کد خبر: 12430
1403/05/08 - 20:10


نشست تخصصی بزرگداشت شیخ اشراق و گرامیداشت «روز زنجان» با استقبال کمرنگ مدعوین همراه شد؛

شیخِ غریب

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: گرمای روزهای قبل، علت عدم استقبال از روز ملی زنجان بود!/عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان: سهروردی در وطن خود غریب است/رئیس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان استان: نبود بنیاد «سهروردشناسی» برای زنجان ایراد محسوب می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نشست تخصصی بزرگداشت شیخ اشراق و گرامیداشت «روز زنجان» با استقبال کمرنگ مدعوین همراه شد هر چند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان علت این حضور کمرنگ را گرمای روزهای قبل دانست اما عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان که گویا با این اظهارات چندان موافق نبود؛ این موضوع را ریشه در غریبی سهروردی در وطن خود قلمداد کرد.

روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد در تقویم است که به همین مناسبت این روز، روز ملی زنجان نیز نام گرفته است، شیخ شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیر سهرودی فیلسوفی است.

فیلسوفی که حدود ۹۰۰ سال پیش در روستای سهرود شهرستان خدابنده زنجان به دنیا آمد. کسی که ملقب به شیخ اشراق، شیخ شهید و شیخ مقتول است.

توجه سهرودی به مسائل پیرامون و بررسی ابعاد مختلف موضوعات موجب شد در همان زمان و در شهر حلب حکمه‌الشراق را به پایان رساند. تلاش‌های شبانه‌روزی شیخ اشراق و مباحث فلسفی و بر زبان آوردن اعتقادات باطنی بدون هیچ تغییری دشمنان سهروردی را هر روز زیادتر می‌کرد. با متهم کردن سهرودی به الحاد، منجر شد بالاخره شیخ جوان توسط صلاح‌الدین ایوبی و پسرش ملک ظاهر که در بین مسلمانان بسیار قابل اعتماد بودند زندانی شود؛ حبسی که منجر به مرگ سهروردی در سن ۳۸ سالگی شد.

بسیاری از فیلسوفان شیخ اشراق را رهبر افلاطیون دنیای اسلام می‌دانند و از وی هم اکنون حدود ۵۰ کتاب و رساله برجای مانده که شرح رساله آوازپرجبرئیل، التلویحات، حکمت‌الاشراق، بستان‌القلوب، لوامع‌الانوار، رساله عشق، رساله عقل، رساله صفیر سیمرغ از جمله آنها است. به مناسبت این روز، روز دوشنبه هشتم مرداد‌ماه 1403 در محل سالن جلسات کتابخانه سهروردی برگزار شد، جلسه‌ای که خالی بودن صندلی‌های آن از جمله حواشی آن بود و موجب واکنش برخی از سخنرانان این جلسه شد، خالی بودن سالن دارای حدود 200 صندلی نشان داد، این اندیشمند و شیخ بزرگ کشور در سرزمین خود به شدت ناشناخته و تنها است.

 شیخ اشراق یک عنصر فهیم و شایسته ایران زمین است

اصغر حاج علی اکبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این مراسم در ابتدای سخنان خود علت کم بودن استقبال از این برنامه را گرمای روزهای قبل و احتمال نرسیدن دعوتنامه به دست مدعوین اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیخ اشراق یک عنصر فهیم و شایسته ایران زمین است که باید نسبت به آن ادای دین کنیم، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی برای این ایام در نظر گرفته شده بود که به دلیل رویدادهای اخیر کشور برگزار نشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه بین فلسفه و حکمت تفاوت وجود دارد، که بسیار است، عنوان کرد: حکمت یک واژه اسلامی و فلسفه یک واژه یونانی بوده و تفاوت در این بوده که خدواند حکیم است ولی در نام‌های خداوند فلسفه نداریم.

 نبود بنیاد «سهروردشناسی» برای زنجان ایراد محسوب می‌شود


رئیس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سال 1380 کنگره بین‌المللی سهرورد برگزار شد، اظهار کرد: 23 سال پیش قرار بود این کنگره هر ساله به صورت ملی و هر چهار سال به صورت بین‌المللی برگزار شود که نشد که این موضوع جای تاسف دارد.

