کد خبر: 1251
1398/06/12 - 22:55


صدای زنجان عملکرد چهار ساله نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس را بررسی می کند

سیاه و سفید

کم‌تر از هفت ماه به آغاز انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی فرصت باقیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مدت از هر فرصتی استفاده می کنند تا با تبلیغات غیرمستقیم و حضور در بین مردم برای این دور از انتخابات، نسبت به جلب حمایت رای‌ ساکنان حوزه انتخابیه خود اقدام کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی کم‌تر از هفت ماه به آغاز انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی فرصت باقیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مدت از هر فرصتی استفاده می کنند تا با  تبلیغات غیرمستقیم و حضور در بین مردم برای این دور از انتخابات، نسبت به جلب حمایت رای‌ ساکنان حوزه انتخابیه خود اقدام کنند.

انتخابات دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد.  سید مرتضی خاتمی با کسب 13 هزار و 875 رای از حوزه انتخابیه ماه‌نشان، ایجرود، همچنین دهستان‌های بوغداکندی و قولتوق راهی مجلس شد. این در حالی است که مجموع آرای این حوزه به 54 هزار و 698 رای می‌رسد که 25/36 درصد آرا را تشکیل می دهد. 

تحصیلات او در دو شاخه دکتری حرفه‌ای پزشکی و ادبیات عرب (تحصیلات حوزوی) بوده است.

پیش از او رضا عبداللهی به عنوان نماینده حوزه انتخابیه ماهنشان در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کرد. وی به همراه محمدرضا باهنر و احمد ناطق نوری با هفت دور نمایندگی، رکوردار بیشترین سال‌های نمایندگی در مجلس شورای اسلامی بودند. عبداللهی پیش‌تر در ادوار سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و مرتضی خاتمی پس  از 7 دوره نمایندگی رضا عبداللهی؛ بالاخره  در دهمین دوره به عنوان نماینده ماهنشان و ایجرود انتخاب شد.

 او در سال اول نمایندگی خود در مجلس نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان، در سال دوم عضو کمیسیون بهداشت و درمان و در سال سوم به عنوان نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان انتخاب شد و  در سال چهارم و به نوعی سال پایانی این دوره از مجلس به عنوان نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان فعالیت دارد.

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس مرتضی خاتمی یکی از منظم‌ترین نمایندگان مجلس (از نظر حضور و غیاب در جلسات علنی و کمیسیون‌های تخصصی) در سال ٩٧ بوده است.

مرتضی خاتمی در این مدت با توجه به سمتش در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اظهارنظر کرده است اما بیشترین پیگیری‌های او معطوف به حوزه‌های بهداشت و درمان، کشاورزی و اشتغال زایی جوانان بوده است.

 برخی راضی؛ برخی ناراضی

منتقدان این نماینده معتقدند که مرتضی خاتمی در چهار سال نمایندگی خود چنان که باید و شاید نسبت به برخی از مسائل نظیر توسعه راه و شهرسازی این منطقه و اشتغال جوانان توجه نداشته است. از طرفی برخی دیگر، از نمایندگی 30 ساله رضا عبداللهی در این منطقه سخن به میان می‌آورند و نتیجه نمایندگی این نماینده را بی‌تاثیر در محرومیت این منطقه نمی‌دانند و معتقدند که خاتمی در چهار سال فعالیت خود توانسته است علیرغم مشکلات موجود در سطح کشور کارهای خوبی را برای ایجرود انجام دهد که بیشتر این موارد مربوط به حضور وزیر بهداشت در این منطقه و راه‌اندازی و نوسازی 20 مرکز درمانی بوده است.

یک شهروند در خصوص عمده فعالیت‌های مثبت این نماینده ابراز می‌کند که در دوره نمایندگی آقای خاتمی پروژه گازرسانی اوریاد و انگوران به اتمام نزدیک شده است، بهسازی و آسفالت جاده دندی شروع شده و جاده علم‌کندی و خیرآباد و قره‌آغاج هشترود همچنان در حال انجام است. همچنین چندین کلنگ‌زنی و بهسازی و نوسازی مدارس در این منطقه رخ داده است اما متاسفانه به دلیل نبود سرمایه‌گذار، این شهرستان چنان که باید و شاید پیشرفت نداشته است.

