کد خبر: 12194
1403/04/12 - 8:59


صدای زنجان دلایل پایین بودن مشارکت مردم در انتخابات را بررسی می‌کند؛

آخرین امید

فعال اجتماعی و فرهنگی: مطالبه اکثریت مردمِ خاموش از دکتر پزشکیان، ساماندهی اقتصاد فروپاشیده است/دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان: عدم جنبش و تلاش برای بهبود اوضاع، عاملی برای از دست رفتن آخرین امید مردم است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: فرآیند برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال؛ در ۶۰ هزار شعبه اخذ از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور انجام شد.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۶ نامزد مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از سوی شورای نگهبان قانون اساسی تایید صلاحیت شدند که پیش از شروع رأی‌گیری، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی انصراف خود را از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند، موضوعی که دور از انتظار نبود چرا که در دور پیشین انتخابات نیز این موضوع سابقه داشت و این دو نفر در بین مردم جامعه به عنوان کاندیدای پوششی شناخته شده بودند.

مشارکت 40 درصدی مردم در انتخابات

با برگزاری انتخاب و شمارش آرا؛ نتایج نهایی و رسمی انتخابات اعلام و مشخص شد این انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

 از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان کشور؛ تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی جمع‌آوری شد که طبق این آمار میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات حدود ۴۰ درصد اعلام شد.

طبق نتیجه نهایی مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف۳ میلیون و ۳۸۳ و ۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی اخذ کردند.

با اعلام نتایج، موجی از تحلیل‌ها در مورد علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات در حال طرح و بررسی است. برخی‌ها معتقدند اصلاحات هم نتوانست مردم را پای صندوق بیاورد و از سوی دیگر بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی جامعه معتقد هستند اعتماد خدشه‌دار شده مردم نسبت به دولت‌ها و تاثیرگذاری در آینده کشور و همچنین توجه به نیازها و اولویت‌های آنها توسط دولت‌ها اتفاق نمی‌افتد و همین موضوع نوعی رخوت و سستی را در جامعه ایجاد کرده است. موضوعی که در روزهای تبلیغاتی نیز به چشم می‌خورد و عدم امیدواری مردم به موضوع تغییر شرایط موجود؛ حتی با برگزاری انتخابات به شدت مشاهده می‌شد.

مطالبه مردم ساماندهی اقتصاد فروپاشیده است

رضا قاسم‌پور شهروند زنجانی و فعال فرهنگی - اجتماعی در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: به گمانم مطالبه اکثریت خاموش این است که اولویت اصلی دولت دکتر پزشکیان، ساماندهی اقتصاد فروپاشیده، فلج و فشل فعلی و آشتی با مردم و تعامل با دنیا برای رفع تحریم‌های ظالمانه باشد.

فعال فرهنگی و اجتماعی زنجانی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم طبقه متوسط عملا به سمت طبقه محروم و آسیب‌پذیر هدایت شده و موتور محرکه جامعه(طبقه متوسط) یاتاقان زده است، عنوان می‌کند: امروزه منزلت و معیشت اقشار آسیب‌پذیر مانند معلمان و کارگران در گروگان تحریم‌های ظالمانه و عملکرد ناصواب دولت قرار دارد، این در حالی است که انتخاب دکتر ظریف برای وزارت خارجه می‌تواند وضعیت آچمز (از دست دادن مهره) فعلی در تعامل با جهان را تسریع و روزنه‌گشایی کند.

ما طالب امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی!

