کد خبر: 1236
1398/06/09 - 2:1


وزیر علوم در زنجان خبر داد:

ایجاد 4 هزار و 300 شغل پایدار در شرکت‌های دانش بنیان

وزیر علوم صبح پنجشنبه در آغاز برنامه‌های سفر خود به زنجان به دانشگاه تحصیلات تکمیلی رفت تا از نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشجویان این دانشگاه بازدید کند و سپس دانشکده علوم زمین را افتتاح نماید

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- وزیر علوم صبح پنجشنبه در آغاز برنامه‌های سفر خود به زنجان به دانشگاه تحصیلات تکمیلی رفت تا از نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشجویان این دانشگاه بازدید کند و سپس دانشکده علوم زمین را افتتاح نماید.

عملیات اجرایی دانشکده علوم زمین در بازه زمانی سال ۹۳ تا ۹۷ در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۳۸۰ متر مربع آغاز و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. این طرح از نوع اسکلت و سقف دال بتنی و سبک کنف بوده که برای حرارت مرکزی آن نیز نمای شسته بکار رفته است.

در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت علوم در حوزه سنجش و پذیرش دانشجویان، تنها مجری است، گفت: این وزارتخانه تنها سیاست‌های بخش غیر پزشکی را  تنظیم و اجرا می‌کند و از بخش غیردولتی در حوزه آموزش‌های عالی حمایت و پشتیبانی می‌کند .

وی ادامه داد: از  شروط این حمایت‌ها، رعایت استانداردهای وزارت علوم برای تاسیس یک رشته و یا یک دوره و مقطع تحصیلی است؛ در واقع استانداردها، تعداد اعضای هیات علمی علی الخصوص در دوره دکتری و رتبه علمی اساتید را شامل می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اهمیت فضای عمومی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در بخش غیر دولتی، افزود: طی  شش سال گذشته، برای بازسازی و نوسازی بعضی از خوابگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است. همچنین خوابگاه‌ها توسط صندوق رفاه دانشجویی،  رتبه‌بندی شده‌اند و از نظر کیفی طی دو ساله آینده همه خوابگاه‌ها استانداردسازی می‌شوند.

غلامی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی خوابگاه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند و بایستی مطالعه شده و با شناخت ساختارهای سازه‌ای در جهت مقاوم‌سازی آنها اقدام کرد، افزود: وظیفه دانشگاه‌ها آموزش است و وظیفه اشتغال دانشجویان بر عهده وزارت علوم نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه‌طی چند سال گذشته آموزش‌‌ها بر اساس اعلام نیاز دستگاه‌ها و سازمان‌های برنامه و بودجه نبوده است، ادامه داد: در طی سالهای اخیر تلاش وزارت علوم بر این است که از طریق منابع آماری آمایش سرزمینی و سازمان برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات بیشتری برای توسعه رشته‌ها به دست آورد.

وزیر علوم تصریح کرد: علاوه بر این، وزارت علوم تلاش می‌کند با کنترل دروس و سرفصل ها و کنترل ظرفیت‌های پذیرش دانشجو، همچنین اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان کارشناسی، به سمت اشتغالزایی فارغ التحصیلان گام بردارد.

غلامی خاطرنشان کرد: از اقدام دیگر وزارت علوم طی این سال‌ها توانمندسازی دانشجویان با آغاز به کار 196 مرکز رشد در دانشگاه های کشور است تا ایده‌های علمی دانشجویان را به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کند.

وزیر علوم همچنین با حضور در دانشگاه زنجان  12 طرح عمرانی و خدماتی از قبیل ساختمان هنر و معماری، فاز یک گلخانه پژوهشی و تحقیقاتی و ساختمان دانشکده کشاورزی را افتتاح کرد و از 13 محصول فناورانه شرکتهای دانش بنیان رونمایی نمود.

وی در آیین رونمایی از محصولات فناورانه و افتتاح پروژه‌های دانشگاه زنجان، با اشاره به اینکه اگر چهل سال انقلاب و تاریخ دانشگاه‌های کشور را در چند جمله خلاصه کنیم، متوجه خواهیم شد  که دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب تلاش بسیاری برای توسعه و گسترش داشته‌اند، گفت: پیش از انقلاب محدودیت‌های بسیاری وجود داشت و در اکثر مراکز از کارشناسان و مستشاران خارجی بهره می‌گرفتیم، ولی دانشگاه ها توانستند در بازه زمانی 15 ساله نیاز کشور به وجود تحصیل کرده های ایرانی  برطرف کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون همه مدیران و کارشناسان کشور، تربیت دانشگاه‌های داخلی هستند، تصریح کرد: در دوره کنونی بالغ بر 150 دانشجوی بورسیه داریم که در رشته‌های خاصی تحصیل می‌کنند. بنابراین دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به خوبی انجام داده‌اند.

