کد خبر: 1303
1398/07/10 - 0:15


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در زنجان:

مدارس مهارت محور، در راه‌اند

سیدمحمد بطحایی با اشاره قانون و آیین‌نامه‌ای که اخیرا به تصویب هیئت وزیران رسیده است، افزود: این قانون که قانون نظام جامع علمی و مهارت آموزی نام دارد، یک ظرفیت بسیار خوبی را برای مراکز آموزشی فراهم کرده و در حال حاضر در دانشگاه آزاد جلسات مستمری برای این آیین نامه در نظر گرفته شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر‌عیسی‌خانی - معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از بخش‌های مختلف مدرسه سمای زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره  به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل پیشینه و توانمندی  موجود در حوزه مهارت آموزی و بنا به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در  این خصوص دارند، قرار است که یک گام جدی در این حوزه در سطح کشور بردارد، گفت: مقدمات این کار از ماه‌ها پیش آغاز شده است و مدارس عالی «مهارت» در حال شکل گیری است. این مدارس در واقع مدارسی هستند که با در نظر گرفتن دوران کوتاه مدت «مهارت» افراد و متقاضیان را آماده اشتغال  می‌کنند که اولین گام در این جهت راه‌اندازی  این مدارس خواهد بود  که در حال حاضر در مقطع اول حدود 4رشته مهارتی را در نظر گرفته ایم و با این 4 رشته شروه به کار خواهیم کرد.

 سیدمحمد بطحایی با اشاره قانون و آیین‌نامه‌ای که اخیرا به تصویب هیئت وزیران رسیده است، افزود: این قانون که قانون نظام جامع علمی و مهارت آموزی نام دارد، یک ظرفیت بسیار خوبی را برای مراکز آموزشی فراهم کرده و در حال حاضر در دانشگاه آزاد جلسات مستمری برای این آیین نامه در نظر گرفته شده است و  بسیارامیدواریم که دانشگاه آزاد بتواند یک شروع کننده قوی در این زمینه باشد و دوره‌ها  در اسرع وقت بر گزار شوند و متقاضیان و کسانی که نیاز به مهارت در حوزه‌های خاص اشتغال را دارند بتوانند با گذراندن این دوره‌ها در دانشگاه آزاد این تجربیات لازم را به دست بیاورند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون مراکز می‌توانند مدارک رسمی مبتنی بر دوره‌های «مهارت» را حتی در دوره دکتری طراحی و به اجرا در بیاورند به طوری که در حال حاضر دانشگاه آزاد در رشته کشاوری آیین نامه‌های مربوطه را طراحی و صادر کرده است و امید است تا به زودی در سایر دوره‌ها هم این اتفاق بیفتد و به موازات آن دانشجویانی که در رشته‌های مختلف دارند تحصیل می‌کنند در کنار تحصیل دوره‌های تقویت و گسترش مهارت را طی کنند و با ویژگی‌های مختلف مهارت در رشته خودشان آشنا شوند چرا که مسلما زمینه اشتغال برای  افرادی که هم دارای تحصیلات آکادمیک و مدارک دانشگاهی هستند و هم در دوره مهارت ‌را گذرانده‌اند بیشتر خواهد بود و بر این اساس است که ما در سال تحصیلی پیش رو این دوره‌ها را به صورت آزمایشی اجرایی خواهیم کرد و امیدواریم که در این زمینه دانشگاه آزاد هم مثل سال گذشته بتواند منشا اثر برای کل کشور باشد.