وی با بیان اینکه باید اولویت دوم دولت چهاردهم کاستن از فضای امنیتی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی باشد، تاکید می‌کند: حوزه‌های نرم فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و تشکل‌های مردم نهاد و در یک کلام جامعه مدنی نیازمند مدارا، رواداری و تساهل و تسامح حکومت با ولی‌نعمتان خود بوده و بگیر و ببند و تهدید و تحدید در این حوزه‌ها پاسخگو نیست، ما طالب امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه اجرای بی‌تنازل قانون اساسی، شفافیت، بسط آزادی‌های اجتماعی و توجه جدی به حقوق شهروندی و اقوام می‌تواند زمینه مشارکت اجتماعی را در جامعه بالا برده و وضعیت امنیت، آرامش و رفاه عمومی را بهبود بخشد، تصریح می‌کند: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی تمام ایرانیان بوده و باید متناسب با اقتضائات زمان و مکان به روزرسانی شود و اجرای نیم‌بند آن فاجعه آفرین خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسعود پزشکیان دارای نگاه عاقلانه به موضوعات اقتصادی است، بیان می‌کند: همین نگاه می‌تواند زمینه بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی برای جامعه را داشته باشد.

حضور هر دو طیف هم نتوانست مردم را به پای صندوق‌ها آورد

در این بین نرخ مشارکت 40 درصدی کشور و 46.2 درصدی در استان زنجان نشان دهنده آن است که با وجود تلاش‌ها برای شور بخشیدن به انتخابات و همچنین افزایش مشارکت چندان مثمر ثمر نبوده و مردم هنوز اعتماد لازم به بهبود شرایط با برگزاری انتخابات و تغییرات را باور ندارند و معتقد هستند رئیس جمهور با وجود حجم بالایی از دستگاه‌های تاثیرگذار در تصمیمات کلان کشوری کار چندانی نمی‌تواند از پیش ببرد و همین شرایط ادامه رخوت در انتخابات را به دنبال دارد.

احمدعلی  صاحب ناسی، دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان و عضو جبهه اصلاحات در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فضا سرد بود، می‌گوید: فضای انتخاباتی سال‌جاری حتی مانند سال 1400 نبود و شرایط رخوت بیشتری را تجربه می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه از یک سو با توجه به مشاهدات از شرایط جامعه و آمار این نرخ مشارکت قابل پیش‌بینی بود، اضافه می‌کند: از سوی دیگر با تایید دکتر پزشکیان و حضور هر دو طیف در انتخابات نرخ مشارکت دور اول انتخابات ما را شگفت زده کرد.

صاحب‌ناسی با اشاره به اینکه چهره‌های اصلاح طلب در نمایندگی مجلس چندان حضور نداشتند و بسیاری از انتخابات دوری می‌کردند، تصریح می‌کند: این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری شخصیت‌های مطرح اصلاحات رسما در اقصی نقاط کشور ورود کرده و حتی شخص خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات برای حضور در انتخابات ورود کرد و پیش‌بینی می‌شد این آمار به بالای 50 درصد برسد که اتفاق نیفتاد.

عدم مشارکت مردم در انتخابات یک زنگ خطر است

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان تاکید می‌کند: موضوع کاهش مشارکت مردم در انتخابات باید بررسی شود چرا که اکنون جامعه چندان توجهی به سران احزاب چه اصلاحات و اصولگرایان ندارند.

وی با اشاره به اینکه پیشتر گفته می‌شد نبود و یا حضور کمرنگ یک طیف فکری نرخ پایین مشارکت را رقم زده است، بیان می‌کند: ولی بدنه جامعه هنوز برای حضور در انتخابات تمایلی نشان نمی‌دهد.

صاحب ناسی این حجم از مشارکت سیاسی را یک زنگ خطر برای جامعه دانسته و می‌افزاید: نبودن مردم در کنار دولت می‌تواند آسیب زا باشد.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در دور دوم هم، اصلاحات از دکتر پزشکیان حمایت خواهد کرد اما به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در این مدت نیفتد، عنوان می‌کند: در شرایط موجود تمام تلاش ما حرکت و سوق دادن مردم به سمت صندوق‌های رأی است اما به نظر می‌رسد در دور دوم با توجه به کم بودن فرصت نرخ مشارکت کاهش هم یابد.

وی تاکید می‌کند: آینده کشور و انتخابات به تصمیم جامعه بستگی دارد، مگر اینکه جامعه به این نتیجه برسد که برای تغییر باید ورود کند چرا که اصلاحات به این نتیجه رسیده است که دولت آقای جلیلی نباید شکل بگیرد و وی بسیار خطرناک است.