غلامی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا کسب کردیم و این جایگاه هنوز حفظ شده است، گفت: این نکته که یک درصد دانشمندان برتر دنیا ایرانی هستند، موضوع قابل توجهی است. همچنین در حوزه تحقیق و رشد علمی دانشگاه‌ها، دانشگاه های کشور خوش درخشیده اند،که این موارد دستاورد کمی نیست.

وزیر علوم با اشاره به اینکه از حدود 10 سال پیش تبدیل دانش به فناوری و ایجاد ثروت از طریق علم را شروع کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر، وزارت علوم 196 مرکز رشد دارد که از ایده‌های جدید علمی حمایت می‌کنند. همچنین 43 پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کند و طی دو سال گذشته چندین گزارش تحقیقاتی را به ریاست جمهوری و نهاد مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ایم تا در اختیار حوزه‌های مدیریتی قرار بگیرد.

غلامی با اشاره به اینکه تعدادی قرارداد با وزارتخانه ها منعقد شده تا در رفع مشکل و توسعه نقش آفرین باشد، تصریح کرد‌: دانشگاه ها در هر مقطع زمانی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند و دانشگاه‌های زنجان از جایگاه علمی قابل قبولی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا، باید ماموریت گرایی را در مراکز کوچک نهادینه کنیم؛ چراکه قرار نیست همه دانشگاه‌ها در شکل دانشگاه تهران ظاهر شود. دانشگاه‌های ما اگر باهم پیوند داشته باشند حتما در توسعه کشور نقش آفرین خواهد بود.

در ادامه استاندار زنجان با تاکید بر اینکه دانشگاه، مرکز بسیار مهمی است و امروز در شرایط ویژه ای که در کشور وجود دارد، اهمیت این مراکز دو چندان می شود، گفت: برای ایجاد حماسه ملی در انتخابات در حال آماده سازی هستیم و در این میان سهم دانشگاه بسیار اهمیت دارد.

 فتح الله حقیقی با اشاره به اینکه جایگاه دانشگاه به ویژه دانشجویان از نظر نشاط سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است، افزود: در پژوهش رتبه شانزدهم دنیا و رتبه اول منطقه را داریم و این پژوهش‌ها باید به ثروت تبدیل شود ولی هنوز به جایگاه شایسته ای در این خصوص نرسیده‌ایم، البته قدم‌های جدی برداشته شده است که امید است به زودی در این حوزه ورود پیدا کنیم .

وی با تاکید بر اینکه امروز بعد از سال‌ها، پارک علم و فناوری ما نوجوان است ولی قدمهای بسیار جدی برداشته است، تصریح کرد: در برخی رشته‌های علوم پایه، دانشگاه تحصیلات تکمیلی می‌تواند پایلوت دانشجویان خارجی باشد. این بورس باعث می‌شود که دانشگاه تحصیلات تکمیلی جایگاه بالایی در دنیا داشته به نوعی آبروی کشور باشد.

 در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه زنجان، محسن نجفیان با اشاره به اینکه اگر امروز جامعه دچار مشکل اشتغال است، تنها نسخه درمان، توجه به فعالیت‌های فناورانه در دانشگاه‌ها است، گفت: امیدواریم با این کار قدمی در جهت پیوند واقعی با صنعت و اقتصاد جامعه برقرار کنیم و بنیان‌های اقتصادی جامعه و توان رقابت تولیدات داخلی با افتصادهای دیگر کشورها را بالا ببریم.

وی ادامه داد: امروز حرکت جهان به سمتی است که ناچاریم تولید به شکل سنتی را کنار بگذاریم تا رویکرد فناورانه در همه بخش‌های اقتصادی مورد استقبال قرار بگیرد. جامعه دانشگاهی نیز در این راستا قدم برداشته است و امیدواریم محصولات فناورانه از جمله قرص خمیر دندان و دهان شویه، تصویربردار فراطیفی، سامانه اندازه‌گیری غیر مخرب تنش‌های پسماند، پرینتر سه بعدی، کیت مولکولی تعیین ژنوتایپ اسب و غیره مورد بهره برداری و استفاده عموم مردم قرار گیرد.

نجفیان تصریح کرد: تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه زنجان طی پارسال در مجلات معتبر JCR و ISC به ترتیب به 400 و 338 مورد می رسد. همچنین دانشگاه زنجان در مجموع 10 هزار و 11 نفر دانشجو دارد که از جمله  70 نفر کاردانی، 6هزارو 453 کارشناسی، 2هزارو 714 ارشد و 774 نفر دکتری را شامل می شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوزیر علومدانشگاه زنجاندانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1236


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»