رانندگان معترض: با انعقاد قراردادهای پنهانی، اضافه پرداختهای حق بیمه بیمهگذاران به حساب انجمن صنفی واریز شده است/ رئیس انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و خرمدره: دروغ محض است/ رئیس اداره کالای راهداری وحمل ونقل جادهای: معترضان با اسناد خود مراجعه کنند
لیلا محمدی- جمعی
از بیمهگذاران و بیمهگران با ارسال نامهای به دفتر روزنامه صدای زنجان مبنی بر
تخلفات 23 شرکت حملونقل زیرمجموعه انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و
خرمدره از ابتدای سال 90 تا پایان سال 97، خواستار احقاق حق خود شدند.
یکی از معترضان
در این باره به صدای زنجان گفت: انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و
خرمدره که 23 شرکت حملونقل زیر مجموعه آن فعالیت میکنند، 14 سال است که با یکی
از مؤسسههای بیمهای کشور، قرارداد بیمه مسئولیت متصدیان حملونقل را تمدید میکند
و در این بین، طبق قرارداد پشت صحنهای، 30 درصد حق بیمه واریزی را که مؤسسه بیمه
باید به انجمن برگرداند، برگردانده است اما برخی از مسئولان و اعضای انجمن این مبالغ
مربوطه که سالانه 600 تا 800 میلیون تومان میشود را به صورت غیرقانونی بدون اینکه
به رانندگان برگردانند برای سود شخصی خود کنار گذاشتهاند.
اخذ مبلغ اضافه پرداخت بابت حق بیمه با دستور انجمن صنفی بوده است
یکی از بیمهگرهای
ابهری که نخواست نامی از وی در گزارش آورده شود، در گفتوگو با صدای زنجان ادعا
کرد: چند نفر از اعضای انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل ابهر و خرمدره به
شرکتهای حمل و نقل اعلام کردهاند که طبق توافق، 30 درصد بیشتر از حق بیمه از
شخص راننده و یا از بیمهگذار اخذ کنند که شرکتها طبق دستور صریح انجمن، این 30
درصد و در برخی از موارد بیش از 50 درصد را از بیمهگذار و یا راننده دریافت کردهاند.
به طور مثال اگر حق بیمه از راننده یک هزار تومان بوده، شرکتها به بیمه مبلغ 400
تا 500 تومان واریز و روی بارنامهها و سیستم پایانه نیز به ثبت رساندهاند.
او ادامه داد:
این قضیه پس از پیگیری مسائل بیمهای یاد شده سال گذشته توسط اداره کل حمل و نقل
که منجر به تعلیق چند روزه شرکتهای متخلف و جریمه نقدی آنان گردید، به ظاهر تمام
شده، اما این تخلفات تنها مختص به یک یا دو سال اخیر نبوده و نیازمند کنکاش جدی
مسئولان ذیربط است.
این بیمهگر
معترض با بیان اینکه باید مشخص شود 30 درصد دریافتی از حق بیمه واریزی به حساب یکی
از مؤسسههای بیمه کجا رفته است، اعلام کرد: باید مشخص شود مبالغ اضافی دریافتی از
بیمهگذاران توسط شرکتهای حملونقل که طبق دستور انجمن صنفی مربوطه بوده، به کجا
رفته است، به حساب همان مؤسسه بیمه یا انجمن صنفی؟
شیطنت
رئیس انجمن صنفی
شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و خرمدره ضمن رد هرگونه تخلف از سوی این انجمن و یکی
از مؤسسههای بیمه تاکید کرد: اصلا چنین چیزی وجود ندارد. 2 سال پیش یک مورد گزارش
در این زمینه صادر شده که مشخص نبود شاکیان چه کسانی هستند. مراجع ذیربط موارد
مطرح شده در گزارش را پیگیری کردند که به مورد خاصی هم نرسیدند.
