کد خبر: 1341
1398/08/07 - 23:20


مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به سؤال صدای زنجان درباره محل هزینه درآمدهای حسینیه اعظم گفت:

فقط ناظریم

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان: اوقاف امکان برداشت پول از هیچ حسابی را ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد محل هزینه درآمد نذورات و درآمدهای حسینیه اعظم زنجان که عنوان می‌کنند به حساب اوقاف واریز می‌شود، گفت: در حال حاضر سامانه‌ جامع موقوفات و بقاع متبرکه برای این منظور راه‌اندازی شده است و پول موقوفات و غیره به حساب سامانه جامع واریز می‌شود. پیش از این حساب کلی بود که پول موقوفات و امام‌زاده‌ها در حساب‌های جداگانه‌ای قرار گرفته و از آن محل هزینه می‌شد ولی هم اکنون با وجود واریز این درآمدها به حساب سامانه جامع، درآمد هر مسجد یا حسینیه و امام‌زاده‌ای صرف هزینه‌های همان محل شده و اوقاف صرفاً نظارت بر این هزینه‌‌کردها را بر عهده دارد و حق برداشت نیز با هیئت امنای آنان است.

این مسئول با تأکید بر این‌که درآمد موقوفات و نذورات هر شهرستان در همان محل هزینه شده و این‌که می‌گویند درآمدها از استان خارج شده و در محل‌های دیگر هزینه می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد، بیان کرد: در حال حاضر صدور چک در اوقاف برای انجام هزینه‌کردها به کلی جمع‌آوری شده است به طوری که برای هر هزینه‌کردی حواله صادر شده و با تأیید چند مرحله‌ای هیئت امنا و اوقاف از طریق بانک وصول می‌شود.

وی با اشاره به این‌که هزینه‌کرد درآمدهای بقاع متبرکه، امام‌زاده‌ها، مساجد و حسینیه‌ها به یک روش است، گفت: این درآمدها در بخش‌های مختلف مدیریتی، عمرانی، فرهنگی- مذهبی و سرمایه‌گذاری هزینه می‌شود که برای مثال نمونه‌ای از این سرمایه‌گذاری را حسینیه اعظم زنجان برای اصلاح نژاد گوسفندان افشار و چند قلوزایی انجام داده است که به الگویی برای استان‌های دیگر تبدیل شده و آورده قابل توجهی نیز برای حسینیه به همراه داشته است.

به گفته حجت‌الاسلام نوروزپور سرمایه‌گذاری انجام شده توسط نهادهای مذهبی مذکور با هماهنگی و مشورت معاونت بهره‌وری و اقتصادی استان عملیاتی می‌شود تا آورده‌ای از این سرمایه‌گذاری حاصل شود که از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها در گیاهان دارویی، پنل‌های خورشیدی، ساخت ایمپلنت‌های دندانی، ساخت موتورسیکلت‌های برقی و غیره بوده که در راستای رونق تولید انجام شده است.

هزینه‌کرد درآمد موقوفات و بقاع متبرکه خارج از نیت مد نظر، خلاف قانون است

وی با تأکید بر این‌که درآمد موقوفات و بقاع متبرکه خارج از نیت مد نظر هزینه نمی‌شود، گفت: هزینه‌کرد درآمد موقوفات و بقاع متبرکه خراج از نیت خود تخلف محسوب شده و بازرسی و نظارت سازمان در استان و مرکز به شدت با این موضوع برخورد کرده و دستگاه‌های نظارتی نیز بر عملکرد مسئولان اوقاف و امور خیریه  در استان به صورت مستمر رسیدگی می‌کنند.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این‌که تمامی اقدامات انجام شده در اوقاف و امور خیریه در چارچوب قانون است، خاطرنشان کرد: طبق قانون تمامی موقوفات به صورت شفاف در سامانه جامع باید فعالیت کنند از همین رو تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در اوقاف و امور خیریه استان‌ها توسط مرکز رصد می‌شود چرا که در این سامانه هر هزینه‌ای صورت می‌گیرد باید به تأیید اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه برسد از همین رو اسناد درآمدهایی که خارج از نیت مدنظر هزینه شده باشد مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که وقف سنت حسنه‌ای است که در تمام ادیان وجود داشته و مختص دین اسلام نیست، خاطرنشان کرد: این‌که 27 صفر به عنوان آغازگر هفته وقف در نظرگرفته شده به این دلیل است که حضرت محمد نخستین واقف جهان اسلام بودند.

وجود 180 هزار موقوفه در کشور

این مسئول با بیان این‌که در کشور بیش از 180 هزار موقوفه داریم که نیمی از آن‌ها انتفاعی و نیمی منفعتی است، گفت: اتاق‌های مشاوره وقف در سراسر کشور تلاش می‌کنند نیازهای روز استان را به واقفین و خیرین معرفی کنند چرا که یکی از سیاست‌های سازمان ترویج وقف دسته‌جمعی است.

 نوروزپور از ایجاد بسترهای لازم جهت وقف دسته جمعی در کشور خبر داد و افزود: کشور به برکت امامان میزبان امامزادگانی است که بسیاری از آن‌ها مبلغ دین و مفسر قرآن بوده‌اند.

