کد خبر: 12655
1403/06/03 - 8:38


صدای زنجان از سرنوشت نامه‌های مردمی در سفر سال 1402 هیئت دولت سیزدهم به استان گزارش می‌دهد؛

نامه‌های‌ بی‌جواب

تعدادی از شهروندان: قرار بود 2 ماهه تکلیف نامه‌های مردم در سفر ریاست جمهوری مشخص شود، پس از گذشت ماه‌ها در انتظار وام 15 میلیون تومانی هستیم!/دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: از اواسط خردادماه 1403 پرداخت وام 15 میلیونی به 25 هزار متقاضی زنجانی آغاز شده، بانک‌ها در «تعیین مبلغ و میزان تسهیلات بانکی» و «انتخاب فرد واجد شرایط» هیچ نقشی ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: بیش از ۳۹ هزار تماس و نامه مردمی در دور دوم سفر استانی رییس دولت سیزدهم به زنجان در دی‌ماه ۱۴۰۲ ثبت ‌شده بود که بخشی از آنها برای دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره بود که شهید سید ابراهیم رئیسی دستور رسیدگی در اسرع وقت را صادر کرده بود اما ظاهرا بخشی از نامه‌هایی که محتوای اغلب آن‌ها به مشکلات مالی و اقتصادی مردم گره خورده و قرار بود 2 ماهه تعیین تکلیف شوند از خردادماه 1403 تعیین تکلیف و نفرات به بانک معرفی شده‌اند و بخشی نیز با گذشت حدود 7 ماه هنوز بی پاسخ مانده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان 20 دی 1402 از افزایش 3 برابری درخواست‌های مردمی در دور دوم سفر رییس جمهور به زنجان خبر داد و گفت: حدود ۱۲۰ هزار درخواست مردمی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان جمع آوری و ثبت شد که در مقایسه با دور اول سفر با ثبت حدود ۳۹ هزار درخواست، بیش از سه برابر افزایش یافته است.

صفدر اسماعیلی افزود: از مجموع درخواست های مردمی در دور دوم سفر رییس جمهور ۲۸ هزار درخواست تلفنی در سامانه سامد ثبت شد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نامه‌ها و درخواست‌های مردمی پس از ثبت در سامانه در مدت دو ماه آینده رسیدگی و ارجاع می‌شود، افزود: تلاش می‌شود حداکثر تا دو ماه آینده تکلیف نامه‌های مردمی مشخص و به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده شود. میزان درخواست های ثبت شده در وب سایت سامانه ۱۱۱ نیز محاسبه نشده که در مجموع می‌توان گفت تعداد درخواست‌ها به حدود ۱۳۰ هزار مورد خواهد رسید.

در حالی که مسئولان استانی وعده تعیین تکلیف حدود 39 هزار نامه مردمی طی 2 ماه (پایان اسفندماه 1402) را داده بودند بنا بر گزارش‌‌های دریافتی صدای زنجان؛ با وجود آغاز سال 1403 تعدادی از شهروندان پیامک استانداری را دریافت نکردند. تعدادی هم که پیامک را دریافت کرده بودند پس از گذشت 5 ماه از تحویل نامه‌؛ منتظر مشخص شدن بانک عامل ارائه دهنده خدمت بودند.

31 اردیبهشت ماه 1403 سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم که برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی رفته بود، در بازگشت از این سفر بر اثر سقوط هلی کوپتر حامل خود و همراهانش شهید شد.

هر چند که ضایعه شهادت رئیس جمهور وقت به عنوان فرد نخست اجرایی کشور شوکی برای ملت و کشور بود اما وضعیت نابسامان اقتصادی؛ اقتضا می‌کرد که برنامه‌های تدوین شده در این حوزه حتی ثانیه‌ای هم مکث نکند اما برخی پیام‌های وصولی صدای زنجان نشان می‌داد که گویا برخی از ارگان‌های مجری بررسی نامه‌ها خود را پاسخگوی مردم ندانسته‌اند.

به دنبال پیگیری بخش قابل توجهی از شهروندان در خصوص سرنوشت نامه‌های ارسالی به ریاست جمهوری وقت؛ محسن افشارچی استاندار زنجان ابتدای تیرماه 1403 در شبکه فضای مجازی ایکس، اعلام کرد که تسهیلات درخواستی مردم از رئیس‌جمهور شهید کشورمان در دی ماه 1402، به زودی پرداخت خواهد شد.

استاندار زنجان نوشت: در راستای انجام تعهدات دولت شهید رئیسی مبلغ 50‌میلیارد تومان برای درخواست‌های کمک بلاعوض تخصیص داده شد و تا پایان هفته پرداخت خواهد شد. همچنین وام 15 میلیون تومان برای 25 هزار درخواست‌کننده در فاز اول در شش بانک کارسازی شد و متقاضیان به بانک معرفی خواهند شد.

