کد خبر: 11560
1403/01/19 - 9:31


صدای زنجان از گلایه‌ بازاریان و شهروندان نسبت به بی‌توجهی به میراث فرهنگی بازار گزارش می‌دهد؛

تابلوهای بی‌هویت

بازاریان: چرا اسامی تاریخی تیمچه‌ها و سراها یک شبه تغییر می‌کند؟/ عضو هیئت امنای بازار زنجان: ایراداتی نسبت به محتوای تابلوهای نصب شده وجود دارد که قول‌هایی برای اصلاح این موارد داده شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: سالیان سال است که شهروندان به ویژه بازاریان زنجان نسبت به نصب تابلوهای راهنمای گردشگران در بازار تاریخی، بدون توجه به هویت فرهنگی و پیشینه تاریخی آنها گلایهمند بوده و در برخی موارد نیز خودشان دست به کار شده و نسبت به اصلاح دستی این تابلوها اقدام کردهاند اما با گذشت بیش از 8 سال هنوز شهرداری و میراث فرهنگی برای رفع این مهم اقدامی نکردهاند.

 یکی از مهمترین مراکز گردشگری زنجان بازار سنتی و تاریخی این شهر است چرا که بازار زنجان طولانیترین بازارسرپوشیده ایران است که دارای معماری سبک قاجار  بوده و دستور ساخت این بنای ارزشمند در زمان آقامحمد خان قاجار در زمینی به مساحت 15 هکتار داده و کار ساخت آن آغاز شد و بعد از 8 سال در زمان فتحعلی شاه به پایان رسید. در سالهای بعد مساجد، راستهها، گرمابهها و کاروانسراهایی در اطراف این بازار درست شدند و مجموعه کاملی از این بازار را در اواخر دوره قاجاریه پدید آوردند. بازار زنجان 8 راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاشها، سراجها و غیره دارد که 5 مسجد مختلف و دو کاروانسرای مهم «حاج علی قلی» و «حاج کربلایی علی» را در خود جای داده است.

برای ورود به این بازار 56 راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارید و بنا به آمار موجود شهروندان و گردشگران میتوانند خرید خود را از بین 940 مغازه مختلف انجام دهند. این بازار دو بخش بالا و پایین دارد؛ در بخش پایین بازار به غیر از دادوستد، محلهایی وجود دارد که در آنها محصولات دیگر روستاهای اطراف این شهر فروخته میشود که البته امروز به انبار تبدیل شدهاند.

  نصب تابلوهای در دقیقه 90!

دقیقا در دقیقه 90 سال 1394 یعنی 29 اسفندماه شهرداری زنجان نسبت به اطلاعرسانی در مورد نصب تابلوهای بازار زنجان کرد، طبق این خبر «به همت اداره زیباسازی شهرداری زنجان در آستانه سال جدید و عید نوروز و ورود مسافران نوروزی تابلو اسامی بخشهای مختلف و راستهها بازار برای رفاه حال مسافرین تهیه و نصب شد.همچنین به مناسبت سال جدید پل ورودی شهر با توجه به اینكه مورد توجه مسافران عبوری قرار دارد و در وجهه شهر موثر است رنگ آمیزی شد.»

در حالی که نصب این تابلوها هم زیبای خاصی به بازار داده بود و هم گام رو به جلویی برای معرفی بازار زنجان بود اما عدم توجه به برخی ریزه کاریهای همچون معادلسازی این اسامی به فارسی و عدم حفظ هویت فرهنگی و ناملموس، برخی دلخوریها و انتقادات به این تابلوها را وارد کرده است. در برخی موارد حتی خود اهالی بازار و مغازهداران نسبت به تصحیح این اشتباهات اقدام کردند که به نظر، اهمیت رفع این ایرادات را نشان میدهد، طبق یکی از تصاویر دریافتی از سوی رسانه صدای زنجان کسبه تیمچه نام اصلی و اصیل آن را چاپ و بر روی تابلوی نصب شده توسط شهرداری چسباندهاند، در این تصویر تیمچه «دورد آغیزلی» به نام «چهار دربی» نصب شده که توسط کسبه این تیمچه نصب شده است.

صدای زنجان موضوع را از سید محمد علویون عضو هیئت امنای بازار تاریخی زنجان که وی خبر از اصلاحات این تابلوها در آینده میدهد.

  تابلوهای معرفی بازار توسط شهرداری نصب شده و میراث فرهنگی نقشی در آن نداشت

عضو هیئت امنای بازار تاریخی زنجان در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این تابلوها بیش از 8 سال پیش توسط شهرداری زنجان نصب شده است، اظهار میکند: از شهرداری به خاطر نصب این تابلوها ممنون هستیم چون این تابلوها قبلا نبود و در اثر اصرار و پیگیری هیئت امنای بازار و به همت شهرداری در ورود سراها و تیمچههای بازار نصب شد.

عضو هیئت امنای بازار تاریخی زنجان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در ساخت و نصب این تابلوها کوچکترین نقش و دخالتی نداشته است و این اقدام توسط شهرداری تقبل شد، بیان میکند: شهرداری در مورد این تابلوها چندان به صورت دقیق و ریز و با ظرافت لازم ورود نکرده و به همین دلیل ایراداتی به آن وارد است.

وی با اشاره به اینکه خیلی بهتر است در برخی از محلها این تابلوها به صورت دو زبانه ترکی و فارسی نوشته شود، اضافه میکند: فرد طراح این تابلوها چندان وارد به کار و دقیق در حوزه میراث فرهنگی نبود.

عضو هیئت امنای بازار تاریخی زنجان با بیان اینکه کار به صورت 100 درصد درست انجام نشده است اما بالای 90 درصد رضایت از نصب این تابلوها وجود دارد، ادامه میدهد: البته قولهایی در مورد اصلاح این تابلوها داده شده تا مشکلات آن رفع شود. وی در پاسخ به سئوالی در مورد برخی اصلاحات انجام شده بر روی تابلوها با تاکید بر اینکه این موارد توسط کسبه و مغازهداران همان موقع اصلاح شده است، تاکید میکند: این اصلاحات بعد از چند ماه توسط خود مردم انجام شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازارتیمچهتابلو
sedayezanjannews.ir/nx11560


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»