 در مقابل شهروند دیگری معتقد است که طبق سند توسعه ماهنشان، این شهرستان بایستی به ناوگان ریلی متصل بشود، همچنین بایستی کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در این منطقه افتتاح شود تا ضمن توسعه کشاورزی این منطقه، زمینه را برای اشتغال جوانان این منطقه فراهم آورد و در حوزه کشاورزی این منطقه بایستی به سمت کاشت محصولات با بهره‌وری بالا و آبیاری قطره‌ای حرکت می‌کردند که متاسفانه هیچ یک از این اتفاقات در طی نمایندگی مرتضی خاتمی اتفاق نیفتاده است اما ایشان در دوره خودشان توانستند چند وزیر را به شهرستان ماهنشان و ایجرود بیاوردند تا با مشکلات این منطقه آشنا شوند.

وی در خصوص رابطه خوب این نماینده با مردم سخن به میان آورده و گفت: من خودم منتقد ایشان هستم و از نظر ایدئولوژی با ایشان مشکل دارم ولی نادیده گرفتن عملکرد ایشان تخریب ایشان است، نه در خصوص عملکرد ایشان نقد کردن.

شهروند دیگری  اظهار می کند که ساخت خانه بهداشت ربطی به این نماینده نداشته است و خانه‌های بهداشت تنها در ماهنشان و دندی و انگوران و زرین آباد ساخته نشده است که بخواهیم ساخت این خانه های بهداشت را جزو عملکرد این نماینده بدانیم.

یک شهروند ماهنشانی دیگر، با اشاره به اینکه در خصوص عملکرد آقای خاتمی زمانی می‌توان صحبت کرد که این عملکرد را با عملکرد نماینده سابق شهرستان آقای عبدالهی مقایسه کنیم، گفت: در واقعیت از دیدگاه من آقای خاتمی عملکرد بهتری نسبت به آقای عبدالهی که بالغ بر 7 دوره نماینده این حوزه بودند، دارند و با توجه به اینکه تخصص ایشان هم در حوزه بهداشت و درمان بود به نظر می‌رسد در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند چرا که سال‌های سال بود که یک درمانگاه در شهر دندی کلنگ زنی شده بود ولی متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده بود تا اینکه آقای خاتمی به عنوان نماینده مجلس انتخاب شدند و موفق شدند در این رابطه حداقل در شهر دندی موفق عمل کنند و این درمانگاه را افتتاح کنند که  در حال حاضر این درمانگاه در حال فعالیت بوده و همین جای امیدواری است.

وی ادامه داد: در حوزه راه و شهرسازی نیز این نماینده ورود پیدا کرده‌اند اما با توجه به اینکه اعتبارات بایستی از طریق دولت اختصاص پیدا کند و چون اعتبارات به صورت قطره ‌چکانی است و اینکه بخواهیم عملکرد این نماینده را در این زمینه بررسی کنیم، کمی غیرمنصفانه است چرا که بخشی از این موضوع  به حوزه اجرایی برمی‌گردد در حالی که وظیفه یک نماینده، قانون گذاری، پیگیری و نظارت است که آقای خاتمی در زمینه پیگیر به نظر می‌رسد و نظارت‌های لازم را به این موضوع داشته‌اند و به عنوان یک شهروند می‌توانم اذعان بکنم که شاهد پیگیری‌ها و نظارت ایشان بوده‌ام.

 این شهروند خاطرنشان کرد: در رابطه با بحث اجرایی نیز بالاخره در این شرایط  نمایندگان تا حدودی انتخاب مدیران در سطح استان را به عهده گرفته‌اند و در سطح استان از استاندار گرفته تا فرماندار به صورت غیرمستقیم ورود پیدا کرده‌اند که در حوزه اجرایی برخی از مسئولین شهرستانی عملکرد خوبی ندارند و کم کار هستند که احساس می‌کنیم نماینده مردم در شهرستان می‌توانند برخی از این مسئولین که عملکرد خوبی ندارند را کنار بگذارد و با وظیفه نظارتی که قانون‌گذار به عهده ایشان گذاشته است بتواند در حوزه نظارت خود وارد شود و مدیرانی که شایستگی لازم را در حوزه شهرستانی ندارند را تعویض کند تا حداقل یک بارقه امیدی در مردم ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه یک نماینده نمی‌تواند تمام خواسته‌های مردم یک  شهرستان  را بر آورده کند، افزود: بالاخره هر نماینده‌ای در هر شهرستان مخالف و موافق‌هایی دارد و به نظر من اگر بخواهیم عملکرد آقای خاتمی را از صد در نظر بگیریم من خودم به ایشان 60 را می‌دهم.

