کد خبر: 7967
1400/06/25 - 16:1


بررسی ادعای وزیر صنعت درباره قیمت 25 هزار تومانی هر پاکت سیمان؛

سیمان وزیر 25، سیمان بازار 35

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم از کاهش قیمت سیمان تا 25هزار تومان در پاکت می‌دهد اما این قیمت در زنجان حداقل 35هزار تومان است گرچه با کنار رفتن چالش قطعی برق سیمان از قیمت نجومی 120هزار تومان فاصله گرفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در چند روز گذشته از قیمت 25 هزار تومانی هر پاکت سیمان خبر داده، این کالا در زنجان به شرط در دسترس بودن با قیمت 35 تا 36 هزار تومان به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد و هنوز خبری از سیمان 25 هزار تومانی نیست!

قیمت تمام شده ساخت و ساز سر به فلک کشیده است. در یک ماه گذشته هر کیسه سیمان با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد اما با مهلت یک هفته‌ای دولت به سیمانی‌ها برای اخذ کد بورسی و عرضه سیمان به بورس، قیمت سیمان کمی متعادل شد. اما هنوز مصالح‌فروشان و انبوه‌سازان نسبت به نوسان قیمت در بورس کالا اعتراض دارند.

بر اساس مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکت‌های سیمان سفید کشور، در پی افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان سفید اعم از مواد اولیه، قطعات یدکی و هزینه حمل‌ونقل بهای فروش سیمان سفید از ابتدای سال جاری افزایش یافت و قیمت هر تن سیمان سفید فله با افزایش ۳۵ درصدی، ۵۶۷ هزار تومان تعیین شد.

سیمان سفید کالایی لوکس محسوب می‌شود که دارای مصارف خاص نظیر نمای ساختمان، تولید موزائیک سفید و یا تولید کالاهای خاص بوده و افزایش قیمت آن تاثیری بر هزینه ساخت و ساز ندارد اما انبوه‌سازان و فعالان حوزه ساخت‌وساز افزایش حدود ۳۵ درصدیِ قیمت سیمان خاکستری را مساوی با افزایش قیمت در بازار مسکن دانستند که در گرانی آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

سیمان هنوز ارزان نشده است!

21 شهریورماه سال جاری، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای 25 هزار تومان رسید.

ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که هنوز در سطح بازار، سیمان ارزان نشده است! پیگیری‌ها نشان می‌دهد فروشندگان مصالح ساختمانی در زنجان همچنان هر پاکت سیمان را با قیمت 35 تا 36 هزار تومان می‌فروشند. آنها می‌گویند هر پاکت سیمان 25 هزار تومانی از محل درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل فروخته می‌شود.

البته فروشندگان این را هم می‌گویند که سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازار هنوز تاثیر نگذاشته و باید چند روزی هم صبر کرد و دید که آیا بازار از این اظهار نظرها تاثیر می‌پذیرد یا خیر؟

قطع نشدن برق کارخانجات عامل کاهش نسبی قیمت‌هاست

آنچه از صحبت‌های فعالان بازار می‌شود فهمید این است که به نظر می‌رسد هنوز کاهش قیمت سیمان در بازار تاثیری نگذاشته است اما به یک باره چه اتفاقی می‌افتاد که سیمان از محل درب کارخانه ارزان می‌شود؟ تولیدکنندگان سیمان می‌گویند با تداوم توزیع برق به کارخانه‌ها تولید نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر شده است.

آنها معتقدند چنان‌چه در استان و به تبع آن کشور بحران قطعی برق را نداشت امسال قیمت سیمان جزئی تغییر می‌کرد و هر پاکت سیمان با قیمت ۲۵ هزار تومان به دست عوامل توزیع می‌رسید. اما قطعی برق سبب کمبود سیمان در بازار و باعث شد که این مصالح ساختمانی با قیمت نجومی در بازار خرید و فروش شود.

یکی از مصالح‌فروشان به صدای زنجان می‌گوید: قطعی برق دمار از روزگار صنعت ساختمان‌سازی درآورد! اگر وضعیت بازار سیمان به خاک سیاه نشست مسبب آن قطعی برق بود نه چیز دیگر! به نظرم اگر قطعی برق نبود برخی از کارخانجات به بهانه قطعی برق جرات پیدا نمی‌کردند با دلال‌ها همراه شده و دست به دپوی سیمان بزنند و قیمت آن را چندین برابر کنند!

