کد خبر: 12776
1403/06/20 - 8:41


گزارش صدای زنجان از عدم توانایی مسئولان استان برای عملی کردن یک مصوبه بعد از 21 سال؛

یکی که دو نمی‌شود

همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان در سال 1382، پروژه دوخطه شدن راه‌آهن زنجان – تهران مصوب شد اما در طول این 21 سال و آمدن و رفتن چند دولت و چندین وزیر و مسئول، این پروژه هم‌چنان به بهره‌برداری نرسیده و کسی نتوانسته به این دستور رهبری جامه عمل بپوشاند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان  نیوز/ لیلا محمدی: در دور نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان زنجان (آبان ماه 1400) مصوباتی برای تخصیص منابع به پروژه دو خطه شدن قطار زنجان - قزوین در نظر گرفته شد اما تنها بخشی از این منابع تخصیص یافت که آن هم در 4 ایستگاه این مسیر صرف شد.

در دور دوم سفر هیئت دولت سیزدهم (دی ماه 1402) هم این پروژه یکی از مباحث اصلی در جلسات مسئولان ملی و استانی بود که طبق برآورد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی؛ حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز داشت و آن طور که بذرپاش وزیر وقت راه و شهرسازی گفته بود، قرار شد منابع خوبی برای تکمیل این پروژه مصوب شود تا سال جاری محور دوم این خط ریلی وارد مدار شود اما پیگیری‌های صدای زنجان نشان می‌دهد که این اظهارات در حد وعده مانده و دولت سیزدهم نیز مانند دولت‌های قبل نتوانست این پروژه را که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به زنجان بود، به سرانجام برساند.

پروژه‌ 21 ساله دوخطه‌کردن راه‌آهن زنجان - قزوین همچنان در ایستگاه وعده‌ها جا خوش کرده و طبق آخرین اظهارنظر منوچهر صفری، مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور، اگر منابع مالی به خوبی به این پروژه تزریق شود این پروژه هفته دولت سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

 پروژه‌ای که 4 رئیس جمهور و 7 دولت به خود دید!

خط دوم راه آهن قزوین - زنجان به طول 181 کیلومتر دارای 11 ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را به میزان یک ساعت کوتاه‌تر می‌کند. ارزش روز این پروژه 12 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده و برای تکمیل به یک هزار و 250 میلیارد تا یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

از جمله مزایای این پروژه می‌توان به افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارهای مسافری به 200 کیلومتر بر ساعت و امکان افزایش تعداد قطارهای مسافری تا 50 درصد اشاره کرد.

هم‌چنین خط دوم راه آهن قزوین - زنجان امکان افزایش حمل ریلی کالا تا 10 میلیون تن را فراهم می‌کند.با تکمیل این خط ریلی امکان افزایش ظرفیت قطارهای حومه‌ای بین زنجان با قزوین، کرج و رشت ایجاد خواهد شد.

دو خطه شدن بخش سوم از کریدور تهران - تبریز از دیگر اهداف این پروژه اعلام شده است (بخش اول آن یعنی تهران - کرج و بخش دوم یعنی کرج - قزوین قبلا دو خطه شده است).

احداث خط دوم راه‌آهن زنجان قزوین در سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به استان زنجان به تصویب رسید اما در دولت‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم به هر دلیلی به این مصوبه مهم ترتیب اثر داده نشد اما دولت حسن روحانی توانست در سال 1395 این پروژه را کلنگ‌زنی کند.

 وعده افتتاح پروژه احداث خط دوم راه‌آهن زنجان قزوین در پایان سال 96

در سال 95 عباس آخوندی؛ وزیر وقت راه و شهرسازی در سفرش به زنجان رسماً دستور اجرای عملیات خط دوم راه آهن زنجان به سمت قزوین را صادر کرد و مقرر شد این پروژه تا پایان سال 96 افتتاح شود.

محمد اسلامی دیگر وزیر وقت راه و شهرسازی هم 9 آبان 1399 در بازدید از دو خطه کردن خط ریلی تهران قزوین زنجان، اظهار داشت: راه آهن تهران قزوین زنجان در حال گسترش بوده و به دنبال این هستیم تا هرچه زودتر خط دوم آن افتتاح شود.