علی داودی با
توضیح شرایط عمومی بیمه تصریح کرد: طبق قانون، در پایان قرارداد اگر خسارت شرکت
حمل و نقل از 50 درصد پرداختی به بیمه کمتر باشد، 10 درصد به عنوان سود مشارکت
عاید شرکت میشود نه انجمن صنفی، در پاسخ به کسانی که در این زمینه حاشیهسازی
کرده بودند باید بگوییم این مهم یک قانون رایج در کشور است.
داودی در پاسخ
به سؤالی مبنی بر علت تعلیق 23 شرکت حملونقل زیرمجموعه انجمن صنفی شرکتها و
مؤسسات حملونقل ابهر و خرمدره که گفته میشود مربوط به عدم تطابق مبلغ بیمه
دریافتی با واریزی بیمه بوده است، عنوان کرد: این تعلیقها مربوط به مبالغ بیمه و
تخلفات حمل و نقل بوده و ربطی به دریافت پول اضافی از بیمهگذار و واریز آن به
حساب یکی از مؤسسههای بیمه نداشته است.
پاکِ پاکیم
وی با بیان
اینکه هر ماه کمیسیون ماده 11 و 12 به منظور پیگیری و بررسی مطالبات بیمهگذاران و
شرکتهای حمل و نقل تشکیل میشود، ابراز کرد: سال 96 گزارشات وصولی مبنی بر تخلف
23 شرکت نیز پس از مطرح کردن آن در این کمیسیونها مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس انجمن صنفی
شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و خرمدره با تکرار اظهارات خود مبنی بر اینکه مغایرتهایی
که برخی از رانندهها و بیمهگران ادعایش را میکنند مربوط به دریافت سود مشارکت
شرکتها بوده است نه اضافه پرداخت حق بیمه به بیمهگذاران، عنوان کرد: همانطور که
گفته شد عمده مشکلات مربوط به اخذ 10 درصد از حق بیمه به عنوان سود مشارکت توسط
شرکتها بوده است. در سال 96 این سهم در سیستم ایپاد یکی از مؤسسههای بیمه که
بیمه را پشتیبانی میکند، در قیمت تمام شده لحاظ نشده بود. پس از محرز شدن تخلفات شرکتهای حمل و نقل، حکم
مربوطه صادر و منجر به تعلیق 10 روز تا یک ماهه شرکتها شد.
داودی اظهارات
معترضان مبنی بر دریافت اضافه پرداختها از بیمهگذاران جهت واریز به یکی از مؤسسههای
بیمه از سوی شرکتها طبق دستور انجمن صنفی را شیطنتی بیش ندانست و گفت: چنین
ادعایی از سوی فرد یا اشخاص ناشناسی که هویت آنها مشخص نیست مطرح شد اما موارد از
سوی مراجع قضایی زنجان پیگیری گردید، واحد نظارتی شرکت بیمهای نامبرده نیز اقدامات مربوطه را انجام داد اما هیچ تخلفی
مشاهده نشد. تاکید میکنیم ریالی به حساب انجمن صنفی واریز نشده است، اگر مبلغی
گرفته باشیم حتما پاسخگو خواهیم بود.
رئیس انجمن صنفی
شرکتها و مؤسسات حملونقل ابهر و خرمدره با بیان اینکه این موضوع یک ماه پیش تمام
شده است، تصریح کرد: مدعیان توجه داشته باشند که نباید با آبروی افراد بازی کنند و
اگر اظهاراتی دارند طبق مستتدات حرف بزنند. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه
باک است، از ارائه توضیحات باکی نداریم چون هیچ کار خلاف قانونی انجام ندادهایم.