صاحب ناسی با بیان اینکه 60 درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و با توجه به تجربیات گذشته در انتخابات می‌دانند اختیارات رئیس جمهور به اندازه وظایفش نیست، اضافه می‌کند: به همبن دلیل بخشی از جامعه معتقد هستند  که حتی دکتر پزشکیان پس از ریاست جمهوری نتواند تغییرات شگرفی ایجاد کند.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان اضافه کرد: از 40 درصد افراد شرکت کننده در انتخابات که نصف آنها به دکتر پزشکیان رأی دادند تصور می‌کنند پزشکیان رآی بیاورد حداقل می‌تواند جلوی برخی ضررها را بگیرد و برخی تحرکات از حالت منفی خارج شده و به سمت مثبت حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از امیدها برای بهبود وضعیت مشارکت در دور دوم دو قطبی موجود است که به شدت مشاهده می‌شود، اظهار می‌کند: این دو قطب شامل قطب آقای جلیلی با مواضع مشخص در زمینه زنان، گشت ارشاد و ارتباط بین‌الملل است و در کنار آن دکتر پزشکیان را با مواضعش مشاهده می‌شود که این شرایط شاید بتواند یک تحرکی را در جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه از این به بعد شرایط در دست ما نیست چرا که بسیاری از چهره‌های شاخص چون دکتر ظریف و جهرمی تمام تلاش خود را کردند ولی جامعه نیاز به یک محرک دارد، اضافه می‌کند: باید از این پس مردم تلاش کنند جلوی خسارت را بگیرند.

صاحب ناسی با اشاره به اینکه روی کاغذ وضعیت آقای دکتر پزشکیان بهتر است و احتمال دارد بخشی از 60 درصد برای جلوگیری از خسران در انتخابات شرکت کنند و رأی خود را به نفع پزشکیان در صندوق بیندازند، اضافه می‌کند: اما اگر این اتفاق روی ندهند و با همین شرایط انتخابات برگزار شود، امیدوار نیستم دولت آتی ازآن دکتر پزشکیان باشد.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد برآورد وی از انتخابات آتی با توجه به روند نزولی مشارکت مردم در انتخابات بیان می‌کند: اگر دولت آقای جلیلی تشکیل شود، نظام مشارکت 40 درصدی را نیز از دست خواهد داد و انتخابات معنی خود را از دست خواهد داد و به سمت رفراندوم حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو آخرین فرصت است با بدنه جامعه در ارتباط باشیم، اضافه می‌کند: تصور داریم اگر دکتر پزشکیان دولت فراگیر و کارآمد خود را با وجود موانع تشکیل دهد حرکت و سیگنال مثبتی دریافت خواهد کرد.

صاحب ناسی با اشاره به اینکه انتخاب دکتر پزشکیان در مقابل دکتر جلیلی می‌تواند سیگنال‌های مثبتی به خارج از کشور هم ارسال کند، تاکید می‌کند: صرف انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور شاید موجب شود تورم و گرانی کاهش پیدا کند و اقتصاد واکنش مثبتی به این انتخاب مردم نشان دهد.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان زنجان با بیان اینکه پس از آن باید منتظر عملکرد 6 ماهه این دولت بود، می‌گوید: با بهبود شرایط می‎توان در مورد انتخابات قوی‌تر صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد وی می‎‌‌تواند مردم را با دولت آشتی دهد، تصریح می‌کند: عدم جنبش و تلاش برای بهبود اوضاع موجب خواهد شد آخرین امید مردم نیز از دست برود و مهر صحت بر اقدام 60 درصد شرکت نکرده در انتخابات باشد و موجب شود 40 درصد شرکت کننده در این دور نیز از انتخابات آتی دلسرد شوند و درصد محدودی در دور بعدی انتخابات مشارکت کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمشارکتپزشکیانانتخابات
sedayezanjannews.ir/nx12194


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»