کد خبر: 1151
1398/04/22 - 0:42


واکنش رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی زنجان به وضعیت بازار سیمان پس از افزایش 37 درصدی قیمت‌:

نمی‌گویم تا یقه‌ام را نگیرند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده: واحدها قیمت‌ها را در معرض دید قرار دهند/ مدیر بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: قیمت‌ها ابلاغ شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- برخی از فروشندگان مصالح ساختمانی زنجان پس از اعمال افزایش 37 درصدی قیمت سیمان که با موافقت دستگاه‌های ذیربط انجام گرفت، باز هم علاقه‌ای به ارائه قیمت شفاف هر پاکت سیمان به مصرف‌کنندگان ندارند و در برخی از مواقع بیش از قیمت مصوب نسبت به فروش هر کیسه سیمان اقدام می‌کنند.

با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در کالاهایی که کشور به خودکفایی رسیده انجمن یا اتحادیه مربوطه می‌تواند با همراهی ذینفعان و فعالان این صنف قیمت‌ها را مشخص کند. ابتدای تیرماه سال جاری جلسه‌ای به منظور بررسی مسائل و مشکلات صنعت سیمان و ارائه راه‌حل‌های مناسب و عملیاتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و جلوگیری از توقف فعالیت کارخانه‌ها با حضور مدیران عامل و شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان برگزار شد.در این جلسه، گزارش‌ها و تحلیل‌ها مربوط به افزایش قیمت ارز، قطعات یدکی، فولادهای آلیاژی، نسوزهای مصرفی، دستمزد و غیره ارائه شد و در نهایت اعضا با هدف حفظ اشتغال در صنعت سیمان و حل مشکلات آنها برای افزایش 37 درصدی قیمت‌ها به اجماع رسیدند.

سیمان از کالاهایی است که کشور در تولید آن دارای مزیت است و از این طریق هم می‌تواند ارزآوری داشته باشد و هم مانع خروج ارز به واسطه عدم واردات شود. در حال حاضر سیمان به ۱۷ کشور دنیا از جمله آسیای میانه، آفریقا، بنگلادش کشورهای حوزه خلیج فارس و غیره صادر می‌شود.

در شرایطی که بازار مصالح ساختمانی از جمله آهن شرایط آرامی را تجربه می‌کند میزان قیمت سیمان 37 درصد افزایش یافته است این در حالی است که بازار مسکن به خواب عمیق فرو رفته است و ساخت‌وسازها تقریبا خوابیده است!

مصرف سیمان یکی از شاخص‌های رشد ساخت‌وساز است که نشان می‌دهد میزان ساخت‌وساز تفاوت چندانی با سال‌های قبل داشته یا نه، هر چند در این میان شاخص‌های دیگر باید بررسی شود.

برخی از کارشناسان دلیل افزایش 37 درصدی قیمت سیمان، این صنعت خاکستری را ناشی از افزایش هزینه‌ها در سال جاری می‌دانند که اگر ادامه داشته باشد بسیاری از شرکت‌های سیمانی زمین‌گیر می‌شوند. از سویی دیگر، با فرض امکان تامین نقدینگی، امکان تامین بسیاری از قطعات یدکی مهم به دلیل تحریم به همین راحتی‌ها نیست.

آنان می‌گویند: هرچند صنعت سیمان در زمینه تامین قطعات حدود ۸۰ درصد بومی شده است، اما ۲۰ درصد باقیمانده شامل قطعاتی است که نبود آن منجر به توقف کامل خط تولید خواهد شد. لذا با توجه به اینکه صنعت سیمان در سن بلوغ است و بسیاری از خطوط تولیدی به عمر بالای ۲۰ سال رسیده، ریسک توقف خطوط تولید در این زمینه کم ‌نیست. البته به نظر می‌رسد افزایش ارزش جایگزینی کارخانجات سیمان، افزایش نرخ ارز و افت ارزش پول ملی منجر به افزایش تقاضای سیمان ایران در بازارهای صادراتی منطقه سبب افزایش 37 درصدی قیمت سیمان شده است.

تولیدکننده‌ها و فعالان این زنجیره به مهمترین عاملی که در عرضه و تقاضا علاقمند هستند، ثبات قیمت است چرا که این قیمت‌ است که می‌تواند مانند تیغ دولبه‌ای بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

 نارضایتی زنجیره تولید سیمان

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی که از شرایط بازار ناراضی است در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام می‌کند که این افزایش قیمت برای فروشندگان جز رکود در بازار چیز دیگری ندارد!

وی با بیان اینکه وقتی محصولی گران فروخته می‌شود، هیچ‌کس از جمله تولیدکننده از شرایط بازار خوشحال نمی‌شود، می‌گوید: به دلیل افزایش نزدیک به 70 درصدی هزینه‌های تولید سیمان، هم اکنون این قیمت‌ها جوابگوی نیاز کارخانجات  نیست و درصورتی که این روند ادامه یابد بسیاری از کارخانجات سیمان تعطیل می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به قیمت فروش سیمان به صورت فله‌ای و پاکتی درب کارخانه به صورت نقدی و بدون محاسبه ارزش افزوده عنوان می‌کند: بر این اساس سیمان 1-325 به صورت فله‌ای (هر تن) یک میلیون و 786 هزار ریال و هر پاکت 50 کیلویی بر حسب تن نیز 2 میلیون و 124 هزار ریال، سیمان تیپ 2 و پوزولانی به صورت فله‌ای و برحسب تن نیز یک میلیون و 841 هزار ریال و پاکت 50 کیلویی بر حسب تن نیز 2 میلیون و 179 هزار ریال، تیپ 1-425 نیز به صورت فله‌ای و برحسب تن، یک میلیون و 859 هزار ریال و پاکت 50 کیلیویی بر حسب تن نیز 2 میلیون و 197 هزار ریال اعلام شده است.