 قرار بود 2 ماهه تکلیف نامه‌های مردم مشخص شود، پس از گذشت ماه‌ها

 در انتظار وام 15 میلیون تومانی هستیم!

اما یکی از مخاطبان صدای زنجان اعلام کرد: چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ طی تماسی که با سامانه ۱۱۱ مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری داشتم؛ به بنده گفته شد که اصلا در جریان این پیامک نیستند! لطفا مسئولان ذیربط پاسخگو باشند.

دیگر مخاطب نیز (16 تیرماه 1403) ضمن قدردانی از مسئولان ذیربط استان زنجان بابت پیگیری وام سفر سال ۱۴۰۲ ریاست جمهوری به زنجان اعلام کرد: ظاهراً به تعدادی از زنجانی ها پیامک معرفی به شعبه ارسال شده و تعدادی دیگه مثل اینجانب همچنان منتظر! در این اوضاع و احوال و انتخاب رییس جمهور جدید هم دیگر تصور نمیکنم دل و دماغ کارکردن داشته باشید، من از خیر وام ۱۵ میلیون تومانی تان گذشتم!

یکی از شهروندان هم 31 مردادماه 1403 اعلام می‌کند: «من درخواست وام‌ سفر ریاست جمهوری داده بودم که بعد از ۷ ماه پرداخت نشده! بالاخره مجبور شدم پولی تهیه امانت بگیرم‌ بذارم‌ بانک خودم وام بردارم تا مشکلم حل شود! حالا بعد از چهار ماه سپرده گذاری وقت وامم رسیده است و کارمند مربوطه بانک می‌گوید بخش قابل توجهی از بودجه به وام‌های ریاست جمهوری اختصاص یافته است. وام ریاست جمهوری را که به برخی داده نشده، پس این همه بودجه به کجا رفته یا خواهد رفت؟ آیا این تخلف نیست؟

 پرداخت وام 15 میلیونی به 25 هزار متقاضی زنجانی در حال اجرا است

عبدالرضا خاتمی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان و مدیریت شعب بانک سپه منطقه زنجان در این خصوص در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری مسئولیت نهاد ریاست جمهوری و استانداری در جمع‌آوری نامه‌های مردمی مربوط به سفر دی‌ماه 1402 رئیس دولت سیزدهم (شهید ابراهیم رئیسی) به استان و دسته‌بندی‌ نامه‌ها عنوان می‌کند: اواسط خردادماه 1403 طبق اعلام نهاد ریاست جمهوری، 6 بانک عامل از جمله ملی، سپه، ملت، تجارت، قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت مسئول پرداخت تسهیلات 15 میلیون تومانی به متقاضیان حائز شرایط شدند.

در حالیکه بیش از ۲دهه از وضع انواع قوانین و مقررات راجع به استقرار اعتبارسنجی در کشور می‌گذرد اما در مقام عمل، عموم مردم همچنان برای دریافت وام و تسهیلات خرد با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

طرح «دریافت وام بدون ضامن» که برای نخستین بار از سوی تیم اقتصادی دولت سیزدهم مطرح شد، موجب شد تا واژه‌ای به نام «اعتبارسنجی» بیشتر مورد توجه عموم جامعه قرار گیرد.

بر همین اساس رئیس‌جمهور وقت به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی، تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. به عنوان مثال کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است، می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

 شبکه بانکی در «تعیین مبلغ و میزان تسهیلات بانکی» 

و «انتخاب فرد واجد شرایط» هیچ نقشی ندارد

عبدالرضا خاتمی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان تعداد افراد واجد شرایط در فاز نخست دریافت تسهیلات مذکور را 25 هزار نفر اعلام کرده و می‌گوید: متقاضیان می‌توانند حداکثر با یک ضامن این تسهیلات را دریافت کنند. زمستان 1400 وزارت اقتصاد شرایط اعطای وام بدون ضامن را پرداخت حقوق وام گیرنده توسط بانک پرداخت کننده تسهیلات اعلام کرد. پس از بررسی بانک عامل؛ وام‌های خرد از جمله وام 15 میلیون تومانی ریاست جمهوری نیز طبق همین اصل به مردم پرداخت می‌شود. 

این مسئول بانکی با تاکید بر اینکه بانک‌ها به هیچ عنوان در «تعیین مبلغ و میزان تسهیلات بانکی» و «انتخاب فرد واجد شرایط» هیچ نقشی ندارند و استانداری در این زمینه ذی صلاح است، اضافه می‌کند: شبکه بانکی استان زنجان طبق لیست دریافتی از استانداری زنجان؛ پرداخت وام‌ها را آغاز کرده است. تا به امروز نیز بیشترین پرداختی‌ها مربوط به بانک سپه بوده است. فاز بعدی پرداخت این وام‌ها نیز فعلا به شبکه بانکی ابلاغ نشده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسفر ریاست جمهوریدرخواست وامبانک
sedayezanjannews.ir/nx12655


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»