او تاکید می‌کند: قیمت پیشین سیمان قیمتی کاذب بود که مورد تایید ما قرار نداشت. چند روزی است کاهش قیمت در هر پاکت سیمان سیاه بیشتر از سیمان سفید بوده زیرا سیمان سفید مصرف چندانی ندارد. با توجه به کاهش قطعی برق مشکل کمبود و کاهش تولید سیمان رفع شده و در حال حاضر بازار با کمبود سیمان مواجه نیست اما تاکید می‌کنم در بازار خبری از سیمان 25 هزار تومانی نیست!

بازار هنوز به تصمیم اخیر دولت در خصوص سیمان واکنش نشان نداده است؟

یکی از انبوه‌سازان که نخواست نام او منتشر شود هم ضمن تائید این اظهارات می‌گوید: چند وقت پیش هر کیسه سیمان به علت نبود نظارت و فقدان برنامه حساب و کتاب شده، با همدستی دلالان و کارخانجات تا 120 هزار تومان هم رسیده بود. این قیمت با ورود دولت تعدیل یافت اما نه 25 هزار تومان! در حال حاضر هر پاکت سیمان به قیمت 35 تا 36 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد! سیمانی که روزی هر پاکت آن به قیمت 14 هزار تومان معامله می‌شد! به نظرم قیمت سیمان 120 هزار تومان شد تا الان به 36 هزار تومان راضی باشیم!

او با بیان اینکه اگر دولت واقعا به دنبال بهبود وضعیت بازار سیمان و به تبع آن مسکن است باید آرامش را به بازار تمامی مصالح ساختمانی از ماسه گرفته تا بتن آماده برگرداند، تاکید می‌کند: دولت توانست قیمت سیمان را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد که البته از نظر من کافی نیست اما بهتر است برای مدیریت هوشمند هم که شده سری به بازار ماسه و بتن آماده هم بزند!

کوچ دلال‌ها به بازار ماسه و بتن آماده؟

سیمان در سال جاری ۲ الی ۳ بار و میلگرد نیز هر روز افزایش قیمت را تجربه می‌کند. قیمت ماسه نیز نسبت به سال قبل ۲ الی ۳ برابر افزایش یافته است. فعالان صنعت ساختمان‌سازی با اشاره به تعدیل قیمت سیمان می‌گویند که با وجود اینکه قیمت هر پاکت سیمان 120 هزار تومانی با ورود دولت افت شدیدی یافته اما هنوز به قیمت قبلی نرسیده است، وضعیت در بازار ماسه و بتن آماده، نابسامان که نه، افتضاح است!

به گفته یکی از سازنده‌ها، وقتی هر پاکت سیمان 30 هزار تومان بود، هر مترمکعب بتن آماده به قیمت 400 هزار تومان به فروش می‌رفت اما پس از افزایش قیمت سیمان تا 120 هزار تومان این کالا در بازار به قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است که خیال کوتاه آمدن هم ندارد!

وضعیت در بازار ماسه نیز آن‌چنان تعریفی ندارد، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در زنجان هر تن این کالا که تا 2 ماه پیش به قیمت 60 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید با 2 برابر شده به قیمت 120 هزار تومان رسیده است!

بازار مسکن روی آرامش می‌بیند؟

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش با اشاره به رصد کامل اطلاعاتی از صفر تا 100 برای قطع دست رانت‌خواران تاکید کرد: در مهرماه سال جاری رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود.

او تصریح کرد: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبانماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت. 

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت نیز به صدای زنجان می‌گوید: هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم و قوانین دستوری را جایگزین کردیم، به‌ غیر از رانت و فساد برای عده‌ای خاص، هیچ عایدی نه برای تولیدکننده و نه برای مصرف کننده نداشته است. عده‌ای با استفاده از این رانت و ایجاد فساد، سیمان 16هزار تومانی را بالای 100 هزار تومان فروختند، اگر دولت آن گونه که وزیر صمت می‌گوید با امضاهای طلایی و دلال‌ها و فرصت‌طلبان برخورد کند، قطعا به قیمت انواع مصالح ساختمانی و در نهایت بازار مسکن امیدوار می‌شویم!

در زنجان دو کارخانه «سیمان خمسه» و «سیمان زنجان» فعالیت دارند. فعالان حوزه ساختمان‌سازی و مصالح‌فروشان از مسئولان نظارتی استان می‌خواهند تا برای بهبود وضعیت بازار سیمان، ماسه، بتن آماده و تحقق اهداف دولت در زمینه کاهش قیمت‌ها بازار این کالا از مبدا تا مقصد را رصد کنند و همه چیز را به گردن بورس و قیمت جهانی و سیاست‌های پایتخت نیاندازند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت سیمانوزیر صنعتدولت سیزدهم
sedayezanjannews.ir/nx7967


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»