وی افزود: احداث خطوط دوم ریلی برای وزارت راه و شهرسازی به‌واسطه اینکه بهره‌وری راه‌آهن توسعه یافته و با افزایش ظرفیت بار و مسافر، زمان سفر کاهش پیدا کند در اولویت وزارتخانه و شرکت راه آهن است.

وعده افتتاح پروژه احداث خط دوم راه‌آهن زنجان قزوین در بهار 1400

«اسلامی» اعلام کرد: پروژه راه آهن تهران قزوین زنجان تا قزوین به بهره‌برداری رسیده و تا زنجان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد. در این زمینه چند نقطه گلوگاهی داریم که به‌خاطر داشتن معارض یا مواجه شدن با تاسیسات زیربنایی که باید جا به جا شوند، حل این موارد در دستور کار است. همچنین چند تقاطع غیر هم‌سطح مدنظر راه‌آهن برای افزایش ایمنی در دستور کار است که ان‌شاءا... تا قبل پایان این دولت به اتمام خواهد رسید. این پروژه در حال اجرا بوده و اگرچه مشکلاتی دارد اما امید داریم تا بهار 1400 افتتاح شود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث خروج راه آهن به خارج از شهر و اینکه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شده است، اظهار داشت: بابت راه آهن سیاست شهرسازی در جمهوری اسلامی سیاست شهرسازی ریل پایه است. به همین خاطر هر زمان راه آهن خارج از شهر برده شده، یک کار اشتباه بود چرا که مردم از آن استفاده نکردند.

وی افزود: باید به سازگاری شهر و راه‌آهن و خدمات متقابل شهر و راه‌آهن پرداخته شود. در شهرستان تاکستان هم مردم با یکسری مشکلات بابت توسعه ساخت و سازهای اطراف ریل مواجه شده‌اند که قرار است با توجه به ضوابط قانونی و بررسی همه موارد تصمیم گیری لازم انجام شود.

اسلامی گفت: همزمان با گزارشی که در این زمینه به دست‌مان رسیده بود با مردم تاکستان هم صحبت کردیم. حتما باید در این خصوص بررسی‌های کارشناسی کامل‌تری انجام گیرد چرا که ایمنی و حریم قانونی برای سلامت جان مردم است و نمی‌توان به آن تخفیف و یا تغییری در آن ایجاد کرد. مساله مهم همان طور که گفته شد سازگاری شهر و ریل است و در بحث طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی باید ملاحظاتی داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود.

ناگفته نماند که؛ دی ماه سال 99 ، حقیقی استاندار وقت زنجان به همراه معاونان خود از پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان - قزوین بازدید کرد. حقیقی از مرز بین ابهر و تاکستان تا شهر زنجان با قطار آمد و در جلسه‌ای که در سالن اجتماعات راه آهن زنجان با حضور پیمانکاران برگزار شد اعلام کرد که پرونده پیمانکاران کم کار را به خاطر ترک فعل و کم کاری به شورای تأمین استان  معرفی خواهد کرد.

 چرا مدیران دولت سیزدهم به آخرین مصوبه سفر شهید رئیسی 

به زنجان ترتیب اثر ندادند؟

بعد از استقرار دولت سیزدهم، تعدادی از مسئولان گفتند که افتتاح پروژه دو خطه راه آهن زنجان - قزوین در آینده نزدیک رقم نخواهد خورد و راه بسیاری تا افتتاح وجود دارد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وقت که شنبه 16 دی ماه 1402 همراه با رئیس جمهوری و هیات دولت به استان زنجان سفر کرده بود، از خط دوم راه آهن قزوین- زنجان با 86 درصد پیشرفت بازدید کرد.

بذرپاش در حاشیه بازدید از خط دوم راه آهن قزوین - زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این پروژه دارای 86 درصد پیشرفت است، گفت: یکی از خطوط اصلی شاهراه های شرقی غربی کشور در امتداد این مسیر ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های این دولت را تکمیل کریدور شرقی - غربی ریلی کشور و دو خطه کردن خطوط با هدف افزایش ظرفیت دانست.

