کد خبر: 1238
1398/06/09 - 2:7


نماینده تعاون‌گران در آیین تجلیل از 18 تعاونی برتر استان با انتقاد از تحریم‌های داخلی گفت:

سیستم بدون تبعیض می‌خواهیم

امیرحسین اسدی: تولیدکنندگان تابع ضوابط‌‌اند و مخالف روابط

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- سفیر تعاون استان با عنوان اینکه ما تابع ضوابطیم و مخالف روابط، اعلام کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان سیستم سالم بدون تبعیض می‌خواهند تا برنامه‌های توسعه‌ای و رونق تولیدشان را تدوین و عملیاتی کنند.

مدیر تعاونی تولید سولفات و شمش روی میعاد ثامن زنجان در چهاردهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان به شرایط بحرانی اقتصادی کنونی کشور اشاره کرد و گفت: درست است که تحریم‌ها فعالان اقتصادی را در تنگنا قرار دادند اما آنچه به ما ضربه سنگینی زد، تحریم‌های داخل کشور بود.

امیرحسین اسدی اضافه کرد: تصمیمات سیستم دولتی در صدور بخشنامه‌های متعدد بدون اعلام قبلی و ایجاد محدودیت‌های گمرکی سبب شده تا تولیدکننده که با تلاش‌های مستمر بازار خارجی را یافته نتواند با شریک تجاری خود در زمان مقرر مبادله داشته باشد.

اسدی با اشاره به تولیدات واحد خود عنوان کرد: نیاز داخل کشور برای مصرف فلز روی تولید شده شرکت 20 درصد است، برای مدیریت واحد باید 80 درصد تولیدات به خارج از کشور صادر شود اما به دلیل مشکلات موجود در بازار ارز و مسائل مربوط به نقل و انتقال پول و فراهم نبودن زیرساخت‌های صادراتی در داخل نتوانسته‌ایم به اهداف صادراتی خود دست یابیم.

سفیر تعاون ضمن درخواست از مسئولان دولتی برای نظرخواهی و مشورت با تعاون‌گران و فعالان اقتصادی در بخش صنعت به هنگام اتخاذ تصمیمات مربوط به این حوزه تاکید کرد: معتقدم اگر موانع صادراتی داخل کشور برطرف گردد فعالان اقتصادی می‌توانند تا حدود قابل قبولی به اهداف صادراتی‌شان دست یابند.

اسدی با عنوان اینکه ما تابع ضوابطیم و مخالف روابط اعلام کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان سیستم سالم بدون تبعیض می‌خواهند تا برنامه‌های توسعه‌ای و رونق تولیدشان را تدوین و عملیاتی کنند.

این تعاون‌گر نمونه با بیان اینکه مسئولان باید با دید مثبت به تولیدکنندگان نگاه کنند، ابراز کرد: نباید مسئولان در مواجهه با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برخورد تهاجمی و قهرآمیز داشته باشند.

مدیر شرکت چكاد صنعت فلاح نیز با تاکید بر ایستادگی در قبال تحریم‌های غرب، اقدامات دولت در وضع قوانین مربوط به رفع موانع تولید و حمایت از تعاونی‌ها و بخش تولید را ستود و ابراز امیدواری کرد تا شرکت چكاد صنعت فلاح در مسیر توسعه استان نقش مهمی ایفا کند.

تمرکز بر اقتصاد تعاونی؛ رمز توسعه کشور

رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور نیز در این آئین با بیان اینکه در قانون اساسی بر خلاف اقتصاد دولتی و خصوصی، بخش تعاون پررنگ دیده نشده است، ابراز کرد: از اهمیت بخش تعاون تنها در ۲ اصل ۴۳ و ۴۴ قانون سخن به میان آمده ولی آنچنان پررنگ نبوده است.

 اسداله رازانی با عنوان اینکه طی زمان به اهمیت بخش تعاون پی برده شده و این بخش باید سهم خود را در اقتصاد کسب کند، تصریح کرد: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور فعال بوده که زمینه اشتغال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در کشور فراهم کرده است. از نظر درصدی 60 درصد از جمعیت کشور به نوعی در یک یا چند تعاونی عضویت دارند که این امر نشان از گرایش مردم کشور به تعاونی است.

رازانی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی در کشور باید به نفع بخش خصوصی و تعاون، لاغر شود، افزود: البته این مهم تا حدودی در سطح کشور عملیاتی شده است. ما معتقدیم برای تحقق کامل آن باید بخش خصوصی تقویت گردد تا کشور در مسیر توسعه و رونق اقتصادی قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور اضافه کرد: توسعه اقتصاد تعاونی به طور جدی در دستور کار دولت و مجلس است چرا که معتقدیم این بخش ظرفیت مناسبی برای فراهم کردن کردن زمینه رونق و توسعه اقتصادی دارد.

عضویت 85 درصدی زنجانی‌ها در شرکت‌های تعاونی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این برنامه ضمن ارائه آماری از تعداد شرکت‌های تعاونی فعال اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون 4 هزار و 535 شرکت تعاونی در استان به ثبت رسیده که از این تعداد هم اکنون یک هزار و 170 تعاونی در حوزه‌های مختلف فعال‌اند که زمینه اشتغال 12 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم را فراهم کرده‌اند.