این شهروند در پاسخ به این سوال که آیا به نظرشما آقای خاتمی در حوزه معدن عملکرد خوبی داشته‌اند؟ با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های  ماهنشان در حوزه معدن است؟ گفت: این نماینده به آن صورت که باید به حوزه معدن ورود داشته باشند، ورود نکرده‌اند و آن عوایدی که بایستی از طریق معدن‌های سرب و روی انگوران به این شهرستان برسد و قانون‌گذار در برنامه ششم در نظر داشته است، عاید این شهرستان نشده است ضمن اینکه می‌دانم که این نماینده پیگیر این مسئله بودند که این مسئله هم اتفاق بیفتد اما در حوزه معدن احساس می‌کنم به آن صورت که می‌توانستند در این حوزه ورود داشته باشند چندان ورود نکرده‌اند و به عنوان نماینده مجلس که می‌تواند در معادن این شهرستان نظارت داشته باشد عملکرد ایشان را مطلوب ارزیابی نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که این نماینده در برخی از سخنرانی‌های خود از ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان ماهنشان سخن می‌گویند آیا در این زمینه کاری در این منطقه صورت گرفته است، گفت: نه تنها در دوره ایشان بلکه در دوره نماینده‌های قبلی هم هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است ولی ایشان وعده‌هایی در این زمینه داده‌اند و پیگیری‌هایی نیز در این حوزه داشته‌اند اما هیچ  کاری در این حوزه محقق نشده است و با توجه به اینکه این شهرستان دارای دو بخش است که بخش مرکزی قطب کشاورزی محسوب می‌شود و در  خصوص پرورش ماهی و آبزیان و محصولات کشاورزی نظیر زردآلو و پسته را دارد که بخش انگوران هم که به لحاظ جمعیتی با بخش مرکزی برابر است در حوزه بخش انگوران بیشتر در حوزه معادن و شرکت‌های تعاونی فعالیت دارند و شرکت‌هایی که در این شهرستان فعالیت دارند کالسمین و فرآوری مواد معدنی است که در حقیقت شرکتهای فرآوری معدنی که در شعاع 5 کیلومتری دندی واقع شده است عملکرد خوبی دارد، شرکت کالسمین قبلا در اختیار بانک مهر اقتصاد بود ولی هم اکنون  به صورت  شخصی  اداره می‌شود  که همین امر موجب شده است که دغدغه‌ی کارگران در این خصوص بیشتر شود چرا که به جای جذب نیرو در این شرکت هر روز شاهد تعدیل نیرو هستیم  و به نظر می‌رسد اگر این نماینده عملکرد مطلوب‌تری در این حوزه داشتند  وضعیت بهتری را در این خصوص شاهد بودیم .

این شهروند خاطرنشان کرد: در خصوص معدن انگوران هم با توجه به اینکه بیشترین جذب نیرو در این معدن که بالغ بر هزار نفر بودند افراد غیر بومی استان زنجان هستند و تنها 300 نفر از 1000 نفر جذب شده در این معدن بومی این استان بوده و ما بقی از آذربایجان‌غربی و کرمان و سمنان و اصفهان آمده اند و همین موجب معضلات اجتماعی برای این منطقه ممکن است بشود چرا که کارگران این شرکت پس از رهایی از کار در ساعات آزاد به لحاظ اینکه تفریحی هم ندارند به سمت اعتیاد و مصرف مواد کشیده می‌شوند که در این حوزه آقای خاتمی می‌توانستند ورود داشته باشند تا به کار گیری نیروی کار با توجه به بیکاری‌های موجود در استان به صورت بومی صورت بگیرد که متاسفانه در این زمینه هم چندان عملکرد مناسبی نداشتند .

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه «ماهنشان دارای جاذبه‌های گردشگری در سطح استان است، عملکرد این نماینده را در این حوزه چه طور ارزیابی می‌کنید؟»، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری به نظر می‌رسد بیشتر بایستی دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند. ضمن اینکه کار در این حوزه بایستی ماندگار باشد این در حالی است که ما در این شهرستان حتی هتل مناسب نداریم و به واسطه اینکه درآمد شهرداری‌ها هم چندان زیاد نیست که بخواهند وارد این حوزه شوند. آقای خاتمی به هر حال با توجه به عرقی که به این منطقه دارند پیگیر برخی از مسائل هستند اما متاسفانه اتفاق خاصی در این زمینه در شهرستان رخ نداده است و گردشگری هم در این مدت به صورت متوسط ادامه داشته و نمی‌توان اذعان داشت که گردشگری در این مدت چشمگیر بوده است.