بذرپاش با بیان اینکه دو خطه شدن مسیرهای ریلی منجر به افزایش 2 برابری ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر می‌شود، افزود: خط دوم راه آهن قزوین - زنجان یکی از محورهای پرترافیک از نظر بار و مسافر است و نیاز به دو خطه شدن دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از زیرسازی و روسازی این مسیر 180 کیلومتری انجام شده است، گفت: سفر قبلی رئیس جمهور به استان زنجان مصوباتی برای تخصیص منابع به این پروژه ریلی به همراه داشت اما تنها بخشی از این منابع تخصیص یافته که در 4 ایستگاه این مسیر مصرف شده است. امروز با حضور رئیس جمهور چند پروژه اصلی در سطح استان بررسی خواهد شد که از جمله آن ها دوخطه کردن محور ریلی قزوین - زنجان است. طبق برآورد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه ریلی نیاز است.

بذرپاش گفت که در این سفر تلاش می کنیم منابع خوبی برای تکمیل این پروژه مصوب کنیم تا سال آینده محور دوم این خط ریلی وارد مدار شود.

 مصوبه‌ای که نقدینگی آن به پروژه تزریق نشد!

منوچهر صفری، مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص وضعیت پروژه دوخطه شدن مسیر ریلی زنجان - قزوین می‌گوید: این مصوبه مربوط به سفر سال 1382 مقام معظم رهبری به استان زنجان است و کلنگ‌زنی آن مربوط به سال 1395 است. در آخرین دور سفر رئیس دولت سیزدهم، مرحوم سیدابراهیم رئیسی به استان زنجان، یک هزار و 250 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما تخصیص آن کمتر از 50 درصد بود و هنوز نقدینگی به پروژه تزریق نشده است و به محض پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه به سمت تکمیل‌شدن می‌رود.

 طلب 200 میلیاردی پیمانکاران پروژه احداث خط دوم راه‌آهن زنجان - قزوین

صفری پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود 87 درصد اعلام کرده و در خصوص مبلغ مربوط به طلب پیمانکاران می‌گوید: طلب پیمانکاران بیش از 200 میلیارد تومان است و ما امیدواریم اقدامات تخصیص اعتبار پیش بینی شده در اسرع وقت صورت گیرد چرا که با توجه به تورم، تخصیص این مبلغ پس از یک یا دو سال واقعا هیچ ارزشی ندارد و قطعا باید منتظر افزایش هزینه‌ها باشیم.

یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می‌شد که بنا بر اعلام مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور این مشکل با پیگیری‌های ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در حال انجام است و در حال حاضر دارای پیشرفت 50 درصدی است.

مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور ابراز امیدواری می‌کند تا با حمایت مالی به موقع مسئولان ذیربط؛ نقدینگی موردنیاز تخصیص یابد تا در سریع‌ترین زمان ممکن در بازه زمانی 6 ماهه تا یک سال به بهره‌برداری برسد.

 اعتبارات مصوبات سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان زنجان

 در حوزه راه هنوز ابلاغ نشده است

اما اظهارات محمد شعاعی، معاون عمرانی استاندار زنجان به گونه‌ای است که شاید نباید انتظار داشته باشیم که 13 درصد باقی مانده از عملیات اجرای پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به این زودی‌ها پایان یابد.

شعاعی در گفت‌وگو با صدای زنجان صراحتا می‌گوید که«تا جایی که اطلاع داریم مباحث مربوط به اعتبارات مصوبات سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان زنجان در حوزه راه هنوز ابلاغ نشده است.»

معاون عمرانی استاندار زنجان از رفع مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان خبر داده و ضمن ابراز خرسندی از روند اجرای پروژه با اشاره به تغییر و تحولات مربوط به دولت‌ها معتقد است: باید کمی فرصت برای تغییر و تحولاتی که مسئولان دولت چهاردهم در سازمان‌ها و ادارات خواهند داد، داده شود تا طبق نظر مدیران ذیربط یک هزار و 250 میلیارد تومانی که برای تکمیل پروژه مذکور در دولت سیزدهم (مربوط به سفر سال 1402 شهید سیدابراهیم رئیسی به زنجان) مصوب شده است، برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانراه‌آهن زنجان – قزوینراه و شهرسازیراه آهن
sedayezanjannews.ir/nx12776


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»