کد خبر: 1735
1399/02/08 - 9:3


صدای زنجان مشکلات و کم‌ و کاستی‌های دانشجویان، در زمان آموزش مجازی دانشگاه‌ها را بررسی می‌کند؛

نمک به زخم آموزش مجازی

معاون آموزشی دانشگاه زنجان اظهار کرد: مسافرت دانشجویان دکترا برای حضور در دانشگاه، خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها از مشکلاتی است که در این روزها دانشگاه‌ها با آن مواجه است

پایگاه خبری صدای زنجان

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، کلاس‌های الکترونیکی زمینه‌ای برای ارتباط بین اساتید و دانشجویان شد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان مسلما تغییر رویه دانشگاه‌ها از کلاس‌های حضوری به سمت کلاس‌های مجازی مشکلات عدیده‌ای را برای اساتید و دانشجویان به وجود آورده است.

دانشجویی از روند کلاس‌های مجازی گله و شکایت می‌کند و ادامه می‌دهد: کلاس‌های مجازی مشکلات خاص خود را دارند از تداخل ساعات کلاس‌های درسی و زمان نامناسب کلاس‌‌ها که بگذریم پیدا کردن کتاب‌ها و همراه شدن با تدریس اساتید خود مشکلی دیگری است. گران بودن برخی از این کتاب‌ها موجب می‌شد که در دانشگاه‌ها دانشجویان نسبت به کپی کردن و امانت گرفتن این کتب از کتابخانه دانشگاه اقدام کنند اما با شرایط پیش‌آمده این مشکلات به مشکلات دیگر دانشجویان اضافه شده است.

در این میان دانشجویانی نیز هستند که محیط دانشگاهی برای آن‌ها خلاصه در آزمایشگاه و کارهای تحقیقاتی می‌شود و درگیر و دار کارهای پایان نامه خود هستند. دانشجویانی که با شیوع کرونا مجبور به ترک ناگهانی محل تحصیل خود شدند بدون اینکه به آینده روند کارهای پایان‌نامه خود فکر کنند. پایان‌نامه‌هایی که برخی از آن‌ها نزدیک به یک سال تحصیلی درگیر آن بودند.

در این خصوص دانشجوی دکترایی از دغدغه و دل نگرانی‌های خود، می‌گوید: شیوع کرونا موجب شده است که من از کارهای تحقیقاتی خود عقب بمانم. مسلما برای انجام کارهای تحقیقاتی خود باید در آزمایشگاه دانشگاه حضور پیدا کنم تا بتوانم از امکانات آنجا برای پیشروی کارهایم بهره ببرم اما عدم بازگشایی دانشگاه‌ها و یا ارائه پروتکل هایی برای حضور در آزمایشگاه مانع از حضور من در دانشگاه می شود. ضمن اینکه با توجه به بومی نبودن من ارائه خدمات دانشگاهی نظیر خوابگاه لازمه حضور من در دانشگاه است.

در این خصوص حبیب الله زلفخانی، معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا روند آموزشی دانشگاه که مبتنی بر آموزش حضوری بود و وابسته به روابط اجتماعی اساتید در کنار دانشجویان است، به روند آموزش مجازی تغییر یافت. در این میان تفاوت‌های اساسی در سیستم‌ آموزشی دانشجویان پدید آمد که مشکلاتی را هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان ایجاد کرد که باید با آن کنار بیاییم.

دانشجویان دکترا می‌توانند با تشخیص ضرورت حضور آنها در دانشگاه از طریق اساتید راهنما در دانشگاه حضور یابند

وی ادامه داد: در مورد دانشجویان دکترا باید گفت که ما اعلام کردیم دانشجویان دکترایی که کارشان ضروری است و حضورشان در دانشگاه اجتناب‌‌ناپذیر است از طریق گروه آموزشی(استاد راهنما)اقدام کنند و بایستی این ضرورت از سوی گروه آموزشی تشخیص داده و به گروه دانشکده اعلام شود و سپس به معاونت دانشجویی اعلام شود تا معاونت دانشجویی برای این افراد در مورد خوابگاه و سایر موارد مورد نیاز آن‌ها تدابیری بیاندیشد.

تنها 15 تا 20 دانشجوی دکترا برای حضور در دانشگاه درخواست داده‌اند

وی افزود: دانشکده‌ها نیز در مورد ضد‌عفونی کردن محل کار و آزآزمایشگاه ها پروتکل هایی را برای حضور دانشجو  ارائه می‌دهند که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند و آن را رعایت کنند که از این طریق تنها 15 تا 20 دانشجو ثبت نام کرده‌اند و افراد ثبت نام شده در محل‌هایی غیر از خوابگاه اصلی اسکان می‌یابند. ضمن اینکه هنوز دانشجویان ثبت‌نام کرده به طور کامل اسکان پیدا نکرده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: تمام تدابیر در این زمینه اندیشیده شده است و دانشجویان خود نیز چندان مایل به حضور در دانشگاه نیستند ولی آن دسته از دانشجویان دکترایی که کارشان ضروری است تدابیری برای حضور آنها اندیشیده شده است و دانشجویان دکترا باید مورد به مورد به ما مراجعه داشته باشند که در این زمینه ما کار آن‌ها را با توجه به ضرورت‌ها و نیازهای آنها بررسی و انجام بدهیم.