طبق نرخ‌گذاری‌های تیرماه سال جاری مربوط به سیمان، اسماعیل مسلمی سیمان تیپ 5 فله‌ای بر حسب تن را نیز یک میلیون و 878 هزار ریال و پاکت 50 کیلویی بر حسب تن نیز 2 میلیون و 216 هزار ریال اعلام کرد.

مسلمی با بیان اینکه سیمان جزو کالاهایی که مشمول نرخ‌گذاری دولتی باشد نیست اما انجمن تولیدکنندگان سیمان کشور طی برگزاری جلساتی به اجماع رسیدند، تاکید می‌کند: این نرخ از 6 تیر ماه از سوی کارخانجات اعمال شده و به تبع آن واحدهای صنفی توزیع و عرضه‌کننده نسبت به اعمال نرخ جدید اقدام کردند.

وی با بیان اینکه سیمان پاکتی درب مغازه 14.5 تا 15 هزار تومان تمام می‌شود، می‌افزاید: قیمت این کالای ساختمانی از درب کارخانه تا مقصد به دلیل کرایه حمل‌ونقل و هزینه تخلیه بارگیری توسط نیروی کار می‌تواند تغییر کند.

 افزایش قیمت‌ سیمان مقطعی است

این مسئول با بیان اینکه قیمت‌های فعلی سیمان مقطعی است و مطمئنا بعد از گذشت یک ماه تا 2 ماه به دلیل تولیدات مازاد بر نیاز کشور و رقابتی بودن بازار این صنعت، قیمت‌ها از سوی واحدهای تولیدی شکسته می‌شود، می‌گوید: تغییر فصل نیز در کاهش یا افزایش قیمت سیمان تاثیرگذار است.

مسلمی با بیان اینکه سری قبل در هر تن سیمان، افت قیمت 30 هزار تومانی را شاهد بودیم، به وضعیت نامطلوب تولیدکنندگان سیمان و کارخانجات اشاره می‌کند و می‌افزاید: افزایش هزینه تعمیرات و کاغذ و دستمزدها سبب شده که دست‌اندرکاران نسبت به اخذ تصمیم افزایش 37 درصدی قیمت سیمان اقدام کنند. انجمن این اختیار را از سوی وزیر صنعت معدن و سازمان حمایت از مصرف کنندگان را داشتند حتما قیمت‌ها کارشناسی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این اساس نسبت به بازرسی از واحدهای فروش مصالح ساختمانی اقدام و در صورت مشاهده هر گونه تخلف گرانفروشی با متخلفان برخورد می‌کند، اضافه کرد: تمامی نرخ‌های مصوب شده مبنی بر افزایش 37 درصدی سیمان در اختیار اتحادیه مربوطه قرار گرفته تا اطلاع‌رسانی‌های لازم به واحدهای ذیربط ارائه گردد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی زنجان در این رابطه به صدای زنجان گفت: به دلیل نوسانات شدید قیمتی فعلا نمی‌تواند آماری از قیمت سیمان ارائه دهد.

رسول ارشدی با بیان اینکه قیمت‌های مصوب شده پس از افزایش 37 درصدی سیمان را در دست ندارد، عنوان کرد: برای اینکه دوست ندارم فردا مردم یقه‌ام را بگیرند مصاحبه نمی‌کنم!

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی نیز که علاقه‌ای به ارائه قیمت هر پاکت سیمان حتی پس از اعمال افزایش 37 درصدی قیمت ندارد، می‌گوید: فکر نکنید که از شرایط فعلی راضی هستیم ما هم دوست نداریم هر کیسه سیمان را 15 تا 16 هزار تومان بفروشیم ولی وقتی بازار راکد شده است نمی‌توانیم با مشتری کنار بیاییم!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان با بیان اینکه افزایش 37 درصدی قیمت سیمان در تیرماه که از سوی مسئولان دستگاه‌های مربوطه انجام شده است به هیچ عنوان غیرقانونی نیست، تاکید می‌کند: برخی از متخلفان نیز نباید بیش از این نرخ، نسبت به فروش غیرمنطقی سیمان اقدام کنند. این واحدها موظفند قیمت‌های مصوب را در معرض عموم قرار دهند.

رضا استجلو از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی مراتب را با شماره 124، سامانه نظارت بر گرانفروشی‌ها و تخلفات اصناف در میان بگذارند.

استجلو با اشاره به افزایش 40 درصدی حقوق‌های کارگری در سال 98 و صعود قیمت‌ انواع کالاهای ضروری، مصرفی، صنعتی، ساختمانی و غیره که به دنبال افزایش قیمت دلار در سطح کشور به وقوع پیوست، اضافه کرد: در حال حاضر هر پاکت 50 کیلویی سیمان به قیمت 15000 تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت سیمانانجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده زنجانمدیر بازرسی و نظارت سازمان صمت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1151


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»