محمدرضا یوسفی با بیان اینکه در استان نزدیک به 900 هزار نفر عضو شرکت‌های تعاونی هستند، اضافه کرد: این میزان شامل 85 درصد کل جمعیت استان می‌شود.

یوسفی با عنوان اینکه سال گذشته 105 شرکت با 902 عضو در استان تشکیل شد که زمینه ایجاد اشتغال برای یک هزار و 64 نفر را فراهم کرد، ادامه داد: علاوه بر آن در 5 ماهه نخست امسال نیز 21 شرکت تعاونی با عضویت 529 نفر تاسیس شد.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات ارزان قیمت 200 میلیارد ریالی از محل اشتغال روستایی و فراگیر در سال 97 و 5 ماهه نخست سال جاری به حدود 5 شرکت تعاونی فعال در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات و مسکن تصریح کرد: در هفته دولت امسال 47 طرح تعاونی با اعتبار 153 میلیارد ریال و با اشتغالزایی بیش از 400 نفر و با عضویت 128 نفر در بخش‌های مختلف افتتاح می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی در زمینه صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و خدمات فرصت‌های خوبی را برای توسعه ایجاد کرده‌اند به نقش مهم آن‌ها در کاهش نرخ بیکاری مناطق و توسعه استان و کشور اشاره کرد.

تشکیل نخستین میز صادراتی بخش تعاون در زنجان

یوسفی با بیان اینکه سال قبل نخستین میز صادراتی بخش تعاون در زنجان تشکیل شد، اضافه کرد: امیدواریم این مهم در توسعه صادرات استان نقش کلیدی داشته باشد.

وی با عنوان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز 31 هزار و 801 زمین مسکونی و 9 هزار و 579 واحد مسکونی به اعضای شرکت‌های تعاونی مسکن تحویل داده شد که در زمینه تعاونی مسکن مهر، زنجان رتبه نخست کشور را کسب کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز یک هزار و 67 واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی مسکن در دست اقدام است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تشکیل شرکت‌های تعاونی فعال در حوزه مشاغل خانگی و حمایت از آن‌ها و تشکیل تعاونی تخصصی صادرات در واحدهای تجاری را از برنامه‌های سال جاری این دستگاه اعلام کرد.

صادرات 20 میلیون دلاری بخش تعاون در سال 97

وی با اشاره به صادرات 20 میلیون دلاری بخش تعاون در سال 97 اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام گرفته با تشکیل تعاونی‌های فعال در امر صادرات این میزان در سال جاری و سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

یوسفی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین جشنواره تعاون تصریح کرد: این جشنواره با هدف شناسایی تعاونی‌های برتر در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به آغاز ثبت‌نام این جشنواره از 14 خرداد تا 10  تیر ماه عنوان کرد: در سطح استان 453 تعاونی که شامل 59 درصد کل تعاونی‌ها می‌شدند شرکت کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه  معرفی الگوهای عملی موفق تعاونی برای بهره‌گیری سایر تعاونی‌ها از روش‌ها، دستورالعمل‌ها و نمونه‌های موفق، ایجاد فضای مناسب برای انتقال دانش رسمی و بومی از اهداف برگزاری جشنواره تعاونی‌هاست، ابراز کرد: خوشبختانه مشارکت تعاونی‌ها در این جشنواره مطلوب بوده و در این راستا از 18 تعاونی برتر تجلیل می‌شود.

سهم 35 درصدی کشاورزی از تعاون

رئیس اتاق تعاون استان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف اظهار کرد: از کل تعاونی‌های استان 35 درصد در بخش کشاورزی، 17.5 درصد در بخش خدمات و 15.5 درصد در بخش تولید فعال هستند.

نوروز محمدی ادامه داد: 13.5 درصد تعاونی‌ها در بخش صنعت، 5 درصد در بخش مسکن،  2 درصد در بخش تعاونی اعتبار، 1.5 درصد در بخش فرش دستبافت و غیره فعالیت دارند. در سطح استان بیش‌ترین تعاونی‌های تشکیل شده مربوط به شهرستان زنجان به تعداد 459 مورد بوده که زمینه اشتغال مستقیم 4 هزار و 983 نفر را فراهم کرده است.

در پایان از تلاشگران و نمایندگان 18 تعاونی برتر استان از جمله تعاونی داروسازان استان، شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه، نانوساختار آرین، اعتبار فرهنگیان ابهر، اعتبار فرهنگیان زنجان، چکاد صنعت فلاح، تولیدی روی میعاد ثامن زنجان، کشتارگاه صنعتی طیور زنجان، تلاشگران صنعت کفش دست‌دوز هیدج، اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان زنجان، تعاونی مصرف کارکنان ایران ترانسفو، سونار چوب خرمدره، تعاونی دهکده جهانی رایا، تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان، تعاونی اعتبار کارکنان بهداشت و درمان ابهر، مسکن فرهنگیان ابهر، تعاونی اعتبار کارکنان بیمارستان امدادی و الغدیر ابهر تجلیل شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعاونی های برتراداره تعاون زنجانتولید
sedayezanjannews.ir/nx1238


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»