 وی در ادامه با بیان این‌که امسال 200 مرکز افق در بخش‌های اجتماعی فرهنگی و قرآنی در کشور مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: منابع مالی مراکز افق از طریق موقوفات غیر مقید، 20 درصد منابع بقاع متبرکه و نذورات و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، بقاع متبرکه در اربعین حسینی نقش اثرگذاری داشتند به گونه‌ای که 107 موکب در محورهای ده گانه به زائران خدمات ارائه کردند.

 این مسئول افزود: در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع) 500 هزار نفر امسال برای زیارت امام رضا پیاده‌رویی می‌کنند که 134 بقعه و مسجد در برخی از استان‌ها برای پذیرایی از زائران پیاده و سواره آماده شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام موسی موسوی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در تکمیل این موضوع عنوان کرد: سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه به بانک ملی وصل بوده و اوقاف و امور خیریه حتی یک ریال نیز نمی‌تواند به فرض از حساب امام‌زاده برداشت کند چرا که امور مالی همان امام‌زاده باید حواله برداشت صادر کند.

هزینه‌کردها کاملاً شفاف است

وی تصریح کرد: این‌که می‌گویند اوقاف از حساب فلان جا پول برداشت می‌کند به هیچ عنوان منطقی نیست چرا که سامانه آن را تأیید نمی‌کند برای نمونه تمامی هزینه‌کردهایی که در موکب مستقر در سامرا داشتیم از سوی بازرسی و تحقیق و حراست سازمان به طور مستمر رصد می‌شد و سندها یکی یکی مورد تأیید قرار می‌گرفت در حالی که این شیوه را در هیچ کدام از نهادهای دیگر به جز اوقاف نداریم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر این‌که پرداخت پول به صورت دستی حتی برای کمک به نیازمندان نیز در اوقاف و امور خیریه غیرممکن شده و ممنوع است، افزود: تمامی اقدامات صورت گرفته در اوقاف و امور خیریه به صورت کاملاً شفاف انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر طبق دستورالعمل صادر شده ارائه برنامه و بودجه برای انجام هزینه‌کردهای هر نهاد مذهبی از جمله بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و مساجد و غیره باید از سوی خودشان ارائه شود، یادآور شد: هزینه‌کردها در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و مذهبی و یا مدیریتی و سرمایه‌گذاری از سوی هر کدام از مکان‌های مذکور به صورت کاملاً شفاف در سامانه موجود است و طرح برخی شایعات در این زمینه به هیچ عنوان صحت ندارد.

زمین بیمارستان شفیعیه وقفی است

این مسئول ضمن انتقاد از مسئولان علوم‌پزشکی در زمینه عدم درج موقوفه بودن زمین بیمارستان شفیعیه در سر در آن گفت: متأسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر این موضوع تاکنون عملیاتی نشده است، یکی از نیت‌های حاج شفیع ابریشمی درمان رایگان اهالی یکی از روستاها در این بیمارستان است در حالی که به این نیت عمل نمی‌شود.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر اوقاف از نهادهای زیادی طلبکار است که بسیاری از آن‌ها زیر بار این بدهی‌شان نمی‌روند، بیان کرد: در حال حاضر میلیاردها تومان از نهادهای مختلف طلبکاریم ولی آمار دقیقی از میزان آن نداریم ولی برای نمونه فقط یک مورد آن پنج میلیارد تومان است.

اعتبارات اربعین از محل موقوفات و همچنین توسط خیرین تأمین شده است

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی اوقاف و به ویژه موکب مناسبتی اربعین اظهار کرد: موکب اوقاف از روز 18 مهرماه در سامرا دایر شده و تا دوم آبان‌ماه فعالیت می‌کرد.

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه در ارتباط با هزینه‌کرد مبالغ در موکب اوقاف نیز گفت: اعتبارات مربوط به این موکب از محل موقوفات تأمین شده و بخشی نیز توسط خیرین اهدا شده است.

وی با اشاره به این‌که در این موکب به صورت روزانه به 40 هزار زائر خدمت‌رسانی شد، تصریح کرد: در مدت زمانی که موکب دایر بود، ۹۴ هزار و ۸۰۰ میان وعده و ۱۱۱ هزار لیوان آب بین زائران توزیع شد.

وجود 2 هزار و 800 موقوفه در زنجان

در پایان حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به وجود 2 هزار و 800 موقوفه و 31 هزار رقبه در استان گفت: برای توسعه و رشد اقتصادی جامعه مبتنی بر موازین شرعی و اسلامی در راستای کاهش فقر و محرومیت در جامعه تلاش می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برخلاف تصورات عمومی اوقاف یک دستگاه فرهنگی نیست، بلکه اقتصادی است، تصریح کرد: فقط 30 درصد از امورات مربوط به اوقاف، فرهنگی است از همین رو با توجه به ماهیت اوقاف، این اداره کل به دنبال ارائه خدمات اجتماعی نیز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به این‌که امسال 6 موقوفه جدید در استان ثبت شده است، افزود: در تلاشیم تا با  فرهنگ‌سازی انجام شده موقوفات قرآنی افزایش پیدا کند.

کرمی با بیان این‌که یکی از موضوعات مورد توجه اوقاف در ترویج سنت حسنه وقف توجه به وقف مشارکتی است، تصریح کرد: در همین راستا از رسانه‌ها نیز درخواست داریم که در این باره اوقاف را همراهی کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناوقاف زنجانجت‌الاسلام محمد نوروزپورجت‌الاسلام موسی موسوی
sedayezanjannews.ir/nx1341


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»