کد خبر: 1241
1398/06/09 - 2:12


صدای زنجان وضعیت بازار مسکن پس از انتشار اخبار مربوط به کاهش قیمت‌های نجومی را بررسی می‌کند

صعودِ بی‌سقوط

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک: قیمت مسکن سقوط نمی‌کند/ یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی: دولت از مسکن اجتماعی دست بردارد و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در شرایطی که شمارش معکوس برای کاهش قیمت مسکن در پایتخت آغاز شده است نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید بازار مسکن در زنجان راکد است اما تا به امروز قیمت مسکن در دو بخش اجاره و خرید و فروش ریالی هم سقوط نکرده است. او می‌گوید نباید منتظر پائین آمدن قیمت‌ها باشیم.

احمد نوروزی با بیان اینکه به ترتیب اهواز (مرکز استان خوزستان)، تهران و زنجان در بحث گرانی قیمت جزو استان‌های اول تا سوم کشور اعلام شده‌اند، می‌گوید: متعجبم در زنجان کارخانجات و صنایع مستقر نشده‌اند اما قیمت‌ مسکن باورنکردنی است.  

در تهران در چند هفته اخیر یعنی از اول تیرماه تاکنون حجم معاملات مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است به طوری که بازار مسکن رکود بی‌سابقه‌ای را طی ۲۵ سال گذشته تجربه می‌کند. در حال حاضر رکورد کاهش قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران به ۵ میلیون تومان در هر متر مربع می‌رسد که به گفته صاحب‌نظران این روند طی روزهای آتی نیز ادامه می‌یابد. طبق اظهارات حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک  در شهریور ماه قیمت‌‌های اجاره در بازار تهران کاهشی محسوس را نسبت به ماه‌های قبل تجربه کرده و این روند در روزهای آتی تشدید می‌شود چرا که کاهش قیمت مسکن بر فروکش هیجانات بازار اجاره مؤثر بوده است.

بازار مسکن راکد است اما هنوز قیمت‌ها پائین نیامده

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با بیان اینکه قیمت‌ مسکن در زنجان به هیچ عنوان پائین نیامده، معتقد است: هیچ وقت قیمت‌ مسکن سقوط نمی‌کند. در بازار رکود هست اما هنوز قیمت‌ها پائین نیامده است. اخبار منتشره مربوط به تهران را نمی‌پذیرم چون با مسئولان املاک پایتخت در ارتباطیم، سقوط قیمت‌ها طی چند روز اخیر را تائید نمی‌کنند.

نوروزی عنوان می‌کند: رکود و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ادواری است و خواه و ناخواه این رکود شکسته می‌شود اما نباید انتظار پائین آمدن قیمت‌ها در سطح وسیع باشیم، هزینه‌ها را دولت خودش بالا برده است، چگونه انتظار دارد قیمت مسکن پائین بیاید؟ امسال میزان اجاره‌بها وحشتناک است و 3 برابر شده، وقتی نظارتی نباشد اوضاع همین می‌شود. حباب مسکن وجود ندارد چرا باور نمی‌کنیم که قیمت‌ها واقعی است و دولت خودش مسبب این شرایط بوده است؟

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان با بیان اینکه سال قبل قیمت صدور پروانه ساختمان 160 میلیون تومان بود اما امسال قیمت آن در شهرک کارمندان به یک میلیارد تومان رسیده است، به اجاره بهای سرسام‌آور پارکینگ‌ها که از 75 هزار تومان به 150 هزار تومان افزایش یافته است اشاره می‌کند و می‌افزاید: قیمت مصالح ساختمانی و سایر اقلام خوراکی، برق و مصرفی نیز بالا رفته است، آیا نباید انتظار داشته باشیم قیمت در بازار مسکن برود؟

نوروزی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته میزان عرضه و تقاضا برابر بود و رکود حاصل می‌شد و با گذشت زمان قیمت فروکش می‌کرد اما امروز عرضه و تقاضا برابر نیست، نبود تولید از یک سو و بالا رفتن هزینه‌ها و ایجاد موانع از سوی شهرداری در امر ساخت و ساز سبب شده تا بازار مسکن نابسامان باشد.

