کد خبر: 1262
1398/06/24 - 8:30


معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

تقاضا برای آموزش سازهای جهانی است

فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که قرار است 24 تا 30 بهمن ماه امسال برگزار شود، منتشر شد

پایگاه خبری صدای زنجان

 زهره میرعیسی‌خانی - فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که قرار است 24 تا 30 بهمن ماه امسال برگزار شود، منتشر شد. فراخوان حاضر بر اساس آیین­ نامه جشنواره و با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است. ستاد برگزاری جشنواره با انتشار این فراخوان از کلیه گروه‌ها و هنرمندان فعال موسیقی در عرصه اجرای صحنه‌ای دعوت می‌کند تا در صورت تمایل با مطالعه دقیق فراخوان و ارسال آثار و مدارک خود در برگزاری و هرچه پربارتر شدن این رویداد هنری مشارکت کنند.

 در این خصوص محمود علیمحمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه ساختار جشنواره‌های فجر به این شکل است که آثار توسط هنرمندان به دبیرخانه ارسال می‌شود و این آثار در دبیرخانه پذیرش و داوری می‌شود و نهایتا به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند تا  در اواخر دهه فجر در جشنواره‌ای که در تهران برگزار می‌شود، به رقابت بپردازند و به تبع این قضیه با توجه به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال عدالت فرهنگی است تعدادی از این آثار برگزیده را در شهرستان‌ها برای عموم مردم به اجرا در می‌آورند که طی سال گذشته نیز دو اجرا در استان زنجان داشتیم و در بین 6 استانی که اجراهای فردی در آنجا برگزار شد بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا در آموزشگاه‌های موسیقی ما، بیشتر گرایش به جذب پذیرش هنرجویان ویولون و پیانو است و کمتر موسیقی سنتی و فولکلور مد نظر قرار می‌گیرد؟»، اظهارکرد: بحث‌های آموزشی به واسطه نیاز و تقاضای بازار انجام می‌شود و این طور نیست که ما به آموزشگاه‌ها بخشنامه بدهیم که آموزشگاه‌ها به سازهای جهانی بپردازند نه سازهای ایرانی. و در واقع  نیازها است که در این زمینه موثر هستند و باید اذعان کرد که ما به اندازه کافی اساتید سازهای ایرانی در استان داریم  که در آموزشگاه‌ها هم این دوستان حضور دارند ولی زمانی که تقاضا از سوی جامعه برای سازهای جهانی  نظیر پیانو و ویلون بیشتر می‌شود به تبع آن هم آموزشگاه‌ها آموزش بیشتری برای این سازها می‌پردازند با این وجود ما اساتید خوبی در  حوزه تار ایرانی داریم و شاگردان خوبی را در عرصه موسیقی کشور و استان فعالیت دارند و این  بیانگر این است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بحث استودیوهای ضبط موسیقی یک موضوع کاملا تخصصی است و در حوزه انجمن موسیقی لحاظ می‌شود، گفت: ما استودیو‌هایی را پیش از این در شهر زنجان داشتیم که چندان حرفه ای نبودند و به تبع این قضیه موزیسین‌های ما برای ضبط کار خود به  تهران و تبریز سفر می‌کردند و در تهران و تبریز هم بخش خصوصی است که استودیو ایجاد کرده نه بخش دولتی. این حوزه یک حوزه کاملا رقابتی است و مسلما هر مجموعه‌ای که بتواند  کیفیت بهتر ضبط را در مجموعه‌ موسیقی خود ایجاد کند  می‌تواند موزیسینهای بیشتری را برای ضبط آثارشان جذب کند. ضمن اینکه در استان استدیوهای ضبط وجود دارد اما کیفیت صدا و تجهیزات در حدی نیست که هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی استان بخواهند آثار خود را  در آنجا ضبط کنند. همچنین در این زمینه لزوم حمایت‌های بخش خصوصی مشاهده می‌شود تا استودیوهایی در استان تعبیه شودو در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد حاضر است که تسهیلات لازم را در حد توان خود در اختیارشان قرار بدهد ولی همه این دوستان متفق القول هستند که بازار مناسبی در این زمینه در استان  وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال  که «آیا برنامه‌ای در جهت حمایت از هنرمندان نوجوانی که در جشنواره موسیقی جوان درخشیدند دارید؟» افزود: در سنوات گذشته ما رشد بسیار خوبی را  در حوزه موسیقی استان  داشتیم و شاهد رشد هنرمندانی بودیم که در رتبه اول و دوم و سوم جشنواره موسیقی جوان در‌خشیدند که این موفقیت خود محصول جشنواره‌های استانی است. و مسلما زمانی که  فضای رقابتی  در استان گسترش و رشد پیدا ‌کند، شاهد افتخارآفرینی‌های این هنرمندان در مقاطع وسیع‌تر خواهیم بود و سرمایه‌گذاری‌هایی از سمت ارشاد هم در مورد این دوستان انجام خواهد گرفتضمن اینکه از این دوستان  در برنامه‌هایی که  از سوی فرهنگ و ارشاد برگزار خواهد شد تقدیر به عمل خواهد آمد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره موسیقی فجرمعاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامیموسیقی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1262


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»