وی افزود: از طرفی دانشجویان بومی دکترا مشکل خاصی در این زمینه ندارند و می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند و کارهایشان را انجام بدهند. ضمن اینکه مسائل مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز باید به این دانشجویان گفته شود و این پروتکل ها رعایت شود.

مشکل ما در حال حاضر مسائل آموزشی نیست

این مسئول با اشاره به اینکه مشکل ما در حال حاضر مسائل آموزشی نیست، افزود: مسافرت دانشجویان دکترا برای حضور در دانشگاه، خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها از مشکلاتی است که در این روزها دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند که ما اجازه فعال کردن این مراکز را نداریم چرا که این متضاد با سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و سیاست‌های اعلام شده از سوی ستاد کرونا است و این مسائل برای ما اهمیت پیدا کرده است در غیر این صورت ما به راحتی امکان برگزاری کلاس دانشجویان دکترا را، به دلیل محدود بودن تعداد دانشجویان داریم اما مسائلی مثل خوابگاه و فعال کردن سلف سرویس‌ها مسائل مورد اهمیت است که باید به آن توجه کرد.

تلاش شده است کم و کاستی‌های آموزش مجازی برطرف شود

وی افزود: آموزش الکترونیکی کم و کاستی‌هایی مربوط به خود را دارد ضمن اینکه ما تمام قواعد و اصول روانشناختی مناسب برای برگزاری این کلاس‌ها را که توسط وزارت علوم ارائه شده بود در صفحه اساتید قرار دادیم و اعلام کردیم که اساتید این موارد را مطالعه کنند و در این زمینه با دانشجویان همدلی داشته باشند زیرا این مساله به خودی خود سخت است که یک دانشجو برای چند ماه در این شرایط در خانه بماند و اساتید باید در این زمینه با دانشجویان مدارا کنند که با توجه به اینکه ما از طریق سامانه‌ آموزشی با دانشجویان ارتباط برقرار کرده‌ایم، این مسائل تا میزانی بهتر شده است ولی مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد، که برخی از این مشکلات مربوط به تهیه کتاب دانشجویان است که برخی از کتاب‌ها گران هستند و دانشجویان با توجه به شرایط موجود امکان تهیه این کتاب از کتابخانه و یا کپی گرفتن از آن را ندارد ولی بایستی به هر نحو با این مشکلات کنار آمد چرا که راه‌حلی برای آن وجود ندارد هر چند تلاش ما بر این است که این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم و اساتید جزوات خود را معمولا به صورت پی دی اف در سامانه بارگزاری می‌کنند تا دانشجویان بتوانند به این منابع آموزشی دستیابی داشته باشند. از طرفی دیگر این نوع آموزش امکاناتی را برای دانشجویان ایجاد کرده است برای مثال کلاس‌های آموزشی امکان ذخیره شدن دارند و دانشجویان می‌توانند با ذخیره کردن این کلاس‌ها مکررا به‌ دیدن این آموزش بپردازد.

دانشجویان حذف ترم نکنند

زلفخانی در خصوص فرآیند حذف ترم نیز افزود: به دلیل مصلحت‌اندیشی برای دانشجویان، ما در این زمینه تصمیماتمان را با احتیاط پیش می‌بریم و تمام تلاشمان این است که دانشجویان کمتر به حذف ترم بپردازند چرا که اگر داشجویان حذف ترم کنند و یا مرخصی بگیرند، دیگر هیچ کسی مسئولیت حضور این دانشجویان را پیش از ترم تحصیلی جدید در دانشگاه به عهده نمی‌گیرد. ضمن اینکه در حالت کلی افزایش سنوات را در نظر داریم که افزایش سنوات بدون احتساب این موضوع با در نظر گرفتن این شرایط صورت می‌گیرد و انگار تعطیلی تحصیلی برای آنها در نظر گرفته شده است و این موارد را مد نظر داریم و این نگرانی‌هایی که وجود دارد به تدریج برای دانشجویان حل خواهد شد و قواعد لازم را در خصوص این ترم وزارت علوم ارسال کرده است و ما می‌خواهیم تمام موارد را تک تک بررسی کنیم.

هنوز تصمیمی در خصوص تخفیف شهریه دانشجویان شبانه این دانشگاه گرفته نشده است

وی در خصوص شهریه دانشجویان شبانه و کاهش یافتن آن برای این نیم ترم تحصیلی افزود: در این خصوص وزارت علوم دستورالعمل کلی نداده است و این موارد را ما باید جمع‌بندی کنیم تا در کنار شهریه سنواتی که در نظر گرفته خواهد شد تخفیف‌هایی در این زمینه ارائه بدهیم و در واقع بایستی این ترم به اتمام برسد و امتحانات این ترم گرفته شود و زمانی موعد پرداخت شهریه می‌رسد در اینجا هیئت امنا وارد کار شود و تصویب شود تا تخفیفاتی در نظر گرفته شود و یا مطابق آن‌چه که وزارت علوم اعلام خواهد کرد، رفتار شود و در این شرایط با توجه به اینکه دانشجویان در خانه‌های خود مشغول آموزش الکترونیکی هستند و ارتباط دانشجو با دانشگاه کمرنگ شده است، هنوز امکانپذیر نیست.


صدای زنجاندانشگاه زنجانآموزش مجازیکرونا
sedayezanjannews.ir/nx1735


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»