وی افزود: ما در حال حاضر در مرحله طراحی و راه اندازی دانشکده‌ها و مدرسه عالی «مهارت» هستیم و هنوز از مورد استقبال قرار گرفتن این دانشگاه‌ها اطلاع چندانی نداریم اما آنچه مورد اهمیت است، این است که  این دوره در طی سال تحصیلی جدید در چهار رشته کارش نهایی شده است و امسال در دانشگاه ها و مراکز آموزشی اجرایی خواهد شد. این دوره‌ها در رشته‌های حقوق، حسابداری و کامپیوتر و یک رشته دیگراتفاق می‌افتد ولی برای پایان سال این تعداد باید به 12 رشته مهارتی برسد و این  12رشته به فراخور ظرفیت و استعدادی که در استان‌های  وجود دارد به تدریج راه اندازی خواهد شد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر‌نشان کرد: مهم ترین ویژگی این دوره‌ها زمان انعطاف پذیری است که در اختیار دارد، است چرا که متقاضیان متناسب با شرایط خودشان می‌توانند در دوره‌ها شرکت بکنند و از این جهت تصور بنده این است که مورد استقبال  متقاضیان زیادی قرار بگیرد.

بطحایی یکی از مهم‌ترین اهداف خود از سفر به زنجان را استفاده از تجربیات همکاران در دانشگاه آزاد و مدرسه سما زنجان  دانست و گفت: یک اقدام بسیار خوبی که در استان زنجان در دست اقدام است و من بیشتر برای کسب تجربه این موضوع به استان سفر کرده‌ام ایجاد مدارس جامع در استان زنجان است. دانشگاه آزاد اسلامی و مدرسه سما در صدد هستند که این نوع مدارس را در طی سال‌های آینده راه اندازی کنند. مدارسی که از لحاظ کیفیت در حد متناسب مورد قبول مسئولین و اولیا و جامعه است و استان زنجان خوشبختانه در این زمینه یکی از استان‌هایی که پیشقدم شده است و در سفر یک روزه‌ای که خدمتت این دوستان رسیده‌ام بیشتر جهت کسب تجربه و استفاده از تجربیاتی که دوستان در این زمینه  دارند، است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مدارس سما از حیث زیرساخت‌های سخت افزاری جزو مدارس بسیار ممتاز در سطح کشور است، گفت: اما این مدارس از حیث کیفیت نیاز به کار بیشتری دارند که برنامه‌هایی که ما برای سال تحصیلی جدید و آینده پیش بینی کرده‌‌ایم، در این حوزه است  و امید است با همکاری دوستان این برنامه‌ها را به اجرا در بیاوریم که عمده ای برنامه‌ها ناظر بر کیفیت  مدارس سما است. بنابراین ما در حوزه

مدارس سما با برنامه‌ریزی که هئیت امنای دانشگاه آزاد دارد از نظر کمی هیچ اصراری بر گسترش نداریم و تمام تلاش ما معطوف به ارتقای کیفیت خواهد بود و  زمینه‌های مناسب را برای آن فراهم کنیم و احیانا اگر موانعی در راستای ارتقای کیفیت این مدارس وجود داشته است بایستی برطرف کنیم چرا که مدارس سما می‌توانند رتبه بالاتری را در زمینه کیفیت و مقبولیت اجتماعی به دست بیاورند که امید است که با برنامه‌هایی که در دست اجرا است این اتفاق بیفتد .

این مسئول خاطر‌نشان کرد: مدارس سما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدارس غیر‌دولتی در کشور و همچنین به عنوان مدارسی که صرفا منابع و منافع اقتصادی مد نظرش نیست، محسوب می‌شوند   که یکی از مسئولیت‌های این مدرسه در حال حاضر توجه به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است و با توجه به اینکه  یکی از مهم‌ترین معیارهای ارتقای کیفیت مدارس برنامه‌های فرهنگی است که در مدارس سما با قدرت بیشتر از گذشته به اجرا در خواهد آمد و بچه‌ها در مدارس سما خیلی بیشتر از اهداف آموزشی باید به اهداف پرورشی دست پیدا کنند. این ماموریتی است که دانشگاه آزاد و مدرسه سما برای خود متصور است و در راستای تحقق سند بنیادین به  این سمت حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور حدود 720 مدرسه سما وجود دارد که در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه فعالیت دارند، افزود: همچنین حدود 120 آموزشکده فنی و حرفه‌ای تحت پوشش سما  در سطح کشور موجود است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسیدمحمد بطحاییدانشگاه آزاد زنجانمعاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی
sedayezanjannews.ir/nx1303


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»