کد خبر: 12742
1403/06/15 - 12:49


یک اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای زنجان مطرح کرد:

اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد

رضا پیرایش: به برنامه‌های اقتصادی دولت دکتر پزشکیان و از بین رفتن ناترازی‌ها و عدم تعادل‌ها امیدوارم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان لازمه رسیدن به رشد اقتصادی پیش بینی شده 8 درصدی را ایجاد شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور دانست و گفت: این مهم یکی از دغدغه‌های اساسی دولت دکتر پزشکیان است که در صورت تحقق منجر به نابودی ناترازی‌ها و عدم‌ تعادل‌ها خواهد شد.

حاصل تصمیمات سیاست‌گزاران در خصوص کنترل قیمت، دخالت‌های مخرب در بازار، هدر دادن منابع منجر به خروج تدریجی سرمایه و در نهایت تشدید تورم می‌شود.

رضا پیرایش، اقتصاددان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است که؛ رشد اقتصادی یک متغیر مهم اثرگذار بر تورم است و در سال گذشته اقتصاد ایران رشد نسبتا قابل قبولی را تجربه کرد که عمدتا متاثر از رشد درآمدهای نفتی بوده اما در سال‌جاری رشد اقتصادی متاثر از رشد درآمدهای نفتی را نمی‌توان انتظار داشت در نتیجه با توجه به روند نگران‌کننده خروج سرمایه و همچنین افزایش قابل‌توجه مالیات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به نظر می‌رسد اقتصاد ایران در سال‌جاری نمی‌تواند رشد مطلوبی را تجربه کند.

البته «پیرایش» با اشاره به نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مسعود پزشکیان (10 شهریورماه 1403) و پرداختن به چشم‌اندازهای اقتصادی عنوان کرد: این اظهارات به این معنی است که باید منتظر اتفاقات خوش‌آیندی در فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی باشیم. به نظرم این نوع دیدگاه می‌تواند منجر به کاهش تعارض و تنش‌های اجتماعی و بهبود شرایط در عرصه فعالیت‌های اجتماعی شود، ما امیدواریم که جامعه به سمتی پیش برود که ناترازی‌ها و عدم تعادل‌ها به تدریج از بین برود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان این را هم گفت که؛ برنامه‌های اندیشیده شده دولت حاکی از بهبود شرایط اقتصادی آینده کشور است که البته در عرض چند ماه محقق نمی‌شود و برای تکمیل چرخه برنامه‌ریزی باید منتظر زمان بود و نباید انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت و مثلا تا پایان سال جاری (که دولت چند ماهی است مستقر شده است) این برنامه‌ها محقق شود.

«پبرایش» لازمه رسیدن به رشد اقتصادی پیش بینی شده 8 درصدی طبق اظهارات مسئولان ملی را «سرمایه‌گذاری به میزان 200 تا 250 میلیارد دلار» دانست و ادامه داد: 50 درصد این پیش بینی از داخل کشور محقق شدنی است و برای 50 درصد باقی مانده لازم است که سرمایه گذاری خارجی اتفاق بیفتد یا ایرانی‌های خارج از کشور، سرمایه‌ها را به داخل کشور هدایت کنند که انتظار می‌رود مشوق‌های لازم و اطمینان بخشی برای سرمایه‌گذاری با هدف توسعه و رشد اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

این اقتصاددان همچنین با اعلام اینکه اقتصاد به مسائل خارجی هم ارتباط دارد، تاکید کرد: روابط با دنیا و تعامل بین المللی باید در دستور کار دولت باشد چرا که معتقدیم با به حداقل رسیدن تنش‌های منطقه‌ای می‌توان با تنش‌های بیرونی مقابله کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانشگاه زنجاناقتصاددانرشد اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx12742


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»