کد خبر: 1405
1398/09/16 - 9:58


گفت‌وگو با برگزیده جشنواره عکس «زعفران»

مظلومیت عکاسی هنری

مهم‌ترین عاملی که عکاس بتواند در شهرستان خود پیشرفت کند این است که جامعه عکاسی آن شهر زیر نظر یک تشکل یا انجمنی فعالیت خود را ادامه بدهند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی - «بهرام بیات» با اشاره به اینکه جشنواره عکس زعفران در واقع پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت، گفت: این جشنواره در ابتدا از عکاسان علاقه‌مند در کل کشور درخواست پیشینه کاری می‌کند و پس از جمع‌آوری در خواستهای رسیده،30 الی 35 نفر به جشنواره دعوت می‌شوند تا بر اساس موضوع انتخابی آنها عکاسی ‌کنند. ضمن اینکه این جشنواره در واقع چندین بخش دارد که یک بخش آن مربوط به عکاسانی است که به این جشنواره دعوت شده‌اند. کل جشنواره در چهار بخش برگزار شد که بخش اصلی عکاسی زعفران است که عبارتند از بخش دوم با عنوان بخش جنبی و بخش سوم هم بخش ویژه که مربوط به شهر تربیت حیدریه و معماری و فضاهای شهری آن بود و بخش چهارم نیز مربوط به بخش معنویت در فضای شهری بود.

وی ادامه داد: در بخش ویژه من رتبه سوم را کسب کردم و در بخش جنبی نیز دو اثر شایسته تقدیر داشتم و در مجموع پنج اثر راه یافته به این جشنواره داشتم.

این عکاس خاطرنشان کرد: مسلما اکثر افراد در سایت‌های آپلود عکس، عکس برای صفحات مجازی خود آپلود کرده‌اند. Anas flash photography یکی از سایت‌های خارجی است که مربوط به کانادا می‌شود و این سایت هر ساله یک مسابقه‌ای را برگزار می‌کند و از میان عکس‌هایی که آپلود شده است برگزیدگانی را دارد.

 

وی ادامه داد: به گفته خود سایت 70 هزار عکاس تابه حال در این صفحه عکس خود را آپلود کرده‌اند که حدود 900 هزار عکس در این سایت موجود است و این سایت اینچنینی به عموم مردم اجازه می‌دهد که عکس‌های آپلود شده در سایت را دانلود کنند.

بیات افزود: امسال جشنواره سالانه که در آخرین ماه میلادی با عنوانAnas flash  فستیوال 2019، در 10 بخش این مسابقه برگزار شد که داوری هر یک ازاین بخشها را به یکی از این برندهای معروف محول کرده بود که در بخش عکاسی خیابان که من در آن بخش عکس ارسال کرده بودم و داوری این بخش را به شرکت نایت محول کرده بود که نمایندگان این شرکت عکس این بخش را داوری کرده بودند و در کل حدودا 7 نامزد برای این بخش انتخاب شد که عکس من به عنوان فینالیست منتخب شد.

وی افزود: مهم‌ترین عاملی که عکاس بتواند در شهرستان خود پیشرفت کند این است که جامعه عکاسی آن شهر زیر نظر یک تشکل یا انجمنی فعالیت خود را ادامه بدهند. ضمن اینکه وجود زیر ساخت‌های هنری نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست به طوری که ما در شهرمان بیش از یک گالری هنری نداریم که حداقل استاندارد باشد.

بیات خاطرنشان کرد: در استان گالری‌های خصوصی موجود است اما آنچه اهمیت دارد این است که هزینه برگزاری یک نمایشگاه در این گالری‌ها تا میزانی بالا است و این هزینه حداقل برای زنجان معقول نیست وعکاس با در نظر گرفتن این هزینه ترجیحش بر برگزاری نمایشگاه در تهران است چرا که وقتی در تهران نمایشگاهی برگزار شود علاقه‌مندان مربوط به این رشته در آنجا بیشتر است و به خاطر همین است که اساتید در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و این موضوع موجب برقراری ارتباط با سایر هنرمندان و اساتید این رشته می‌شود که این موضوع خود بسیار اهمیت دارد .

این عکاس افزود: اگر ما بتوانیم حداقل یک انجمن عکاسی در استان تشکیل بدهیم می‌توانیم جلسات نقد عکس برگزار کنیم و همین موضوع می‌تواند در پیشرفت و رشد حرفه عکاسی در استان تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: مشکل این است که ما در استان انجمنی نداریم و کسی نیست که وارد این حوزه شود و بخواهد در این زمینه فعالیت کند در حالی که اگر این امکان فراهم شود، مسلما مکانی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و تبادل تجربه و نظر کردن پدید می‌آید که این هم موجب پیشرفت عکاسان ما خواهد شد.

این عکاس خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که عکاسی با موبایل اصلا استانداردهایی ندارد و نمی‌توانیم منکر این موضع هم شویم که عکاسی با دوربین موبایل هیچ جایگاهی در عکاسی جهانی ندارد و در واقع عکاسی با موبایل؛ یکی از در دسترس‌ترین‌ ژانر‌ها و بخش‌های عکاسی است چرا که هر فردی یک گوشی در دست دارد و این موضوع خود موجب می‌شود که به راحت‌ترین وجه بتوانیم در سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها عکاسی کنیم و«عکاسی یعنی ثبت یک لحظه‌ای توسط دوربین»؛ حال اگر فرد تمام استاندارد‌ها و نکات فنی عکاسی را ما با گوشی همراه خود به کار بگیرد؛ قطعا با عکاسی که دوربین و لنز پیشرفته‌ای دارد برابری می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که عکاسی با کدام ابزار بهتر است؟

وی افزود: در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نیز به سبب اهمتی که عکاسی با موبایل‌ها پیدا کرده است، بخش‌های عکاسی موبایلی هم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه عکاسی با گوشی همراه گاهی اوقات مزیت‌هایی را نیز دارد چرا که وقتی مخاطبی عکاس را می‌بیند که از او عکس می‌گیرد فرد یک حالت تدافعی نسبت به او پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که از عکاس فاصله بگیرد اما  به جهت اینکه موبایل یک ابزار در دسترس است نسبت به آن اصلا نیروی دافعه ندارند و عکاس به راحتی می‌تواند عکس مورد نظر را بگیرد و سهل الوصول‌تر و کوچکتر است و همیشه در جشنواره‌های بین‌المللی هم همواره جایگاه خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه همواره امیدوارم که عکاسی که عضو هنرهای تجسمی شناخته می‌شود، مظلوم واقع نشود چرا که همواره هنرهای تجسمی را جدا از عکاسی می‌دانند و این امر بسیار بد است و از مسئولین این توقع می‌رود که همان طور که به فیلم و تئاتر و سایر هنرها اهمیت می‌دهند به هنر عکاسی هم به همان میزان اهمیت بدهند و کمک کنند که یک فضایی برای عکاسان ایجاد شود تا عکاسان بتوانند دور هم گرد هم آیند که این موضوع خود بسیار اهمیت دارند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهرام بیات
sedayezanjannews.ir/nx1405


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»