کد خبر: 11282
1402/11/16 - 8:58


صدای زنجان از وضعیت بازار و قیمت اقلام مصرفی خانوارها در روزهای پایانی سال گزارش می‌دهد؛

تاجِ گرانی!

شهروندان: نه وسع‌مان می‌رسد کالای گران بخریم، نه این کار را می‌کنیم چون کالای گران، طعمش تلخ‌تر از زهر است!/مدرس دانشگاه زنجان: اغلب مردم به این آگاهی رسیده‌اند که هیچ مرجعی نمی‌تواند مشکل گرانی را حل کند و اتفاق خاصی هم بعد از پیگیری شکایتشان نمی‌افتد! دولت به فکر «برنامه‌ریزی درست» باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: وضعیت بازار روزهای پایانی سال 1402 در زنجان، سرد و بی‌روح است! مدرس دانشگاه زنجان و رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان معتقد است: تورم، فقر و بیکاری به ترتیب اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی است که باید دولت سیزدهم برای حل تدریجی آن در این مدت؛ برنامه‌اش را تهیه و به مرحله اجرایی برساند.

در گذشته خرید آجیل برای اغلب اقشار جامعه چندان سخت نبود اما چند سالی است که این کالا در سبد خرید افراد جامعه شاید کم تر از نیم کیلو آجیل ۴ مغز جای داشته باشد.

 امیر یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: هر ۸۰۰ گرم بادام هندی در حدود یک میلیون تومان به فروش می رسد. هر کیلو مغز فندق شور در بازار نیز به طور متوسط یک میلیون و 700 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت‌ میوه و گوشت قرمز نیز کم از آجیل ندارد.

طعمِ تلخ گرانی

در بازار زنجان؛ قیمت گوشت بسته به کیفیت و نوع آن در هر واحد خرده‌فروشی متفاوت است که در بررسی‌های میدانی صدای زنجان قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درجه یک 580 هزار تومان، سردست با گردن و ماهیچه  320 هزار تومان، گوسفندی خورشتی 520 هزار تومان، راسته پاک کرده گوساله 510 هزار تومان، قلوه گاه گوساله 400 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت میوه در بازار بسته به کیفیت، متفاوت است که در هر واحد به طور میانگین قیمت آناناس طلایی 102 هزار تومان، پرتقال تامسون شمال 14 هزار و 500 تومان، کیوی 30 تا 38 هزار تومان، موز 51 تا 70 هزار تومان، لیمو ترش 20 هزار تومان، خیار گلخانه ای 23 تا 25 هزار تومان، توت فرنگی 85 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت میانگین محصولات در حال عرضه در بازار زنجان نیز نظیر بادمجان دلمه 17 هزار و 500 تومان، پیاز سفید 18 هزار تومان، سیب زمینی 11 هزار تا 11 هزار و 800 تومان، فلفل دلمه سبز 25 هزار تومان، بادمجان 10 تا 15 هزار تومان و سیر خشک 79 هزار تومان است.

رعنا یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: همین که بتوانم اقلام اساسی و موردنیاز از جمله سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی را بخرم، هنر کرده‌ام، نه وسعم می‌رسد کالای گران بخرم، نه این کار را می‌کنم چون کالای گران, حالا فرقی نمی‌کند، گوشت باشد، پسته باشد یا میوه، طعمش تلخ‌تر از زهر است!

مشکلات اقتصادی کشور و به تبع ان استان زنجان مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از ده سال است که به مسئله اول کشورمان تبدیل شده است  و قاعدتا به علت فشاری که بر دوش مردم وارد می‌کند،  به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است.

برنامه‌ریزی در عرصه کلان کشور؛  عامل اصلی گران‌فروشی و‌کم فروشی است

مظاهر یوسفی‌امیری، مدرس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نرخ تورم، افزایش حجم نقدینگی، کسری بودجه، افزایش هزینه‌های جاری، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش رشد اقتصادی، تغییرات مستمر نرخ ارز، افزایش مداوم قیمت کالا و خدمات بخش دولتی و بخش خصوصی، کاهش بهره‌وری و غیره را از جمله مشکلات و معضلات اقتصادی فعلی اعلام می‌کند که نتیجه آن وضعیت نامطلوب خانواده‌هاست!