رسول بیات با بیان اینکه 450 مقاله از سطح کشور وارد این کنگره شد و همان روز اجرا، مجموعه مقالات چاپ شد، عنوان کرد: 11 جلد کتاب هم در این کنگره چاپ شد که در واقع یک کار بی‌نظیر اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه دوباره این حرکت شروع روشنی خواهد داشت، اظهار کرد: اتفاقاتی افتاد اما ابتر ماند که باید پیگیری شود.

رئیس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان استان زنجان با بیان اینکه تا سال آینده مجوز بنیاد سهروردی دریافت خواهد شد، عنوان کرد: نبود بنیاد سهروردشناسی برای زنجان ایراد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این برنامه امسال در شان سهروردی برگزار نشد که تا حدودی طبیعی است، بیان کرد: برخی از متولیان دولتی در وضعیت نقل و انتقال هستند و این اتفاق باعث شد نتوانند به صورت جدی وارد شوند.

بیات با بیان اینکه برای سال بعد یک سری اتفاق خواهد افتاد، بیان کرد: به عنوان شهروندان باید از خود شروع کنیم و باید از شخصیت‌هایمان مراقبت کنیم.

رئیس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان استان زنجان افزود: اگر زنجان قرار باشد دارای برند باشد، سهروردی برند ذهنی ما است.

برخی مستشرقان گمان می‌کنند فلسفه در جهان اسلام با ابن‌سینا تمام شده است

سحر کاوندی، استاد فلسفه دانشگاه زنجان نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های فلسفه سهروردی و تفاوت آن با دیگر مکاتب فلسفی جهان اسلام اظهار کرد: برخی مستشرقان ادعا کردند که فلسفه در جهان اسلام با ابن‌سینا تمام شد چون اصل فلسفه را مساوی و مساوق با روش مشایی(عقلی) قلمداد می‌کنند.

کاوندی بیان کرد: این در حالی است که با ظهور سهروردی، راه جدید و متفاوتی با فلسفه مشایی گشوده شد.

استاد فلسفه دانشگاه زنجان با بیان اینکه روش دست‌یابی به حقیقت در این فلسفه با فلسفه مشایی (یونانی) متفاوت است، افزود: مطابق حکمت اشراقی، ‌روشنایی درون، عقل را روش می‌کند، در واقع نور عقلانی پسینی است و آنچه پیشینی است روشنایی درون است.

 سهروردی در وطن خود غریب است

یحیی جهانگیری عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سهروردی در وطن خود غریب است، بیان کرد: این در حالی است که علم وی مورد تایید و اقتباس بسیاری از دانشمندان جهان است.

 نیز در این مراسم با بیان اینکه در فلسفه اختراع کردن همچون با سوزن کوه کندن است، اظهار کرد: سهروردی در فلسفه آفریده و مخترع است و صرفاً فیلسوف نیست.

وی با بیان اینکه سهروردی بزرگ‌مردی است که در سرزمین مسلمانان به کفر متهم شد، بیان کرد: این در حالی است که در دنیای کفار به مطالعه او پرداختند.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه سهروردی فقط کلمه و کتاب فلسفی نیافریده است، تاکید کرد: سهرودی خودش فلسفه است.

جهانگیری با اشاره به اینکه سهروردی دیر به دنیا معرفی شد، عنوان کرد: اولین بار این فیلسوف را ۸۰۰ سال بعد از خودش یک فیلسوف اتریشی به دنیا معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه سهروردی فیلسوف مفسر نیست و فیلسوف مصور است، عنوان کرد: فلسفه سهروردی فلسفه‌ای نیست که در اتاق‌های شیشه‌ای بماند بلکه فلسفه‌ای است که در خیابان‌ها راه می‌رود و شعر ایجاد می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه فلسفه امروزه ما در خیابان راه نمی‌رود بلکه در ذهن می‌ماند، بیان کرد: قدرت در خیابان رفتن را ندارد و به همین خاطر نمی‌تواند مسائل اجتماعی را حل کند.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه فلسفه‌ای که سهروردی شروع کرده است بنیادش با نور و روشنایی است، ادامه داد: برخلاف فلسفه مشاعی که پیشتازی عقل را داریم در فلسفه سهروردی پیشتازی روشنایی درون را داریم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانشگاه زنجانسهروردیشیخ اشراق
sedayezanjannews.ir/nx12430


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»