارک‌های علم و فناوری استان و دانشگاه زنجان در قالب امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین نسبت به ایجاد پردیس در داخل دانشگاه اقدام کنیم تا با برنامه‌ریزی کامل علمی وارد عمل شویم.

صدای زنجان در گفت‌وگو با اعضای هیئت علمی و مسئولان سابق و فعلی که در تحقق این هدف مهم نقش کلیدی داشته و دارند تلاش کرد تا گزارشی از مزایا و معایب مصوبه تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی.تی که در متمرکز شدن صنایع پاک که این روزها نیز پاک از ذهن‌ها فراموش شده را جمع‌بندی کند اما برخی از مسئولان پیشین از پاسخگویی امتناع کردند و برخی نیز به اینکه اطلاع دقیقی از مصوبه نداشتند، ترجیح دادند تا نظرهای‌شان را اعلام نکنند.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

صدای زنجاناستانداری زنجانقطب آی تیجمشید انصاری
sedayezanjannews.ir/nx1121


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»