به اعتقاد نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان عدم مدیریت دولتمردان بازار مسکن را آشفته کرده است. نوروزی می‌گوید: دولتی‌ها وقتی کار از کار گذشت راهکارهایی ارائه می‌دهند که قابلیت اجرایی هم ندارد. وقتی قیمت‌های کارشناسی شده نیست چرا دست روی دست گذاشته و کاری نمی‌کنند؟

نوروزی با بیان اینکه دولت روحانی در ساخت و ساز نتوانست کاری کند، می‌افزاید: کاری به کیفیت مسکن مهر ندارم اما هر چه که بود سایه‌ سری برای خانوارهای دارای معیشت پائین و کم درآمدها ایجاد کرد. دولتمردان چرا دیر به این فکر افتاده‌اند که مسکن اجتماعی بسازند، اگر این طرح را به صورت ضربتی هم شروع کنند، نمی‌توانند بازار را سر و سامان دهند.

یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن استان را ناشی از عدم مسئولیت‌پذیری مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی می‌داند و معتقد است: برخی از املاکی‌ها با سوء‌استفاده از عدم جدیت مدیران و وضعیت آشفته اقتصادی کشور، قیمت مسکن را تا کهکشان‌ها برده‌اند.

مقصر افزایش قیمت مسکن، املاکی‌ها نیستند

اما نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان ضمن رد این‌گونه اظهار نظرها می‌گوید: اگر املاکی‌ها واقعا می‌توانند در بالا رفتن قیمت‌ها مؤثر باشند چرا الان نمیتوانند قیمت‌ها را بالا ببرند؟ این اظهارات با هدف تخریب املاکی‌هاست. خیزش عمومی در این سونامی نقش داشته‌ است.

نوروزی در پاسخ به نقش اخلال‌گران در بازار نابسامان مسکن نیز عنوان می‌کند: در بازار مسکن اخلال‌گر نداریم و برخی‌ها با این حرف‌ها می‌خواهند دل مردم را خوش کنند. چرا برخی از نهادها و دستگاه‌های دولتی نظیر شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به هنگام فروش قطعات زمین خود آن را به مزایده می‌گذارند تا اموال‌شان را به بالاترین قیمت بفروشند؟ آیا این بازار سیاه را دولت درست نمی‌کند؟ صدور مجوز و پروانه ساختمانی 6 سال طول می‌کشد. آیا امیدی برای سرمایه‌گذار یا سازنده ساختمان هم می‌ماند که به مسکن رونق دهد؟

مسعود بیات‌منش، مديركل راه و شهرسازي استان ابتدای سال جاری در نخستین جلسه شورای مسکن اعلام کرده بود که 22 درصد خانه‌های زنجان اجاره‌ای است و طبق سرشماری سال 90 بيش از 20 هزار مسكن و سال 95 نزدیک به 24 هزار مسكن خالی از سكنه بوده است و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به این آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی می‌گوید: این یعنی مازاد مسکن برای 80 هزار نفر در زنجان وجود دارد.

مسکن در شرایط کنونی اقتصادی، یک کالای سرمایه‌ای تلف‌شده است

علی منصوری باور دارد: در شرایط کنونی، مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تلف شده است و برای صاحب آن که به دنبال سود اقتصادی است به هیچ عنوان درآمدزا نیست. چرا که افزایش جمعیت و عدم نرخ رشد آنچنانی سبب شده که تقاضا برای مسکن به تدریج کاهش یابد و به صفر میل کند.

منصوری تصریح می‌کند: بسیاری از صاحبان منازل و آپارتمان‌های خالی در شرایط کنونی بازار ترجیح می‌دهند ملک خود را نفروشند و از سویی دیگر تقاضایی برای خرید وجود ندارد، این یعنی اینکه یک خودروی شخصی بخریم و بدون اینکه از آن استفاده کنیم در پارکینگ منزل‌مان خاک بخورد، آیا با استفاده نکردن آن می‌توان جلوی استهلاک اتومبیل را گرفت؟ مسکن نیز همان گونه است وقتی از آن استفاده نشود با گذشت زمان مستهلک شده و سرمایه به هدر می‌رود.

نقدینگی مردم به سمت تولید هدایت شود

این تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوسد: معتقدم باید نقدینگی مردم به سمت تولید سرازیر شود تا علاوه بر ایجاد سود برای آنان، زمینه برای رونق و آبادانی اقتصادی استان و کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن به هیچ عنوان نمی‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه قلمداد شود، ادامه می‌دهد: متاسفانه در این زمینه دلیلی برای افزایش قیمت‌های نجومی وجود ندارد. البته بخشی از این بالا رفتن قیمت‌ها می‌تواند واقعی باشد، افزایش 2 برابری دستمزد نیروی کار و انواع کالاهای مصرفی در ساخت‌وسازها از جمله آهن‌آلات، سیمان و غیره سبب شده تا 60 درصد افزایش قیمت که ناشی از افزایش هزینه ساخت بوده کاملا واقعی باشد و 40 درصد این افزایش به فرهنگ معیوب همشهری‌هایمان بر‌گردد.