این شهروند افزود: اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این موارد بیشتر در حوزه اجرایی هستند و این مسئولیت‌ها بیشتر برعهده فرمانداران و بخش‌داران است و آن‌ها بایستی در این حوزه پیگیر ماجرا باشند از همین رو من احساس می‌کنم که اینکه بیایم و بگوییم تمام این کارها را بایستی یک نماینده به تنهایی انجام بدهد، به دور از انصاف است و آقای خاتمی تنها در حوزه اختیارات خود بایستی بازخواست بشود و عملکرد چهار ساله او بررسی شود و به نظر می‌رسد بایستی مسئولین دستگاه‌های اجرایی مشکلات حوزه خود را با نماینده در میان می‌گذاشتند تا نماینده هم با توجه به اختیارات خود پیگیر این ماجراها می شد.

وی اشاره کرد که این نماینده همواره نشست‌های مردمی‌اش برقرار است و هم در دفتر زنجان و هم دفتر ماهنشان و دندی آماده پذیرش عموم مردم هستند و  هر روستای این شهرستان را حداقل دو بار بازدید کرده است.

 با وجود نظرات متفاوتی که مردم ماهنشان و ایجرود در خصوص این نماینده  و عملکرد ایشان دارند و انتقادهایی که به این نماینده وارد می‌کنند، به نظر می رسد این نماینده کم حاشیه‌ترین نماینده در سطح استان بوده است. روزنامه صدای زنجان  در پاسخ به انتقاداتی که مردم به این نماینده  مردمی داشتند با سید مرتضی خاتمی تماس گرفت تا  این نماینده نسبت به عملکرد چهار ساله خود نسبت به مردم پاسخگو باشد.

علیرغم پیگیری این موضوع به مدت 3 هفته از سوی خبرنگار صدای زنجان متاسفانه این نماینده به دلایل مختلف از پاسخگویی در این زمینه امتناع کردند و پاسخگوی سوالات روزنامه صدای زنجان نبودند.

سوالاتی که خبرنگار این روزنامه به این نماینده ارسال کردند تا این نماینده به آنها پاسخگو باشد به قرار زیر است؛

 ** شما به عنوان نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی عملکرد چهار ساله خود را چطور ارزیابی می کنید؟ و وظایف یک نماینده را چه می‌دانید؟

** آیا یک نماینده می‌تواند همه درخواست‌های مردم یک منطقه را پاسخگو باشد؟

** شما به عنوان نماینده ماهنشان و ایجرود چه کاری در این چهار سال برای پیشرفت و توسعه ماهنشان و ایجرود انجام داده‌اید؟

 ** در حوزه راه و شهرسازی؛ ماهنشان گویا با مشکلات زیادی رو به رو است در این حوزه چرا نتوانسته‌اید آن طور که باید و شاید خوب عمل کنید؟

** در حوزه معدن با توجه به اینکه این حوزه یکی از ظرفیتهای  منطقه ماهنشان است چرا نتوانسته‌اید عملکرد بهتری داشته باشید؟

** یکی از انتقادهایی که به شما به عنوان نماینده ماهنشان وارد است این است که شما در زمینه بومی کردن پذیرش نیروی معدن و شرکتهای فرآوری معدنی ورود پیدا نکرده‌اید. آیا این موضوع در حوزه اختیارات شما بوده است و  اگر بوده است چرا نتوانسته‌اید در این زمینه ورود پیدا کنید؟

** در حوزه بهداشت و گردشگری برای ماهنشان چه برنامه‌هایی داشته‌اید و اجرایی‌اش کرده‌اید؟

** به نظر می رسد که اکنون زمان آن فرا رسیده است که این نماینده خود کلاه خود را قاضی کند که آیا آنچه که در طی این چهار سال انجام داده است تمام آن چیزی بوده است که در توان داشته است یا خیر؟

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرتضی خاتمیمجلس دهمماهنشان
sedayezanjannews.ir/nx1251


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»