یوسفی‌امیری که دارای مدرک دکترای مدیریت سازمان‌های دولتی می‌گوید: در میان مشکلات بی‌شمار اقتصادی، از نگاه مردم اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی در مرحله اول تورم و قیمت بالای اجناس و بعد فقر و بعد از آن بیکاری است. یعنی از نظر مردم تورم، فقر و بیکاری به ترتیب اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی است که باید دولت سیزدهم برای حل تدریجی آن در این مدت؛ برنامه‌اش را تهیه و به مرحله اجرایی می‌رساند.

یوسفی‌امیری معتقد است: «گران فروشی» و‌« کم فروشی» موجود در بازار نیز به اقتصاد کلان برمی‌گردد. به نظرم نباید همه چیز را گردن دلار بیاندازیم. تورم ؛ همان مالیات پنهان است که دولت از مردم اخذ می‌کند. در وضعیت کنونی اقتصادی کشور، همه از آب گل آلود ماهی می‌گیرند؛ متاسفانه عامل کلان مذکور، سبب شده که در بازار نظارت های ناکافی را شاهد باشیم. تاکید می‌کنم که وضعیت اقتصادی فعلی و نحوه برنامه ریزی در کلان؛ عامل اصلی گران‌فروشی و‌کم فروشی است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در پاسخ به گزارشات وصولی مردمی این نهاد در خصوص وضعیت بازار به صدای زنجان می‌گوید: قبلا تصور میشد که قیمت بالای محصولات، گران‌فروشی و‌کم فروشی است اما متاسفانه در این چند سال اخیر؛ به تدریج وضعیت بدتر میشود و بسیاری از طبقه متوسط به پایین دیگر؛ پیگیر نیستند و به این آگاهی رسیده‌اند که هیچ مرجعی نمی‌تواند مشکل را حل کند و اتفاق خاصی هم بعد از پیگیری شکایتشان نمی‌افتد و قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد.

بازارِ بی‌انگیزه

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شاهد نابودی تدریجی طبقه ضعیف هستیم، ادامه می‌دهد: بازاریان افراد طبقه متوسطی هستند و درصد کمی جزو دهکهای بالا هستند و سودهای کلان از وضعیت بازار به جیب می برند. بازاریان هم از وضعیت ناراضی اند اما مسئولان مربوطه سیستم را به گونه ای پیش برده‌اند که نظارت ناکافی؛ انگیزه کار در بازار را از بازاریان گرفته است.

این مدرس دانشگاه معتقد است «اقتصاد واقعی، زندگی مردم است. اگر مسئولان از رشد اقتصادی حرف می‌زنند و مردم می گویند چرا این رشد را احساس نمی‌کنند، مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که آمارهایشان مطابق با واقعیت زندگی مردم شود.

عضو بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه باید تصمیمات جدی گرفته شود که مردم از نظام و حکمرانی خسته نشوند، می‌گوید: طبق فرمایش حضرت علی(ع)؛ «اَلنّاسُ بِأُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ» یعنی (شباهت مردم به اميران و حكمفرمايانشان بيشتر است از شباهت به پدرانشان!). حاکمیت باید با نگاه مدیریتی چالشهای پیش روی کشور را رفع کند. چالشهای داخلی و‌خارجی نه تنها حل نشده بلکه روز به روز بیشتر میشود.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه در حال حاضر با چالش بهره‌وری در سازمان‌ها مواجهیم می‌گوید: اغلب شرکت‌ها و ارگان‌ها با کمترین بهره‌وری کار می‌کنند. اگر تصمیم درست و بزرگی از سوی مسئولان ارشد ملی اتخاذ نشود، وضعیت اقتصادی بدتر میشود. هر ساله مدیریت مالی و نقدینگی مردم کاهش می‌یابد و وقتی پس انداز کم شود مجبوریم از هزینه چشم پوشی کند و موجب رکود میشود.

این مدرس دانشگاه، «مشارکت در انتخابات» را نشان دهنده حضور مردم در سیاسی فرهنگی و اجتماعی دانسته و می‌گوید: با چالش ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم مواجهیم، بسیاری به امید بهبودی وضعیت اقتصادی و معیشتی، رئیس دولت سیزدهم را انتخاب کردند اما هنوز با چالش اقتصادی مواجهند که امیدواریم این مهم، مورد توجه مسئولین باشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگرانیگران فروشیمسئولین
sedayezanjannews.ir/nx11282


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»