نه حرف معترضان، نه ادعای انجمن صنفی، کارشناسان و بازرسان بیایند
یکی از بیمهگران
نیز با این ادعا که زیرنظر انجمن صنفی نمایندگی یکی از مؤسسههای بیمه 25 تا 30
درصد حق بیمه که به عنوان اضافه پرداخت از مشتریان اخذ کرده بودند را در سیستم
ایپاد ثبت نکرده است، اعلام کرد: مسئولان نظارتی و بازرسی بهتر است نه به حرف معترضان
گوش دهند و نه به اظهارات انجمن صنفی! ضروری است یک کارشناس حمل و نقل از سال 90
تا 97 سیستم ایپاد و بیمه هر یک از نمایندگیهای مؤسسه بیمه مذکور به ویژه یکی از
مؤسسههای بیمه در خرمدره را پیگیری کنند. باور کنید، ارقام نجومی است. جریمه نقدی
شرکتها تا حدود 1.5 میلیارد تومان کافی نیست. تعلیق آنها هم گامی ارزشمند است اما
بهتر است مسئولان نه فقط در سال 96 بلکه کلیه اقدامات مربوطه از سال 90 تا 97 را
بررسی کنند.
البته وی این را
هم گفت که پس از تعلیق شرکتهای حملونقل و ورود سیستم نظارتی و قضایی استان،
متخلفان اقدامات سالهای اخیر خود را امسال تکرار نکردهاند.
اداره کل حمل و
نقل و پایانههای استان در راستای رسیدگی به تخلفات حمل و نقل شرکتها و مؤسسات
حمل و نقل تحت پوشش انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات ابهر و خرمدره با پراکندگی در
چهار شهرستان ابهر، خدابنده، خرمدره و سلطانیه در بهمن ماه سال 97 با عنوان عدم
رعایت مقررات تهیه و تنظیم بارنامه (تفاوت مبلغ بیمه دریافتی با واریزی بیمه) جلسهای
را تشکیل و برای پیشگیری از اختلال در سیستم حمل و نقل در منطقه یاد شده مقرر شد
تا تعلیقی 15 روز تا یک ماهه برای بیش از 20 شرکت در سه مرحله عملیاتی گردد.
بیمه مرکزی وارد شود
سیدجلال
ابوالقاسمیان، رئیس اداره کالای اداره کل راهداری وحمل ونقل جادهای استان، در مورد ادعای اعلامی مبنی بر انعقاد قرارداد پشت صحنهای
بین یکی از مؤسسههای بیمه و انجمن صنفی مبنی بر بازگرداندن 30 درصد حق بیمه
واریزی شرکتها به یکی از مؤسسههای بیمه، به حساب انجمن صنفی نیز اعلام کرد: برای
بررسی جزئیات موضوع باید مؤسسه بیمهای که از آن نام برده میشود و بیمه مرکزی
وارد عمل شوند. هیچ قرارداد منعقد شدهای برای پرداخت حقالزحمه انجمن و شرکت حمل
و نقل در دست اداره کل راهداری و حمل و نقل وجود ندارد. اگر چنین قراردادی وجود
داشته باشد یکی از مؤسسههای بیمه یا انجمن صنفی متخلف هستند.
ابوالقاسمیان از
شاکیان خواست تا برای ادعاهای خود مدارک به جز سال 96 را ارائه دهند تا اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان با همکاری اداره کل بازرسی و سایر دستگاههای ذیربط وارد عمل شده و
میزان تخلفات انجام شده در سالهای گذشته را مورد بررسی دقیق قرار دهند.
تعدادی از شرکتهای حمل و نقل از انجمن صنفی شکایت کردند
وی با اشاره به
اینکه طبق گزارشهای وصولی، تفاوت مبلغ بیمه دریافتی با واریزی بیمه را با دستگاههای
نظارتی و بازرسی مورد بررسی و پیگیری قرار دادیم، گفت: طبق تصمیمات کمیسیون منجر
به تعلیق 23 شرکت شد، البته تعدادی از این شرکتها که متخلف شناخته شدند و این
اقدامات توسط انجمن صنفی انجام شده است، به همین دلیل علیه انجمن صنفی مربوطه هم
شکایت کردند.
رئیس اداره کالای اداره کل راهداری
وحمل ونقل جادهای استان در مورد نقش ورود اطلاعات مربوط
به حق بیمه به صورت دستی در افزایش تخلفات و لزوم جایگزینی آن به صورت سیستماتیک
عنوان کرد: 100 درصد ثبت دستی
اطلاعات بیمهای در سیستمهای در این تخلفات نقش بسزایی داشته است.