دولت باید از ساختن مسکن اجتماعی دست بردارد

منصوری که گرایش به ساخت و سازها ‌در شرایط کنونی کشور را نیاز اساسی نمی‌داند، معتقد است: سرمایه‌گذاری یک ریال در بازار مسکن به منزله هدررفت سرمایه است. حتی معتقدم دولت نیز نباید گامی برای ساخت مسکن اجتماعی بردارد. البته در شرایط کنونی دولت مجبور است دست به این کار بزند. ولی راهکارهای دیگری دارد باید تحقیق کند و به گزینه مناسبی برسد. به نظر می‌رسد اعطای وام برای تعویض مسکن (تشویق مردم برای افزایش مساحت خانه و نوسازی و بهسازی منازل) می‌تواند سبب رونق بازار مسکن شود. معتقدم دولت باید برای مسکن‌های خالی تمهیدی بیاندیشد. دولت نباید در بخش تولید دخالت کند. ما آنقدر که از بیکاری رنج می‌بریم از نبود مسکن رنج نمی‌بریم.

دولت احمدی نژاد در ایجاد مسکن‌های مهر تصمیم درستی نگرفت

او با اشاره به سود سرمایه‌گذاری در بخش تولید در مقایسه با مسکن عنوان کرد: دولت با ایجاد زیرساخت‌های قوی در بخش تولید و کاهش بروکراسی‌های اداری و پائین آوردن قیمت خدمات می‌تواند در ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری مؤثر واقع شود. دولت احمدی نژاد در ایجاد مسکن‌های مهر تصمیم درستی نگرفت. بهتر بود به جای ترویج مسکن مهر که در آن زمان اقتصاد کشور نسبتا مطلوب بود اقتصاد را به سمت رونق تولید و فعال کردن شهرک‌های صنعتی سوق می‌داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به راکد بودن 60 تا 70 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی زنجان اعلام کرد: حمایت‌های بسیار ضعیف از صنعت سبب شده تا مردم به سمت مسکن رفته و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند که نتیجه آن، بازار آشفته مسکن است.

این تحلیل‌گر اقتصادی با اشاره به عدم توجه مسئولان به زیبایی‌های بصری شهرک‌های صنعتی و مشکلات آسفالت معابر این مکان‌ها عنوان کرد: باید قبول کنیم حتی ابتدای‌ترین اقدام برای جذب سرمایه‌گذار جهت ایجاد رونق اقتصادی شهر و استان صورت نگرفته و مسئولان بی‌توجه به فضای عمرانی معابر شهرک‌ها نقشه توسعه‌ای اثربخشی برای آن ترسیم نکرده‌اند.

وی عنوان می‌کند: تمامی اقدامات مسئولان بدون ضابطه و بر پایه رابطه شکل گرفته است، به بیانی دیگر سیستم صدور مجوز در سطح کشور نیازمند مهندسی مجدد برای اصلاح فرآیندهاست تا مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید جذب شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که سرمایه‌گذاری بر روی مسکن را به منزله توسعه فرهنگ سود باد‌آورده می‌داند، معتقد است: متاسفانه گاهی اوقات دولت و دستگاه‌های خدمات‌رسان به این افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. به طور مثال خدمات شهرداری در حوزه مسکن در بهمن ماه سال قبل یک میلیون و 700 تومان بود اما پس از گذشت چند ماه امسال به 2 میلیون و 500 تومان رسیده است.

منصوری با بیان اینکه توسعه فرهنگ سوداگری یا دلالی سبب شد تا قیمت خودرو بین بازه زمانی تیر سال 97 تا تیرماه امسال 3 برابر شود، ادامه می‌دهد: همین فرهنگ سبب روزگار ناخوش مسکن شده است.

وی با عنوان اینکه افزایش تقاضا سبب کاهش عرضه و کمبود و نایاب شدن کالا در بازار می‌شود، می‌گوید: همین امر سبب افزایش قیمت شده و بازار را متلاطم می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مسکن زنجاناتحادیه مشاوران املاک زنجاندانشگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1241


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»